انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-ششم بهمن
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

6بهمن خودمحوری

«بخش روحانی بیماری ما خودمحوری کامل ماست.»

کتاب پایه

v

خودمحوری چیست؟ ما معتقدیم جهان بر ما متمرکز شده است. آرزوها و خواستههای ما تنها چیزهای قابل توجه هستند. اذهان خودمحور ما بر این باورند که اگر آنها را به حال خود بگذارند، قادرند هر چه میخواهند به دست آورند. خودمحوری، خودکفایی کامل را فرض میکند.

ما میگوییم خودمحوری جنبه روحانی بیماری ماست، زیرا ذهن خودمحور نمیتواند به چیزی برتر یا مهمتر از خود فکر کند. اما برای بیماری ما راه حلی روحانی وجود دارد: قدمهای دوازدهگانه معتادان گمنام. این قدمها ما را از خودمحوری دور میکند و به سوی خدامحوری هدایت میکند.

با اقرار به عجز خود و طلب یاری از نیرویی برتر از خود، توهم خودکفایی را از سر بیرون میکنیم. با پذیرش خطاهای خود، جبران خسارت و طلب راهنمایی درباره درستیها از خداوندی که درک میکنیم، شکست خودبرتربینی خود را اعتراف مینماییم و با تلاش برای خدمت به دیگران، نه صرفاً خدمت به خود احساس شدید خودبزرگبینی را در خود از بین میبریم.

روح مبتلای ما به خودمحوری میتواند با راه حلی روحانی درمان شود: قدمهای دوازدهگانه.

v

فقط برای امروز: راهنمایی و قدرت من از نیرویی برتر نشأت میگیرد، نه از ضمیر خودم. قدمهای دوازدهگانه را تمرین میکنم تا به خدامحوری خود بیفزایم و از خودمحوری خود بکاهم.
6 بهمن
در فكر بعضي‌ها پيشرفت معنوي و روحاني به جايي ختم مي‌شود، كه حس کنم دارم مقدس مي‌شوم. بهترين انسان دنيا من هستم يا حالا من به كمال رسيده‌ام و ... امروز مي‌دانم كه من مقدس و زاهد نيستم. من جزء انسان‌هايي هستم دل‌شكسته و كشتي زندگيم به گل نشسته است. همه‌ی ما با يك دنيا تخريب و با ورشكستگي عاطفي، اقتصادي و اجتماعي در كنار هم گرد آمده‌ايم، تا فارغ از احساسات بد همديگر را درك كرده‌ و به هم عشق بورزيم. در ميان ما دل‌شكستگان خداوند به عنوان راهنما نسبت به فراخور تحمل و طاقتمان به ما وظيفه محول مي‌كند. تعريف عدالت خداوند را قديسي اينگونه بيان مي‌كند، عدالت خداوند در اين است كه خارج از تحمل شانه‌هايمان به ما بار نمي‌دهد. امروز اعتقاد دارم كه من ناتوان‌تر از آن هستم كه خودم را دوباره بسازم، بلكه مي‌پذيرم كه خداوند مرا جهت كاري خلق كرده. من هم سعي مي‌كنم تا به آن عمل كنم و نتيجه را به خداوند بسپارم. آيا حاضر هستم خداوند مرا در مسير اراده خودش هدايت كند؟

من با همه‌ی توانايي‌ها فقط يك انسان هستم!

اندیشه امروز 6 بهمن ( a day at a time )
در برنامه کسانی هستند که در ابتدا از انجام دعا و نیایش پرهیز می کنند و سعی دارند که با خود فریبی و مردم فریبی از انجام آن اجتناب ورزند . هنگامیکه سرانجام به طور آزمایشی و تجربی یکبار اقدام به انجام آن می نمایند چیزهای غیر قابل انتظاری اتفاق می افتد و احساس آنها دگرگون میشود . و این تجربه به باور تبدیل می گردد .تا حدی که آنهایی که یک زمان دعا و نیایش را تحقیر می کردند بخاطر پاداشی که از آن حاصل می شود شروع به تبلیغ می نمایند . ما در برنامه اغلب می شنویم که تقریبا آن عده دعا و نیایش را مورد تمسخر قرار می دهند که تا بحال آنرا تجربه نکرده اند .
آیا هنوز قسمت لجوجی از وجود من به استهزا می پردازد ؟آیا من علیرغم اهانتهایی که کرده ام ، فهمیده ام که دعا برای ریشخند کردن نیست ؟من قدرت دعا و نیایش را که معجزه های پیرامون مرا باعث می شود می بینم و در شگفتم . اگر من از دعا کردن امتناع می ورزم باید نظری به اطراف کنم و حالی از غرور خود بپرسم و تشخیص دهم که سر راه من قرار گرفته و می خواهد که کارها را به روش خودش انجام دهد .
حالا که من در زندگی خود جایی را یافته ام که می توانم دعا کنم آیا خواهم توانست که آنرا حفظ کنم ؟

" هر کس دعا کردن را یاد بگیرد به آن ادامه خواهد داد . "

کپی از این مطلب فقط با ذکر نام سایت forum.banianbehboodi.ir مجاز می باشد .
رهایی از گناه
وقتی یکسره نگران حرف مردم هستیم ، مجبور میشویم سخنان و افکار خود را " سرزنش " کنیم .
دوازده گام و دوازده سنت
وقتی خواستم که ناتوانی هایم را بپذیرم ، کم کم فهمیدم که سرزنش خودم به خاطر تمام مشکلات زندگی ام باعث ناامیدی ام میشود . طلب یاری کردن و گوش دادن عمیق به پیامهای نهفته در گامها و سنتها باعث شد که آن دیدگاههایی را که بهبودیم را به تاخیر می انداخت ، دور بریزم . پیش از پیوستن به انجمن الکلیهای گمنام ، به شدت به تایید افراد قدرتمند نیاز داشتم تا بتوانم دراینجا برای خودم جایی داشته باشم . غم و اندوه تمام زندگی ام را فرا گرفته بود . در این برنامه دوستانی واقعی پیدا میکنم که مرا دوست دارند ، درکم میکنند و به من کمک میکنند تاخود واقعی ام را بشناسم . به یاری برنامه دوازده گام ، دیگر احساس گناه نمیکنم و نیازی نمیبینم که خودم را قضاوت کنم .
6 بهمن
الکلیسم یک بیماری خانوادگی است. اثرات آن تنها بر فرد مصرف کننده محدود نمی باشد بلکه بر تمام اطرافیان او نیز مؤثر است. برای بعضی از ما، بیشتر افکاری که شکل می گیرند از نسلی به نسل دیگر تغییر می کند. من با حضورم در الانان خود را وادار به شکستن این الگوهای ناسالم کردم.همانطور که به شرکت کردن در جلسات ادامه می دهم، شروع به بهبودی می کنم، تا آرامش و صلح را پیدا کنم و احساس بهتری نسبت به خودم داشته باشم.
من مدتهاست که با الگوهای قدیمی الکلی رفتار نمی کنم و تمام موقعیت خانواده ام شروع به تغییر کرده است. وقتی که ن از نگرانی در مورد چیزهای دیگر دست بکشم و بر سلامتی خود تمرکز کنم، دیگران را برای پیدا کردن بهبودی فردی شان آزاد می گذارم.

یادآوری امروز

بهبودی یک فرد می تواند تأثیر شدیدی بر کل خانواده داشته باشد. وقتی که از خودم مراقبتمی کنم، ممکن است بیش از آنچه که تشخیص دهم به فرد مورد علاقه ام که از این بیماری خانوادگی رنج می برد، کمک کنم.
« وقتی فردی بهبود می یابد، کل موقعیت خانواده بهبود می یابد.»
پیام امروز
ششم بهمن:   شجاعت ،ترسی است که یک قدم عقب است.   بارها سعی کردم قطع مصرف کنم و هر بار برای آرام کردن و سرکوب احساسات ناخوشایند لغزش می کردم. پس از هشت سال قطع مصرف به هنگام مرگ مادرم لغزش کردم. پس از مدتی از وجود جلسات نیکوتینی های گمنام مطلع و به آن پیوستم. با این که در هیچ برنامه دوازده قدمی دیگر شرکت نکرده بودم ولی فکر می کردم می دانم قرار است چه اتفاقی بیفتد. در حالی که واقعا نمی دانستم. وقتی رهایی از راه رسید، نه فقط رهایی از نیکوتین، بلکه رهایی از اسارت نفس، سلامتی و قدرت را در جسم و روح و روان احساس کردم. آموختم که می توانم با احساسات خود روبرو و اجازه دهم مانند وسوسه به خودی خود از بین بروند. قدم دوم در انتظار است تا هر زمان آمادگی کامل پیدا کردم آن را در تمام امور زندگی به کار بندم.برای امروز ایمان دارم که نیرویی برتر وجود دارد و می تواند آرامش را به من بازگرداند.
مراقبه روزانه از کتاب "یکسال معجزه"