انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: مفهوم سوم خدماتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گروههاي معتادان گمنام اختيارات لازم را به ساختار خدماتي جهت انجام مسئوليتهايشان واگذار مي كنند. »
گروه هاي NA حافظ مسئوليت و اختيار نهائي ساختار خدماتي هستند كه خود آن را بوجود آورده اند . اما با اين حال اگر بخواهند خود را مستقيم درگير تصميم گيري براي تمام هيئت ها و كميته هاي خدماتي بكنند، وقت و انرژي كمي براي جلسات پیام بهبودي خواهند داشت. به همين دليل گروه ها اختيار را به ساختار خدماتي واگذار مي كنند تا براي انجام وظايف محوله تصميم بگيرند.
واگذاري اختيار مي تواند هم به گروه ها و هم به ساختار خدماتي آزادي عمل بيشتري بدهد. تصميم هاي خدماتي كه بر روي گروه ها تاثير مستقيم ندارد مي تواند سريعا گرفته شود: مثل خطوط تلفن ، پانل بيمارستان و زندان ، كوشش در اطلاع رساني عمومي و برنامه هاي توسعه نشريات كه مي توانند به سرعت پيشرفت كنند تا در خدمت اصلي NA باشند. و گروه هاي ما هم كه نياز به تصويب تمام تصميماتي را كه از طرف آن ها در امور خدماتي گرفته مي شود ندارند ، آزاد خواهند بود تا تمام توجه خود را معطوف به رساندن پيام NA در جلسات خود نمايند .
ما اغلب طرح ها و دستورالعمل هايي را مورد استفاده قرار مي دهيم كه به ما كمك كنند مفهوم سوم را بكار بنديم. ما به دقت موضوع كاري را كه مي خواهيم انجام شود و همين طور حدود اختيارات را به كساني كه قرار است آن وظيفه را انجام دهند توضيح مي دهيم. اگر چه حتي ، كاملترين و جامع ترين دستورالعمل ها هم تمي توانند همه احتمالات را به حساب آورند. خدمت گزاران مورد اعتماد ما وقتي مي توانند به بهترين وجه به ما خدمت كنند كه ما بدان ها در بكارگيري بهترين قضاوت شان براي انجام مسئوليت هايشان آزادي بدهيم. ساختار خدماتي بايد هميشه مستقيم در برابر كساني كه بدانها خدمت مي كند جواب گو باشد ، اما در همان حال بايد به آن در حدي معقول ، اختيار به انجام رساندن وظایفش را دارد. یک گروه هیت خدماتی ویا کمیته باید با وجدان گروه جمعی خود مشورت کند تا بهترین راه بکار گیری این مفهوم خدماتی دست یابد.
بعضی مواقع ما میترسیم از این واگذاری اختیار به معنای از دست دادن کنترل بر روی خدمات باشد. اما مفاهیم اول , دوم وسوم طراحی شده اند تا بی ان که دستان خدمت گزاران مورد اعتماد خود را ببندیم. کمک کنند مسئولیت خود را بر ساختار خدماتی حفظ کنیم. مفهوم سوم گروه های ما را تشویق می کند که بر روی مسئولیت خود تمرکز کنند در حالی که از دادن اختیار لازم به ساختار خدماتی جهت ارائه خدمات مورد نیاز NA اطمینان حاصل نمایند. مفاهيم دوازده گانه ما از گروهها نمي خواهد كه از اختيارات خود استعفا كنند يا آن را بدانگونه تفويض كنند ، كه به ساختار خدماتي اجازه داده شود تا هر كاري كه دوست دارد انجام دهد . گروهها بهر حال ساختار خدماتي را سازمان داده اند كه از طرف آنها و با راهنمائي آنها عمل كند. و هر زماني هم كه گروهها احتياج دارند اختيار نهايي خود را در مورد مسائل خدماتي اعمال كند‌،‌آنها را تشويق مي كنیم كه اين كار را بكنند . اگر چه در مسائل روز مره . گروه ها به هيئت ها و كميته هاي خدماتي ما . اختيار اجرايي لازم را داده اند تا كار محوله را انجام دهند .
دادن اختيار مي تواند يك مسئله ريسكي باشد, مگر اين که وظایف مسئولانه انجام شود براي موثر واقع شدن مفهوم سوم ، مفاهيم ديگر نيز بايد به طور ثابت و استوار به اجرا درآيند . مهم تر از همه اين است كه ما بايد در انتخاب خدمتگزاران مورد اعتماد و امين دقتي خاص بكنيم . ما نمي توانيم مسئولانه اين اختيار را به كساني واگذار كنيم كه اساسا و ذاتا ظرفيت مديريت اين اختیار را ندارند و يا تمايلي به پاسخگوئي كامل در مورد اعمال خود ندارند . اما ، اگر رهبران خود را به دقت انخاب كنيم ، و كساني را برگزنيم كه مي شود اطمينان كرد كه اختيار واگذار شده به خود را بطور مسئولانه جهت انجام وظايف محوله بكار مي گيرند ، آن وقت مي توانيم در مورد مفهوم واگذاري و تفويض ( دادن نمايندگي و وكالت ) احساس اطمينان و آسايش بنمائيم.
وقتي انجام كاري را از خدمتگزاران مورد اعتماد خود مي خواهيم، بايد به طور كامل و كافي موضوع آن را برايشان توضيح دهيم و بايد حمايت مورد نيازشان را فراهم آوريم . پس از راهنمائي و حمايت ، بايد اختيار لازم را نيز جهت تصميم گيري در مورد انجام وظيفه اي كه به عهده شان گذارده ايم به آنها بدهيم . وقتي گروه ها اختيار كافي به ساختار سازماني بدهند ، ديگر نيازي نيست در مورد هر تقاضاي خدماتي در سطوح مختلف تصميم گيري نمايند و هدف اصلي انجمن ما به بهترين وجه مي تواند مورد توجه قرار گيرد . با قرار گرفتن مفهوم سوم در جاي درست خود ، گروه هاي ما ازاد خواهند بود كه جلسات بهبودي را برگزار كنند و پيام NA را مستقيم به معتاداني كه هنوز در عذابند برسانند و در همان حال مطمئن باشند كه ساختار خدماتي كه بوجود آورده اند ، داراي اختيار لازم جهت گرفتن تصميمات مربوط به انجام مسئوليت هايش مي باشند.