انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-ششم آبان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

6 آبان نگرشها

«از قدمها میتوانیم برای بهبود بخشیدن نگرش خود نیز استفاده کنیم.»

کتاب پایه

v

تا به حال روزی را به سر بردهاید که همه چیز ظاهراً بر علیه شما پیش رفته است؟ آیا در دورانی به سر میبرید که آنقدر مشغول تهیه ترازنامه دیگران هستید که به سختی میتوانید خود را تحمل کنید؟ آیا به همکار یا عزیز خود بیدلیل پرخاش میکنید؟ وقتی دچار این وضعیت روحی ناخوشایند میشویم، باید اقدامی صورت دهیم.

هر لحظهای در طول روز، میتوانیم چند دقیقهای را به تهیه "ترازنامهای فوری" اختصاص دهیم. طرز واکنش خود به موقعیتهای خارجی و سایر افراد را بررسی میکنیم. وقتی این کار را انجام میدهیم، شاید متوجه شویم که از یک "نگرش بد" کهنه و ساده رنج میبریم. دیدگاه منفی میتواند به رابطه ما با نیروی برتر و افرادی که با آنها زندگی میکنیم، صدمه بزند. وقتی با خود صادق باشیم، اغلب متوجه میشویم که مشکل در خود ما و نگرش ما نهفته است.

بر چالشهایی که زندگی پیش روی ما قرار میدهد، کنترل نداریم. در هر لحظه، میتوانیم نگرش خود را تغییر دهیم. تنها چیزی که در معتادان گمنام واقعاً تغییر میکند، خود ما هستیم. قدم دوازدهم ابزار لازم را برای رهایی از مشکل و یافتن راه حل در اختیار ما قرار میدهد.

v

فقط برای امروز: در طول روز، نگرش خود را بررسی میکنم. از قدمها برای بهبود بخشیدن این نگرش استفاده میکنم.

هرکس نمی توند فرمانروا حاکم یا وزیر باشد.
اما همه می توانند سرور خویش باشند.
تسلط بر نفس را بیاموز
6 آبان
امروز وقتي حالم بد شده است، نشان می‌دهم که خودم را دوست ندارم. دوستان به من گفته‌اند و خودم هم مي‌دانم كه هيچ پرستاري بهتر از خودم نمي‌تواند مرا تيمار كند و از هیجانات و درگیری‌ها نجات دهد. در چنین مواقع می‌دانم که یا درحال قضاوت هستم، یا غیبت می‌کنم و یا در نقش خداوند هستم. با انجام ابزارهای برنامه امروز به زندگيم به صورت يك موهبت الهي نگاه مي‌كنم. مهم نيست در زندگي گذشته‌ام چقدر زجر كشيده‌ام، بلكه به كار بردن تجربيات آنها مهم است. امروز مي‌توانم با شهامت برگرفته از خداوند، زندگيم و دردهايم را پذيرا باشم و با خودم با ملاطفت رفتار كنم. امروز ديگران را دوست خواهم داشت بدون اينكه از آنها مراقبت و یا غیبت و قضاوت كنم. در مسير بهبودي دست در دست همدردانم به تازه واردين خوش‌آمد مي‌گويم. او را در آغوش گرفته و مي‌بوسم و سعي مي‌كنم در محيط جلسات به او احساس امنيت و آرامش بدهم و به او بگويم دوست همدردم جاي خوبي آمده‌اي. تو هم مثل من به اينجا تعلق داري و نجات پیدا خواهی کرد!
از كجا آمده‌اي مهم نيست، به كجا مي‌روي مهم است!
  فقط برای امروز-ششم آبان از کتاب اندیشه امروز a day at a time
در موارد متعددي‌ دريافته‌ام‌ كه‌ ارتباطي‌ بسيار قوي‌ بين‌ ترس‌ها و كينه‌ هايم‌ وجوددارد. بعنوان‌ مثال‌ اگر من‌ احساس‌ ترس‌ از بي‌ كفايتي‌ خود داشته‌ باشم‌ نسبت‌ به‌ كليه‌افرادي‌ كه‌ به‌ نحوي‌ گفتار و رفتارشان‌ موجب‌ برملاشدن‌ بي‌ لياقتي‌ من‌ گردد احساس‌نفرت‌ خواهم‌ كرد. البته‌ بسيار مشكل‌ است‌ كه‌ بپذيريم‌ كه‌ ترسها و ترديدهاي‌ خود مادليل‌ كينه‌ جويي‌ و نفرت‌ باشد و منطقي‌تر است‌ كه‌ شخص‌ ديگري‌ را مقصر قلمدادكنيم‌.آيا من‌ درك‌ كرده‌ام‌ زمانيكه‌ از شخصي‌ نفرت‌ دارم‌ تمام‌ انرژي‌ و نيروي‌ مغزي‌ خود راناخودآگاه‌ در اختيار آن‌ فرد قرار داده‌ام‌؟ خداوند به‌ من‌ كمك‌ خواهد كرد كه‌ بر احساس‌ بي‌ لياقتي‌ و عدم‌ شايستگي‌ خود غلبه‌كنم‌. آيا من‌ تشخيص‌ داده‌ام‌ كه‌ با مقايسه‌ خود با ديگران‌ و تصور اينكه‌ آنها از من‌ برترهستند براي‌ كار خداوند ارزش‌ لازم‌ را منظور نكرده‌ام‌ در عدالت‌ او شك‌ كرده‌ام‌؟ خداوند تمام‌ انسانها را بگونه‌اي‌ مساوي‌ خلق‌ كرده‌ است‌ و در وجود هر شخص‌استعداد منحصر به‌ فردي‌ جهت‌ انجام‌ كاري‌ قرار داده‌ كه‌ وظيفه‌ ما كشف‌ و بروز اين‌استعداد مي‌باشد.آيا من‌ به‌ علت‌ اصلي‌ كينه‌ و نفرت‌ كه‌ همان‌ ترديد درباره‌ توانائيهاي‌ خودم‌ مي‌باشد،پي‌ برده‌ام‌؟
«انرژي‌ خود را صرف‌ سازندگي‌ كن‌ و از كينه‌ جويي‌ پرهيز كن‌»
 فقط برای امروز-ششم آبان از کتاب اندیشه امروز a day at a time