انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-شانزدهم شهریور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

رنجش و بخشش16 شهریور

«هر وقت خطایی صورت گرفته باشد، برنامه روحیه بخشش را به ما میآموزد.»

کتاب پایه

v

در NA شروع به برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود میکنیم. دیگر در انزوا زندگی نمیکنیم. اما رهایی از انزوا بهای خود را دارد: هر چه بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم، بیشتر متوجه تجاوز دیگران به حقوق خود میشویم. اغلب در چنین شرایطی رنجش به وجود میآید.

رنجشها چه توجیهشده باشند یا خیر، برای بهبودی مداوم ما خطرناک هستند. هر چه بیشتر رنجشها را در دل نگاه داریم، تلختر میشوند و سرانجام ما را مسموم میکنند. برای پاک ماندن، باید جهت رهایی از رنجشها توانایی بخشش پیدا کنیم. ابتدا این توانایی را با کارکرد قدمهای هشتم و نهم به دست میآوریم و سپس آن را با انجام منظم قدم دهم سرزنده نگاه میداریم.

گاهی اوقات وقتی برای بخشش تمایل نداریم، باید به یاد بیاوریم که خود ما نیز روزی به بخشش فردی دیگر احتیاج پیدا میکنیم. آیا همه ما در مواقعی کاری را انجام ندادهایم که از انجام آن عمیقاً پشیمان شدهایم؟ و آیا وقتی دیگران عذرخواهی صادقانه ما را میپذیرند، تا اندازهای التیام پیدا نکردهایم؟

وقتی به خاطر میآوریم که همه ما حداکثر تلاش خود را انجام میدهیم، پرورش روحیه بخشش کمی آسانتر است. روزی هم ما به بخشش نیاز داریم.



v

فقط برای امروز: رنجشهای خود را رها میکنم. امروز، اگر مورد آزار قرار گرفتهام، بخشش را تمرین میکنم و میدانم خود من هم به بخشش نیاز دارم.
برای انکه حقیقتاًزیبا شویم باید:
1-زندگی پاکی داشته باشیم.
2-پیرو حقیقت باشیم.
3-دچار خشم نشویم.
4-در همه حال لبخند بزنیم.
5- به تهیدستان واز پا افتادگان کمک کنیم.
16 شهريور
گاهي مي‌خواهم كه اعضای خانواده‌ام مرا درك كنند. به من سرويس دهند و يا كمبودهاي من را جبران كنند. دلايل آن را هم مي‌گذارم كه من مدتي است، كه دست از وابستگي به مواد مخدر و يا الكل و نيكوتين و يا دارو برداشته‌ام. بعضي وقت‌ها هم به آن‌ها گوشزد مي‌كنم كه اگر من را حمايت نكنند دوباره به دامن وابستگي به مواد مخدر و افکار و رفتارهای ناسالم رجوع مي‌كنم و گاهي از آن‌ها اين‌گونه جواب شنيده‌ام كه: «خوب اگر هم شروع كردي مهم نيست.» امروز مي‌دانم كه خودم به تنهايي بايد تاوان وابستگي‌هايم را پرداخت كنم. اصول برنامه روي جاذبه فردی تأكيد دارد، نه با تبليغات. با اين كه تنها هستم، ولي وقتي دست كمك به سوي كسي دراز مي‌كنم دست‌هاي زيادي مرا در گروه كمك مي‌كنند. امروز مي‌دانم اگر در مسير بهبودي باشم، نيروي برترم مرا حمايت و ياري خواهد كرد. آيا هنوز هم معتقد هستم كه خودم بهتر مي‌فهمم؟ هنوز هم از ديگران توقع دارم كه همه و يا مقداري از مشكلاتم را حل كنند و یا بار مسؤلیت من را به عهده بگیرند؟ خانواده‌ي فرد وابسته به اندازه كافي تاوان پرداخت كرده است و در اين مسئله هميشه روسفيد بوده است.
اگر ما بخواهيم، خداوند كمك مي‌كند!
16شهریور
( رنجش و بخشش )
 «هر وقت خطایی صورت گرفته باشد، برنامه روحیه بخشش را به ما میآموزد.»
 کتاب پایه  *
در NA شروع به برقراری ارتباط با دنیای اطراف خود میکنیم. دیگر در انزوا زندگی نمیکنیم. اما رهایی از انزوا بهای خود را دارد: هر چه بیشتر با دیگران ارتباط برقرار کنیم، بیشتر متوجه تجاوز دیگران به حقوق خود میشویم. اغلب در چنین شرایطی رنجش به وجود میآید. رنجشها چه توجیهشده باشند یا خیر، برای بهبودی مداوم ما خطرناک هستند. هر چه بیشتر رنجشها را در دل نگاه داریم، تلختر میشوند و سرانجام ما را مسموم میکنند. برای پاک ماندن، باید جهت رهایی از رنجشها توانایی بخشش پیدا کنیم. ابتدا این توانایی را با کارکرد قدمهای هشتم و نهم به دست میآوریم و سپس آن را با انجام منظم قدم دهم سرزنده نگاه میداریم. گاهی اوقات وقتی برای بخشش تمایل نداریم، باید به یاد بیاوریم که خود ما نیز روزی به بخشش فردی دیگر احتیاج پیدا میکنیم. آیا همه ما در مواقعی کاری را انجام ندادهایم که از انجام آن عمیقاً پشیمان شدهایم؟ و آیا وقتی دیگران عذرخواهی صادقانه ما را میپذیرند، تا اندازهای التیام پیدا نکردهایم؟ وقتی به خاطر میآوریم که همه ما حداکثر تلاش خود را انجام میدهیم، پرورش روحیه بخشش کمی آسانتر است. روزی هم ما به بخشش نیاز داریم.
 * فقط برای امروز: رنجشهای خود را رها میکنم. امروز، اگر مورد آزار قرار گرفتهام، بخشش را تمرین میکنم و میدانم خود من هم به بخشش نیاز دارم.
16شهریور a day at a time  از کتاب اندیشه امروز
برنامه‌ بازپروري‌ به‌ ما مي‌آموزد كه‌ جهت‌ رهايي‌ از بار گناهان‌ اعمالي‌ كه‌ در گذشته‌انجام‌ داده‌ايم‌ و باعث‌ رنجش‌ و صدمات‌ مادي‌ و معنوي‌ به‌ نزديكان‌ و دوستان‌ خودگريده‌ايم‌ تنها يك‌ راه‌ وجود دارد: پذيرش‌ مسووليت‌ اشتباهات‌ و جبران‌ خسارات‌ هنگاميكه‌ ضرر و زيان‌ مادي‌ باشدشايد ساده‌ترين‌ راه‌ تقبل‌ جبران‌ خسارات‌ باشد اما در موارديكه‌ ندانم‌ كاريهاي‌ ماباعث‌ ايجاد لطمات‌ روحي‌ و معنوي‌ در اطرافيان‌ شده‌ چه‌ بايد كرد؟در موارديكه‌ اقرار به‌ اشتباهات‌ گذشته‌ سب‌ ساز رنجش‌ بيشتر و صدمات‌ عميق‌ترگردد چه‌ شيوه‌اي‌ را بايد انتخاب‌ كرد؟ آيا صداقت‌ و صادق‌ بودن‌ اين‌ اجازه‌ را به‌ من‌مي‌دهد كه‌ بدون‌ در نظر گرفت‌ عواقب‌ اقدامات‌ خود تنها بخاطر رهايي‌ از احساس‌گناه‌ لطمات‌ به‌ مرابت‌ سنگين‌تري‌ را به‌ ديگران‌ وارد آورم‌؟آيا من‌ قادرم‌ كه‌ با يك‌ عذرخواهي‌ ساده‌ به‌ احساس‌ عميق‌ نفرتي‌ كه‌ در وجود ديگران‌ريشه‌ دوانيده‌ است‌ غلبه‌ نمايم‌؟پرودرگارا، مرا ياري‌ كن‌ تا شهامت‌ آنرا بيابم‌ كه‌ با صداقت‌ كامل‌ از كساني‌ كه‌ موجب‌رنجش‌ آنها گشته‌ام‌ طلب‌ بخشش‌ نمايم‌.پروردگارا، مرا ياري‌ كن‌ تا شهامت‌ آنرا بيابم‌ كه‌ با صداقت‌ كامل‌ از كساني‌ كه‌ موجب‌رنجش‌ آنها گشته‌ام‌ طلب‌ بخشش‌ نمايم‌.آيا من‌ قادر خواهم‌ بود كه‌ به‌ دور از هر گونه‌ غرور و فروتني‌ بيش‌ از حد روابط‌ خودرابا افراد ترميم‌ نمايم‌؟آيا من‌ قادر به‌ ايجاد يك‌ تعادل‌ منطقي‌ در روابط‌ با ديگران‌ مي‌باشم‌؟
«عذرخواهي‌ و طلب‌ آموزش‌ به‌ معني‌ در يوزگي‌ بخشش‌ نيست‌»