انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: انواع آبگوشت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آبگوشت روسی

مواد اولیه :
گوشت گوساله= نيم كيلوگرم
هويج =سه عدد
سيب‌زميني= دو عدد
كلم= نصف بوته
برگ‌بو =يك عدد
ميخك= يك عدد
جعفري =دو قاشق چايخوري
پيازچه =دو قاشق غذاخوري
روغن مايع =دو قاشق غذاخوري
پياز كوچك =يك عدد
رب گوجه‌فرنگي =دو قاشق غذاخوري
چغندر =نيم كيلوگرم
خامه =درصورت تمايل كمي
طرز تهيه:
حدود سه ليتر آب را جوش آورده و گوشت را به همراه چغندر، برگ‌بو و ميخك به آن اضافه مي‌كنيم، سپس حرارت را كم كرده و نيم ساعت كه غذا جوشيد چغندرها را از آن درآورده، كنار گذاشته و كلم خرد شده را به برش اضافه مي‌كنيم. مي‌توانيم چغندر را رنده يا خرد كرده و با روغن و پياز كمي تفت دهيم. رب را هم به اين مواد اضافه كرده و آن را نيز تفت مي‌دهيم و بعد چغندر، پياز و رب را به ظرف غذا اضافه مي‌كنيم، برگ‌بو و ميخك را از قابلمه خارج كرده، نمك و فلفل غذا را زده حرارت را خاموش مي‌كنيم. غذا را همراه جعفري، پيازچه و در صورت تمايل با خامه تزئين و سرو مي‌كنيم.

نكته:

سيب‌زميني‌ و هويج را خرد كرده، همراه چغندر و پياز تفت داده و با رب به غذا اضافه مي‌كنيم.

انرژی کل آبگوشت 1739 کیلوکالری
آبگوشت کلم قمری

موادلازم:
_ گوشت گوسفندی ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرم
_ نخود و لوبیا سفید دو سوم پیمانه
_ سیب زمینی ۱ عدد
_ پیاز ۱ عدد
_ کلم قمری ترد و تازه ۱ عدد
_ ریحان خرد شده ۱ پیمانه
_ نمک و زردچوبه و فلفل به میزان لازم

_ نعناع خشک به میزان لازم

_ روغن زیتون به میزان لازم
کلم قمری را پس از شستن به قطعات ریز به اندازه حبه قند خرد کرده و با ریجان خرد شده و کمی روغن تفت دهید .

نخود و لوبیا را از شب قبل خیس کنید و با بقیه مواد روی شعله بگذارید تا پخته شود و در آخر نعناع خشک را در روغن زیتون ریخته و به آبگوشت اضافه کرده و نوش جان کنید.
آبگوشت از دیر باز یکی از غذا های اصیل و خوشمزه و سالم ایرانی بوده و هست .متاسفانه این روزها بعضی خانواده ها فست فود را جایگزین این نوع غذاهای سالم کرده اند . نه تنها تهیه این غذا راحت و آسان میباشد بلکه از ارزش غذایی فراوانی برخوردار است و این غذا رابعنوان یک غذای کامل میتوان محسوب کرد . این غذا که نه تنها پروتئین و هیدرات کربن و چربی مورد نیاز بدن را تامین میکند چون معملاً ایرانی ها به همراه آن سبزی و یا پیاز و سالاد میل میکنند این امر موجب تامین ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن و موجب جذب هر چه بیشتر موادفوق میگردد .

دوستان عزیز من تمام چربی گوشت که از نوع چربیهای اشباع شده میباشد را میگیرم و به جای آن با اضافه کردن روغن زیتون به نعناع برای روی آبگوشت استفاده میکنم .البته شما با توجه به نوع تغذیه میتوانید به روش خود عمل کنید قبل از اینکه آبگوشت را از روی شعله بردارید مقداری از سیب زمینی را له کرده و در آب آن بریزید تا آب غلیظ تر و خوشمزه تر باشد هر چه آب آبگوشت کمتر باشد خوشمزه تر است

نکته ای که در مورد انتخاب کلم قمری باید رعایت کنید این است که کلم قمری ترد و نرم و بدون الیاف سفت و خشک باشد وبا این اوصاف وقتی پخته میشود شبیه به سیب زمینی شده ومیتوان آنرا با نخود و لوبیا و سیب زمینی با گوشت کوب کوبیده و در کنار گوشت بر سر میز غذا بگذارید .

خانمهای کارمند با خیال راحت این غذا را در آرام پز بگذارند و زمانیکه از سر کار برمیگردند غذای تازه و گرم و آماده را نوش جان کنند .
دیزی سنتی

موارد لازم:

یک عدد گردن متوسط گوسفند
(ماهیچه یا سردست ) بااستخوان ۷۵۰ گرم
پیاز متوسط ۲ عدد
نخود و لوبیای سفید یک لیوان
دارچین و زردچوبه و ادویه مخلوط کمی
رب گوجه فرنگی دو قاشق غ
نمک و فلفل
سیب زمینی کوچک ۴ الی ۵ عدد
در صورت تمایل لیموعمانی
دو الی سه عدد و فلفل دلمه رنگی

دستور پختنخود و لوبیا را ازیک روز قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید . گوشت را شسته و همراه با پیاز و نخود و لوبیا و کمی زردچوبه ( و ادویه در انتها ) بپزید . وقتی گوشت پخت – ادویه و سیب زمینی را اضافه کنید . وقتی سیب زمینی پخت – رب گوجه را اضافه کنید و نمک و تندی غذا را بچشید . آب آبگوشت باید حدود ۵ لیوان باشد تا بتوان از آن همراه با نان خشک یا تازه لواش یا سنگک ترید تهیه کرد .گوشت ابگوشت را میتوانید همراه با مخلفات به همان صورت و نکوبیده سرو کنید . و نیز می توانید پس از اتمام مراحل پخت استخوان ها را جدا و گوشت و حبوبات و سیب زمینی را بکوبید و با کمی پیازداغ و دارچین و سبزی خرد شده تزیین کنید و سر میز ببرید . و آنرا با پیاز رنده شده و سبزی خوردن و نارنج یا لیمو ترش سرو کنید . اگر همه منزل پیاز و نارنج را می پسندند میتوانید پس از کوبیدن گوشت کمی از پیاز رنده شده و نارنج و دارچین هم به آن اضافه کنید و پس از آن سرو کنید . نان خرد شده را از قبل آماده کنید و آب آبگوشت را در ظرف کشیده و رویش کمی دارچین بپاشید و سر میز ببرید و نیز همراه با سبزی خوردن و ترشی و نارنج و پیاز سرو کنید . بقیه مواد:
نان لواش یا سنگک برای ترید
سبزی خوردن
یا کمی جعفری وگشنیز خرد شده
یک پیاز کوچک رنده شده
لیمو ترش یا نارنج تازه
آبگوشت بادنجان
مواد لازم

( برای ۲ نفر)
▪ گوشت ماهیچه با استخوان ۲۰۰ گرم
▪ لپه ۵۰ گرم
▪ بادنجان کوچک ۲ عدد
▪ پیاز متوسط ۳ عدد
▪ سیب زمینی متوسط ۲ عدد
▪ رب گوجه فرنگی ۲ قاشق
▪ روغن
▪ نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
▪ زرد چوبه ۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه

گوشت را با ۲ تا ۳ عدد پیاز خرد کرده و ۵ تا ۲ لیوان آب با حرارت ملا یم می گذاریم نیم پز شود بعد لپه را می شوییم و اضافه می نماییم تا لپه و گوشت کامل بپزند بادنجانها را پوست می کنیم حلقه حلقه می بریم کمی نمک میزنیم وبا روغن در حرارت ملا یم سرخ می کنیم و سیب زمینی را پوست می کنیم وبا غوره و بادنجان داخل گوشت می ریزیم سیب زمینی که پخته شد رب گوجه فرنگی و باندازه کافی نمک و کمی ادویه در آبگوشت می ریزیم و بعد از چند جوش آبگوشت را درظرف میکشیم بدیهی است که اگر گوشت با مقدار آب فوق نپخت مقداری آب اضافه می نماییم.