انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: مفهوم دوم خدماتی چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
« مسئوليت و اختيار نهائي براي خدمات در معتادان گمنام با گروههاي معتادان گمنام مي باشد. » لطفا از تجربیاتتان برایمان بگویید
ساختار خدماتي در NA را گروهها به وجود آورده اند تا در خدمت برطرف ساختن نيازهاي مشترك گروهها قرار گيرد. هيئت ها و كميته هاي خدماتي در انجمن ما ايجاد شده اند تا كمك كنند گروهها تجارب خود را با يكديگر در ميان بگذارند; ابزاری را فراهم آورند كه گروهها بهتر بتوانند به وظايف خود عمل كنند; اعضای جديد را جذب جلسات بهبودي گروه ها كرده و پيام بهبودي معتادان گمنام را وسيع تر از آنچه يك گروه به تنهايي مي تواند, انتقال دهند. چون گروه ها اين ساختار خدماتي را به وجود آورده اند ، بنابراين اختيار نهايي در مورد همه امور آن و همين طور مسئوليت نهايي در حمايت از كليه فعاليتهاي آن ساختار را به عهده دارند و اين دو لازم و ملزوم يكديگرند.
مسئوليت و اختيار دو روي يك سكه است و تمرين و انجام هر يك, تمرين و انجام ديگري نيز هست. وقتي كه گروههاي ما منابعي ( وجدان ، ايده ، افراد و پول ) را فراهم مي كنند كه جهت خدمات رساني معتادان گمنام مورد نياز است، آن ها در همان حال و به همان وسيله, ساختار خدماتي را نيز راهنمايي مي كنند و آن را هدايت مي كنند. حال به چند مثال در مورد چگونگي عملكرد اين اصل نگاه مي كنيم.
مهمترين منبعي كه توسط يك گروه به ساختار خدماتی اهدا مي گردد ، صرفا يك حمايت روحاني است كه شامل ايده ها و وجدان آن گروه مي باشد. بدون نظر گروه ها, ممكن است يك ساختار خدماتي نداند كه چگونه خدمتي مورد نياز است يا اين كه آن خدمتي كه ارائه مي كند همان است كه گروهها مي خواهند يا نه . گروهها ايده ها و راهنماييهاي را كه ساختار خدماتي براي انجام مسئوليت هاي خود به آن نياز دارد فراهم مي كتتد. گروه ها با اعلام احتياجات و اهم مسائل خود ، اقتدار خود را بر ساختار خدماتي كه به وجود آورند ، اعمال مي كنند.
افرادي كه وقت خود را به انجام كارهاي خدماتي اختصاص مي دهند منبعي حياتي هستند ، بدون آنها ، هيئت ها و كميته ها نه تنها قادر به خدمت نخواهند بود بلكه حتي از بين خواهند رفت. مسئوليت گروه ها در قبال ساختار خدماتي اين است كه نماينده خدماتي گروهی ( نماينده گروه ) را انتخاب كنند كه بتواند به بهترين وجه از منافع گروه خود و كل انجمن NA حمايت كند. با دقت در انتخاب نماينده گروه و حمايت كردن و راهنمايي مداوم او ، گروه توانائي خود را در تاثيرگذاري مستقيم و غير مستقيم بر روي خدمات معتادان گمنام اعمال مي كند. گروه با انتخاب يك نماينده حائز شرايط و فرستادن او براي خدمت از طرف خود ، قسمت اعظمي از مسئوليت و اختيار خود را براي خدمات در NA به انجام مي رساند.
براي انجام خدمات NA به پول نيز نياز هست. بدون آن ، خطوط تلفن ما قطع مي شود ، فهرست جلسات چاپ نخواهد شد ، نشريات NA براي توزيع موجود نخواهد بود ، پانل ها ي بيمارستان و زندان ما جزوات لازم را نخواهد داشت و كارمندان اطلاع رساني ما قادر نخواهند بود نوشته هاي چاپ شده در باره معتادان گمنام را در جامعه پخش نمايند. در مفهوم يازدهم در مورد استفاده از پول براي به ثمر رساندن هدف اصلي ما بيشتر صحبت شده است. اگرچه پيام مفهوم دوم نيز در مورد پول ساده است: از آنجا كه گروه ها ساختار خدماتی را جهت انجام وظايف بخصوصي به وجود مي آورند ، خود گروه ها نيز مسئول اند كه بودجه لازم را فراهم آورند.
تا اينجا به آنچه مفهوم دوم خطاب به گروهها مي گويد پرداختيم. اين مفهوم با ساختار خدماتي نيز سخن مي گويد. گروه ها مستقيم يا غير مستقيم تك تك هيئتها و كميته هاي خدماتي را به وجود آورده اند.گروه های NA مستقيم يا غير مستقيم منابع مالي مورد استفاده اين هيئتها و كميته هاي خدماتي را نيز فراهم كرده اند . گروه ها اين ساختار خدماتي را سازمان داده اند ، تا از طريق آن و به همراه يكديگر بهتر به هدف اصلي انجمن ما دست يابند. بنابراين ساختار خدماتي بايد در همه امور و توسط همه اجزاي تشكيل دهنده ، احتياجات و خواته هاي گروه ها را در نظر بگيرد. مفهوم دوم را مي توان به عنوان راهي براي گفتن اين سخن از سوي گروهها به ساختار خدماتي در NA به حساب آورد كه « با منابع روحانی ، شخصی و مالی كه ما برای شما فراهم كرده ايم مسئولانه برخورد كنيد، خواستار نظرات ما باشيد و رهنمودهاي ما را ناديده نگيريد. » گروههاي NA اختياردار همه امور خدماتي در انجمن ما هستند و بايد به طور مداوم در مورد مسائلي كه بر آن ها اثر مي گذارد مورد مشورت قرار گيرند. براي مثال ، پيشنهادات در مورد تغيير دوازده قدم NA ، دوازده سنت ، نام ، ماهيت و يا هدف انجمن بايد مستقيما از طرف گروه ها تاييد شود . و بر عكس ، اگر اتفاقي يا اشتباهي در ساختار خدماتي رخ دهد ، گروههاي NA مسئولند كه قدم هايي سازنده جهت رفع مشكل بردارند. تجربه به ما نشان داده است كه انجام عجولانه اعمال بنيادي و اساسي نه به ما و نه به گروه ها نفعي نمي رساند . از آنجا كه تغييرات به ندرت يك شبه اتفاق مي افتد ، حوصله و پذيرش را بايد رعايت كرد و در نظر گرفت. با اين حال ، اعمال اختيار نهایي در مورد خدمات NA كه قسمتي حياتي از نظام خدمات سازمان يافته در انجمن ماست ، هم حق گروه ها می باشد و هم مسئوليت آنان.

مفهوم خدماتي به معناي ساده تر اين است که دوستان خدمت گزار در کميته هاي خدماتي هستند که براي گروه ما کار مي کنند مثل تهيه پيام بخبودي نشريات ووووووووووووو