انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: انجمن نارانان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 
[تصویر:  11-Nar-Anon.jpg]
نارانان – Nar-Anon
گروه های خانوادۀ نارانان انجمنی جهانی برای حمایت از کسانی است که به واسطۀ اعتیاد شخص دیگری زندگیشان درمعرض آسیب قرارگرفته اند. نارانان به عنوان یک انجمن دوازده قدمی، کمک های خود را ازطریق به مشارکت گذاشتن تجربه، نیرو و امید به دیگران ارائه می دهد. تنها شرط عضویت در نارانان وجود مشکل اعتیاد دریک عضو خانواده و یا یکی از دوستان شما می باشد.
نارانان یک برنامۀ ١٢ قدمی است که به خانواده و دوستان معتادان کمک می کند تا از اثرات و عوارض زندگی با یک شخص معتاد بهبود یابند. برنامۀ بهبودی نارانان از دوازده قدم و دوازده سنت الکلی های گمنام اقتباس شده است. نارانان به هیچ سازمان یا نهاد خارجی وابسته نیست نبوده و منابع مالی آن صرفا توسط کمک های اختیاری اعضا تامین می شو
   نارانان یک برنامه ی خودیاری بهبودی است و هدف آن کمک به دوستان ،اعضای خانواده یا خویشاوند افراد معتاد می باشد و فرقی نمی کند که فرد معتاد پاک باشد یا هنوز مصرف کنند . اعضای نارانان تجربه امید و راه حل های خود را با یکدیگر مشارکت می کنند .
   عضویت در انجمن نارانان داوطلبانه است و اعضای آن گذشته از تفاوت های زندگی شخصی خود با یکدیگر ، دردهای مشترکی دارند که همان دردهای مشترک آن ها را به هم پیوند داده و باعث شده جلسات را راه اندازی و حمایت کنند . تمایل کمک کردن به خود این امید را به ما می دهد که سلامت عقل به زندگی مان باز می گردد .
این برنامه ، مسیر یک زندگی معنوی را به ما نشان می دهد و توسط اعضای آن حمایت می شود و به هیچ وجه گروه مذهبی و سازمان دولتی وابسته نیست ما عقاید خارج از برنامه را در جلسات بیان نمی کنیم و به هیچ وجه درگیر مباحث خارجی نمی شویم . ما با انجمن معتادان گمنام همکاری می کنیم اما انجمن های جداگانه ای هستیم .
ا   ین برنامه بر اساس دوازده قدم و دوازده سنت الانان پایه ریزی شده است تجربه نشان داده که از سالها پیش تا کنون میلیون ها انسان آن را به کار گرفته و به موفقیت رسیده اند .
نانسی هم مثل هزاران انسان دیگر که با معتاد زندگی کرده یا می کنند یکی از قربانیان بیماری اعتیاد بود درد و رنج ناشی از بیماری اعتیاد که در خانواده اش رشد کرده بود را با ما مشارکت کرد نانسی در ابتدای کار نمی پذیرفت که قربانی بیماری خانوادگی اعتیاد شده ، او نمی دانست که به کمک احتیاج دارد و یا اصولا چه کمکی باید بگیرد در روزهای ناامیدی و درماندگی ، بالاخره خداوندش راه یافت کمک را به او نشان داد و او را به جلسات دوازده قدمی هدایت کرد نانسی عضو فعال گروهش بود . و آزادانه درباره ی بهبودیش مشارکت می کرد یک شب در ماه می سال 1991 تعدادی از دوستان نانسی دور هم جمع می شدند تا درباره ی مطالبی که از او یاد گرفته بودند بحث کنند متن زیر خلاصه ی این گفتگو می باشد که تجربه نیرو امید به بهبودی را به دیگران هدیه کرده است .


 

  1. گروه خانواده نارانان یک انجمن غیر انتفاهی از زنان و مردانی است که سالهای زیادی را صرف درمان بیماری اعتیاد خانواده و دوستان خود کــــــرده اند
  2. ما خانواده هایی هستیم که وابستگی و سعی در تغییر دادن دیگران مشکل اصلی زندگیمان بوده است و اکنون در حال بهبودی می باشیم و به طـــور
  3. مرتب گرد هم می آییم تا به کمک هم بهبودی خود را حفظ نمائیم . برنامه مان مرکب از اصولی است که بسیار ساده بیان شده اند و ما می تــــــوانیم
  4. آنها را در زندگی روز مره خود بکار گیریم . نکته بسیار مهم این برنامه عملی بودن آن است . در گروه های خانواده نارانان هیچ شرط و شروطی وجــــود
  5. ندارد . ما به هیچ سازمانی وابسته نیستیم هیچ حق عضویتی نمی گیریم و با هیچ سازمانی سیاسی ، مذهبی و یا انتظامی ارتباطی نداریم . هــــــر
  6. . کس مایل باشد بدون در نظر گرفتن سن ، مذهب ، نژاد و جنسیت می تواند به ما بپیوندد
در همه جا رئیس وجود دارد اما در نارانان هیچ کس سرپرست و رئیس نیست.
در همه جا قانون یعنی باید ولی در نارانان قانون یعنی تمایل.
در همه جا در صورت رعایت نکردن قوانین طرد می شویم ولی در نارانان ما بیماریم و اجازه اشتباه کردن داریم.
در همه جا برای رو نشدن بسیاری از حقاق باید سکوت کنیم اما در نارانان ما در مورد بیماریمان مشارکت می کنیم.
در همه جا برای رو نشدن شخصتمان ماسک می زنیم و خود را غیر از آن چیزی که هستیم نشان می دهیم اما در نارانان هویتمان را مشارکت می سازیم.
در هه جا احساس خطر کردن امری ضروری است اما در نارانان اعتماد و صداقت اصل است.
در همه جا باید سخنران خوبی باشیم و حرف های خوبی بزنیم تا دیگران به حرف هایمان توجه کنند اما در نارانان به هر شکل و گونه ای که صحبت کنیم تشویق می شویم.
در همه جا اعضای قدیمی مهم تر هستند اما در نارانان تازه واردین مهمتریم افراد نامیده می شوند
در همه جا فقط قدیمی ترها و انهایی که م یدانند حق صحبت دارند اما در نارنان همه در یک سطح هستند و می توانند آزادانه از احساساتشان صحبت کنند.