انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: کتابخوانی سنت پنجم کدا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد و آن رساندن پیام به هموابستههای دیگر است كه هنوز در رنج هستند.
سنت پنج یکسری حد و مرز را تعیین میکند که هرگروه Coda دارد، امّا «هدف اصلی ما که رساندن پیام انجمن به هموابستههای دیگر است که هنوز در رنج هستند.» این به آسانی یادآوری می‌شود که Coda یک برنامه‌‌ای ساده است.
ما دراینجا هستیم برای یک دلیل مهم و آن رهایی از بيماري هم‌وابستگی است، ما با تمرکز روی هدف اصلی Coda یکدیگر را در این سادگی حمايت و یاری میدهیم، وقتی پیام را میرسانیم، گروه ما بهبودی فردی کسی را كنترل و اداره نمیکند.
*- «هدف اصلی» اشاره به چیزی دارد که مهمترین اصل به حساب میآید، اصلی که مقدم بر بقیه‌ي مسائلي است كه ما را همراهي و كنترل مي‌كند.
بقا و رُشد برنامه‌ي ما به تمایل براي رساندن پیام امید به همدردان بستگی دارد و بهبودی ما به استفاده از قدمها و پیروی از سنتهاي كُدا بستگی دارد.
هموابستههایی که هنوز در رنج هستند شامل افرادی هستند که هنوز وارد جلسه نشدند و آدرس و اهداف برنامه را نمي‌دانند، تازه واردین در Coda و همین‌طور هم افراد قدیمی كه عضو دائمي و رسمي هستند.
همهی ما به رساندن پیام بهبودی نیاز داریم تا به بهبودی برسیم و بهبودیمان و جلسات‌مان ماندگار باشد، سنت پنجم این مسئولیت را برای هر گروه بوجود

میآورد که از هدف اصلی انجمن حمایت کنند، گرچه ممکن است در جلسات و خارج از آن، روش گروه ما در انتقال پیام با هم متفاوت باشد، امّا در اصل فرقي ندارد، چون هدف اصلی همهی گروهها یکسان باقی میماند، تازه واردین اغلب به دنبال راههایی هستند که اصول برنامه را بفهمند و از مسائل هم‌وابستگیشان و تفاوت‌هاي بيماري اطلاع داشته باشند و برنامه را پيدا كنند كه از بيماري خود رها شوند، خوشامدگویی به اعضای جدید و صحبت با تازه واردین یک فضای حمایتی را پدید میآورد، بنابراین باید نشریات Coda و لیست شماره تلفنها در دسترس همگي آن‌ها باشد، همهی این تلاشها راههایی برای انتقال پیام بهبودی به تازد‌واردان هستند، بحثهای رایج و فرقهای و مغرضانه، جایی در Coda ندارند، آنها ما را از هدف اصلی كاملاً منحرف میکند و برای همهی اعضا گروه خطرناک است.
از دست دادن تمرکز روی هدف اصلیمان، یک هموابستهی دردمند را از گرفتن پیام Coda محروم میکند، وقتی ما از هدف اصلی دور مي‌شویم، سنت پنجم مانند یک یادآوری کنندهی روحانی عمل می‌کند.
وقتی تجربه، نیرو و امیدهاي خود را با تازه وارد در میان میگذاریم، بهبودی فردي خودمان هم حاصل می‌شود.
مشارکت صادقانه در مورد آنچه عادت‌ها و هم‌وابستگي‌هاي ناپسند در زندگیمان بوده است، ابزارهایی که در مورد بهبودی از آن استفاده کردهایم و آن‌چه اکنون در زندگی كنوني با برنامه برای ما كاربرد دارد، حاصل سنت پنج است كه همگي ما را حمایت میکند، ما نیرو و موفقیتهای خود را در جمع امن اعضاء مشارکت میکنیم.
اگر هر یک از ما تغییرات و نكته‌هاي امن ناشناسي در اطراف‌ و جلسات‌مان را نمیدیدیم و از امیدهاي اعضاء موفق و قديمي نشنیده بودیم، اكنون معلوم نبود در کجای سياه‌روزي و بيماري بدون بهبودی قرار میگرفتیم.
هرجايي که مشارکت میکنیم، خصوصاً در جلساتمان بار هجومهاي عادت‌ها و وابستگي‌ها تخليه مي‌شود، اكنون از طريق دوستان در برنامه يا راهنماها، دوستان، یا اعضای گروه خانواده، افراد جامعه، نياز به پيام كُدا دارند، در واقع با همين پيام‌ها است كه سنت پنج را تمرین میکنیم.
*- راه دیگر انتقال پیام كه از طريق جاذبه‌ي گروهي است، حمایت از یکدیگر در بهبودی است، ما میتوانیم شماره تلفن رد و بدل کنیم و بعد از جلسات با یکدیگر صحبت کنیم، سنت پنج به ما کمک میکند بفهمیم با نمونه بودن در بهبودی میتوانیم پیام را به اين طريق بهتر انتقال دهیم.
*- به علاوه ما در جلسات Coda گروههای خدماتی محلی و منطقهای و ناحیهای و حتي بینالمللی تشکیل میدهیم، تا پیام بهبودی را به ساير هم‌وابستگان انتقال دهیم، تعهدات خدماتی این گروهها شامل این خدمات است:
سرویس اطلاع رسانی در مورد Coda، دسترسي پیدا کردن راه‌هاي ارتباطي به بیمارستانها و سازمانها و توزیع نشریات، در سطح جامعه.
این خدمات روش بسیار موثری برای رساندن پیام به هموابستههایی است که هنوز در رنج هستند و بعضیها که نمی‌توانند وارد جلسه شوند، یا حتی از Coda هیچ اطلاعاتي ندارند و از آن و بيماري هم‌وابستگي نمیدانند.


تعهداتی که در این گروهها است و نیز برای ما یک امکان امنی را فراهم میکند که با سنت پنج زندگی و بهبودي پيدا کنیم.
هدف اصلی، هرگروه و هر عضوي فقط رساندن پیام است، که از طریق گفتن و شنیدن پیام این‌که ما بهبود یافتهایم و جايي داريم كه شما هم با مراجعه به آن‌جا مي‌توانيد بهبودي و رهايي كسب كنيد، كه به اين طريق انجام میشود.
سنت پنج: هرگروه و اعضاي گروه فقط یک هدف اصلی دارد و آن رساندن پیام به هموابسته‌های دیگري است که هنوز در رنج و مشكلات عادت‌ها و هم‌وابستگي و وابستگي و رفتار و افكار ناسالم هستند.