انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: دانستنیهای تغذیه ای
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اگرچه انواع مختلف ریواس در قسمت‌های مختلف دنیا رشد می‌کند، با این حال ریواس حقیقی با خاصیت درمانی، گونه‌ی چینی آن است. ریواس با طعم منحصر به فرد در بسیاری از دسرها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا قبل از قرن ۱۸ کاربردی در پخت غذا نداشت. این گیاه اغلب به اشتباه جزو میوه محسوب می‌شود؛ اما در حقیقت جزو خانواده‌ی سبزیجات بوده و غنی از ویتامین C و فیبر است.
ریواس در فصل بهار و اوایل تابستان در دسترس است. این گیاه در یخچال یک تا دو روز نگه‌داری می‌شود. برای نگه‌داری طولانی‌تر، بعد از بریدن ساقه‌ها، آن‌ها را منجمد می‌کنند. وقتی ساقه‌های ریواس به طور خام مصرف شود به شدت ترش بوده و به طور معمول با شکر یا عسل پخته می‌شود و یا در کیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ همچنین به تنهایی یا همراه با توت‌فرنگی در تهیه ژله‌ها و مرباها به کار می‌رود. چاشنی‌هایی که با ریواس مصرف می‌شود؛ لیمو، دارچین و زنجبیل است.
ریواس حاوی اگزالات است که وقتی مقادیر زیادی از برگ‌های آن به صورت خام یا پخته مصرف شود، مسمومیت ایجاد می‌کند. اگزالات در تمام قسمت‌های آن به ویژه در برگ‌های سبز ریواس وجود دارد. علاوه بر اگزالات گلیکوزیدهای آنتراکوئینون موجود در این گیاه، سمیت برگ‌های آن را توجیه می‌کند. سطح اگزالات در ساقه‌های این گیاه پایین‌تر است و مشکلی از لحاظ سمی بودن ایجاد نمی‌کند.
ریواس به عنوان فعال‌کننده عملکرد حرکتی سیستم گوارش، ناقل نمک‌های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است
مقادیر بالای اسید اگزالیک باعث ایجاد سنگ مثانه و کلیه می‌شود. در نتیجه، پزشکان عقیده دارند، افرادی که کلیه سنگ‌ساز (از نوع اگزالات) دارند، بهتر است مصرف غذاهای محتوی اگزالات را محدود کنند تا دفع اگزالات هم کاهش پیدا کند. ریواس، اسفناج، چغندر از منابع غنی اسیداگزالیک هستند.
در صورت مصرف برگ‌های ریواس، علائمی مانند تورم زبان و گلو، دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، اسهال، مشکلات تنفسی و ضعف بروز می‌کند که در مواردی می‌تواند منجر به مرگ شود.
خواص درمانی
ریواس به عنوان فعال‌کننده عملکرد حرکتی سیستم گوارش، ناقل نمک‌های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است.
اولین عملکرد آن در دهان، با تحریک جوانه‌های چشایی به واسطه مزه تلخ خوشایندش، باعث پاک شدن حفره دهانی شده و دهان را برای چشیدن غذای بعدی آماده می‌کند.
این گیاه در معده باعث افزایش ترشح شیره معدی و تحریک حرکت آن می‌شود؛ در نتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می‌شود. به علاوه با تحریک ترشح نمک‌های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی در روده کمک می‌کند.
ریواس خاصیت مسهلی، ضدالتهابی و متعادل‌کننده عملکرد روده‌ها (درمان یبوست و اسهال) داشته و در درمان یرقان؛ خونریزی‌های معدی، روده‌ای؛ اختلال قاعدگی؛ ورم ملتحمه چشم؛ جراحات ترومایی (جراحات ناشی از ضربات و صدمات فیزیکی)، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های ناشی از حرارت کاربرد دارد.
مصارف دیگر
ریواس به دلیل خاصیت اسیدی، برای پاک کردن ظروفی که آثار سوختگی مواد غذایی در آن‌ها به جا مانده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی که موی آن‌ها قهوه‌ای کم‌رنگ است با استفاده از ریشه این گیاه می‌توانند به رنگ موی طلایی برسند برگ‌های ریواس می‌تواند به عنوان حشره‌کش آلی موثر، برای دفع حشرات مورد استفاده قرار گیرد.
ارزش تغذیه‌ای به ازای یک واحد (۸۵ گرم)
انرژی ۲۹ کیلوکالری
چربی ۰٫۲ گرم
سدیم ۵ میلی‌گرم
پروتئین ۰٫۸ گرم
کربوهیدرات ۷ گرم
کلسیم ۲۶۶ میلی‌گرم
ویتامین ث ۷ میلی‌گرم
پتاسیم ۱۴۸ میلی‌گرم

فوایدو خواص سیب
سیب ، یکی از سلامت بخش‌ ترین خوراکی‌ های اطراف ما محسوب می‌ شود . از زمان‌ های گذشته مردم جهان علاقه‌ ی فراوانی به میوه‌ ها داشتند . طبق نظر مورخان ، منشاء اصلی سیب مناطق سردسیر شمال اروپا بوده و از آنجا این میوه‌ی با ارزش و مفید به نقاط دیگر جهان منتقل شده است . سیب یکی از میوه‌ هایی است که قبل از دیگر میوه‌ ها شناخته شد . تمدن انسان از دیر باز با سیب پیوند خورده است . سیب نشانه‌ ی عشق و باروری ، دوستی ، زیبایی ، خوشبختی ، تندرستی ، دانایی ، خوشی ، نیرومندی و … می‌ باشد . سیب دارای انواع بسیار متفاوتی است .
همه‌ ی سیب‌ ها مانند هم نیستند . اندازه ، رنگ ، بو و مزه‌ ی متفاوت در گونه‌های مختلف ، تعیین کننده‌ ی نوع مصرف آن‌ ها است . مواد مغذی موجود در یک سیب به اندازه‌ی آن بستگی دارد ، نه نوع آن . انواع سیب پس از مرکبات (پرتقال ، نارنگی ، لیمو شیرین ، لیموترش و گریپ فروت) و موز ، عمده‌ ترین میوه‌ ی‌ پرورشی در سطح دنیاست .

کلیات گیاه شناسی
درخت سیب در بیشتر نقاط دنیا پرورش داده می‌ شود و سیب میوه‌ ایست که می‌ توان گفت در هر جای دنیا وجود دارد و همه مردم دنیا آن را می‌ شناسند . در ایران این درخت به صورت وحشی در جنگل های شمال وجود دارد ؛ در لاهیجان و رودسر آن را آسیب ، هسی و هسیب و در مازندران به آن سه می‌ گویند . سیب انواع مختلف دارد . انواع وحشی آن کوچک و پرورش یافته آن درشت می‌ باشد . سیب نوع ترش و شیرین دارد .
ترکیبات شیمیایی سیب
سیب دارای ویتامین و مواد مغذی زیادی است و بی‌ مناسبت نیست که یک ضرب‌ المثل انگلیسی می‌ گوید که خوردن یک سیب در روز شما را از رفتن نزد دکتر بی‌ نیاز می‌ کند .
خواص سیب
- یکی از خواص سیب این است که در حفظ طراوت و شادابی پوست موثر است . با استفاده از سیب می‌ توان ناراحتی‌ های شایعی مانند خشکی پوست ، ترک خوردگی پوست ، رنگ پریدگی و بسیاری از بیماری‌ های پوستی طولانی و مزمن را از بین برد یا نشانه‌ های آن‌ ها را کاهش داد . لازم به ذکر است که این قابلیت سیب به دلیل وجود ریبوفلاوین (ویتامین B2) ، ویتامین C و A ، مواد معدنی مانند آهن ، منیزیم ، کلسیم و پتاسیم می‌ باشد .
- یکی دیگر از خواص سیب این است فشارخون را منظم می‌ کند . خوردن سیب و حتی بو کردن سیب ، باعث کاهش فشار خون می‌ شود . بررسی انجام شده توسط دانشگاه ییل (YALE) نشان داد که تنها یک بار بو کشیدن سیب ، فشارخون بیماران را پایین می‌ آورد .
- یکی دیگر از خواص سیب این است که برای دندان‌ ها و لثه‌ ها مفید است . اسیدهای موجود در سیب ، هنگام جویدن باکتری‌ های دهان را از بین برده و دندان‌ ها و لثه‌ ها را تمیز می‌ کنند . جویدن یک سیب مانند این است که از یک مسواک طبیعی استفاده کنیم . مطالعات نشان می‌ دهند که سیب قادر است ذرات غذایی باقی مانده در پشت دندان‌ ها و لثه‌ ها را پاک کرده و فساد دندان و بیماری‌ های لثه را از شما دور سازد . حتی کسانی که در گذشته از بیماری‌ های لثه رنج برده‌ اند ، خواهند توانست از فواید ناشی از غنی بودن سیب از ویتامین C بهره‌ مند شوند . مواد مغذی موجود در سیب باعث تقویت ساختار دندان‌ ها می‌ گردد . مینای دندان را محکم‌ تر می‌ سازد و از جرم گرفتن دندان‌ ها پیشگیری می‌ کند . اسیدهای موجود در سیب ، اثر ضد التهاب و باکتری‌ کش بر دندان‌ ها و لثه دارند . پژوهش‌ های علمی نشان داده است که یک ربع ساعت پس از خوردن آهسته‌ ی یک عدد سیب‌ ترش حدود ۹۰ درصد و بعد از یک ساعت تقریباً تمامی ذرات میکروبی موجود در دهان از بین می‌ روند .
- جویدن سیب ، عضلات فک را قوی‌ تر می‌ سازد . آب سیب تازه بدون هر مکملی به دلیل اثرات ضد التهاب مواد موجود در آن ، دهان شویه‌ ای ساده و طبیعی محسوب می‌ شود .
- از بروز بیماری نقرس و درد مفاصل پیشگیری می‌ کند . یکی از بیماری‌ هایی که به‌ طور مشخص به علت پرخوری و مصرف مداوم منابع حیوانی (گوشت قرمز و چربی) و الکل بروز می‌ کند ، درد مفاصل و نقرس است . البته آمادگی ابتلا به این بیماری ارثی است . در موارد شدید ، بیمار با دارو و کمپرس سرد درمان می‌ شود . برای جلوگیری از گسترش و طولانی شدن بیماری پیروی از برنامه‌ی غذایی فاقد گوشت و چربی ، لازم است . همچنین سیب میوه‌ ای بسیار با ارزش است ؛ چرا که هم‌ چربی چندانی ندارد و هم موجب کاهش اوره می‌ شود . سیب خام یا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن می‌ گردد و پس از مصرف آن مقدار کلی اسیدهای ادرار ، به ویژه اسید فرمیک افزایش می‌ یابد . از این رو مصرف آن برای مبتلایان به درد مفاصل و نقرس توصیه می‌ شود .
- سیب مقوی مغز است . به همین جهت برای کسانی که کارهای فکری انجام می‌ دهند مفید می‌ باشد . به طور کلی سیب به علت داشتن فسفر ، اعصاب و مغز را تقویت می‌ کند .
- یکی دیگر از خواص سیب این است که اثر آرام بخشی دارد ، دم کرده ی پوست سیب که با اندکی عسل شیرین شده باشد ، نوشیدنی آرام بخشی است . خوردن سیب خام نیز تأثیر آرام بخشی بر دستگاه اعصاب دارد . علاوه بر ویتامین‌ های گروه B ، منیزیم و فسفر و برخی عناصر دیگر موجود در سیب اثرآرام بخشی بر اعصاب دارد . همچنین شیرینی سیب و جویدن آن باعث انبساط عضلات منقبض صورت می‌ شود .
خواص سیب ترش
- سیب ترش قابض است و حالت استفراغ و دل بهم خوردگی را از بین می‌ برد .
- اگر سیب ترش را بپزید ، درمان کننده اسهال خونی است .
-آب سیب ترش مخلوط با انار برای تقویت معده و درمان اسهال و دل بهم خوردگی بکار می‌ رود . رب سیب ترش علاج اسهال ، استفراغ و درد و غم است .
- مربای شکوفه سیب برای ضعف معده و ازدیاد نیروی جنسی مفید است .
- سیب ترش برای آنهایی که مزاج گرم دارند بسیار مفید است بالعکس آنهایی که مزاج سرد دارند باید سیب شیرین بخورند سیب در قدیم معالج بیماری نقرس و بیماریهای عصبی بوده است .
راههای مقابله با کپک زدگی
مجموعه: نگه داری مواد غذایی
اخبار،سرگرمی,آشپزی,مد,روانشناسی,اینترنت
راههای مقابله با کپک زدگی,روش های جلوگیری از کپک زدن


به طور حتم کپک روی میوه و یا نان را دیده اید و حتی کپک های قابل خوردن در انواعی از پنیر را مصرف کرده اید. کپک که روی دیوارهای زیرزمین، لبه پنجره، کاشی، حمام و دیگر قسمت های مرطوب خانه کمین کرده، می تواند برای سلامت ما مضر باشد.

کپک چیست؟
کپک نوعی قارچ است که هاگ های ریز تولید می کند. این هاگ ها که حاوی ماده محرک و آلرژی زاست به قدری کوچک است که بدون این که متوجه شویم، آن را استنشاق می کنیم. چگونه کپک به سلامت ما آسیب می رساند؟ به هنگام استنشاق کردن، هاگ های کپک می تواند باعث آزار چشم، بینی و گلو، سرفه، خس خس سینه و واکنش های آلرژی زا شود.

علاوه بر آن کپک علایم آسم را تشدید می کند. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند با قرار گرفتن در معرض کپک، خطر بروز عفونت سیستم ایمنی آنان افزایش می یابد. عامل رشد کپک چیست؟ هاگ های کپک که دیده نمی شود در هوای آزاد شناور است. به محض ایجاد یک محیط نمناک، شاهد علایم رشد آن به شکل لکه های خال خالی و یا تغییر رنگ دیوارها، کف، پنجره ها، موکت ها و یا اثاثیه خواهیم بود. کارهای روزمره در منزل، به ویژه آشپزخانه و حمام که اغلب بخار ایجاد می کند، نیز باعث رشد کپک می شود. گاه گاهی نیز کپک روی دستگاه های گرمازا، سردکننده، مرطوب کننده و آن هایی که آب مصرف می کند، رشد می کند.

چگونه باید کپک را تمیز کرد؟
یک قسمت کوچک کپک زدگی را می توان با آب و مایع تمیزکننده از بین برد و نیاز به ماده ضدعفونی کننده نیست. برای جلوگیری از استنشاق هاگ ها، هنگام تمیزکاری از دستکش و ماسک صورت استفاده کنید. اما اگر کپک قسمت زیادی از خانه را فراگرفته باشد، نیاز به تمیزکاری خاص دارد. گام بعدی یافتن علت اصلی کپک زدگی و راه جلوگیری از آن است تا دوباره کپک رشد نکند.

چند روش جلوگیری از کپک زدن
تمامی لوله ها و شیرهایی را که نشت می کند تعمیر کنید.
با باز کردن پنجره ها و استفاده از پنکه و جریان هوا از رطوبت هوا کم کنید.

از تهویه های مخصوص در آشپزخانه و دستشویی استفاده کنید.
وسایل خنک کننده و گرمازا را به طور مرتب تمیز کنید.

گلدان ها را به میزان مناسب آبیاری کنید.
منزل را به طور مرتب جاروبرقی بکشید.

راههای مقابله با کپک زدگی,روش های جلوگیری از کپک زدن


استفاده از دارچین برای جلوگیری از کپک زدگی
دارچین که در بسیاری از نانها و شیرینیها به عنوان ادویه استفاده می‌شود به عنوان ماده ضد کپک در بسته بندی مواد غذایی استفاده خواهد شد.

با وجود شیرینی و عطر موجود در این ماده، دارچین می‌تواند عامل نابودی میکروبها شود. این ماده در مصر باستان در مومیایی کردن مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

با توجه به این خصوصیت، محققان اسپانیایی از قابلیت ضد میکروبی دارچین برای تولید نوعی بسته بندی ضد کپک استفاده کرده اند. آنها اعلام کردند بر اساس آزمایشهای به عمل آمده، کاغذی که دارای 6 درصد از روغن دارچین باشد تا 96 درصد از گسترش کپک در سطح نانی که از قبل دچار کپک زدگی شده بود، جلوگیری کرده و می‌تواند تازگی نان را تا 10 روز حفظ کند.

محققان اعلام کردند پوششهای پلاستیکی دارچین دار هم اکنون مورد استفاده تجاری قرار گرفته و می‌تواند در حفظ و تازگی میوه ها، سبزیجات، و گوشت نیز موثر باشد.

گاهی استفاده از این پوششها باعث انتقال عطر دارچین به مواد غذایی می‌شود. همچنین استفاده مستقیم از این ماده برای حفظ مواد غذایی به دلیلی عدم آزادسازی مواد حفاظتی آن زیاد تاثیرگذار نخواهد بود.
در مورد دوغ
دوغ یکی از سالم ترین نوشیدنی های سنتی ایران است که مصرف آن خصوصا در فصول گرم سال بسیار توصیه می شود. این نوشیدنی برخلاف آبمیوه های صنعتی و نوشابه های گازدار برای کودکان بالای یک سال مناسب بوده و می تواند پروتئین، چربی، ویتامین هایB ، D، کلسیم و همچنین آب مورد نیاز بدن را تا حدودی تامین کند.
دوغ به دلیل طبیعت سرد، علائم گرمازدگی، خستگی و عطش را التیام بخشیده و مانند ماست، حاوی میکروارگانیسم های زنده و مفیدی است که از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. ارزش تغذیه ای این نوشیدنی به دلیل رقیق بودن کمتر از ماست بوده و نمی توان آن را جایگزین این فرآورده کرد.
معمولا دوغ را به روش سنتی و صنعتی تهیه می کنند. در روش سنتی یا روستایی ماست را به همراه آب در مُشک یا کیسه های پوستی می ریزند و تکان می دهند وبر اثر ضربات وارده دوغ حاصل می شود. در این روش به دلیل آن که نظافت کیسه های پوستی مشکل است احتمال آلودگی میکروبی در فرآورده حاصله زیاد است. به این جهت توصیه می شود دوغ را به صورت صنعتی یا خانگی تهیه کنید. در صنعت، ماست را با میزان مناسبی آب در تانک های مجهز به همزن مخلوط کرده و بعد از اختلاط کامل آن را با رعایت موازین بهداشتی سرد و بسته بندی می کنند. این نوشیدنی به دلیل آن که در دمای گرم محیط و در برابر فساد مقاوم است نیاز به هیچ نگهدارنده مصنوعی نداشته و مصرف آن برای افرادی که دچار عدم تحمل لاکتوز هستند، مناسب است. البته دوغ صنعتی خالی از اشکال نیست. این نوشیدنی سرشار از نمک بوده و برای مبتلایان به فشار خون بالا، بیماران قلبی ـ عروقی و کسانی که دچار نارسایی کلیوی هستند بسیار مضر است. بنابراین برای آن که این افراد از مصرف این نوشیدنی مفید بی بهره نمانند، بهتر است در منزل و به صورت خانگی آن را تهیه کنند.
معمولا برخی افراد جهت ترش و گازدارشدن این نوشیدنی آن را در دمای محیط نگهداری می کنند. این روش نگهداری برای سلامت افراد مشکلی ایجاد نخواهد کرد. این نوشیدنی به طور طبیعی حاوی باکتری های مولد اسید لاکتیک و همچنین مخمرهای مولد گاز است که در دمای محیط فعال تر و باعث ایجاد طعم اسیدی و گازی می شوند. اما بد نیست بدانید اگر در این روش نگهداری آنزیم های تجزیه کننده پروتئین فعال شوند دوغ آلوده به کپک شده و بلافاصله تغییر رنگ و مزه داده و تاریخ انقضای آن سریع تر از آنچه روی بطری نوشته شده فرا می رسد که استفاده از آن توصیه نمی شود. بنابراین بهترین روش برای ماندگاری مطلوب دوغ نگهداری آن در دمای یخچال است. دوغ اگر به وسیله گاز CO۲ گازدار شود مضرات گاز افزوده شده به آن مانند نوشابه های گازدار خواهد بود.
اغلب برای طعم دارکردن دوغ از نعنا، پونه، کاکوتی یا گلبرگ های خردشده گل محمدی و برخی عرقیات استفاده می شود که علاوه بر ایجاد طعم خوشایند، بر خواص درمانی دوغ می افزاید. دوغ حاوی نعنا و پونه، به ترشح شیره معده و هضم غذا کمک می کند و نفخ حاصل از دوغ را رفع و دل پیچه را التیام می بخشد. این دوغ خنک کننده محیط دهان بوده و به گردش هر چه بهتر خون کمک کرده، مجاری گوارشی را ضدعفونی و برای رفع سکسکه و اسهال ناشی از گرمی هوا نافع و به عملکرد مطلوب کبد کمک می کند. دوغ حاوی کاکوتی، مقوی قلب و معده بوده و مسکن سردردهای ناشی از گرمی هواست و به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی، کرم کش قوی بوده و خلط آور خوبی است و برای التیام علائم رماتیسم نافع است. دیگر خواص دوغ کاکوتی شبیه به دوغ نعناست.
دوغ حاوی گلبرگ های گل محمدی بسیار معطر، مقوی قلب و کبد و اعصاب، آرام بخش و نشاط آور بوده و برای تنظیم عملکرد دستگاه گوارش نافع و رفع کننده بوی بد دهان است.
توصیه ها
مصرف دوغ به عنوان یک نوشیدنی سالم به همراه غذا در ماه های گرم سال توصیه می شود.
مصرف بیش از حد دوغ می تواند تعادل بدن را از وضعیت عادی خارج کند.
لفظ گرمادیده که این روزها روی بطری برخی دوغ های صنعتی به چشم می خورد به این معناست که دوغ حاصله بعد از آماده شدن دوباره پاستوریزه شده تا میکروارگانیسم های مایه ماست کاهش و دوغ ترش نشود. اغلب دوغ های معمولی این حرارت را نمی بینند. دوغ های سنتی از نظر بهداشت آب و مواد معطری چون سبزیجات و عرقیاتی که به آن اضافه می شوند مشکوکند و موارد متعددی از آلودگی های میکروبی در آنها دیده شده است. بنابراین توصیه می شود که دوغ را در بسته بندی های بهداشتی تهیه و به تاریخ مصرف و مجوز بهداشت آن توجه کرده و از خرید دوغ های بی نام و نشان اجتناب کنید.
در مورد زيره بيشتر بدانيم :
محققان هندی دریافتند زیره خواص زیادی برای سلامتی افراد دارد و در انواع نان، بیسکوئیت، کیک و پنیر استفاده می‌شود.
برخی از خواص درمانی زیره عبارت است از:
- زیره ادرار آور بوده و در درمان برونشیت و سرفه نیز موثر است.
- باعث بهبود دستگاه گوارش، درد، گرفتگی و نفخ می‌شود.
- همچنین پودر زیره در التیام زخم موثر است.
- زیره در درمان گوش درد مفید است و تپش قلب ناشی از گاز بیش از حد دستگاه گوارش را تنظیم می‌کند.
- در افزایش تولید شیر مادر موثر است.
- همچنین در درمان اسهال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
[تصویر:  Mango1.jpg]
 
میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.
انبه میوه‌ای بسیار خوشمزه است که خیلی وقت‌ها ممکن است دوستداران آن فراموش کنند که فواید بسیار زیادی هم دارد. در زیر فواید این میوه را بیان کرده و به برخی نکات جالب درمورد آن و احتیاطات لازم نیز اشاره می‌کنیم.
 
فواید انبه برای سلامتی
1. پیشگیری از سرطان: تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیبات آنتی‌اکسیدان انبه از سرطان‌های روده، سینه، خون و پروستات پیشگیری می‌کند. این ترکیبات شامل کرستین، ایزوکرستین، استراگالین، فیستین، اسید گالیک و متیل‌گالات و همچنین آنزیم‌های مختلف می‌باشد.
2. کاهش کلسترول: محتوی بالای فیبر، پکتین و ویتامین C در انبه به کاهش کلسترول کمک می‌کند.
3. پاکسازی پوست: هم داخلی و هم خارجی برای پوست قابل استفاده است. انبه منافذ بسته شده پوست را باز کرده و جوش‌ها را از بین می‌برد.
4. سلامت چشم: یک فنجان انبه خرد شده 25 درصد از میزان موردنیاز روزانه از ویتامین A را فراهم می‌کند که به بهبود بینایی کمک کرده و از شب‌کوری و خشکی چشم جلوگیری می‌کند.
5. قلیایی کردن کل بدن: اسید تارتاریک، اسید مالیک و کمی اسید سیتریک موجود در این میوه به حفظ ذخیره قلیایی بدن کمک می‌کند.
6. کمک به دیابتی‌ها: انبه به تنظیم سطح انسولین در خون کمک می‌کند. در یک داروی خانگی سنتی برگ‌های آن را در آب جوشانده، شب تا صبح در آب خوابانده و بعد جوشانده را صبح مصرف می‌کردند. انبه همچنین شاخص گلیسمی پایینی دارد (60-41) به همین علت مصرف متوسط از آن سطح قندخون را بالا نخواهد برد.
7. افزایش قوای جنسی: انبه منبع بسیار خوبی از ویتامین E می‌باشد. بااین حال ارتباط خوب بین میل جنسی و ویتامین E ابتدا با یک کلیت‌بخشی اشتباه روی تحقیقات بر روی موش‌های آزمایشگاهی ایجاد شد و تحقیقات بیشتر نشان داده است که مقدار متعادل از آن در این زمینه مفید است.
8. تقویت گوارش: پاپایا تنها میوه‌ای نیست که حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین را تجزیه می‌کنند. میوه‌های زیادی مثل انبه نیز هستند که این خاصیت مفید را دارند. فیبر موجود در انبه همچنین به هضم و دفع غذا کمک می‌کند.
9. کمک به دفع گرما: گرفتن آب این میوه و مخلوط کردن آن با آب و شیرین‌کننده به خنک کردن بدن و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن کمک می‌کند.
10. تقویت سیستم ایمنی بدن: میزان بالای ویتامین C و A در انبه به اضافه انواع مختلف کاروتنوئیدها سیستم ایمنی بدن شما را سالم و قوی نگه خواهد داشت.

 
بهترين خوراکيها براي رفع خستگي چيست ؟

در فصل سرما و با کاهش دما، تاریکی‌های طولانی مدت در ۲۴ ساعت شبانه‌روز و مانند این‌ها، می‌تواند احساس خستگی و رخوت را در افراد بیشتر می کند. بویژه افرادی که صبح زود و در تاریکی هوا از خانه خارج شده و در تاریکی هم به منازلشان بازمی‌گردند در بسیاری مواقع احساس خستگی بیشتری می‌کنند. با تغییر در رژیم غذایی و مصرف مواد غذایی انرژی‌زا می‌توان این رخوت و خستگی را کاهش داد زیرا میزان انرژی در بدن معمولا تحت تأثیر موادغذایی است که مصرف می‌کنیم.
 
باید خوراکی‌هایی را انتخاب کنیم که موجب ایجاد انرژی بیشتر در بدنمان طی روز شوند. برای نمونه می‌توانید خوردنی‌های زیر را آزمایش کنید:
- جو:
این ماده که حاوی مقادیر زیادی فیبر است، به دلیل داشتن کربوهیدرات‌ها به افزایش انرژی کمک می‌کند. این ماده غذایی به تقویت باکتری‌های مفید معده نیز کمک می‌کند و سیستم عملکرد معده را بهبود می‌بخشد و از بروز خشکی در بدن نیز جلوگیری می‌نماید.
 
- تخم کدو:
محققان مؤسسه تحقیقات کشاورزی آمریکا به این نتیجه دست یافته‌اند که افرادی که دچار کمبود منیزیم هستند به اکسیژن بیشتری در فعالیت‌های جسمی‌شان نیاز پیدا می‌کنند و همین امر موجب خستگی آن‌ها می‌شود. مصرف مواد غذایی مغذی حاوی منیزیم مانند تخم‌کدو، مقادیر این ماده معدنی را در بدن افزایش داده و در نهایت از خستگی مفرط جلوگیری می‌کند.
 
- پروتئین‌های بدون چربی:
زمانی که بدنتان دچار کمبود پروتئین می‌شود از موادی مانند گوشت‌های کم‌چرب و غذاهای دریایی استفاده کنید چرا که سریعاً در بدن هضم و جذب اندام‌ها می‌شوند به افزایش انرژی کمک می‌کنند.
 
- ماست:
ماست به دلیل خاصیت هضم سریع، موجب جذب سریع انرژی در بدن می‌شود. ماست همچنین حاوی مواد پروبیوتیک است که موجب تقویت باکتری‌های مفید معده می‌شود و در عین حال باکتری‌های مضر آن را از بین می‌برد. تحقیقات اخیر دانشگاه تورنتو نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌ها به کاهش علائم سندرم خستگی مزمن کمک می‌کنند.
 
- حبوبات:
اگر می‌خواهید مواد حاوی کربوهیدرات را مصرف کنید به جای مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده مثل نان سفید و کیک و شیرینی از حبوبات استفاده کنید. سرعت هضم این مواد به کندی صورت گرفته و این موضوع موجب تعادل در سطح قند خون و عملکرد طبیعی دستگاه های بدن و حفظ میزان کافی انرژی در بدن می‌شود.
 
- اسفناج:
یکی از دلایل بروز خستگی، کمبود آهن در بدن است که اغلب موجب بروز کم‌خونی می‌شود. سلول‌های خونی با خود اکسیژن را نیز منتقل می‌کنند که با کمبود آهن، سلول‌های خونی نمی‌توانند این کار خود را به خوبی انجام دهند و در نتیجه خستگی ذهنی و جسمی را به همراه می‌آورند. اسفناج منبع سرشار آهن، منیزیم و ویتامین C‌ است.
 
- گردو:
گردو و خوراکی‌های دارای اسید چرب امگا 3 می‌توانند علائم خستگی را در بدن از بین ببرند. یافته‌های تحقیق انجام شده در مجله‌ آمریکایی تغذیه، نشان می‌دهد اسید «آلفالینولنیک» (نوعی اسید چرب) در گردو انرژی را افزایش داده و علائم افسردگی را کاهش می‌دهد.
 
- شکلات تلخ:
شکلات تلخ منبع سرشاری از آنتی‌اکسیدان و پلی‌فنول است که به افزایش فعل و انفعالات شیمیایی مغز کمک می‌کند و احساس خستگی را از بین می‌برد.