انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: شاه پسند درختچه ای
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

شاه پسند درختچه ای

خانواده:Verbenaceae

منشاء: آمریکای جنوبی

زمان گلدهی: تابستان تا پاییز

شاه پسند درختچه ای، گونه ای همیشه سبز، چندساله و درختچه ای ست. از بین ۱۵۰گونه موجود در این جنس، شاه پسند درختچه ای جزو معدود گونه های دارای ارزش زینتی است. این گونه به دلیل ماهیت سخت و مقاوم خود، به عنوان گیاهی زینتی در جامعه باغبانی از محبوبیت خاصی برخوردار شده است.

شاه پسند درختچه ای تحت تأثیر بیماری یا آفت قرار نگرفته، نیاز آبی آن پایین بوده، و گرمای زیاد را تحمل می کند. علاوه بر این، نگهداری از آن نیز ساده است. در بسیاری از مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به صورت مهاجم در می آید (در بعضی از مناطق به ویژه استرالیا به عنوان علف هرز سمج شناخته می شود).

شیره ای که از برگ های شاه پسند درختچه ای خارج می شود دارای خصوصیات درمانی است. شاه پسند یکی از گونه های جاذب پروانه هاست (در ایالات متحده از آن در باغ ویژه پروانه ها استفاده می شود).



برگ ها متقابل، دندانه دار، بیضوی، به رنگ سبز تیره و به طول cm10 و در بالا به صورت خشن و چروکیده هستند. برگ ها در هنگام کوبیده شدن معطرند. گل ها ۵ پارپهنکی در خوشه های متراکم و نیمکره ای (به قطر cm5) می رویند. گل آذین به صورت خوشۀ انتهایی با ۲۰ تا ۴۰ گل ظاهر می شود و دارای رنگ هایی از قبیل زرد، نارنجی، قرمز، سفید و بنفش است. گل ها به موازات مسن شدن تغییر رنگ می دهند، و این مسئله موجب می شود که گل آذین چند رنگ دیده شود. میوه آن سیاه یا آبی – سیاه، سته و سمی است.



ارقام و هیبرید های مختلفی از آن وجود داشته که می توان به گیاهان پاکوتاه یا خزنده آن اشاره داشت. در مناطق گرمسیری از آن به عنوان پرچین نیز استفاده می گردد.

روش تکثیر: استفاده از قلمه در تابستان یا اوایل. طول قلمه در حدود ۲۰-۱۵ سانیتمتر و دارای حداقل سه برگ و یا سه گره (محل اتصال برگ ها به ساقه را گره می نامند) باشد.

روش دیگر استفاده از بذر است. ولی نهال آن شبیه به پایه مادری نمی شود.

عادت رشدی: دارای عادت رشدی درختچه ای و ایستاده است.

میزان رشد: سریع، ارتفاع معمولcm 90-30 و گسترش در حدود cm 180-90.

نیاز نوری: احتیاج به آفتاب کامل یا حداقل ۶- ۵ ساعت، نور مستقیم آفتاب دارد، در نیم سایه به خوبی گل نمی دهد.

خاک مطلوب: مقاوم به خاک های فقیر؛ کوددهی زیاد منجر به کاهش گلدهی می شود. زهکش خاک نیز باید خوب باشد. برای خاک گلدان این گیاه می توانید از مخلوطی همانند یک قسمت خاک معمولی+یک قسمت خاک برگ+یک قسمت مخلوط کوکوپیت به همراه پرلایت استفاده کنید.

نیاز آبی: مقاوم به خشکی است. آبیاری بیش از اندازه موجب کاهش گلدهی گیاه می شود. آبیاری منظم، منجر به گلدهی بهتر این گیاه می شود.

دما: گرمای هوا را به خوبی تحمل می کند و مشکلی با هوای گرم ندارد. البته در هوای بسیار گرم به خصوص اگر با خشکی خاک نیز مواجه شود اگرچه از بین نمی رود اما گلدهی آن کاهش می یابد سرمای هوا را حداقل تا ۱۰ درجه تحمل می کند. هر مقدار که به چنین دمایی نزدیک شویم از رشد و گلدهی گیاه کاسته می شود. یخبندان های شدید باعث خشک شدن ریشه های این گیاه چند ساله می شود.