انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: مفاهیم: سیستم عامل ویندوز 8 چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[coloفضای سایبر > کامپیوتر- همشهری‌آنلاین:
سیستم عامل ویندوز هشت (Windows 8) متعلق به شرکت مایکروسافت است.
ویندوز هشت در واقع یک سیستم‌عامل‌ از مجموعه مایکروسافت ویندوز است که ابتدا در ۱ آگوست ۲۰۱۲ نسخه RTM (انتشار یافته به منظور ساخت) در اختیار شرکت‌های سازنده قطعات کامپیوتر قرار گرفت و سپس در تاریخ 26 اکتبر سال 2012 به بازار عرضه شد.

ویندوز ۸ برای استفاده در رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه تولید شده‌است. این سیستم‌عامل هشتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز می‌باشد و به همین دلیل نام آن را ویندوز ۸ گذاشته‌اند.

شرکت مایکروسافت قصد دارد سیستم‌عامل ویندوز ۸ را با پردازشگرهای ۱۲۸ بیت سازگار کند، ویندوز ویستا و ویندوز ۷ از پردازشگرهای ۶۴ بیت پشتیبانی می‌کنند.

از قابلیت‌های این سیستم عامل می‌توان به ارتباط سریعتر با استفاده از یواس‌بی۳ و بلوتوث۳، پشتیبانی از پردازنده‌های ARM، رمزگذاری کامل دیسک سخت، حساسیت نسبت به نور محیط، تشخیص چهره کاربر برای لاگین و لاگ اوت کردن، رابط کاربری مترو، برجسته‌بینی سه بعدی و پشتیبانی تلویزیون بی‌سیم اشاره کرد.

از شاخص‌ترین تغییرات در ویندوز 8 حذف دکمه استارت است. دکمه استارت برای اولین بار در ویندوز ۹۵ قرار داده شد و تا ویندوز ۷ باقی ماند.

ویژگی‌ها ویندوز 8
رابط کاربری مترو
ویندوز ۸ رابط کاربری جدیدی بر پایه زبان طراحی مترو مایکروسافت را به کار گرفته‌ است. مترو محیطی خواهد بود از ویژگی جدید کاشی‌وار (مربع مانند) که در صفحه شروع (Start Screen) نمایان می‌شود که مشابه سیستم عامل ویندوز فون می‌باشد.

هر کدام از آن کاشی‌ها یک برنامه را نشان می‌دهد و قادر خواهد بود که اطلاعات مرتبط مانند تعداد پیام‌های خوانده نشده برای یک برنامه ایمیل و یا درجه حرارت آب و هوا را نشان دهد.

سبک مترو برنامه‌های کاربردی را تمام صفحه اجرا می‌کنند و می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین یکدیگر از قرارداد (Contracts) استفاده کنند.

آن‌ها از طریق فروشگاه ویندوز (Windows Store) در دسترس خواهد بود. برنامه‌های سبک مترو باWindows Runtime platform جدید و با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی ‍ C++ ، ویژوال بیسیک، سی‌شارپ و جاوا اسکریپت توسعه یافته‌اند.r=#483D8B][size=large][font=Arial]