انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: مفهوم نهم خدماتی؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.


مفهوم نهم

« تمامي عناصر ساختار خدماتي ما مسئولند كه به دقت همه نقطه نظرات را هنگام تصميم گيري در نظر داشته باشند. »

بحث كردن با اشخاصي كه با ما موافق هستند كاري آسان است . اما در بهبودي آموخته ايم كه بهترين فكرهاي ما ، لزوما بهترين راه حل و راهنمائي ممكن نيست . به ما آموخته اند كه قبل از تصميم گيريهاي مهم و حساس ، قضاوت خود را در برابر افكار ديگران ارزيابي كنيم . تجربه به ما نشان داده است افكار كساني كه با ما موافق نيستند، اغلب هماني است كه بيشتر از همه به شنيدنش نياز داريم .مفهوم نهم اين بعد از بهبودي ما را در محيط خدماتي به كار مي گيرد . هنگام تصميم گيري ، گروهها ، هيئتهاي خدماتي و كميته هاي ما بايست فعالانه خواستار تمامي نقطه نظرات موجود باشند.

وجدان گروهي موثر ، يك وجدان گروهي كاملا آزاد آگاه است . مفهوم نهم وسيله اي است كه به ما كمك مي كند تا مطمئن شويم وجدان گروهي ما تا حد امكان بخوبي آگاه است. در هر گونه بحثي هميشه وسوسه ناديده گرفتن اعضا مخالف وجود دارد . بخصو اگر اكثريت يزرگي از اعضا مثل يكديگر فكر كنند. اما اغلب يك صداي تنها ، كه اطلاعات جديد يا تويري منحصر به فرد را ارائه كند ، ما را از گرفتن تصميمات نا آگاهانه و عجولانه نجات مي دهد. در معتادان گمنام ، تشويق مي شويم كه به آن صداي تنها احترام بگذاريم ، حمايتش كنيم ، وقتي خواهان آن مي شويم ، چرا كه بدون آن تصميم هاي خدماتي بي شك صدمه خواهد ديد .

مفهوم نهم ما را تشويق مي كند . حتي اگر اكثر اعضاي ما به گونه اي متفتاوت فكر كنند ، افكار خود را رك و راست در بحث مسائل خدماتي به زبان آوريم. اين مفهوم به ما نمي گويد كه يك مخالف يا ساز ناهمگون دائمي باشيم و به هر چه كه اكثريت با آن موافق است اعتراض كنيم . بلكه به ما مي گويد مسئول هتيم با همان دقت نيز به موضع و موقعيت ديگران گوش فرا دهيم. وقتي ما از خود شهامت لازم براي به زبان آوردن افكارمان و در همان حال احترام به يكديگر را نشان مي دهيم . مي توانيم را نشان مي دهيم ، مي توانيم آسوده خاطر باشيم كه طبق مصالح انجمن معتادان گمنام عمل كرده ايم . با اصرار و افشاري بر بحث كامل و دقيق . بدترين حالتي كه به وجود مي آيد اين است كه كمي از وقت يكديگر را مي گيريم و بهترين حالت آن است كه انجمن را در برابر نتايج و پي امدهاي تصميمي نا آگاهانه و عجولانه قرار نمي دهيم .

وقتي كميته خدماتي در حال تصميم گيري است ، مفهوم نهم مي تواند به صورتهاي مختلف به كار گرفته شود.اگر شما يكي از اعضاي كميته هستيد ، تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه دست خود را بلند كنيد و صحبت نمائيد. اگر نكته مورد نظر شما پيچيده است مي توانيد به صورت كتبي به ديگر اعضاي كميته يا هيئت ارائه كنيد تا بتوانند با دقت موضوع را بررسي كنند.

اگر شما عضو كميته مورد نظر نيستيد ، اما به عنوان يك عضو معتادان گمنام مي خواهيد موردي را در مسائل خدماتي مطرح كنيد ، راههاي مختلفي جهت اعلام نظر و موضع خود داريد. مي توانيد نظر خود را در جلسه اداري گروه خود به مشاركت بگذاريد و اطمينان حاصل كنيد كه نظر شما در كنار ديگر نظرها و تحت لواي وجدان گروه ، نماينده بين گروهي را هنگام شركت در بحثهاي خدماتي راهنمائي كند. بعضي از هيئتهاي خدماتي و كميته ها قسمتي از دستور جلسه خود را در گردهم آئي باز به اين اختصاص مي دهند كه شما بتوانيد در آن افكار خود را در مورد مسائل ارائه كنيد. خبرنامه ها و مجلات انجمن از محلي تا جهاني ، قسمتي را به درج نظرات اعضاي معتادان گمنام در مورد مسائل خدماتي جاري اختصاص داده اند. علي رغم اينكه شما عضو يك كميته خدماتي باشيد يا نه . راههاي مختلفي وجود دارد كه بتوانيد شخصا مفهوم نهم را بكار بنديد.

فرآيند تميم گيري هاي ما كامل نيست . خيلي از گروهها ، هيئتهاي خدماتي و كميته ها به اين امر و همين طور به ارزش موضع اقليت در مورد تمام تصميماتشان واقف هستند. هرگاه كه پيشنهادي با كمتر از اتفاق آرا تاييد مي شود ، كميته ها اغلب از كساني كه راي مخالف داده اند ، درخواست مي كنند كه دليل مخالفت خود را شفاهي يا كتبي اعلام كنند و اگر آن تصميم بعدا نياز به اصلاح داشته باشد ، عقايد اين اقليتها ممكن است در كمك به طرح جديد خدماتي ارزشمند واقع گردد.

مفهوم نهم ما را تشويق مي كند كه به مشورت با وجدان گروه ادامه دهيم. حتي بعد از اينكه تصميمي گرفته شده است . اگر بحثي در مورد پيشنهادي كه قبلا تاييد شده به وجود آمد ،;كميته مكلف است كه به ان بحث گوش فرا دهد. ، چون ممكن است بر اساس آن بحث ، كميته در تصميمات قبلي خود تغييراتي بوجود آورد.اما اگر تصميمي گرفته شد و پس از باز هم مورد سوال و شك و شبه قرار گرفت ، ولي پس از بررسي كليه جوانب باز هم مورد تاييد قرار گرفت به قوت خود باقي ماند ، آن موقع همه بايد آنرا بپذيرند و از صميم قلب جهت انجام دادن آن همكاري كنند.مقاومت مستقيم يا حمايت نصفه و نيمه از اين گونه تصميم ها بر خلاف اصول ما در مورد تعليم و پذيرش است. وقتي تصميمي گرفته شد ، دوباره بررسي گرديد و تاييد شد ، لازم است كه ما بدان احترام بگذاريم و به دنبال خدمت خود در انجمن برويم.

بيان وجدان شخصي در گروه ، پايه و اساس وجدان گروهي است. بدون آن ما ، در برابر راهنمائي خداوند مهربان كه مرجع نهائي ما است سد مي سازيم. وقتي تعداد كمي از از اعضا به نظر از اعضا به نظر يا موضعي كه بسياري از آن حمايت مي كنند اعتراض دارند ، هيئتهاي خدماتي يا كميته ما بايد با ديده احترام و بررسي دقيق با اين مسئله روبرو شود. اطلاعات و نظراتي كه از طرف عده كمي اراذه مي گردد و ممكن است ما را از اشتباهات خطرناك نجات دهد وحتي مكن است ما را به افق هاي جديد خدماتي كه كه قبلا فكرش را هم نكرده ايم رهنمون سازد تا بتوانيم بهتر و موثرتر از هميشه هدف اوليه انجمن خود را به انجام رسانيم. به خاطر انجمن و به خاطر اعضايي كه در آينده به ما ملحق مي شوند ، گروهها ، هيئتهاي خدماتي و كميته هاي ما بايد هميشه تمامي نقطه نظرات را در تصميم گيري هاي خود در نظر داشته باشد
مفهوم نهم ؛ شنیدن همۀ نقطه نظرات وگوش دادن به حرف اقلیّت است حتّی بعد از اینکه تصمیمی گرفته شد اگر حرف و پیشنهاد تازه ای بود باید شنیده شود و مورد بررسی قرار گیرد و حتی اگر پیشنهاد خوبی بود میتوانیم رأی را برگردانیم البته نه اینکه هر فکر و نظری این تأثیر را بر رأی ما بگزارد شاید پیشنهاد ما مورد موافقت قرار نگیرد و رأی هم نیاورد نباید ناسازگار شویم بلکه به خواست خدا و وجدان گروه احترام بگزاریم نکته ای که زیادبهش برخورد کردم و دوست داشتم با شما در میان بگزارم این است که گاهی اوقات دیده ایم در مورد موضوعی همۀ اعضاء حرف میزنند و در ظاهر هیچ مخالفتی وجود ندارد امّا موقع رأی دادن مثلاً از 30 نفر 18 نفر رأی میدهند اینجاست که متوجّه میشویم یه مشکلی هست و از کسانی که رأی نداده اند (اقلیّت) در مورد علت سؤال میکنیم....
تجربه به ما نشان دادهاست افكار كساني كه با ما موافق نيستند اغلب هماني است كه بيشتر از همه به شنيدنش نياز داريم مفهوم نهم اين بعداز بهبودي ما را در محيط خدماتي به كار مي گيرد هنگام تصميم گيري گروه ها هيآت هاي خدماتي و كميته ها ما بايست فعالانه خواستارتمامي نقطه نظرات موجود باشند ( دوازده مفهوم خدماتي مفهوم نهم )
مفهوم نهم و سنت دو خيلي رابطه كار بردي باهم دارند چرا كه ما به صداي تنها و مخالف هم گوش مي دهيم تا در مورد موضوع بحث و گفتگو شود تاگروه در گرفتن تصميمات با بيداري وجدان نقطه نظرات را دنبال كنند