انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: زنگی نامه استاد مطهری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  1385822053571.jpg]
شهید آیت الله مرتضی مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مشهد در یک خانواده روحانی چشم به جهان گشود. دروس ابتدایی را در مکتبخانه آموخته و از سن دوازده سالگی در حوزه علمیه مشهد به تحصیل علوم اسلامی مقدماتی می پردازد. در سال 1316 که دوران مبارزه شدید رضاخان با روحانیت بود، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم شد. در زمان پانزده سال اقامت خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی (در فلسفه ملاصدرا و عرفان) و مرحوم علامه سید محمد
شهید استاد مطهری
حسین طباطبائی (در فلسفه) بهره گرفت. از اساتید دیگر وی می توان از آیت الله العظمی بروجردی، مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی، مرحوم آیت الله سید محمد حجت و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد نام برد.

وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بود. در سال 1331 به تهران مهاجرت کردو به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی پرداخت. از سال 1334 تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد.
وی همواره در کنار امام بود، به طوری که می توان سازماندهی قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگی آن با امام را مرهون تلاش های او و یارانش دانست. در نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستان ها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.


پس از تشکیل هیئت های موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیت های روحانی عهده دار رهبری این هیئت ها می گردد. پس از ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت توسط شهید محمد بخارایی کادر رهبری هیئت های موتلفه شناسایی و دستگیر می شود ولی استاد شهید از مهلکه جان سالم بدر می برد.
در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاه ها، انجمن های اسلامی، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و سایر مکان های مذهبی می پردازد.پس از تأسیس حسینیه ارشاد در سال 1346 به عضویت هیئت مدیره آن درآمد و به فعالیت و سخنرانی در آنجا پرداخت ولی در سال 1349 به علت اختلاف با سایر اعضا از عضویت هیئت مدیره آن موسسه استعفا داد و آن را ترک گفت.

در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد. از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانی های خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
در این سال ها وی تدریس در حوزه علمیه قم می پرداخت و در منازل نیز تدریس و سخنرانی می کرد. در سال 1355 زودتر از موعد مقرر از دانشگاه بازنشسته می شود. نیمه شب سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه 1358 با گلوله یکی از اعضای گروهک فرقان به شهادت می رسد. امام ایشان را پاره تن خود می خواند و روز شهادت ایشان به عنوان روز معلم برگزیده می شود. روحش شاد.
استاد مطهری


آثار استاد:

آیینه جام - اخلاق جنسی در اسلام و جهان غرب - آزادی معنوی - اسلام و مقتضیات زمان (۲ جلد) - آشنایی با علوم اسلامی (۳ جلد: منطق و فلسفه، کلام و عرفان و حکمت عملی، اصول فقه و - ه) - آشنایی با قرآن (فعلا ۱۱ جلد) - شرح اصول فلسفه و روش رئالیسم علامه طباطبایی (۵ جلد) - امامت و رهبری - امدادهای غیبی در زندگی بشر - انسان در قرآن - انسان کامل - انسان و ایمان - انسان و سرنوشت - بیست گفتار - پاسخ های استاد به نقدهای کتاب مساله حجاب - پیامبر امی - پیرامون انقلاب اسلامی - پیرامون جمهوری اسلامی - تعلیم و تربیت در اسلام - تکامل اجتماعی انسان - توحید - جاذبه و دافعه علی - جامعه و تاریخ - جهاد - جهان بینی توحیدی - حرکت و زمان در فلسفه اسلامی (۲ جلد) - حق و باطل - حکمت ها و اندرزها - حماسه حسینی (3 جلد) - خاتمیت - ختم نبوت - خدمات متقابل اسلام و ایران - داستان راستان (۲ جلد) - درس های الهیات شفا (۲ جلد) - ده گفتار - زندگی جاوید یا حیات اخروی - سیری در سیره ائمه اطهار - سیری در سیره نبوی - سیری در نهج البلاغه - شرح مبسوط منظومه (۴ جلد) - شرح منظومه (۲ جلد) - شش مقاله (الغدیر و وحدت اسلامی) - شش مقاله (جهان بینی الهی و جهان بینی مادی) - عدل الهی - عرفان حافظ (تماشاگه راز) - علل گرایش به مادیگری(به ضمیمه ماتریالیسم در ایران) - فطرت - فلسفه اخلاق - فلسفه تاریخ (۲ جلد) - قیام و انقلاب مهدی (به ضمیمه شهید) - لمعاتی از شیخ شهید - مساله حجاب - مساله ربا (به ضمیمه بانک و بیمه) - مساله شناخت - معاد - مقالات فلسفی (۳ جلد) - نبوت - نظام حقوق زن در اسلام - نظری به نظام اقتصادی اسلام - نقدی بر مارکسیسم - نهضت های اسلام صد ساله اخیر - وحی و نبوت - ولا ها و ولایت ها
جوانی و تحصیلات[ویرایش]
مرتضی مطهری در جوانی.jpg

مطهری نزد آیت‌الله صدوقی، کتاب «مطوّل» را فراگرفت و نزد آیت‌الله مرعشی نجفی، «شرح لمعه» را آموخت. در دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از بروجردی (در فقه و اصول) و خمینی (به مدت ۱۲ سال در فلسفه و اصول) و علامه طباطبائی (در فلسفه: الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره گرفت. قبل از نقل مکان بروجردی به قم، مطهری گاهی به بروجرد می‌رفت و از وی استفاده می‌کرد. وی مدتی نیز از درس و بحث اخلاقی حاج میرزا علی آقا شیرازی بهره برد. سید محمد حجت (در اصول) و سید محمد محقق داماد (در فقه) از اساتید دیگر مرتضی مطهری بودند. وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشت و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده‌است.
خانواده
مهاجرت به تهران[ویرایش]
مطهری در سال ۱۳۳۱ از قم به تهران مهاجرت کرد، و در این شهر به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانی‌های تحقیقی پرداخت. در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط مطهری تشکیل گردید، و در همان سال تدریس خود را در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز کرد. در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ و پس از تشکیل انجمن اسلامی پزشکان، مطهری به یکی از سخنرانان اصلی این انجمن تبدیل گشت. وی در طول سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصربه‌فرد این انجمن بود.
مرگ