انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: شهرستان شاهرود
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  1389044290831.jpg]

شهرستان شاهرود مهمترین و بزرگترین شهر و بزرگترین شهرستان استان سمنان است. همچنین این شهرستان از نظر وسعت ششمین شهرستان بزرگ کشور ایران می‌باشد، مرکز این شهرستان شهر شاهرود است و در شمال شرقی کشور ایران قرار دارد. جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۳۴٫۸۲۵ نفر بوده‌است [۱]. و در سال 1390 به نقل از مرکز آمار ایران، جمعیت برابر 238830 نفر می‌باشد که این جمعیت در مقابل جمعیت 182260 نفری مرکز استان قابل توجه است.

شهرستان شاهرود در فاصله 390 كيلومتري تهران،در حاشيه كوير ودر دامنه‌هاي جنوبي سلسله جبال البرز واقع شده است . مساحت شاهرود 51419 كيلومترمربع است.

به طور كلي ترقي و توسعه چشمگير شاهرود كه بعد از فتحعلي‌شاه قاجار شتاب بيشتري نيز گرفت مربوط به عواملي نظير؛وجود منابع آبي قابل دسترسي،چمنزارهاي سبز و خرم،اراضي قابل كشت و باغات ميوه فراوان،آب وهواي مناسب،مزاياي دفاعي شهر همچون وجود كوهها و مرتفعات ناحيه و همچنين زمينه‌هاي مساعد ارتباطي و سوق‌الجيشي مناسب(واقع شدن شاهرود در مسير جاده تهران-مشهد و همچنين در مسير جاده مهم وتاريخي ابريشم) بوده است.

يكي از امتيازات مهم اين شهرستان تنوع آب وهوا مي‌باشد : قسمت جنوبي كه در مجاورت كوير واقع شده آب و هواي نسبتاً گرم وخشك دارد،قسمت مركزي و نواحي شرقي شاهرود داراي آب و هواي معتدل و نواحي شمالي آن كوهستاني با آب و هوايي نسبتاً سرد و خشك است.به همين خاطر است كه تنوع توليد ميوه بسيار زياد است به طوري كه امكان توليد و پرورش سيب،انگور،خرما وپسته در مناطق مختلف اين شهرستان فراهم ومهيا مي‌باشد.

از لحاظ توليدات كشاورزي شاهرود در سطح استان مقام اول ودر كشور جزء 19 قطب كشاورزي است.مهمترين محصولات باغي شاهرود كه در ايران نيز زبانزد مي‌باشند عبارتند از:انگور و زردآلو.ميزان توليد زردآلو شاهرود 10% توليد زردآلو ايران و بيش از 1% توليد زردآلو دنيا مي‌باشد . اين زردآلو علاوه بر مصرف داخلي با تبديل به برگه زردآلو به خارج كشور نيز صادر مي‌شود.

شايد مهمترين امتياز شاهرود وجود منابع لايزال طبيعي است كه خداوند به مردم اين منطقه عنايت فرموده است.شايد به خاطر داشته باشيد كه در يكي از برنامه هاي نادر و فراموش نشدني سيماي ايران تحت عنوان با طبيعت كه در حدود 6 سال پيش پخش گرديد حدود 80% زمان برنامه مربوط به طبيعت و زيباييهاي طبيعي منطقه وسيعي از شهرستان شاهرود بود به طوريكه در پايان گوينده با ذوق گفت : مي‌خواهم بگويم شاهرود در واقع قاره‌اي است كوچك كه همه عوامل طبيعي در آن گرد آمده‌اند. همچنين وجود مناطق حفاظت شده خوش‌ييلاق و توران كه دومين منطقه بزرگ حفاظت شده حيات وحش در كشور است، با برخورداري از گونه هاي نادر حيات وحش بر جاذبه‌هاي گردشگري در اين شهرستان افزوده است. از مهمترين آثار تاريخي و باستاني شهرستان شاهرود مي‌توان به مسجد جامع بسطام،آرامگاه سلطان‌العارفين بايزيد بسطامي ، آرامگاه شيخ‌ابولحسن خرقاني و مسجد فرومد اشاره كرد.شايان ذكر است كه شهر بسطام واقع در 6 كيلومتري شهر شاهرود زادگاه عارف شهير ايران بايزيد بسطامي و شاعر نامي فروغي بسطامي مي‌باشد.از ديگر شاعران شهير اين منطقه مي‌توان از ابن يمين فريومدي معروف ومتخلص به ابن يمين نام برد.

از ديگر امتيازات ويژه شاهرود مي‌توان به تنوع مواد معدني به واسطه موقعيت جغرافيايي خاص شاهرود اشاره كرد. در حال حاضر شهرستان شاهرود داراي چندين معدن فعال است كه مهمترين اين معادن،معدن زغال سنگ است كه با وجود شركت زغال سنگ البرز شرقي، با سابقه طولاني بخشي از اقتصاد شهر را با معدن پيوند زده است و شاهرود را به عنوان يكي از قطبهاي زغال سنگ كشور درآورده است. از ديگر معادن مهم شاهرود مي‌توان به معادن كروميت،مس،آهك،گچ و سنگهاي تزئيني اشاره كرد.