انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: گل داوودی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
روش نگهداری و کاشت گل داوودی منبع:http://www.beytoote.com/scientific/nature/planting2-flowers1-hrysanthemums.html

مشخصات:

اسم علمی گیاه داوودی Chrysanthemum،از خانواده Compositae میباشد. این جنس دارای ۲۰۰ گونه ازگیاهان یک ساله ، چند ساله، علفی و گلخانه‌ای است. قسمت تحتانی ساقه این گیاه تقریبا خشبی بوده و برگهای سبز تیره دارد. گل آذین گیاه داوودی کلاپرک وگلچه های کناری آن زبانه‌ای و گلچه های میانی آن لوله ای می‌باشند. گلهای داوودی در واریته های مختلف دارای رنگهای متفاوت است.
طرز كاشت گل داوودی:
گل داوودی به دو طريق در هواي آزاد و در گلخانه كشت مي شود كه هركدام از آنها را بصورت گلداني و با هواي آزاد مي توان پرورش داد.
اگر بخواهيم از گل داودي در پائيز استفاده كنيم ، احتياج به گلخانه ندارد و كاشت و برداشت آن در زمين و هواي آزاد امكان پذير بوده و عمليات ازدياد هم در هواي آزاد صورت مي گيرد و اگر بخواهيم در زمستان استفاده كنيم ، كاشت و داشت آن احتياج به گلخانه دا
بعضي از تهيه كنندگان گلهاي داودي در سه ماهة اواخر پائيز و زمستان از پوشش نايلوني استفاده مي كنند كه البته اين موضوع به عوامل طبيعي و شرايط اقليمي مكان بستگي دارد.
تهيه و ازدياد گل داوودی :
معمولا به سه طريق نشاء گل داودي را مي توان تهيه كرد :
طريقه اول : خود پاجوش را از كنار بوته مادر با ريشه هايي كه توليد كرده جدا و در داخل گلدان يا زمين اصلي مي كارند.اغلب مشاهده شده كه انواع بيماريها از طريق خاك به گياهان جديد منتقل مي شود.پس ازدياد بطريقه پاجوش ريشه دار بصلاح و مصلحت توليد كنندگان نمي باشد.

ريقه دوم : پاجوش هاي سالم را انتخاب كرده و سر و ته پاجوش را قطع نموده و به اندازة ده يا پانزده سانتيمتر از قسمت ساقه مانند قلمه استفاده كرده و در داخل خاك گلدان يا خزانه انتظار گلخانه و يا هواي آزاد به نگهداري و پرورش قلمه هاي كاشته شده مطابق معمول باغباني مبادرت مي ورزند.
منبع:http://www.beytoote.com

طريقه سوم : پس از قطع ساقه هاي چيده شدة گل آنچه كه در خزانه ها يا گلدانها از بوته گل داودي باقي مي ماند،براي استفاده قلمه مناسب است و قلمه ها را بايد بالاتر از زمين و بطول بيست سانتيمتر قطع نموده مطابق معمول قلمه طوري سر و ته آنرا آماده نمود كه مقطع آن زير جوانه واقع شده و طولش در حدود 10 سانتيمتر و برگها نه قطع و نه كوتاه گردد و كاملا سالم و شفاف باشد.قلمه هاي بدست آمده را مي توان در داخل خاك گلدان و يا خزانه ها در هواي آزاد كاشت.
پس از تقريبأ سه چهار هفته قلمه ها ريشه دار مي شوند و در اين موقع هريك از آنها را بايد در گلدان جداگانه و يا باغچه هاي آماده شده براي پرورش گل نشاء كرد
منبع:http://www.beytoote.com

تعيين تاريخ برداشت گل داودي :
در ميان گلها ، گل داودي از گلهائي است كه تغييرات تاريخ برداشت آن ( يعني روز ، هفته يا ماه ) توسط باغبان مي تواند به آساني انجام گيرد.چون اين گل حساسيت خيلي زيادي در برابر تغييرات طول زماني روشنائي دارد ولي اين موضوع بي ارتباط با مسئله اقتصادي تهيه گل نيست
همانطوريكه اغلب توليد كنندگان گلهاي زينتي در جريان امر هستند ، چون گل داودي در پائيز و تا نيمه زمستان مي تواند مورد استفاده قرار گيرد ، از نظر هزينه هاي غير قابل اجتناب پرورش و توزيع اين گل از فصل سرما ، توجه بيشتري را بايد مبذول داشت.
با در نظر گرفتن اينكه گل داودي در زمان پرورش در داخل گلخانه احتياج به حدود 16 درجه سانتيگراد حرارت مي باشد ، از نظر هزينه توليد گرما مسئله بزرگي را در زمستان براي توليد كننده فراهم مي نمايد.منبعhttp://www.beytoote.com

همانطوريكه قبلا توضيح داده شد ، بالاخره براي تعيين تاريخ برداشت گل داودي ازاثرات روشنائي ( دركم و زياد كردن فاصله روشنائي) استفاده كرد حتي مي توان روز برداشت ( چيدن گل ) اين گل را تعيين نمود براي اين كار از تاريك يا روشن نگهداشتن محل رشد و نمو بوته هاي گل داودي مي توان به نتيجه خيلي خوبي رسيد.
براي تعيين تغييرات مدت روشنائي مورد لزوم گل داودي مي توان از پارچه كاملا سياه رنگ استفاده نمود. البته در بعضي از نقاط با شرايط آب و هوائي مناسب عده اي از پرورش دهندگان گلهاي زينتي از نايلون سياه استفاده مي نمايند.http://www.beytoote.com