انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: پمفلت های جلسات معتادان گمنام
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.


معتاد کیست ؟

اکثر ما برای جواب دادن به این سئوال احتیاج به فکر کردن نداریم و جوابش را خوب می دانیم !

زمانی تمام زندگی و فکر و ذکر ما به نوعی در مواد مخدّر خلاصه شده بود . ما همیشه یا مشغول گرفتن ومصرف کردن آن بودیم و یا به دنبال راه تهیه اش می گشتیم .

ما زندگی می کردیم که مصرف کنیم و مصرف می کردیم که زندگی کنیم .

خیلی ساده ، معتاد ، زن یا مردی است که زندگیش را مواد مخدّر کنترل کند، ما کسانی
هستیم که در چنگال یک بیماری مزمن و پیشرونده گرفتاریم و همیشه عاقبتی چون زندان، تیمارستان و مرگ در انتظارمان است .




.
برنامه معتادان گمنام چیست ؟




معتادان گمنام، یک انجمن غیر انتفاعی از زنان و مردانی است که اعتیاد به مواد مخدر مشکل اصلی زندگیشان بوده است . ما معتادانی هستیم که در حال بهبودیم و اکنون به طور مرتب گرد هم می آئیم تا به کمک هم پاکی خود را حفظ کنیم . این برنامه، یک برنامه پرهیز کامل از هر گونه ماده مخدر است تنها لازمة عضویت در این انجمن « تمایل » به قطع مصرف مواد مخدّر است . پیشنهاد می کنیم که در این مورد روشن بین باشید و این فرصت را از دست ندهید . برنامه ما مرکب از اصولی است که بسیار ساده بیان شده اند و ما می توانیم آنها را در زندگی روزمرّه خود به کار بندیم . نکته بسیار مهم این برنامه عملی بودن آن است .

در معتادان گمنام هیچ شرط و شروطی وجود ندارد . ما به هیچ سازمانی وابسته نیستیم . حق عضویتی نداریم و با هیچ سازمان سیاسی ، مذهبی و یا انتظامی ارتباطی نداریم و هرگز تحت نظر نبوده و نیستیم . هر کس که مایل باشد بدون در نظر گرفتن سن، مذهب، نژاد و جنسیت می تواند به ما بپیوندد . برای ما مهم نیست که شما چه چیز و چقدر مصرف کرده اید و یا آنرا از چه کسی و از کجا خریده اید . کارهائی که در گذشته کرده اید و یا دارائی و نداری شما برای ما بی تفاوت است . تنها چیزی که برای ما اهمیت دارد ، اینست که شما می خواهید در مورد مشکلتان چه بکنید و ما چطور می توانیم به شما کمک کنیم . در اینجا تازه واردان از همه مهمترند زیرا ما فقط با در میان گذاشتن آنچه که داریم ، می توانیم آن را حفظ کنیم . تجربة گروهی ما نشان می دهد کسانی که به طور مرتب در جلسات شرکت می کنند پاک می مانند .
چرا اینجا هستیم ؟


قبل از پیوستن به انجمن معتادان گمنام ، ما اختیار زندگی خود را کاملاّ از دست داده بودیم و دیگر نمی توانستیم مانند دیگران زندگی کنیم و از آن لذت ببریم . برای زندگی به چیزی متفاوت نیاز داشتیم و تصور می کردیم که آنرا در مواد مخدّر پیدا کرده ایم . برای ما مواد مخدّر مهم تر از خانواده ، همسر و فرزندانمان شده بود و می بایستی آن را به هر قیمتی بدست می آوردیم . در این راه به بسیاری از مردم لطمه های شدید زده ایم . اما بیش از همه خود را آزار داده ایم . ما به خاطر نداشتن جنبه قبول مسئولیت های فردی ، در واقع خودمان برای خودمان گرفتاری درست می کردیم و این طور به نظر می رسید که نمی توانیم زندگی را آنطور که هست قبول کنیم . اکثر ما متوجه شده بودیم که اعتیادمان یک خود کشی تدریجی است اما اعتیاد ، این دشمن زیرک زندگی ، قدرت انجام هر گونه اقدامی را از ما سلب کرده بود . در نهایت بسیاری از ما کارمان به زندانها کشیده شد . بسیاری دست بدامن پزشکان ، روان پزشکان ویا مذاهب شدیم اما هیچ یک از آنها برای حل مشکل ما کافی نبود . بیماری ما همیشه یا دوباره عود می کرد و یا بدتر می شد تا عاقبت از روی ناچاری در معتادان گمنام به یکدیگر پناه آوردیم . پس از پیوستن به انجمن معتادان گمنام متوجه شدیم که ما افرادی بیمار هستیم و از نا خوشی رنج برده ایم که درمان شناخته شده ای ندارد . اما به هر حال می توان آن را در نقطه ای از فعالیت باز داشت و پس از آن امکان بهبودی هم وجود دارد .
چگونگی عملکرد



اگر شما طالب آنچه که ما داریم هستید و حاضرید برای بدست آوردنش کوشش کنید در آنصورت آماده ایدکه قدمهای خاصی را بردارید ، اینها، اصولی هستند که بهبودی ما را ممکن ساختند .

1.ما اقرار کردیم که در مقابل اعتیادمان عاجز بودیم ،وزندگیمان غیره قابل اداره شده بود .

2.ما به این باور رسیدیم که نیرویی برتر می تواند سلامت عقل را به ما بازگرداند .

3.ما تصمیم گرفتیم که اراده و زندگیمان را به خداوند ، بدانگونه که او را درک می کردیم ، بسپاریم .

4.ما یک ترازنامه اخلاقی ، بی باکانه و جستجو گرانه از خود تهیه کردیم .

5.ما چگونگی دقیق خطاهایمان را به خداوند ، به خود و به یک انسان دیگر اقرار کردیم .

6.ما آمادگی کامل پیدا کردیم که خداوند کلیه نواقص شخصی ما را برطرف کند .

7.ما با فروتنی از او خواستیم که کمبودهای اخلاقی ما را برطرف کند.

8.ما فهرستی از تمام کسانی که به آنها صدمه زده بودیم تهیه کرده و خواستار جبران خسارت از تمام آنان شدیم .

9.ما به طور مستقیم در هر جا که امکان داشت از این افراد جبران خسارت کردیم، مگر در مواردی که اجرای این امر به ایشان یا دیگران لطمه برند.

10.ما به تهیه ترازنامه شخصی خود ادامه دادیم و هر گاه در اشتباه بودیم سریعاّ به ان اقرار کردیم.

11.ما از راه دعا ومراقبه خواهان ارتقاء رابطه آگاهانه خود با خداوند ، بدان گونه که او را درک می کردیم شده، و فقط جویای آگاهی از، اراده او برای خود و قدرت اجرایش شدیم.

12. با بیداری روحانی حاصل برداشتن این قدم ها ما کوشیدیم این پیام را به معتادان برسانیم و این اصول را در تمام امور زندگی خود به اجرا در آوریم .

این دستورالعمل مشکل به نظر میرسد و ما نمیتوانیم آنرا به یکباره انجام دهیم ما یک روزه معتاد نشده ایم بنابراین بخاطر داشته باشید که به خودتان سخت نگیرید

تنها مسئله ای که بیش از هر چیز دیگر باعث ناکامی ما در بهبودی میشود موضع بی تفاوتی و بی حوصلگی نسب به اصول روحانی است سه اصل ضروری روحانی (صداقت روشن بینی و تمایل )میباشد ما در دست داشتن اینها به سلامت به راه راست وارد شده ایم

ما احساس میکنیم که برخورد ما با نا خوشی اعتیاد کاملا واقع بینانه است هیچ چیز ارزش درمانی کمک یک معتاد به معتاد دیگر را ندارد ما معتقدیم که روش مان عملی است زیرا یک معتاد بهتر از هر کس دیگر قادر است یک معتاد دیگر را درک و کمک کند ما معتقدیم که هر چه زودتر با مشکلات اجتماعی روزمره خود روبرو شویم به همان نسبت سریعتر میتوانیم تبدیل به اعضای قابل قبول مسئول و سازنده اجتماع خود شویم

تنها راه جلوگیری از فعال شدن مجدد اعتیاد خودداری از مصرف در همان بار اول است اگر شماهم مثل ما هستید میدانید که مصرف یک بار زیاد وهزار بار کافی نیست ما بر روی این نکته قویا تاکید میکنیم زیرا میدانیم که مصرف هر گونه ماده مخدر به هر شکلی و یا جایگزین کردن نوع دیگری به جای آن آتش اعتیادمان را دوباره شعله ور میکند تفاوت قائل شدن بین الکل و انواع دیگر داروهای مخدر باعث لغرش بسیاری ار معتادان شده است قبل از پیوستن به معتادان گمنام بسیاری از ما الکل را چیز جداگانه ای میدانستیم اما ما توان پرداخت این اشتباه را نداریم الکل یک ماده مخدر است و ما افراد مبتلا به نا خوشی اعتیاد باید از هر گونه ماده مخدر پرهیز کنیم تا بهبود یابیم
سنتهای دوازده گانه معتادان گمنام




ما آنچه را که داریم فقط با مراقبت کامل می توانیم حفظ کنیم و همانطور که آزادی فردی ما از قدمهای دوازده گانه سر چشمه می گیرید به همان صورت آزادی گروه نیز به سنتهای ما بستگی دارد .

تا زمانی که پیوندهایی که ما را به یکدیگرمتصل می کند از آنچه که ما را از هم جدا مینماید محکمتر باشد همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت .



1.منافع مشترک ما باید در رآس قرار گیرد ، بهبودی شخصی به وحدت NAبستگی دارد .

2.درارتباط با هدف گروه ما تنها ، یک مرجع نهایی وجود دارد – خداوندی مهربان که بگونه ممکن خود را در وجدان گروه ما بیان کند. رهبران ما فقط خدمتگذاران مورد اعتماد می باشند ، آنها حکومت نمی کنند .

3.تنها لازمه عضویت ، تمایل به قطع مصرف است.

4.هر گروه بایست مستقل باشد به استثناء مواردی که بر گروههای دیگر وNAدر کل اثر بگذارد .

5.هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد – رساندن پیام به معتادی که هنوز در عذاب است .

6.یک گروه NAهرگز نبایست هیچ مؤسسة مرتبط ، یا هرسازمان خارجی را تایید ویا در آنها سرمایه گذاری کند یا نام NA را به آنها به عاریت دهد ، مبادامسائل مالی، ملکی و شهرت ، مارا از هدف اصلی خود منحرف سازد .

7.هر گروه NAمیبایست کاملاّ متکی به خود باشد و کمکی از خارج دریافت نکند .

8.معتادان گمنام بایست همیشه غیر حرفه ای باقی بماند ، اما مراکز خدماتی ما می توانند کارمندان مخصوصی استخدام کنند .

9.NA، تحت این عنوان هرگز نبایست سازماندهی شود ، اما می توانیم هیاتهای خدماتی و کمیته هایی تشکیل دهیم که مستقیماّ در برابر کسانی که بدانها خدمت می کنند مسئول باشند .

10.معتادان گمنام هیچ عقیده ای در مورد مسائل خارجی ندارد ،و نام NA هرگز نبایست به مباحث اجتماعی کشیده شود .

11.خط مشی روابط عمومی ما بنا بر اصل جاذبه است تا تبلیغ ، ما لازم است همیشه گمنامی شخصی خودرا در سطح مطبوعات ، رادیو ، و فیلم حفظ کنیم .

12.گمنامی اساس روحانی تمام سنتهای ما است،و همیشه یاد آور این است که اصول اخلاقی را به شخصیتها ترجیح دهیم .

درک این سنّتها به مرور و به آهستگی برای ما امکان پذیر خواهد شد۰ما از راه صحبت با اعضاء و تماس با دیگر گروهها،اطّلاعاتی کسب میکنیم،امّا معمولأ پس از شروع فعّالیّت در کارهای خدماتی است که کسی به ما خواهد گفت:بهبودی هر یک از ما به وحدت «ان ـ ای» بستگی دارد۰این وحدت به کیفیّت پیروی ما از سنّت هایمان مربوط است۰سنّت های دوازده گانه «ان ـ ای»غیر قابل دستکاری است۰آنها رهنمودهایی هستند که جمعیّت ما را آزاد و زنده نگاه میدارند۰
با پیروی از این رهنمودها،در ارتباط با دیگران و اجتماع،از بسیاری از مشکلات اجتناب خواهیم کرد۰این،بدان معنی نیست که سنّت های ما تمام مشکلات را از میان بر می دارند۰ما در هر صورت باید با مسائلی که پیش می آیند،نظیر مشکلات ارتباطی،اختلاف سلیقه،مباحثات داخلی و مسائل مربوط به افراد و گروههای خارجی،روبرو شویم،امّا در هر صورت ما وقتی اصول مان را رعایت میکنیم،از بعضی از دردسرهائی که این مسائل به وجود می آورند جلوگیری به عمل خواهیم آورد۰
بسیاری از مشکلات ما،همان هایی هستند که اعضای اوّلیه ما هم با آنها روبرو بوده اند وتجربیّاتی که آنها به سختی بدست آوردند،باعث تولّد سنّتها شده است۰تجربه به ما نشان داده است که این اصول امروزه همان اعتباری را دارند که در شروع داشته اند۰سنّت هایمان ما را در برابر فشارهای داخل و خارج که ممکن است باعث نابودی مان شود،حفظ می کنند۰آن ها رشته های واقعی پیوند ما هستند و فقط با درک واجرای شان است که کاربرد پیدا می کنند
ما بهبود پیدا می کنیم




وقتی ما به آخر خط می رسیم و درک میکنیم که چه با موادمخدر و چه بدون آن نمی توانیم مثل یک انسان زندگی کنیم ، همگی با یک مسئله بغرنج روبروهستیم، آیا کاردیگری مانده است که انجام نداده باشیم ؟‌اینطور به نظر می رسد که دوراه بیشتر نباشد ، ما یا می توانیم به بهترین نحو ممکن روانه عاقبت تلخ خود یعنی زندان ،‌تیمارستان یا مرگ شویم – یا راه تازه ای برای زندگی پیدا کنیم . در گذشته تعداد بسیار کمی از معتادان شانس پیداکردن راه دوم را داشته اند ، اما معتادان امروز خوشبخت ترهستند .برای اولین بار در تاریخ بشر راه ساده ای برای معتادان پیدا شده است که تأثیر آن در زندگی بسیاری از آنان به اثبات رسیده است . ودر دسترس همه قرار دارد این برنامه یک برنامه روحانی ساده و غیرمذهبی ، به نام معتادان گمنام است .
فقط برای امروز





به خودت بگو : فقط برای امروز ، افکارم را بر روی بهبودیم متمرکز خواهم کرد ، زندگی می کنم و بدون مصرف هیچگونه ماده مخدری روز خوبی خواهم داشت .

فقط برای امروز ، به کسی در معتادان گمنام اعتماد خواهم کرد ، کسی که مرا باور می کند و می خواهد در بهبودیم به من کمک کند .

فقط برای امروز ، برای خود برنامه ای خواهم داشت و به بهترین شکلی که بتوانم آنرا دنبال خواهم کرد .

فقط برای امروز ، سعی خواهم کرد که به کمک انجمن ، از زاویه بهتری به زندگیم نگاه کنم .

فقط برای امروز ، ترسی نخواهم داشت . به روابط تازه ام و آنها که چیزی مصرف نمی کنند و راه تازه ای برای زندگی پیدا کرده اند فکر خواهم کرد .

تا مادامی که این راه را دنبال کنم از هیچ چیز واهمه نخواهم داشت .
مفاهیم دوازده گانه معتادان گمنام



مفهوم اول : برای تحقق بخشیدن به هدف اصلی انجمن ما ، گروه های معتادان گمنام ، گردهم می آیند تا ساختاری به وجود آورند که موجب توسعه ، هماهنگی و تامین خدمات انجمن معتادان گمنام در کل گردد .


مفهوم دوم : مسئولیت و اختیار نهایی برای خدمات در انجمن معتادان گمنام ، با گروه های معتادان گمنام است .


مفهوم سوم : گروه های معتادان گمنام اختیارات لازم را به ساختار خدماتی جهت انجام مسئولیت های شان واگذار می کنند .
مفهوم چهارم : رهبری موثر در انجمن معتادان گمنام ارزشی والا دارد . ویژگی های رهبری هنگام انتخاب خدمت گزاران مورد اعتماد باید مورد توجه قرار گیرند .


مفهوم پنجم : برای هر مسئولیتی که به ساختار خدماتی واگذار می شود ، باید محدوده تصمیم گیری و پاسخ گوئی به وضوح تعریف گردد .


مفهوم ششم : وجدان گروه وسیله ای روحانی است برای دعوت از خداوند مهربان تا بر تصمیمات ما تاثیر گذارد .


مفهوم هفتم : همه اعضای یک کمیته خدماتی ، مسئولیتی قابل توجه در مورد تصمیمات آن کمیته به عهده دارند ، پس باید اجازه داشته باشند تا به طور کامل در فرایند تصمیم گیری شرکت کنند .
مفهوم هشتم : ساختار خدماتی ما به انسجام و موثر بودن ارتباطات مان ، بستگی مستقیم دارد .


مفهوم نهم : تمامی عناصر ساختار خدماتی ما مسئول اند که به دقت همه نقطه نظرات را هنگام تصمیم گیری در نظر داشته باشند .


مفهوم دهم : هر عضو از کمیته خدماتی می تواند بدون ترس از تلافی ، رسیدگی به شکایت شخصی اش را از کمیته درخواست کند .


مفهوم یازدهم : بودجه انجمن معتادان گمنام باید تحت مدیریت مسئولانه بوده و برای پیش برد هدف اصلی ما مورد استفاده قرار گیرد .


مفهوم دوازدهم : در راستای حفظ ماهیت روحانی معتادان گمنام ، ساختار ما همیشه خدماتی است و هرگز نباید حکومتی باشد .