انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: زن معتاد با شكلات كودكان را فريب مي‌داد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زن معتادي كه با تعارف شكلات به دختران خردسال، طلاهاي آنها را سرقت مي‌كرد، دستگير شد.

به گزارش جام‌جم، شامگاه 17 خرداد امسال مردي با مركز فوريت‌هاي پليسي 110 تهران تماس گرفت و از دستگيري زني سارق توسط اهالي محلشان خبر داد. با تماس اين شهروند، ماموران كلانتري 151 يافت‌آباد به محل حادثه كه حوالي مركز پليس بود، اعزام شدند.


با تحقيق مقدماتي معلوم شد، دقايقي قبل زني با سرقت طلاهاي يك دختربچه، در حال فرار بوده كه از سوي اهالي محل دستگير شده است . ماموران كلانتري 151 يافت‌آباد زن متهم را كه دو حلقه النگوي مسروقه در اختيار داشت، براي ادامه تحقيقات به پايگاه پنجم آگاهي تهران منتقل كردند و تحقيقات از وي آغاز شد. منيژه، متهم پرونده در‌بازجويي‌هاي پليسي اظهارات متناقضي را عنوان كرد تا عاقبت در مواجهه حضوري با كودكي كه طلاهايش را سرقت كرده بود به جرم خود اعتراف كرد.

اعتراف زن معتاد

وي در تشريح ماجراي سرقت از دختران خردسال به پليس گفت: از چند سال قبل به مواد مخدر (كراك) معتاد شدم و براي تامين هزينه اعتياد ابتدا اموال خانه را مي‌فروختم و بعد از آن تصميم گرفتم با فريب دختران خردسال، طلاهاي آنها را سرقت كنم. ابتدا در رباط‌كريم طلاهاي دختران خردسال را سرقت مي‌كردم و بعد با حضور در تهران در محل‌هايي از قبيل تهرانسر، ميدان آزادي و مهرآباد جنوبي به سرقت‌هايم ادامه دادم. وي ادامه داد: با دادن شكلات به دختران خردسال، آنها را فريب مي‌دادم.

سرهنگ اسدي، رئيس پايگاه پنجم آگاهي تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: متهم به سرقت اكنون با قرار قانوني از سوي بازپرس شعبه دوم دادسراي ناحيه 18 تهران در زندان به سر مي‌برد. تحقيقات از وي ادامه دارد.


توزيع 3 جلد كتاب پيشگيري از اعتياد ميان دبيرستاني‌ها طي يك الي 2 ماه آينده

تاریخ خبر: 18 / 09 / 89

مقرر شده است طي يك الي دو ماه آينده، 3 جلد كتاب در حوزه پيشگيري از مواد مخدر براي دانش‌آموزان دبيرستاني و خانواده‌هاي آنان طراحي و توزيع شود.‌

به گزارش سلامت نیوز حميد صرامي، مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري در گفت‌و‌گو با فارس با تأييد خبر فوق، در رابطه با وضعيت اجراي تفاهم‌نامه امضاء شده ميان ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري و وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته، اظهار داشت: در حال حاضر در موضوع "آموزش كادر متخصص " گام‌هاي خوبي برداشته شده است كه در اين راستا بيش از يك‌هزار و 500 نفر از نيروهاي آموزش و پرورش در مرحله اول اجراي اين تفاهم‌نامه آموزش داده‌ شده‌اند و دفتر سلامت اين وزارتخانه نيز به تمامي استان‌ها ابلاغ كرده است كه اين برنامه‌هاي آموزشي بايد از آذرماه شتاب بيشتري بگيرد.

وي افزود: همچنين براي توليد بسته‌هاي آموزشي قول انجام اقدامات مناسبي را داده‌اند كه در اين راستا قرار است تا يك الي دو ماه آينده اين بسته‌ها در تمامي مدارس توزيع شود.

صرامي تصريح كرد: سه كتاب آموزشي را نيز در دفتر سلامت و پيشگيري وزارت آموزش و پرورش در دست طراحي دارند كه وعده داده‌اند طي يك الي دو ماه آينده توزيع كنند؛ بر اين اساس، اين كتاب‌ها براي «والدين دبيرستاني»، «مربيان مقطع دبيرستان» و به صورت كمك آموزشي براي «دانش‌آموزان مقطع دبيرستان» در حوزه "پيشگيري از اعتياد " طراحي شده است.

به گزارش توانا، بر اساس تفاهم‌نامه‌اي كه در سال گذشته ميان وزير آموزش و پرورش و دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر رياست جمهوري امضا شد،‌ مقرر شد تا براي مصون‌سازي 14 ميليون دانش‌آموز و آگاه‌سازي 20 ميليون نفر از والدين و نيز به‌كارگيري يك ميليون نفر از كادر آموزشي در سطح مدارس جهت اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از مواد مخدر در ميان دانش‌آموزان، برنامه‌ريزي شود.
منبع خبر: سلامت نیوز


تصور درمان معتادان بعد از ازدواج اشتباه است

تاریخ خبر: 19 / 09 / 89

عضو انجمن روانپزشكان ايران گفت: ازدواج به تنهايي نمي‌تواند علاج درمان اعتياد باشد و اين تصور كه فرزندم اگر ازدواج كند، ترك مي‌كند، اشتباه است.

به گزارش سلامت نیوز علي فرهوديان اظهار داشت: ازدواج به تنهايي نمي‌تواند علاج درمان اعتياد باشد حتي در مواردي مي‌تواند به دليل ايجاد توقعات پس از ازدواج خودش عاملي براي لغزش، عود و مشكل در بهبودي بيمار باشد.

وي افزود: ازدواج از طرفي به دليل حمايت‌هايي كه از طرف همسر و خانواده‌اي ايجاد مي‌شود و همچنين به دليل تثبيت نقش اجتماعي و نظارت‌هاي بيشتري كه روي معتاد صورت مي‌گيرد و كانون آرامشي كه فرد پيدا مي‌كند مي‌تواند به درمان اعتياد كمك كند.

فرهوديان با بيان اينكه ازدواج با اين وجود مي‌تواند هم آسيب‌رسان و هم كمك‌كننده و به نفع درمان باشد تصريح كرد: اين تصميم يك تصميم‌گيري دقيق است و بايد با توجه به شرايط با دقت بالا انجام شود.

اين متخصص روانپزشكي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس تصريح كرد: ممكن است معتاد در انتخاب خود در ازدواج دچار گرفتاري شود و به خاطر سابقه اعتيادي كه داشته است اعتماد به نفس كافي نداشته باشد و نتواند فرد مناسبش را انتخاب كند يا ممكن است اين انتخاب تحت فشارهاي بيروني مانند خانواده باشد كه فكر كنند به غلط اگر همسري براي فرزند خود انتخاب كنند به بهبوديش كمك خواهد كرد.

وي افزود: دومين مشكل در فرآيند ازدواج است كه فرد بتواند معيارهاي خود را مطرح كند معيارهاي همسرش را بشنود و اين دو معيار را با هم تطبيق دهند. لذا فرد ممكن است هنوز در دنياي مصرف مواد مخدر خود باشد و در مقابل برخي معيارهاي همسرش به غلط عقب‌نشيني كند و در واقع به نوعي باج دهد كه در آينده مشكل‌ساز خواهد شد.

فرهوديان گفت: قبول مسئوليت‌هاي جديد اجتماعي و خانوادگي در مقابل خانواده همسر و تطبيق با معيارهاي آنها ممكن است استرسي در فرد ايجاد كند كه افرادي كه سابقه اعتياد دارند به استرس حساسند و حتي استرس‌هاي كوچك مي‌توانند موجب لغزش آنها شود.
منبع خبر: سلامت نیوز
Heart
اگر فرزند معتاد نمی خواهید بخوانید
هیچ پدر و مادری شکست و ناراحتی فرزندش را نمی‌خواهد و با توجه به این‌که اعتیاد یکی از راه‌هایی است که قطعا مانع سعادت و خوشبختی فرزندان می‌شود، از نظر والدین بسیار آزاردهنده است و حتی فکرش والدین را نگران می‌کند. کشور ما به دلیل شرایط ویژه اجتماعی از جمله جوان بودن جمعیت ، بالا بودن نرخ بیکاری و موقعیت جغرافیایی که در کنار دو کشور اصلی تامین کننده موادمخدر دنیا (افغانستان و پاکستان ) قرار دارد یا تهدید بلای خانمانسوز قاچاق و اعتیاد ، دست به گریبان است.

علل گرایش و شروع به مصرف مواد مخدر در جوانان، احساس بزرگ شدن زودگذر، رفع خستگی و دریافت انرژی کاذب، لذت زود گذر، فرار از تنهایی و بالا بردن حس اعتماد به نفس، تسکین درد های جسمانی و کاهش فشار های عصبی است.

یکرنگی با گروه همسال ، رو برو شدن با ناامیدی و شکست، پیشینه اعتیاد پدر ومادر و نزدیکان، جدایی های والدین، تبلیغات غلط، معاشرت با دوستان منحرف و آگاهی نداشتن از مسائل اجتماعی از جمله مضرات مواد مخدر، رفتارهای غیر عادی یا پرخاشگری های بی دلیل، تغییر رنگ چهره ، چشم و لب، گوشه گیری و خمودی، افت تحصیلی ، تغییر الگوی ارتباطی تغییر خلق و خوی و کاهش وزن، تغییر الگوی تغذیه و خواب را از دیگر عوامل افتادن در دام مواد افیونی است.
اعتیاد

جوانان به دلیل ویژگی هایی چون استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و …. همواره در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و هدف اصلی توزیع کنندگان موادمخدر هستند. بر همین اساس می توان گفت جوانان جزو آسیب پذیرترین گروه های سنی به حساب می آیند. خانواده ها در زمینهبیشگیری از اعتیاد کلیدی ترین نقش را دارند .

بهتر است بدانید اگر می‌خواهید فرزندتان جذب مواد مخدر نشود باید موارد زیر را رعایت کنید:

• شنونده خوبی باشید:

پدران و مادران بایستی از صمیم قلب با فرزندان خود صحبت کنند و با دقت به حرف های آنان گوش دهند. آنها باید به گونه‌ای رفتار کنند که فرزندتان بتواند در مورد احساساتشان یا طرح مسائل و مشکلاتشان با آنها براحتی گفتگو کنند تا با احساس آرامش و امنیت روانی از انواع آسیب های اجتماعی در امان باشند.

• در دسترس باشید:

فرزندتان باید بداند و احساس کند که در مورد هر مساله‌ای که نیاز به اطلاعات و تبادل نظر داشت، می‌تواند روی شما حساب کند. نه این‌که اینقدر دیر به او وقت بدهید که او گزینه‌ای جایگزین را انتخاب کند.

جوانان به دلیل ویژگی هایی چون استقلال طلبی، کنجکاوی، هیجان خواهی، پیروی از همسالان و …. همواره در معرض خطر اعتیاد قرار دارند و هدف اصلی توزیع کنندگان موادمخدر هستند

•‌ الگو باشید:

توجه داشته باشید نحوه مصرف یا عدم مصرف و نگرش شما در مورد سیگار، مواد مخدر یا الکل تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر فرزندتان دارد و این رفتار و نگرش نباید با کلامتان تناقض داشته باشد.

• اطلاعات و دید خود را گسترش دهید:

مطالعه کنید. تلویزیون ببینید و از اخبار و اطلاعات روز عقب نمانید تا فرزندتان بتواند درباره واقعیت‌های روز با شما به تبادل‌نظر بپردازد.
مشاوره اعتیاد

• مفید باشید:

والدین خوب باید بتوانند راه‌های مناسب و سالمی‌ را برای مواجهه با استرس و مشکلات به فرزندان یاد بدهند. راه‌هایی مانند پرداختن به فعالیت ورزشی مورد علاقه یا شیوه‌های آرام‌سازی فکر و مدیریت خشم تا احساس کنند که هنگام مشکل می‌توانند روی کمک شما حساب کنند نه این‌که با اضطراب خود شرایط را وخیم‌تر کنید.

• صادق و رو راست باشید:

بگذارید فرزندتان بداند لازم نیست برای جلب توجه و موافقت دیگران کاری اشتباه کند. اگر کاری خوب نیست پس نباید آن را انجام داد چه دیگران خوششان بیاید و چه بدشان بیاید.

• بزرگترین طرفدار و حامی ‌فرزندتان باشید:

فرزندان در هر سنی که باشند، نیازمند عشق بی‌قید و شرط و حمایت شما هستند، تا بتوانند بر مسائل خود غلبه کنند. پس به آنها نشان دهید بزرگترین حامی‌ و طرفدارشان هستید و آنها هر چه باشند، تمام عشق و توجه شما را برای موفقیت خواهند داشت. این موضوع، انرژی و انگیزه آنها را مضاعف می‌کند.

منبع:جام جم آنلاین