انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: انواع کوکو
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.


كوكو لوبيا سـبز با هـويج



مواد لازم براي چهار نفر

لوبيا سبز: 350 گرم
هويج: يك عدد
پياز: يك عدد
تخم‌مرغ: چهار الي پنج عدد
آرد گندم: يك قاشق غذاخوري
نمك و فلفل: به ميزان لازم
زردچوبه و زعفران از هر كدام: يك قاشق مرباخوري
روغن حيواني: دو قاشق غذاخوري

طرز تهيه

لوبيا سبز را به طول دو الي سه سانتی‌متر برش داده و در ديگي ريخته تا بپزد. (در ظرف را نمي‌بنديم تا لوبيا خوش‌رنگ بماند). در آخر به لوبيا نمك اضافه نموده و اجازه مي‌دهيم تا آب لوبيا كاملا ته‌نشين شود. هويج را به صورت خلال‌هاي باريك درآورده و پياز را نگيني خرد نموده و با هویج و لوبیا مخلوط مي‌كنيم. به مخلوط مواد آرد، نمك، زردچوبه، زعفران و فلفل را اضافه نموده و كاملا مخلوط مي‌كنيم. تخم‌مرغ‌ها را افزوده و مواد را هم مي‌زنيم. در ماهيتابه روغن ريخته، كوكو را سرخ نموده و با نان و ترشي سرو مي‌كنيم.

نکته

در طبخ كوكو بايد دقت داشته باشيد كه در ماهيتابه را ببنديد، به اين طريق هم كوكو پف لازم را پيدا مي‌كند و هم مغز پخت مي‌شود.

از حرارت كم براي پخت کوکو استفاده كنيد.


کوکو آجیلیHeartHeart
مواد اولیه :


سينه مرغ نگيني خرد شده 300 گرم

روغن مايع نصف پيمانه

پياز داغ دو قاشق غذاخوري

گوشت چرخ‌كرده 300 گرم

گردو خرد شده يك پيمانه

آرد دو قاشق سوپخوري

تخم‌مرغ شش عدد

فلفل دلمه‌اي نگيني خرد شده نصف پيمانه

زعفران دم كرده دو قاشق سوپخوري

سيب‌زميني نگيني سرخ شده يك پيمانه

خلال بادام و پسته از هر كدام نصف پيمانه

ماست نصف پيمانه

نمك، فلفل سياه به ميزان لازم

دارچين و زردچوبه به ميزان لازم



طرز تهیه

سينه مرغ را با دو قاشق سوپخوري روغن مايع، نمك و فلفل مزه‌دار كرده و به مدت دو ساعت در يخچال قرار مي‌‌دهيم. در ظرف مناسبي سه قاشق غذاخوري روغن ريخته و سينه‌هاي مرغ را در آن تفت مي‌‌دهيم. گوشت چرخ‌كرده، پياز داغ، نمك، فلفل و زردچوبه را نيز به مرغ افزوده و تفت مي‌‌دهيم تا آب گوشت كشيده شده و سرخ شود. سپس فلفل دلمه‌اي، محلول زعفران و دارچين را به مواد افزوده و از روي حرارت بر مي‌‌داريم. سيب‌زميني سرخ شده و نيمي از گردو را نيز به مواد گوشتي مي‌‌افزاييم. فر را با دماي 180 درجه سانتي‌گراد گرم مي‌‌كنيم. تابه تفلوني به قطر 23 سانتي‌متر را چرب مي‌‌نماييم. در ظرف ديگري ماست، آرد، نمك و پنج عدد تخم‌مرغ را مخلوط نموده و خوب هم مي‌زنيم تا يكدست شود. اين سس را با مواد گوشتي مخلوط نموده، در تابه چرب شده ريخته و روي آن را صاف مي‌‌كنيم. كوكو را 15 دقيقه در فر گرم شده گذاشته، سپس از داخل فر بيرون مي‌‌آوريم. يك عدد تخم‌مرغ را با نمك، فلفل و كمي محلول زعفران كاملا هم زده، با خلال پسته و بادام مخلوط نموده و روي سطح كوكو پخش مي‌كنيم و دوباره تابه را به مدت 20 دقيقه دیگر در فر مي‌گذاريم تا روي آن طلايي شود.


کوکو سبزی جات هفت رنگ HeartHeart
مواد اولیه :


سيب‌زميني بزرگ دو عدد

سبزي كوكو خرد شده 250 گرم

بادنجان دو عدد

كدو خورشي سه عدد

لوبيا سبز بخارپز 250 گرم

نخودفرنگي بخارپز 200 گرم

هويج بخارپز پنج عدد

روغن مايع 3/1پيمانه

تخم‌مرغ 14 عدد

پياز متوسط هفت عدد

گردو خرد شده دو قاشق سوپخوري

زرشك دو قاشق سوپخوري

قارچ 150 گرم

فلفل دلمه‌اي يك عدد

نمك، فلفل به ميزان لازم

زردچوبه و پودر سیر به ميزان لازم


طرز تهیه

شش عدد از پيازها را خلال كرده، تفت مي‌دهيم و كنار مي‌گذاريم. سيب‌زميني را پس از پوست گرفتن، رنده كرده و يك عدد پياز خام را نيز رنده و با دو عدد تخم‌مرغ و كمي نمك، فلفل و زردچوبه هم مي‌زنيم و كنار مي‌گذاريم. سبزي را نيز با دو عدد تخم‌مرغ و در صورت تمايل قاشق چايخوري پودر سير و دو قاشق سوپخوري زرشك، نمك و فلفل هم مي‌زنيم و كنار مي‌گذاريم. مابقي سبزيجات را بجز قارچ و فلفل دلمه‌اي خرد كرده كمي تفت مي‌دهيم، جداگانه به هر كدام دو عدد تخم‌مرغ و دو قاشق سوپخوري پياز داغ، نمك و فلفل اضافه مي‌كنيم. به بادنجان گردوي خرد شده افزوده و هر كدام از سبزیجات تفت داده را كنار مي‌گذاريم. قارچ و فلفل دلمه‌اي را نيز تفت مي‌دهيم. تابه را روي اجاق با حرارت ملايم قرار مي‌دهيم و روغن مايع مي‌ريزيم. به ترتيب ابتدا مواد، سيب‌زميني را داخل تابه ريخته، در تابه را گذاشته تا روي مواد كمي خودش را بگيرد، سپس به ترتيب رنگ و سليقه سبزيجات را لايه لايه مي‌ريزيم. سعي مي‌كنيم هويج در طبقه وسط قرار بگيرد و روي هويج قارچ و فلفل دلمه‌اي ريخته و لايه‌هاي بعدي سبزيجات را نيز با دقت و حوصله مي‌ريزيم. دقت داشته باشيد كه حرارت بايد كاملا ملايم باشد تا لايه زيرين نسوزد. لايه آخر سبزي كوكو را ريخته و سپس داخل فري كه از قبل با حرارت 175 درجه سانتي‌گراد گرم كرده‌ايم به مدت 15 دقيقه قرار مي‌دهيم.
مواد اولیه
كـوكـوی عـدس

پیش خوراک منطقه كوهين از توابع قزوين

مـواد لازم

عدس: 300 گرم

پياز متوسط: دو عدد

تخم‌مرغ: دو عدد

فلفل: 1/4 قاشق چـايخوري

زردچوبه: يك قــاشق چايخوري

آرد: دو قاشق چايخوري

نمك و روغن: به ميزان لازم
طرز تهیه

ابتدا عدس را مي‌شوييم سپس به مدت نيم ساعت آن را مي‌پزيم و بعد با حوصله با گوشت‌كوب آن را له مي‌كنيم، به طوري كه خمير يك‌دستي به دست آيد.

پيازها را رنده كرده با تخم‌مرغ، آرد، نمك، فلفل و زردچوبه به عدس اضافه مي‌كنيم و كاملا هم مي‌زنيم. در تابه روغن ريخته و از مواد به اندازه يك قاشق برداشته و سرخ مي‌كنيم.

نکته

قطر اين كوكو نبايد زياد باشد چرا كه به صورت سكه‌اي درمي‌آيد.
طرز تهیه کوکوی میگو



کوکوی میگو
مواد لازم:

میگو 200 گرم

پیاز داغ 1 قاشق سوپ خوری

روغن، نمک، فلفل، پودر سیر، زعفران و ادویه کاری مقداری

رب گوجه فرنگی 1 قاشق سوپ خوری

جعفری خرد شده 2 قاشق سوپ خوری

آبلیمو 1 قاشق سوپ خوری

تخم مرغ 2 تا 4 عدد

روش تهیه:

میگو را به همراه پیاز داغ در روغن بریزید و کمی تفت دهید.

سپس رب گوجه فرنگی، جعفری خرد شده، آبلیمو، نمک و فلفل را اضافه نمایید و مجددا کمی تفت دهید.

آن گاه ظرف را کنار بگذارید تا سرد شود.

سیب زمینی ها را با تخم مرغ، پودر کاری، زعفران دم کرده و پودر سیر مخلوط و با میگوها ترکیب کنید.

سپس در تابه ی داغ(که در آن روغن ریخته اید)، مایه ی کوکو را بریزید و در تابه را بگذارید.

اکنون حرارت را ملایم نمایید تا کوکو آماده شود.

انرژی کل 750 کیلوکالری

منبع:تبیان
برچسب ها: کوکو. انواع کوکو. کوکوی میگو. میگو.
طرز تهیه ماکارونی شیر
طرز تهیه بیف استراگانوف کلاسیک
خوراک مرغ و برنج رژیمی
سوپ سرد مرغ و ماست
طرز پخت سوپ بادمجان
مواد اولیه :

بادنجان دو عدد
سيب‌زميني آب‌پز سه عدد
پياز و تخم مرغ يك عدد
جعفري خردشده يك قاشق غذاخوري
پنير پيتزا 30 گرم
نمك و آرد سوخاري و روغن به ميزان لازم

طرز تهيه:

بادنجان‌ها را روي اجاق يا در فركبابي كرده و سپس پوست كنده و ساطوري خرد كنيد. سيب‌زميني آب‌پز و پياز را رنده‌ كرده و با جعفري، تخم‌مرغ، نمك و پنير پيتزا مخلوط كنيد. آرد سوخاري را تا جايي به مواد اضافه كنيد كه كمي سفت شده و به دست نچسبد. بعد به صورت گرد يا هر شكل ديگري در آورده و در روغن دو طرف آن را سرخ كنيد يا در فر با حرارت 200 درجه سانتي‌گراد قرار دهيد تا طلايي شود.
کوکو کدو با ذرت

كدو سبز سه عدد
ذرت پخته شده يك پيمانه
تخم‌مرغ سه عدد
پياز يك عدد
پودر آويشن يك قاشق چايخوري
جعفري ساطوري شده يك قاشق سوپخوري
نان باگت چهار عدد
نمك، فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
روغن به ميزان لازم
طرز تهیه
كدوهاي شسته شده را رنده ريز نموده و بعد ذرت و پياز رنده شده را همراه نمك، فلفل، زردچوبه، آويشن و جعفري به كدوها اضافه كرده و خوب با هم مخلوط مي‌كنيم. تخم‌مرغ‌ها را نيز به مواد اضافه كرده و هم مي‌زنيم. نان باگت‌ها را به صورت حلقه حلقه بريده و درون آنها را خالي مي‌كنيم، سپس داخل تابه روغن ريخته و وقتي كمي داغ شد، نان باگت‌ها را درون آن مي‌‌چينيم. از مواد كوكو مقداري را درون نان‌ها ريخته و اجازه مي‌دهيم تا پخته شوند. پس از اين‌كه يك طرف كوكوها پخته شد، آنها را بر مي‌گردانيم تا طرف ديگر آنها نيز خوب پخته و برشته شود.

نكـــته: در صورت تمايل مي‌توانيد مواد كوكو را به صورت كامل درون تابه پهن كرده يا اين‌كه در فر بگذاريد تا پخته شود.
 مواد لازم برای برای 4 تا 6 نفر :
کدوسبز 3 عدد بزرگ 
پیاز درشت خرد شده  1 عدد 
سیر رنده شده  3 حبه 
تخم مرغ  3 عدد 
آرد  3 قاشق غذاخوری 
پنیرسفید رنده شده  225 گرم 
جعفری، نعنا، و شوید خرد شده  4 تا 5 قاشق غذاخوری 
فلفل قرمز یک قاشق چایخوری 
نمک و فلفل سیاه   به اندازه لازم 
روغن برای سرخ کردن   به اندازه لازم
طرز تهیه :
1. 
کدوها  را با پوست رنده می کنیم . کمی روی آنها نمک می پاشیم و می گذاریم بماند تا آب اضافی آن خارج شود( با دست فشار می دهیم ). روغن مایع مخصوص سرخ کردنی را در ماهی تابه ریخته و سیر، پیاز و کدورا تفت می دهیم تا کمی نرم شوند.در کاسه ای تخم مرغ  ها را هم زده و به آن آرد اضافه می کنیم. سپس پنیر، سبزیجات خرد شده، فلفل قرمز ، نمک و فلفل سیاه را به آن می افزاییم . پس از آن کدو، پیاز و سیر تفت داده را اضافه کرده و خوب مخلوط می کنیم.
2- روغن را در ماهی تابه می ریزیم و سپس با قاشق از مواد 
کوکوبرداشته و در روغن سرخ می کنیم تا طلایی شوند. سپس کوکوی آماده شده را در صافی می گذاریم تا روغن اضافی آن خارج شود.
کوکو کدو حلوایی 
كدو 2 عدد
سیب‌زمینی پخته شده 2 عدد
تخم‌مرغ 2 عدد
پیازچه خرد شده 4 ساقه
شوید خرد شده 50 گرم
ماست یك‌دوم پیمانه
لیموترش یك عدد
آرد 2 قاشق سوپخوری
بیكینگ‌پودر یك‌دوم قاشق چایخوری
نمك و فلفل به مقدار لازم


طرز تهیه کوکو کدو حلوایی :

سیب‌زمینی و كدو را رنده كرده و آرد، تخم‌مرغ، بیكینگ‌پودر و نمك را به آن اضافه كنید. نیمی از پیازچه و شوید را به مواد بیفزایید و مایه كوكو را با قاشق در ظرفی كه قبلا در آن روغن داغ شده است ریخته و كوكو را سرخ كنید. برای تهیه سس، ماست و شوید را همراه پیازچه، لیموترش، نمك و فلفل مخلوط كرده و آن را با كوكوی سرخ شده، صرف كنید.

اهمیت غذایی كدو
كل انرژی این غذا 1300 كیلوكالری است و برای افرادی كه در رژیم غذایی هستند، مناسب است. كدو سرشار از ویتامین A است و علاوه بر آن ویتامین‌های زیادی دارد كه برای امراض قلبی مفید است. خوردن 150 گرم كدو در روز، نیاز بدن به الیاف را تامین می‌كند. كدو اثر ملین دارد و باعث رفع یبوست و سوءهاضمه می‌شود،‌ كدو تب را پایین می‌آورد و برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی، غذای مناسبی است. كدو خون‌ساز است و از لحاظ شیمیایی بدن را قلیایی می‌كند. كدو دارای كلسیم و فسفر، منیزیم و آهن است، علاوه بر این خواص، از پیری پوست جلوگیری كرده و سرشار از آنتی‌اكسیدان است.
كدو ادرار‌آور است، سینه را نرم و سرفه را آسان كرده و برای درمان قولنج مفید است. كدو مغز را فعال و حافظه را تقویت می‌كند و باعث تجدید قوای جسمی و روحی می‌شود. به دنبال خوردن كدو خوابی راحت خواهید داشت، زیرا برای درمان كم‌خوابی مفید است. كدو چون به آسانی پخته می‌شود، برای معده‌های ضعیف، غذایی مفید است.

كدو برای بچه‌ها و كسانی كه دچار بیماری‌های عفونی شده‌اند و دوره نقاهت را می‌گذرانند، مفید است. همچنین كدو در پیشگیری از سرطان ریه بسیار مفید و برطرف‌كننده ورم پروستات در افراد بالاتر از 40 سال است.تصویر: images/smilies/tongue.gif