انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: آشپزی مخصوص کودکان دلبند
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2
 
1- بهترین غذا برای نوزادان ، شیر مادر است . خداوند سبحان حداقل و حد اکثری برای آن قائل شده .2- حد اقل شیر دهی مادران به نوزادان 21 ماه می باشد . ( سوره احقاف آیه 15 ) .3- حد اکثر شیردهی مادران به نوزادان 24 ماه می باشد . ( سوره بقره آیه 233 ) .4- بهتر است که نوزاد را از 7 ماهگی بمرور به آب میوه جات طبیعی عادت بدهند و بهترین آن آب سیب است .5- در مرحله بعد پیشنهاد می شود که حریره بادام مخصوص را به نوزاد بدهید .6- بعد از اتمام یک سال ، می توانید فرزند خود را با عسل تغذیه کنید .حریره بادام مخصوصمواد لازم : 5 عدد مغز بادام شیرین و خام , دو سوم لیوان آب ، 1 قاشق غذا خوری آرد برنج قهوه ای ، عصاره کشمش 2 قاشق غذا خوری .طرز تهیه : مغز بادام را با آب داغ خیس کرده ، پوست بکنید و همراه آب ، در مخلوط کن مخلوط کنید ، سپس در طرف کوچکی ریخته و بعد آرد را اضافه کرده و روی اجاق با حرارت ملایم قرار دهید و مرتب هم بزنید تا بجوشد . در این حال حریره را از روی اجاق برداشته و عصاره کشمش را به آن افزوده و صبر کنید تا خنک شود . سپس کودک خود تغذیه کنید .طرز عصاره گیری کشمش 
یک استکان کشمش سایه خشک یا آفتاب خشک را تمیز کرده و بشوئید و با یک لیوان آب جوشیده ولرم مخلوط کرده ودر مخلوط کن ، مخلوط کنید، تا بصورت شیره در آید و بعد صاف کرده و سپس مورد مصرف قرار دهید. 

نوع دیگر حریره بادام
6- در این نوع حریره بادام از آرد جوانه گندم استفاده شود. گندم با پوست را جوانه زده، بعد خشک کنید و در آخر آسیاب کرده و آرد جوانه را بدست آورید و در غذای کودک استفاده کنید. هفته ای 2 بار کودک خود را با انواع حریره تغذیه کنید.نوع دیگر حریره بادام
در این نوع حریره، مخلوطی از آرد جوانه گندم و آرد برنج قهوه ای استفاده شود.حریره فندق
این حریره نیز مثل حریره بادام تهیه می شود؛ با این اختلاف که به جای بادام از 5 عدد فندق خام درشت استفاده شود. توجه: این حریره برای کودکانی که یبوست مزاج دارند مفید است.سوپ سبزیجات
کودک خود را 2 بار در هفته با این سوپ تغذیه کنید .
مواد لازم : برنج قهوه ای نیم کوب شده 1 قاشق غذا خوری ، بلغور گندم 1 قاشق مربا خوری ، جو پوست کنده نیم کوب شده 1 قاشق غذا خوری ، عدس 1 قاشق مربا خوری . سیب زمینی پوست کنده کوچک 1 عدد . گشنیز و جعفری خرد شده 2 قاشق غذا خوری . گوجه فرنگی متوسط رنده شده 1 عدد . نمک در یا بمقدار کم . 
همه مواد را با دو ونیم لیوان آب در ظرف لعابی یا سفالی ریخته و روی اجاق بگذارید ، تا بمرور پخته و جا بیفتد وآماده گردد .پوره سبزیجات 
مواد لازم : هویج فرنگی یک عدد کوچک ، کدو حلوائی یک تکه کوچک ، روغن زیتون یک قاشق چای خوری ، انبه یک قاشق غذا خوری . هر دو را بخار پز کرده و پوست کدو را جدا کنید ودر پیاله ای با چنگال له کنید ، سپس یک قاشق غذا خوری انبه را به کدو و هویج اضافه کنید و بعد یک قاشق چای خوری روغن زیتون بکر و چند قطره آب لیمو ترش تازه را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید.
وکودک خود را تغذیه کنید . هفته ای دو بار کودک خود را با این غذا تغذیه کنید .پوره سیب زمینی با خرما
مواد لازم : سیب زمینی متوسط یک عدد ، خرمای رطب پوست کنده یک عدد . سیب زمینی را بخار پز کرده و با چنگال له کنید و سپس خرمای رطب را هسته جدا کرده و پوست بکنید و خوب مخلوط کنید و بعد یک قاشق چای خوری روغن زیتون را به آن اضافه کنید . کودک خود را هفته ای دو بار با این غذا تغذیه نمائید .پوره سبزیجات و میوه جاتمواد لازم : انجیر خشک رسیده قهوه ای 5 عدد ، برگه خشک آفتابی زرد آلو 5 عدد ، مغز پسته خام 5 عدد  . همه را تمیز کرده وشسته و با نصف لیوان آب خیس شود . بعد از آماده شدن در پیاله ریخته و با چنگال له کنید و هفته ای دو بار کودک خود را با این پوره تغذیه کنید .توجه : در صورت استفاده از مواد حیوانی ، بهتر است که بعد از یک سالگی بمقدار کم از ماهیچه گوسفند استفاده شود . یک قلم که همراه ماهیچه است به سوپ اضافه شود .توصیه به مادران : سعی کنید که بچه را شکم باره تربیت نکنید و پر خور بار نیاورید .مادران سعی کنند که کودک خود را بمرور به غذا خوردن عادت دهند و از کم شروع کنند .بهترین غذا برای کودک ، شیر مادر بوده و مادرانی که می خواهند به کودک خود خدمت کنند و او را خوب تغذیه کنند ، بهتر است که خود مادر غذای خوبی داشته باشد . تا فرزندش ، خوب تغذیه شود .مادران سعی کنند که کودک خود را به مواد غذائی بی محتوا مانند : ماکارونی ، بستنی ، انواع شکلات ، بیسکویت ، پفک و چیپس و یخمک و غیره ......عادت ندهند .پوره میوه جات 
مواد لازم : سیب گلاب 2 عدد ، یک چهارم موز کوچک ، 1 قاشق مربا خوری کشمش شسته شده ، 2 عدد انجیر تازه یا خیس شده و نصف استکان آب ، همه را در مخلوط کن ریخته و مخلوط کنید ، تا بصورت پوره در آید و کودک خود را هفته ای دو بار با این خوراکی تغذیه نمائید . 

 
 
مواد لازمهویج ۳۵۰ گرم
سیب زمینی ۱۷۵ گرم
عدس قرمز ۵۰ گرم
گشنیز کوبیده شده ۱۲ قاشق چای خوری
شیر خشک یک چهرام پیمانه یا ۳۰۰ میلی لیتر

طرز تهیه
1- هویج و سیب زمینی را پوست گرفته ، به صورت تکه های کوچک خرد کنید و داخل قابلمه بریزید . عدس را کاملاً تمیز کنید تا دانه های سیاه در آن نباشد و سپس بشویید . 
2- عدس ، گشنیز و شیر را به مواد داخل ظرف بیفزایید و منتظر بمانید تا به جوش آید  ،سپس در آن را ببندید و مدت 40 دقیقه با حرارت ملایم بپزید تا مواد کاملاً نرم شوند . اگر لازم بود ، قدری هم آب جوشیده به آن اضافه کنید . 
1- مخلوط سبزیجات و عدس را به صورت پوره در آورید یا از الک رد کنید تا نرم و روان شوند . 
4- با قاشق ، مقداری از آن را داخل ظرف بریزید . پی از آن که غذا را به کودک بدهید ، دمای آن را امتحان کنید ؛ اگر لازم است بگذارید تا سرد شود . 
5-  باقی ماندۀ پوره را بسته بندی کرده ، هرچه سریع تر داخل یخچال بگذارید . ظرف مدت 24 ساعت آن را مصرف کنید . 
* می توانید آن را در فریزر بگذارید . 
نکته : 
هنگامی که این پوره سرد می شود ، کمی سفت تر خواهد شد . بنابراین  ،وقتی وعده غذای کودک را گرم می کنید  ،لازم است مقدار اندکی شیر خشک به آن اضافه کنید .
پوره
 
طرز تهیه1-  یک عدد سیب یا گلابی را پوست گرفته ، به چهار قسمت تقسیم کنید و هسته های آن را درآورید . 
2- به صورت تکه های نازک ببرید ، و در یک قابلمۀ کوچک حاوی 15 میلی گرم ، یا یک قاشق غذا خوری -  شیر مادر یا شیر خشک بریزید -  در آن را ببندید و مدت 10 دقیقه به صورت ملایم بجوشانید تا نرم شود . 
* برای استفاده از ماکروویو ، سیب یا گلابی را در ظرف مخصوص ماکروویو حاوی آب ، شیر مادر یاشیر خشک بریزید . روی آن را با سلفون نازکی بپوشانید . روی سلفون  ،سوراخی ایجاد کنید و مدت 3 دقیقه با تمام قدرت (100درصد) بپزید . ظرف را بیرون آورده ، مدت 5 دقیقه صبر کنید ، سپس مواد را از یک الک رد کنید . بگذارید سرد شود و طبق دستور قبل ، آن را به کودک بدهید . 
3- از یک الک با فشار رد کنید . با قاشق ، مقدار کمی از پوره را در ظرفی ریخته ، آن را بچشید و اگر لازم است ، بگذارید سرد شود . آن را بسته بندی کنید و در یخچال قرار دهید و ظرف مدت 24 ساعت آن را مصرف کنید . 
-  هنگامی که کودک شما در حدود 4 تا 5 ماهگی ، آمادگی خوردن غذاهای جویدنی را پیدا می کند  ،با دادن غذا به اندازۀ یک قاشق چای خوری آغاز کنید و به تدریج  ،دوبار در روز و سرانجام  ،سه وعده در طی یک روز ، به او غذا بدهید . 
هشدار: برای اولین بار ، کودک را باید از حدود 5 تا 6 ماهگی با میوه ها ی توت مانند نرم آشنا کنید  ؛به صورت تکه های بسیار کوچک به او بدهید ؛ زیرا بعضی از کودکان ممکن است نسبت به این پوره ها حساسیت داشته باشند . همیشه پوره ها را با دقت الک کنید (از صافی رد کنید) تا هسته های میوه از آن جدا شود .
به اندازه ۲.۵ پیمانه ( ۶۰۰ میلی لیتر ) تهیه می شود .مواد لازم :

زردک ۳۵۰ گرم
گوشت سنه مرغ بدون پوست و استخوان ۱۱۵ گرم
شیرخشک یک چهارم و یک پیمانه / ۳۰۰ میلی لیتر 

طرز تهیه 
1- زردک را پوست بگیرید ، قسمت چوبی و ته آن را جدا کند ، آن را بشویید و خرد کنید . 
2-گوشت مرغ را با آب سرد بشویید و به صورت تکه های کوچک ببرید . 
3- زردک ، گوشت مرع و شیر را در قابلمه بریزید . در آن را ببندید و بگذارید با حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه بجوشد تا زردک ها نرم شوند . 
4- مخلوط گوشت مرع و زردک را به صورت پوره در آورید ، یا از الک رد کنید تانرم و روان شود .  5-  با قاشق مقدار کمی از غذا را در ظرفی بریزید . پیش از آن که غذا را به کودکتان بدهید ، دمای آن را امتحان کنید . اگر لازم است بگذارید تا سرد شود . 
6-  باقی مانده پوره را بسته بندی کرده ، هر چه سریع تر در یخچال بگذارید . ظرف مدت 24 ساعت آن را مصرف کنید . 
* می توانید آن را در فریزر هم نگه داری کنید . 
نکته ها :
اگر پوره خیلی روان و شل است ، مایع آن را در مخلوط کن بریزید ، بعضی از غذاهای جویدنی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید تا به صورت نرم و روان درآید ، سپس باقی ماندۀ مواد را اضافه کنید . اگر از دستگاه چند کاره برای مخلوط کردن مواد استفاده می کنید . همۀ غذای جویدنی را با مقدار اندکی مایع مخلوط کنید و سپس در صورت نرم شدن مواد ، باقی مانده مایع را به آن اضافه کنید  .
خوراک مرغ و آویشن(برای کودک)
از قبل فر را با حرارت ۳۵۰ درجه ی فار نهایت (۱۷۷درجه ی سانتی گراد) گرم کنید....- ران های مرغ را بشویید. در تابه مقدار کمی روغن ریخته و آنها ....
 
 
 
مواد لازمبرای ۶ نفر:
▪ ران مرغ ۶ عدد
▪ روغن مایع ۱ قاشق غذاخوری
▪ پیاز خرد شده ۱عدد
▪ آرد سفید گندم ۲ قاشق غذاخوری
▪ آب مرغ ۵/۱ پیمانه
▪ پودر آویشن یک دوم قاشق چای‌خوری


مواد لازم برای سرو:
▪ سیب ‌زمینی ۳۵۰ گرم
▪ هویج ۱عدد
▪ نخود سبز ۱ لیوان
▪ سس خردل یک دوم قاشق‌ چای‌خوری
▪ آب پرتقال یک دوم پیمانه
▪ پوست پرتقال رنده شده ۵/۱قاشق چای‌‌خوری
▪ ماست چکیده ۴ قاشق مرباخوری
▪ نمک و فلفل به‌ میزان لازم


● روش تهیه:
- از قبل فر را با حرارت ۳۵۰ درجه ی فار نهایت (۱۷۷درجه ی سانتی گراد) گرم کنید.
- ران های مرغ را بشویید. در تابه مقدار کمی روغن ریخته و آنها کمی تفت دهید.
- سپس پیاز را اضافه نموده و تفت دهید. آنگاه آرد را افزوده و بعد از آن آب مرغ و آویشن را اضافه نمایید و بگذارید یک ساعت در فر بپزد.
- سیب‌زمینی را پوست گرفته و دو قسمت کنید و در آب جوش و کمی نمک بپزید.
- هویج‌ها را از طول برش دهید و همراه نخود فرنگی بپزید.


● نحوه ی سرو غذا برای کودکان:
۱) یک عدد از ران‌ها را بردارید، استخوان آن را جدا کنید و همراه سیب ‌زمینی، هویج و نخود فرنگی در مخلوط کن به صورت پوره در آورید و سپس به کودک بدهید. (کودک ۱۲- ۹ماهه)
۲) یک ران دیگر را بدون استخوان کرده و به دلخواه قطعه قطعه نموده و همراه کمی از آب مرغ و سبزیجات پخته داخل بشقاب کودک نو پا بچینید. (کودک ۱۸- ۱۲ ماهه)
۳)دو قطعه ی دیگر مرغ را در ظرف سرو غذای کودک قرار دهید و سس خردل، آب و پوست رنده شده ی پرتقال، ماست چکیده و ادویه را با هم مخلوط کرده و مانند سس روی مرغ‌ها بریزید.
سپس همراه سبزیجات سرو نمایید و با کمی جعفری آن را تزیین کنید.

 
خوراک ماهی پنیری
سیب زمینی و کلم برگ را با باقی مانده 10 میلی لیتر شیر برای پخت ماهی و ذرت ، مخلوط کرده بکوبید . نصف دیگر پنیر رنده شده را ...
 
 
 
 
مواد لازم برای آشپزی 
 
سیب زمینی متوسط ۱ عدد
کلم برگ ۲۵ گرم
فیله ماهی ۱۱۵ گرم
ذرت فریز شده ۲۵ گرم
شیر گاو دو سوم پیمانه / ۱۵۰ میلی لیتر
کره ۱ قاشق غذا خوری
آرد ( بدون مخمر ) ۱ قاشق غذا خوری

پنیر سفید رنده شده ۲۵ گرم
دانه کنجد ۱ قاشق چای خوری
 
طرز تهیه :
1- سیب زمینی را پوست گرفته ، همراه کلم برگ خرد کنید . پوست ماهی را جدا کرده ، با آب سرد بشویید . 
2- سیب زمینی را در یک قابلمه آب به مدت 10 دقیقه بپزید . سپس کلم برگ را به آن اضافه کرده ، بگذارید مدت 50 دقیقه دیگر نیز بپزد تا سیب زمینی و کلم برگ نرم شوند . 
3- فیله ماهی و ذرت را در قابلمه دیگری ، که حاوی 10 میلی لیتر شیر است ، بپزید . بگذارید تابه جوش اید . سپس درب قابلمه را ببندید تا با حرارت ملایم به مدت 8 تا 10 دقیقه بپزد  ماهی نرم و پخته شدن ماهی را امتحان کنید . 
4- کره را در یک ماهی تابه ذوب کرده ، آرد را در آن تفت دهید و باقی مانده شیر را کم کم به آن اضافه کنید . منتظر بمانید تا به جوش آید و مرتب آن را به هم بزنید تا غلیظ شود . 
5- ماهی و ذرت پخته شده در ماهی تابه حاوی شیر غلیظ بریزید . از این مخلوط  ،در دو ظرف مقاوم در برابر حرارت بریزید . 
6- سیب زمینی و کلم برگ را با باقی مانده 10 میلی لیتر شیر برای پخت ماهی و ذرت ، مخلوط کرده بکوبید . نصف دیگر 
پنیر رنده شده را به آن اضافه کنید . از این مخلوط روی ماهی وذرت پخته شده ، که در دو ظرف جداگانه ریخته اید ، بریزید . روی آن ها دانه کنجد بپاشید . 
7- این ظرف ها را درون گریل یا ماکروفر گریل دار از قبل گرم شده قرار دهید تا روی آن ها کاملاً طلایی شود . پیش از آن که غذا را به کودک بدهید ، بگذارید تا کمی سرد شود .

 
طرز تهیه خوراک مرغ و بیسکوییتاین غذا برای کودکان شما بسیار جذاب خواهد بود، البته شما هم می توانید در کنارشان از خوردن این غذای خوشمزه لذت ببرید!
 
  مواد لازم برای آشپزی برای خوراک مرغ: 

سینه ی مرغ کامل با استخوان 3 عدد
روغن زیتون  3 قاشق غذاخوری 
نمک و فلفل به میزان لازم 
آب مرغ 5 فنجان 
عصاره مرغ 2 بسته 
کره 12 قاشق غذاخوری 
پیاز خرد شده 2 عدد 
آرد  سه چهارم فنجان 
خامه یک چهارم فنجان 
هویج خرد شده آب پز شده 4 عدد 
نخود سبز 2 فنجان 
جعفری خرد شده نصف فنجان 
کرفس خرد شده یک و نیم فنجان   
  مواد لازم برای آشپزی آکابرای بیسکوییت:  آرد 2 فنجان 
بیکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری 
نمک 1 قاشق چای خوری 
شکر 1 قاشق چای خوری 
کره   8 قاشق غذاخوری
ماءالشعیر  سه چهارم فنجان  
جعفری خرد شده  نصف فنجان 

تخم مرغ 1 عدد
  طرز تهیه :درجه ی فر را روی 375 درجه فارنهایت تنظیم نمایید. هر یک از سینه های مرغ را به دو قسمت تقسیم نمایید و آن ها را داخل ماهیتابه گذاشته، روی آن ها روغن زیتون بمالید و با اندکی نمک و فلفل چاشنی دهید. سپس آن ها را به مدت 35 تا 40 دقیقه، کاملا سرخ کنید. بعد از آن که کمی سرد شدند، استخوان ها و پوست آن ها را جدا نموده و جوجه های کباب شده را به تکه های بزرگ برش بزنید.آب مرغ را گرم کنید و مکعب های عصاره ی مرغ را داخل آن بیندازید تا حل شوند. در ظرف دیگری کره را ذوب کنید و پیازها را داخل آن با حرارت پایین به مدت 10 تا 15 دقیقه سرخ نمایید. آرد را به آن اضافه کرده و با دمای کم به مدت 2 دقیقه در حالی که مرتبا آن را به هم می زنید روی گاز حرارت دهید.ترکیب آب مرغ را زمانی که هنوز داغ است، به آن اضافه کنید. ترکیب آب مرغ باید به مدت 1 دقیقه روی حرارت پایین بجوشد و در این زمان آن را هم بزنید تا غلیظ شود. سپس 2 قاشق چای خوری نمک، نصف قاشق چای خوری فلفل و خامه را به آن بیفزایید.سپس سینه های مرغ، هویج، نخود سبز، کرفس و جعفری را اضافه نمایید و آن ها را کاملا با هم مخلوط کنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه بپزد.در طول این مدت می توانید بیسکوییت ها را آماده کنید. آرد، بیکینگ پودر و نمک و شکر را کاملا با هم مخلوط کنید(بهتر است برای این کار از مخلوط کن استفاده کنید) سپس کره را افزوده و با سرعت پایین، آن را با سایر مواد ترکیب کنید تا کره به تکه های خیلی کوچکی در بیاید. ماء الشعیر را به آن اضافه کرده، با تنظیم مخلوط کن روی سرعت پایین آن را با سایر مواد مخلوط کنید. در آخر جعفری را با آن بیفزایید. خمیر را روی سطح صافی قرار دهید که پیش تر آن را کاملا با آرد پوشانده اید. آن را با یک وردنه صاف کنید تا به ضخامت 8/3 اینچ برسد. حال با یک قالب دایره ای شکل 12 دایره در بیاورید. در یک ظرف جداگانه تخم مرغ را با یک قاشق غذا خوری آب به هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط شوند و مایع یکدست و صافی تهیه کنید.حالا خوراک مرغ را از داخل فر بیرون بیاورید و خمیر بیسکوییت ها را روی آن قرار دهید. روی خمیرهای بیسکوییت را به مایع تخم مرغ آغشته نمایید. ظرف را دوباره داخل فر قرار دهید تا به مدت 20 الی 30 دقیقه دیگر داخل فر بماند. زمانی که بیسکوییت ها قهوه ای رنگ شدند و خورشت در حال جوشیدن بود، ظرف را از فر خارج کنید.توجه: 
می توانید خوراک مرغ و بیسکوییت ها را جداگانه در یخچال نگه داری کنید و زمان سرو، خوراک مرغ را به مدت 25 دقیقه روی حرارت قرار دهید و بعد آز آن بیسکوییت ها را روی آن قرار داده به مدت 30 دقیقه ی دیگر درون فر بگذارید و طبق روشی که گفته شد، عمل نمایید. از خوراک مرغ و بیسکوییت لذت ببرید. 
 
طرز تهیه خوراک مخصوص کودک  
 به اندازه 2.5 پیمانه تهیه می شود .
  مواد لازم برای آشپزی   عدس قرمز ( دال عدس ) 50 گرم
پیاز یک چهار عدد
گشنیز کوبیده شده نصف قاشق چای خوری
زرد چوبه یک چهارم قاشق چای خوری
آب 1.5 پیمانه / 350 میلی لیتر
سیب زمینی 75 گرم
هویج 75 گرم
گل کلم 75 گرم
کلم برگ 75 گرم


طرز تهیه :
1- عدس را در آب سرد بشویید و دانه های سیاه را از آن جدا کنید . 
2- پیاز را خرد کرده ، همراه با عدس ف ادویه و آب در یک قابلمه بریزید . 
3- بگذارید به جوش آید . در ظرف را ببندید تا با حرارت ملایم به مدت 20 دقیقه بجوشد 
4- سیب زمینی ، هویج ، گل کلم و کلم برگ را خرد کنید . 
5- این سبزیجات خرد شده را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید . بگذارید به مدت 15 دقیقه دیگر بپزد . 
6- سپس این مواد پخته شده را در مخلوط کن بریزید تا به صورت یکدست در آیند . اگر لازم است می توانید مقدار کمی آب جوشیده نیز به آن اضافه کنید تا خیلی سفت نباشد . 
7-  با قاشق ، مقدار کمی از آن را در ظرفی بریزید . پیش از آن که غذا را به کودک بدهید ، دمای آن را امتحان کنید . اگر لازم است بگذارید تا سرد شود . 
8- - باقی مانده غذا را بسته بندی کرده ، هر چه سریعتر در یخچال قرار دهید . ظرف مدت 24 ساعت آن را مصرف کنید . 
* می توان آن را در فریزر هم نگه داری کرد .
صفحه‌ها: 1 2