انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-بیست ونهم شهریور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
29 شهریور شهامت تغییر

«خداوندا، آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم، شهامتی تا تغییر دهم آنچه را که می‌توانم و دانشی که تفاوت آن دو را بدانم.»

دعای آرامش

v

بهبودی مستلزم تغییر است و تغییر به معنای متفاوت انجام دادن کارهاست. مسئله این است که بسیاری از ما در برابر انجام کارها به شکلی متفاوت مقاومت میکنیم؛ کاری که انجام میدهیم ممکن است مؤثر نباشد، اما حداقل با آن آشنا هستیم. قدم نهادن به اقلیم ناشناختهها، شهامت میطلبد. چگونه این شهامت را به دست آوریم؟

میتوانیم در جلسات NA به اطراف خود نگاه کنیم. مشاهده میکنیم افرادی که به نیاز خود به تغییر پی بردهاند، چه کاری انجام دادهاند و چه کسی این کار را به طور موفقیتآمیز انجام داده است. این کار نه تنها ترس ما را از اینکه هر نوع تغییری منجر به فاجعه میشود، کاهش میدهد، بلکه ما را از تجربه آنها درباره اینکه چه کاری مؤثر است، بهرهمند میسازد و ما میتوانیم از این تجربه، استفاده کنیم.

به تجربه بهبودی خود نیز میتوانیم نگاه کنیم. حتی اگر این تجربه تاکنون به قطع مصرف مواد محدود شده است، تا اینجا هم تغییرات مفید بسیاری در زندگی خود ایجاد کردهایم. در هر جنبهای از زندگی خود که قدمها را به کار گرفتهایم، همواره تسلیم را بهتر از انکار و بهبودی را ارجحتر از اعتیاد یافتهایم.

تجربه خود ما و تجربه دیگران در NA به ما میگوید که "تغییر آنچه که میتوانم" بخش بزرگی از کل فرآیند بهبودی است. قدمها و تمرین و به کارگیری آنها جهت و شهامت لازم برای تغییر را در اختیار ما قرار میدهد. چیزی نیست که از آن بترسیم.

v

فقط برای امروز: از تغییر استقبال میکنم. با کمک نیروی برتر خود، شهامت لازم برای تغییر چیزهایی را که میتوانم، به دست میآورم. 
با خود صادق باش.
به زبان جود سخن بگو،نه به الفاظ وام گرفته از دیگران.
درست همان طور که نمی توان با صدای دیگری ترانه بخوانی،
نباید از آن چه با تجربه ی خویش نیاموخته ای سخن گویی.
29 شهريور
وقتي به گروه وارد شدم بين آنچه كه جزء مسؤليت خودم بود و يا آنچه كه مربوط به من نبود گيج مانده بودم. سرگردان و با استرس دنبال راهي براي خلاصي مي‌گشتم. به گفته‌ی دوستان بهبودي اعتقادي نداشتم. شايد اين بدان دليل بود كه در مسير زندگيم اعتماد به نفسم را از دست داده بودم. من ناچاراً و با بي‌اعتقادي کامل در گروه شركت می‌كردم، فقط به اين خاطر بود كه شايد در اين‌جا خبرهاي دیگری هم باشد. روز به روز چشمانم را می‌گشودم و با ناباوري می‌ديدم كه در گروه چه خبر شده است. به راستی اين دوستان شاهدين عيني از معجزات برنامه هستند، كه به لطف خداوند و دوستان بهبودي از عادت و وابستگي و هم‌وابستگی‌‌ها رها و آزاد شده‌اند. همیشه از خودم می‌پرسیدم و یا از دیگران می‌شنیدم، آيا به راستی اين امكان وجود دارد كه كسي از دام وابستگي‌هايی مانند: مواد مخدر، نيكوتين و الكل و داروهاي مخدر و محرک‌ها نجات پيدا كند؟ یا چطور امکان دارد که از هم‌وابستگی‌‌های عاطفی و جنسی نجات پیدا کرد؟ معجزات خداوند را با چشمان بصير و باز و روشن بینی مي‌توانيد ببينيد!
چشمان خود را بگشا، خواب نيستي!
29 شهریور
( شهامت تغییر )  
«خداوندا، آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمیتوانم تغییر دهم، شهامتی تا تغییر دهم آنچه را که می‌توانم و دانشی که تفاوت آن دو را بدانم.»  
دعای آرامش  *
بهبودی مستلزم تغییر است و تغییر به معنای متفاوت انجام دادن کارهاست. مسئله این است که بسیاری از ما در برابر انجام کارها به شکلی متفاوت مقاومت میکنیم؛ کاری که انجام میدهیم ممکن است مؤثر نباشد، اما حداقل با آن آشنا هستیم. قدم نهادن به اقلیم ناشناختهها، شهامت میطلبد. چگونه این شهامت را به دست آوریم؟  میتوانیم در جلسات NA به اطراف خود نگاه کنیم. مشاهده میکنیم افرادی که به نیاز خود به تغییر پی بردهاند، چه کاری انجام دادهاند و چه کسی این کار را به طور موفقیتآمیز انجام داده است. این کار نه تنها ترس ما را از اینکه هر نوع تغییری منجر به فاجعه میشود، کاهش میدهد، بلکه ما را از تجربه آنها درباره اینکه چه کاری مؤثر است، بهرهمند میسازد و ما میتوانیم از این تجربه، استفاده کنیم.  به تجربه بهبودی خود نیز میتوانیم نگاه کنیم. حتی اگر این تجربه تاکنون به قطع مصرف مواد محدود شده است، تا اینجا هم تغییرات مفید بسیاری در زندگی خود ایجاد کردهایم. در هر جنبهای از زندگی خود که قدمها را به کار گرفتهایم، همواره تسلیم را بهتر از انکار و بهبودی را ارجحتر از اعتیاد یافتهایم.  تجربه خود ما و تجربه دیگران در NA به ما میگوید که "تغییر آنچه که میتوانم" بخش بزرگی از کل فرآیند بهبودی است. قدمها و تمرین و به کارگیری آنها جهت و شهامت لازم برای تغییر را در اختیار ما قرار میدهد. چیزی نیست که از آن بترسیم.  


* فقط برای امروز: از تغییر استقبال میکنم. با کمک نیروی برتر خود، شهامت لازم برای تغییر چیزهایی را که میتوانم، به دست میآورم.

 
29شهریورa day at a time از کتاب اندیشه امروز
در طول‌ دوران‌ اعتياد بيشتر ما قدرت‌ تخيل‌ خود را به‌ نحو شگفت‌ انگيزي‌ به‌ نمايش‌گذاشته‌ايم‌. در آن‌ واحد مغز ما قادر بود كه‌ تمام‌ دلايل‌ منطقي‌ و بهانه‌ها را جهت‌توجيه‌ عملكرد ما دررابطه‌ با استفاده‌ از مواد مخدر بكار گيرد. درآغاز برنامه‌بازپروري‌ مهمترين‌ انگيزه‌ خيال‌پردازي‌ را از دست‌ داده‌ و احساس‌ خستگي‌ و گاه‌احساس‌ بي‌ حسي‌ مي‌كرديم‌. بسياري‌ از ما مبهوت‌ از خود مي‌پرسيديم‌ «حال‌ چه‌بايد كرد»؟ تدريجاً اين‌ خستگي‌ و خلاء از بين‌ رفت‌ و ما شروع‌ به‌ آموختن‌ شيوه‌هاي‌ جديدزندگي‌ كرديم‌ مسائلي‌ كه‌ هيچگونه‌ ايده‌اي‌ از آن‌ نداشتيم‌. آيا من‌ از فعاليت‌هاي‌ امروز خود كه‌ در دوران‌ اعتياد حتي‌ از فكر كردن‌ به‌ آنها خنده‌ام‌مي‌گرفت‌ احساس‌ لذت‌ و شادماني‌ مي‌كنم‌؟ خداوندا، مرا در آموزش‌ اصول‌ جديد براي‌ پيشبرد زندگي‌ جديد ياري‌ فرما. آيا من‌قادرم‌ كه‌ از ذهن‌ خيال‌ پرواز اخود را، در زندگي‌ جديدي‌ كه‌ آغاز كرده‌ام‌، در پذيرش‌كليه‌ مسووليت‌ها و وظايف‌ خود مورد استفاده‌ قرار دهم‌. آيا رهايي‌ از يافتن‌ انواع‌ بهانه‌ها و دلايل‌ جهت‌ استفاده‌ از مواد مخدر به‌ فكر من‌ اين‌فرصت‌ را خواهد داد تا به‌ مسائل‌ حقيقي‌ زندگي‌ بپردازد؟
«به‌ زندگي‌ بازگرد»