انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: مفهوم پنجم خدماتی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مفهوم پـنجم از
ما می خواهد به دقت خدمتی را که می خواهیم انجام شود مورد توجه قرار دهیم؛ کسی که این کار را انجام می دهـد بـه
وضوح مشخص کنیم؛ اختیار لازم جهت انجام کار را واگذار نماییم و مراقب پاسخ گـویی بـراي انجـام وظـایف باشـیم--- تطفا از تجربیاتتان برایمان ارسال کنیدTongue
كليد بكارگيري مفهوم پنجم در تعريف وظيفه اي است كه نياز به انجام دارد آسان ترين راه ، به كار گرفتن ان از همان ابتدا است . در ابتدا وقتي كه يك وظيفه خدمت را به وجود مي آوريم ، بايد نوع اختياري كه جهت انجام آن واگذار خواهيم كرد و نحوه پاسخ گوئي آن مورد نظر قرار گيرد . پس از آن يك خدمت گزار مورد اعتماد مشخص ، هيئت خدماتي يا كميته بايد به عنوان تنها تصميم گيرنده و پاسخ گو برای انجام اين وظيفه انتخاب گردد . اين اصل ساده در تمام خدمات معتادان گمنام از گروه تا خدمات جهاني به كار گرفته مي شود .
وقتي ما تصميم مي گيريم كه يك وظيفه خدماتي خاص بايد انجام شود و به وضوح می گوئيم كه كدام خدمت گزار مورد اعتماد يا هيئت خدماتي يا كميته ، اختيار انجام اين وظيفه را دارد ، از سردر گمي بي مورد جلوگيري مي نمائيم . آن گاه دو كميته نخواهيم داشت كه سعي در انجام يك كار واحد داشته باشند . و دوباره كاري كنند و بر سر حدود اختيارات با يكديگر مجادله كنند . گزارش هاي هر پروژه ، مستقيم از يك منبع تصميم گيري ارائه مي شود ، كه حاوي بهترين اطلاعات ممكن است بدين گونه مسئوليت خدماتي محول شده ، سريع و دقيق انجام خواهد شد ، چون ديگر پرسشي در مورد اين كه چه كسي مسئول انجام آن است وجود نخواهد داشت . اگر مشكلي هم در پروژه ظهور كند. دقيقا مي دانيم براي رفع آن به كجا مراجعه كنيم . وقتي روشن می كنيم كه اختيار هر مسئوليت خدماتي به چه كسي واگذار شده است از عهده انجام مسئوليت ها بخوبي برخواهيم آمد .
وقتي که محدوده تصميم گيري را براي هر مسئوليت خدماتي تعريف كنيم ، محدوده پاسخگوئي را نيز مشخص كرده ايم . همان طور كه پيشتر در مفهوم چهارم ديديم و در مفهوم هشتم نيز با آن روبرو خواهيم شد ، پاسخ گوئي ويژگي اصلي خدمت در NA است . وقتي به خدمتگزاران مورد اعتماد خود مسئوليت انجام وظيفه خدماتي خاصي را مي دهيم ، آنها را براي اختياري كه به آنها واگذار كرده ايم نيز پاسخگو مي دانيم . از آنها انتظار داريم كه در دسترس باشند; پيوسته پيشرفت خود را گزارش كنند و با ما در مورد مسئوليت هاي خود مشورت نمايند.
پاسخگوئي بدان معنا نيست كه به كسي اختياري بدهيم و زود آن را پس بگيريم . بلكه به اين معني است كه مي خواهيم از تصميم گيري هاي خدمتگزاران مورد اعتمادمان براي انجام وظيفه اي كه بدان ها محول كرده ايم باخبر باشيم . ما مي خواهيم امكان تاثير گذاري بر تصميمات ، را داشته باشيم ، به خصوص اگر مستقيما بر ما اثري داشته باشند و اطلاعات ما در مورد هر مسئوليتي كه به ساختار خدماتي محول شده است ، کمک میکند تا اگر مشكلي پيش آمد ، بتوانيم در اصلاح آن كمك كرده و نقش داشته باشيم .
مفهوم پنجم كمك مي كند كه اختيارا های خود را در خدمت به معتادان گمنام مسئولانه واگذار كنيم . از طريق به كارگيري مفهوم پنجم . ما با خدمتگزاران مورد اعتماد خود قراردادي ساده و صريح مي بنديم . از همان ابتدا ، خدمتگزاران مي دانند كه از آنها چه مي خواهيم و انتظار داريم چه تصميماتي را خودشان بگيرند و تا چه حدي براي كار خدماتي كه از جانب ما انجام مي دهند پاسخ گويشان مي دانيم . به كارگيري مفهوم پنجم وظيفه اي نيست كه آسان گرفته شود . مفهوم پنجم از ما مي خواهد به دقت خدمتي را كه مي خواهيم انجام شود مورد نظر قرار دهيم; كسي كه بايد اين كار ار انجام دهد مشخص كنيم; اختيار لازم جهت انجام كار را واگذار نمائيم و مراقب پاسخگوئي براي انجام وظايف باشيم . به كارگيري آگاهانه مفهوم پنجم به سعي و كوشش نياز دارد ، اما نتايج آن به زحمتش مي ارزد.




متن کامل مفهوم پنجم از کتاب خدمات محلی ( چاپ 1385 ) Huh