انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: گیاهان دارویی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
گیاهان مختلف دارای خواص زیاد و متفاوتی هستند، با این حال خوب است بدانیم که برای هر بیماری یا مشکل خاص، چه گیاهانی مفیدتر است.
اما این بدان معنا نیست که آن ها را به صورت و به مقادیر زیاد دریافت نماییم. پروفسور روگر بیارد، پژوهشگر دانشگاه آدلاید می گوید: بسیاری از ترکیبات گیاهی می ‌توانند حاوی غلظت ‌های کشند‌ه‌ ای از آرسنیک، جیوه و سرب باشند. این مواد ممکن است سبب بروز بیماری های جدی و یا حتی منجر به مرگ مصرف کننده شوند، به ویژه اگر در مقادیر بسیار زیاد مصرف شده و یا به جای خوردن، تزریق شوند.
نکته ی قابل ملاحظه ی دیگری که لازم می دانم آن را عنوان کنم این است که گیاهان دارویی مختلف را با توجه به توصیه‌ های اطرافیان و دوستان و بدون هیچ گونه مطالعه و آشنایی مصرف نکنید و استفاده از این گیاهان بهانه ای نباشد که در دوران بیماری، درمان اصلی خود را به تعویق بیندازید و از خوردن داروهایی که پزشک تان تجویز کرده است، فاصله بگیرید.
این تقسیم بندی برگرفته از کتاب گیاهان دارویی و گیاه درمانی آقای دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، دانشیار دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد.
گیاهان دارویی آرام بخش، ضد ، مقوی اعصاب و محافظ اعصاب

اسطوخودوس، بابونه، بادرنجبویه، ، جینسینگ، جینکو، چای، رازک، ، زردچوبه، ، ، علف چای، کرفس، گل رنگ،، گل گاوزبان، نعنا فلفلی و نعنا قمی.
گیاهان دارویی ادرارآور

، جعفری، چای، ، قره قات، علف چای، کدوتنبل،، گزنه، گل رنگ، گل گاوزبان، لیموترش، مرزه، همیشه بهار و
گیاهان دارویی افزایش دهنده ی قوای جنسی

انیسون، ، توت فرنگی، پنج انگشت، جعفری، ، رازیانه، ریحان، ، زعفران، سیر، شاه تره، شنبلیله، فلفل، کرفس، گردو، ، نعنا فلفلی، نعنا قمی، همیشه بهار و هویج.
گیاهان دارویی استروژنیک و ضد استروژن (تنظیم کننده اختلالات هورمونی)

، رازک، ، کتان.
گیاهان دارویی شیرافزا

انیسون، ، پنج انگشت، رازک، رازیانه، ریحان.
گیاهان دارویی ضد (ضد حساسیت)

، بادرنجبویه، خارمریم، دارچین، ، شاه تره، نارنج
گیاهان دارویی ضد آلزایمر

اسطوخودوس، اکلیل کوهی، انگور، بادرنجبویه، جینکو، ، ریحان، کرفس، مریم گلی
گیاهان دارویی ضد

اوکالیپتوس، ، بومادران، چای، دارچین، ، گون، ، مرزه
گیاهان دارویی ضد اکسیدان