انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: یه جمله در مورد راهنما بنویس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
راهنمای من بهبودی من نیست.راهنمای من توی بهبودی من میتونه به من کمک کنه
راهنمای من راهی باز درفکر بسته من ٬ و چراغی روشن دردل ترسهاوناامیدی من است .Heart
راهنما از بهترین دوستان من در بهبودی است.یک سنگ صبور و یک برادز مهربان.حیف که ازم دوره و کم میبینمشHuh
راهنما چراغ من در تاريکي هست
راهنما کسي هست که راهي که رفته را نشان ميدهد در لپ کلام راهو ميشناسه و اون چيزي که ياد گرفته رو انتقال ميده در قالب نياز ما

 
راهنما یکی از اعضای انجمن های گمنام است که سابقه چند سال پاکی مداوم و تجربه کارکرد 12 قدم و بهبودی را دارد. راهنما به طور رایگان به ما کمک می کنند تا از چنگ اعتیاد رها شده و در مسیر بهبودی گام برداریم. علاوه بر این راهنما از ما برای كاركرد 12 قدم حمایت کرده و می توانند در همه مشکلات و ناراحتی هایی که در روزهای نخست بهبودی به آن دچار می شویم به ما کمک کند. سعی کنید یک راهنما برای خود پیدا کنید تا بتوانید در عمل كردن به برنامه 12 قدم از او کمک بگیرید. كليد و
راه حل بهبودی ما از اعتياد در 12 قدم نهفته است. ما می توانیم از دانش و تجربیات آنها برای غلبه بر هیجانات روانی مربوط به ترک مواد مخدر و همچنین از راه های عملی که برای دور ماندن از مواد مخدر پیشنهاد می کنند بهره بگيريم. بسيار خوب است كه شما به چند جلسه سر بزنید و ببینید چه کسانی وجود دارند که مایلند راهنمای شما باشند. پیشنهاد می شود کسی را به عنوان راهنما انتخاب کنید که بتوانيد با تجرباتش ارتباط برقرار کرده و در عین حال بهبودی او برای شما جالب باشد. سعی کنید هر چه زودتر راهنمای مناسبی برای خود پیدا کنید. تفاوت میان داشتن و نداشتن یک راهنما، ادامه عذاب کشیدن از بيماری اعتیاد و بهبود یافتن از این بیماری است. در برنامه 12 قدم برای ما ضروری است که به یک نفر دیگر اعتماد کنیم.
 
برخی از اقداماتی که یک راهنما می تواند در راستای بهبودی رهجوی خود انجام دهد به شرح زیر است:  
۱. راهنمایی کارکرد قدم ها   اصلی ترین كار راهنما این است که تجربه، نيرو و امید خود را در قالب 12 قدم به رهجو منتقل کند. راهنما می تواند اصول برنامه 12 قدم را برای رهجو تعریف و تشریح کرده و نحوه کار کرد 12 قدم را به رهجو یاد دهد. راهنما می تواند برای ما معتادان ایجاده انگیزه کرده و ما را به کارکرد 12 قدم تشویق کند. نکته مهم این است که راهنما می تواند به ما کمک کند تابر مقاومتی که در ابتدا در مقابل کارکردن به برنامه 12 قدم از خود نشان می دهیم غلبه کنیم. چنین مقاومتی به دلیل طرز فکر و اندیشه هایی است که در سال های طولانی اعتیاد ما شکل گرفته است. ما معتادان همیشه سعی می کنیم که ساده ترین و بی دردسرترین راه را برای بهبودی انتخاب کنیم و ممکن است هزاران بهانه بیاوریم تا نشان دهیم که این برنامه به درد ما نمی خورد. اما یک راهنما می تواند به ما کمک کند تا بر روی کارکرد 12 قدم، که راه حل بهبودی از اعتیاد است تمرکز کنیم.
  ۲. ايجاد تعلق به انجمن  برای بسیاری از ما تازه واردان به بهبودی، راهنمای ما به عنوان سمبل و نمادی از کل انجمن محسوب می شود و ما اثربخشی انجمن های گمنام را با توجه به کیفیت رابطه خود با راهنمایمان مورد قضاوت قرار می دهیم. بر همین اساس راهنما مسئولیت بزرگی بر عهده دارد، چرا که رفتار وی منعکس کننده اثربخشی و کارایی انجمن های گمنام می باشد.  در برخی از مواقع فهمیدن و درك زبان بهبودی، سنتها، و ايده های انجمن های دوازده قدمی برای ما دشوار می باشد و در اين مواقع است كه راهنما می تواند با تشريح مطالبی كه برای ما تازگی دارد، علاقه و احساس تعلق به انجمن را در ما ايجاد كند. راهنما می تواند به ما یادآوری کند كه روش قديمی زندگی و بازگشتن به افكار و احساسات زمان اعتیاد مثلا ترس از مردم، باعث می شود تا در تنهايی و انزوا زندگی كنيم و به سمت مصرف مواد مخدر کشیده شویم. راهنما ما را برای انجام خدمت داوطلبانه در انجمن تشويق خواهد كرد و با انجام چنين كارهایی ما با افراد ديگر آشنا می شويم و مهارت های اجتماعی ما افزايش پيدا می كند. با ياد گرفتن روش جديد زندگی می توانيم پيام بهبودی را هم در داخل انجمن و هم در خارج از آن به ديگران برسانيم تا از بابت آزادی جديدی كه بدست آورده ايم قدردانی كرده باشيم.  
۳. حمايت در مواقع بحرانی  به عنوان كسانی كه تازه اعتیاد خود را کنار گذاشته و یک راه و روش جدید زندگی را در پیش گرفته ایم، قاعدتا قرار است با ترس ها، بحران ها و تغييراتی رو برو شویم که ممکن است ما را به دگرگونی و دردسر بیاندازد. اين احتمال وجود دارد كه ما برای مقابله با اين مسائل و مشكلات جدید زندگی بخواهيم از همان راه حل هميشگی خود كه از سر گرفتن مصرف مواد مخدر است استفاده كنيم. اما بسياری از ما متوجه شده ايم كه با صحبت كردن با راهنمای خود و با بازگو كردن ترس ها و مشكلات می توانيم بر آنها غلبه كنيم. راهنمای ما ممكن است راه ها و اصول بهبودی را به ما پيشنهاد كند و ما ازاين ابزارها و اصول پيشنهادی برای حل مشكلات و مسائل بحرانی خود استفاده كنيم. اين كه ما بدانيم كسی هست كه به ما توجه دارد و در اين سفر ما را حمايت و پشتيبانی می كند، خود تشويق و دلگرمی بزرگی برای ما محسوب می شود و سبب می شود تا در تصميم خود برای بهبودی مصمم تر شویم.
  ۴. ظرفیت سازی اعتماد  بيماری اعتياد باعث می شود كه ما به افرادی منزوی تبدیل شويم. در ميان گذاشتن اضطراب و هراس خود با ديگران بخشی از برنامه بهبودی ما است تا بتوانيم به تدريج احساس گناه و شرمی كه باعث می شود به مصرف مواد مخدر ادامه دهيم را از خود دور كنيم. راهنما می تواند اين فرصت را برای ما فراهم كند تا به فرد ديگری اعتماد كنيم و با درد دل كردن برای او اندكی از مسائل و مشكلات خود را برای ديگران بازگو كنيم. اينكه بتوانيم حتی به يك نفر اعتماد كنيم خود كمك بزرگی برای شكسته شدن انزوایی است كه بسياری از ما در زمانی كه مواد مصرف می كرديم از آن رنج می برديم. راهنمای ما می تواند شرايط امن و مطمئنی برای اعتماد كردن و صادق بودن ما با خودمان و دیگران ايجاد كند.  
۵. تمرکز بر بهبودی  راهنما کسی است که پيشرفت ما در مسير بهبودی را کاملا زير نظر دارد. راهنما متوجه می شود که ما چه مواقعی از مسير خود منحرف می شويم و با هشدار دادن درباره احتمال لغزش به ما بپيشنهاد می دهد که مسير خود را اصلاح کنيم. با آنکه راهنما فردی است که ما می توانيم روی محبت و دلسوزی وی حساب کنيم اما در مواقعی که ما تسليم افکار اعتيادی خود می شويم شايد لازم باشد که وی با ما برخورد کند. در چنین وضعیتی، ما نبايد تصور کنيم که راهنما به ما دستور می دهد و یا امر و نهی می کند، بلکه بايد بدانيم که وی برای نجات ما از بيماری ناچار است تا واقعيت جبنه های مختلف بيماری اعتيادمان را به ما گوشزد کند.  
۶. الگو شدن در بهبودی  درانجمن های گمنام اصطلاحی برای بهبودی وجود دارد که می گويد ” به جای حرف زدن عمل کن ” با حرف زدن و فكر كردن نمی توان بهبودی پيدا کرد، بلکه به جای آن برای رسیدن به بهبودی باید 12 قدم خود را به کار بگیریم. البته درک و شناخت 12 قدم مهم است، اما مهمتر از شناختن آنها، عمل کردن به اصول موجود در اين قدم ها در راستای زندگی جديدی است که در پيش گرفته ايم. راهنما در واقع نمونه و الگوی ما در کارکرد 12 قدم است. با ديدن چگونگی استفاده از 12 قدم و اينکه چه معجزه ای در زندگی وی به وقوع پيوسته است و مشاهده اينکه او با مشكلات زندگی چگونه كنار آمده است، می توانيم به چگونگی تاثير برنامه 12 قدم در زندگی خود پی ببريم. اين کار باعث می شود که همواره يک الگو و نمونه موفق پيش رویمان داشته باشيم و برای عمل کردن به این برنامه انگیزه بیشتری به دست بیاوریم.  
۷. ارائه يک رابطه سالم  رابطه ما با راهنما می تواند نمونه و الگوی يک رابطه سالم باشد. به احتمال زياد دردوران اعتياد، رابطه ما با ديگران بسيار متزلزل بوده است يا اصولا با هيچ کس و هيچ چيز به جز مواد مخدر رابطه ای نداشته ایم. اما اکنون با حمايت راهنمای خود می توانيم به تدريج افکار و عادت های قديمی خود را که باعث می شدند منزوی باقی بمانيم و با کسی رابطه نداشته باشيم، کنار بگذاريم. وقتی بدانيم که ديگران هم مانند ما نواقص و اشتباهاتی دارند، به تدريج با خود کنار می آئيم و خود را همان گونه که هستيم می پذيريم. بدون آنکه احساس شرمندگی و تنها بودن کنيم می توانيم به راحتی حرفمان را بزنيم. متوجه می شويم که تماس گرفتن و یا کمک خواستن از دیگران اشکالی ندارد و از این پس ديگر مجبور نیستیم برای سرپوش گذاشتن بر روی احساسات واقعی خود به مصرف مواد مخدر پناه ببریم. ارتباط ما با راهنمايمان موجب می شود تا رابطه ای سالم را تجربه کنيم و انگيزه و اعتماد به نفس لازم برای از سر گرفتن روابط قديمی خود يا برقراری روابط جديد را به دست آوریم.

 
منظور از کارکرد قدم ها، مشغول فعالیتی مشخص در چهار چوب برنامه جهت تغییر شخصیت است. چرا که ما اگر بخواهیم قابلیت زندگی بدون مواد مخدر را پیدا کنیم نیازمند آن هستیم که یک تغییر اساسی در افکار، گفتار و احساسات در درون خود بوجود آوریم تا دیدگاهمان نسبت به جهان پیرامونمان تغییر کند. تا دیگر تصور نکنیم که در دنیایی پر از خشم و خشونت زندگی می کنیم. این تغییرات امکان پذیر نیست مگر با کارکرد قدم های دوازده گانه. اصول روحانی معتادان گمنام در قلب بهبودی از بیمار اعتیاد نهفته است. قدم ها اصولی هستند که بهبودی ما را امکان پذیر میسازند. ولی ما برنامة NA را در تنهایی کار نمی کنیم. ارتباط با راهنما کلید کار کردن قدم ها و درک اصول روحانی و تمرین آنها در کلیه امور است. اصول روحانی قدم ها، راه را جهت رسیدن به بهبودی و یک زندگی شاد و با نشاط هموار میسازند. قبل از پیوستن به انجمن، همة ما در مرز بین انسان بودن و نبودن زندگی میکردیم و هر روز عمیق تر و عمیق تر در ترس، انزوا و نا امیدی فرو می رفتیم. ما می خواستیم راه دیگری برای زندگی پیدا کنیم، ولی به نظر می آمد راه حل همیشه از ما فرار میکرد. زمانی که حاصر شدیم در جلسات NA شرکت کنیم و برنامة معتادان گمنام را یاد بگیریم، زندگی ما شروع به تغییر کرد و ما به اهمیت در خواست کمک از دیگران پی بردیم.
اکثر ما در گذشته قبل از آشنایی با برنامه موفق به قطع مصرف می شدیم، اما موفق به پاک ماندن نبودیم. چرا که آشفتگی های ذهنی و زندگی سر جای خود باقی می ماند و وسوسة مصرف مجدد در ما از بین نمی رفت و آشفتگی های ذهنی و زندگی و خلاء ناشی از قطع مصرف ما را وادار می ساخت که بدنبال مُسکنی برای تسکین آشفتگی های خود باشیم و آنرا در همان راه آشنای قدیمی خود، یعنی مصرف مواد مخدر جستجو میکردیم. هدف کلی از کارکرد قدم ها رشد روحانی است. چرا که ما از ناخوشی رنج میبریم که درمان نسبی از آن، ماهیتی کاملاً روحانی دارد.
رشته هایی که راهنما و رهجو را به هم متصل می کند قدم هاست و اینکه جویای بهبودی باشند و ما قرار است تجربه، امید و نیروی خود را در مورد کارکرد قدم ها با یکدیگر در میان بگذاریم.
تکميل مراحل 12 قدم نشان دهنده شايستگي راهنما در کمک به بهبودی به تازه واردين مي باشد.

"يک راهنما تجربه، پايداري و اميد خود را با کسي که تحت راهنمايي او قرار دارد سهيم مي کند. نقش يک راهنما مشابه يک مشاور قانوني ، بانکدار ، پدر يا مادر، مشاور خانواده يا يک مشاور اجتماعي نمي باشد. به علاوه او متخصص درمان نيست که بتواند به شما نظر تخصصي در رابطه با درمانتان بدهد. بلکه مي توان گفت راهنما کسي است که خود قبلأ معتاد بوده و اکنون آماده است که تجربيات خود را از طريق برنامه 12 قدم با شما سهيم کند.


 
                     در جنگ اعتیاد

         مجروحین بهتر می توانند خدمت کنند

      چون دقیقا می دانند جای زخم ها کجاست

                     
تقدیم به تمامی راهنمایان

                                            
تصویر: images/smilies/heart.gifتصویر: images/smilies/heart.gifتصویر: images/smilies/heart.gifتصویر: images/smilies/heart.gif   
صفحه‌ها: 1 2