انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: دانستنی هایی از زبان پارسی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
  آیا می‌دانستید برخی‌ها واژه‌های زیر را که همگی فرانسوی هستند فارسی می‌دانند؟


     آسانسور، آلیاژ، آمپول، املت، باسن، بتون، بلیت، بیسکویت، پاکت، پالتو، پریز، پلاک، پماد، پوتین، پودر، پوره، پونز، پیک نیک، تابلو، تراس، تراخم، نمبر، تیراژ، تور، تیپ، خاویار، دکتر، دلیجان، دوجین، دوش، دبپلم، دیکته، رژ، رژیم، رفوزه، رگل، رله، روبان، زیگزاگ، ژن، ساردین، سالاد، سانسور، سرامیک، سرنگ، سرویس، سری، سزارین، سوس، سلول، سمینار، سودا، سوسیس، سیلو، سن، سنا، سندیکا، سیفون، سیمان، شانس، شوسه، شوفاژ، شیک، شیمی، صابون، فامیل، فر، فلاسک، فلش، فیله، فیبر، فیش، فیلسوف، فیوز، کائوچو، کابل، کادر، کادو، کارت، کارتن، کافه، کامیون، کاموا، کپسول، کت، کتلت، کراوات، کرست، کلاس، کلوب، کلیشه، کمپ، کمپرس، کمپوت، کمد، کمیته، کنتور، کنسرو، کنسول، کنکور، کنگره، کودتا، کوپن، کوپه، کوسن، گاراژ، گارد، گاز، گارسون، گریس، گیشه، گیومه، لاستیک، لامپ، لیسانس، لیست، لیموناد، مات، مارش، ماساژ، ماسک، مبل، مغازه، موکت، مامان، ماتیک، ماشین، مانتو، مایو، مبل، متر، مدال، مرسی، موزائیک، موزه، مین، مینیاتور، نفت، نمره، واریس، وازلین، وافور، واگن، ویترین، ویرگول، هاشور، هال، هالتر، هورا و بسیاری از واژه‌های دیگر.
     ▪ آیا می‌دانستید که بسیاری از واژه‌های عربی در زبان فارسی در واقع عربی نیستند و اعراب آن‌ها را به معنایی که خود می‌دانند در نمی‌یابند؟ این واژه‌ها را ساختگی (جعلی) می‌نامند و بیشترشان ساختهٔ ترکان عثمانی است. از آن زمره‌اند:


     ابتدایی (عرب می‌گوید: بدائی)، انقلاب (عرب می‌گوید: ثوره)، تجاوز (اعتداء)، تولید (انتاج)، تمدن (مدنیه)، جامعه (مجتمع)، جمعیت (سکان)، خجالت (حیا)، دخالت (مداخله)، مثبت (وضعی)، مسری (ساری)، مصرف (استهلاک)، مذاکره (مفاوضه)، ملت (شَعَب)، ملی (قومی)، ملیت (الجنسیه) و بسیاری از واژه‌های دیگر.


 

     بسیاری از واژه‌های عربی در زبان فارسی را نیز اعراب در زبان خود به معنی دیگری می‌فهمند، از آن زمره‌اند:



     رقیب (عرب می‌فهمد: نگهبان)، شمایل (عرب می‌فهمد: طبع‌ها)، غرور (فریفتن)، لحیم (پرگوشت)، نفر (مردم)، وجه (چهره) و بسیاری از واژه‌های دیگر
  آیا می‌دانستید که ما بسیاری از واژه‌های فارسی‌مان را به عربی و یا به فرنگی واگویی (تلفظ) می‌کنیم؟



     این واژه‌های فارسی را یا اعراب از ما گرفته و عربی (معرب) کرده‌اند و دوباره به ما پس داده‌اند و یا از زبان‌های فرنگی، که این واژها را به طریقی از خود ما گرفته‌اند، دوباره به ما داده‌اند و از آن زمره‌اند:



     ـ از عربی


     فارسی (که پارسی بوده است)، خندق (که کندک بوده است)، دهقان (دهگان)، سُماق (سماک)، صندل (چندل)، فیل (پیل)، شطرنج (شتررنگ)، غربال (گربال)، یاقوت (یاکند)، طاس (تاس)، طراز (تراز)، نارنجی (نارنگی)، سفید (سپید)، قلعه (کلات)، خنجر (خون گر)، صلیب (چلیپا) و بسیاری از واژه‌های دیگر.



 
    ـ از روسی


     استکان: این واژه در اصل همان «دوستگانی» فارسی است که در فارسی قدیم به معنای جام شراب بزرگ و یا نوشیدن شراب از یک جام به افتخار دوست بوده است که از سدهٔ ١۶ میلادی از راه زبان‌ ترکی وارد زبان روسی شده و به شکل استکان درآمده است و اکنون در واژه‌نامه‌های فارسی آن را وام‌واژه‌ای روسی می‌دانند.


     سارافون: این واژه در اصل «سراپا» ی فارسی بوده است که از راه زبان ترکی وارد زبان روسی شده و واگویی آن عوض شده است. اکنون سارافون به نوعی جامهٔ ملی زنانهٔ روسی گفته می‌شود که بلند و بدون آستین است.



     پیژامه: همان « پای‌جامه» فارسی است که اکنون در زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی و روسی pyjama نوشته شده و به کار می‌رود و آن‌ها مدعی وام دادن آن به ما هستند.

 
[تصویر:  tbcom.jpg]
وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور طبق ابلاغ مورخ 1393/12/20 دستگاه‌های اجرایی را موظف به پیاده‌سازی نظام حسابداری بخش عمومی یا همان حسابداری تعهدی از ابتدای سال 1394، کرده است. قطعا هدف از انجام این کار ارتقاء کیفیت نظارت مالی بر دستگاه‌های دولتی است.
شرکت سیستم های طلایی شرق با درک دغدغه‌ های دستگاه‌ های مختلف دولتی نسبت به اجرایی شدن حسابداری تعهدی در دستگاههای دولتی، و با بیش از یک دهه تجرب موفق در زمینه تولید نرم افزارهای گوناگون و عرضه آن به بیش از 25 ارگان دولتی با رزومه ای فوق العاده و غیرقابل انکار، نرم افزار حسابداری تعهدی خویش را با امکانات ذیل در اختیار کارفرمایان محترم قرار خواهد داد.
شرکت سیستم های طلایی شرق دارای رتبه 4 در تولید و پشتیبانی نرم افزارهای سفارش مشتری در طرح تشخیص صلاحیت و طبقه بندی شرکت های داده ورزی توسط شورای عالی انفورماتیک کشور می باشد.
جداول پایه و اطلاعات سیستم در این نرم افزار به صورت زیر می باشد :جداول پایه
  • امکان تعریف واحدهای مالی
  • امکان تعریف انواع سند
  • امکان تعریف موضوعات سند
  • امکان تعریف حسابهای اصلی
  • امکان تعریف عناوین جداول اجزاء کد حسابداری
  • امکان ثبت اطلاعات جداول اجزاء کد حسابداری
  • امکان تعریف ساختار کد حسابداری
  • امکان تعریف نامه های ضمیمه سند
  • امکان تعریف پیش فرض اطلاعات طرح
  • امکان تعریف دسته چکهای بانکی
  • امکان تعریف ثوابت سیستم
اطلاعات سیستم
  • امکان ثبت اطلاعات و عملیات سند
  • امکان ضمائم اسناد حسابداری
  • امکان تعریف در وجه چک
  • امکان صدور چک
  • امکان مرور حسابها
  • امکان جستجوی اطلاعات در اسناد
  • امکان نمایش لیست خطاها در کد حسابداری
  • امکان ثبت قطعی اسناد
  • امکان بازکردن اسناد قطعی شده
  • امکان تکرار سند
  • امکان صدور سند معکوس
  •     امکان ادغام سند – سفارش مشتری
  •     امکان تغییر کد حسابداری – سفارش مشتری
  •     امکان تغییر شماره و تاریخ سند – سفارش مشتری
  • امکان تغییر موقت سال و واحد
بی شک نرم افزار سناما که با این امکانات  در اختبار کارفرمایان محترم قرار گرفته است، هچون سایر نرم افزارهای شرکت سیستم های طلایی شرق، در ایران بی بدیل بوده و برای ساخت آن سعی شده است تمامی نیازهای مشتریان در زمینه حسابداری تعهدی در دستگاههای دولتی در نظر گرفته شود .
حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از خرید یک محصول به دنبال خرید لوازم جانبی آن محصول باشید. برای مثال، بعد از خرید یک گوشی شما در پی خرید لوازم جانبی آن از جمله گلس یا گارد می‌باشید. فروشگاه اینترنتی استایل آپ مرکز معرفی، بررسی و خرید لوازم جانبی و اکسسوری می‌باشد. یعنی استایل آپ خرید لوازم جانبی و اکسسوری را هدف قرار داده است. استایل آپ با فراهم کردن محیطی کاربر پسند و با تمرکز بر دسته‌ی لوازم جانبی و اکسسوری، اطلاعات دقیقی را برای کاربران فراهم ساخته و همچنین به مسائلی که در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار اند پرداخته است. دسته بندی‌های اصلی شامل خرید لوازم جانبی دیجیتال، اکسسوری ماشین و منزل، پوشاک، مد و زیورآلات می‌باشند. امید است با ارائه‌ی تمامی محصولات، نیازهای کاربران را به طور کامل پوشش دهیم. لوازم جانبی دیجیتال، ساعت هوشمند و لوازم جانبی و در در یک کلام تمامی گجت‌های پوشیدنی، هدست واقعیت مجازی، لوازم جانبی گوشی موبایل را در بر می‌گیرد، همچنین به زودی لوازم جانبی تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر نیز به لیست لوازم جانبی موجود اضافه و به صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در خصوص دسته‌بندی ساعت هوشمند با تکیه بر صبر و پشتکار توانسته‌ایم با تهیه‌ی اطلاعات فنی دقیق تا حدودی نیاز کاربران برای خرید ساعت هوشمند را برطرف نماییم. همچنین، پبدا کردن لوازم جانبی گوشی موبایل در استایل آپ به آسانی انتخاب نوع برند و مدل اسمارت‌فون از دسته‌ها می‌باشد که خرید لوازم جانبی به این صورت به راحتی خوردن یک فنجان قهوه می‌شود. برای مثال دسته بندی برای خرید لوازم جانبی آیفون به صورت تک تک برای هر مدل، لوازم جانبی مربوطه به صورت اختصاصی جمع‌آوری و مرتب شده‌است. همچنین خرید لوازم جانبی سامسونگ، هواوی، ال جی، ایسوس، اچ تی سی، موتورولا، نوکیا، سونی و هر برند دیگر به مانند دسته‌ی خرید لوازم جانبی آیفون، بر اساس مدل هر گوشی موبایل، دسته بندی شده است. دومین بخش خرید اکسسوری شخصی می‌باشد. دستبند، گردنبند، گوشواره، انگشتر و به طور کلی هر نوع زیورآلات و جواهرات تولید داخل ایران و یا برند‌های خارجی بخش دیگر محصولات سایت استایل آپ می‌باشد. در آینده‌ای نزدیک، کارشناسان استایل آپ با در نظر گرفتن کارایی و بحث استایل، مجموعه‌هایی تحت عنوان ست‌های اکسسوری تهیه و عرضه خواهند کرد. ایده‌ها و نظرات کارشناسان و در دید کلی پشتیبانی قبل از خرید در کنار توضیحات هر محصول می‌تواند به شما در ساخت استایل مورد نظرتان کمک کند و همچنین کادر توانمند مجموعه‌ی استایل آپ با پشتیبانی‌های قبل و بعد خرید خود می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی از خرید اینترنتی را برای شما با ارمغان آورد. استایل آپ تا به رسیدن به این مهم از تلاش باز نمی‌ایستد. در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد، انتقاد و یا نظر از طریق صفحه‌ی تماس با ما از طریق راه‌های ارتباطی و یا سوشال مدیا ما را با خبر سازید. امیدواریم از تجربه خرید از استایل آپ لذت ببرید.حتما برای شما هم اتفاق افتاده که بعد از خرید یک محصول به دنبال خرید لوازم جانبی
آن محصول باشید. برای مثال، بعد از خرید یک گوشی شما در پی خرید لوازم جانبی آن از جمله گلس یا گارد می‌باشید. فروشگاه اینترنتی استایل آپ مرکز معرفی، بررسی و خرید لوازم جانبی و اکسسوری می‌باشد. یعنی استایل آپ خرید لوازم جانبی و اکسسوری را هدف قرار داده است. استایل آپ با فراهم کردن محیطی کاربر پسند و با تمرکز بر دسته‌ی لوازم جانبی و اکسسوری، اطلاعات دقیقی را برای کاربران فراهم ساخته و همچنین به مسائلی که در هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار اند پرداخته است. دسته بندی‌های اصلی شامل خرید لوازم جانبی دیجیتال، اکسسوری ماشین و منزل، پوشاک، مد و زیورآلات می‌باشند. امید است با ارائه‌ی تمامی محصولات، نیازهای کاربران را به طور کامل پوشش دهیم. لوازم جانبی دیجیتال، ساعت هوشمند و لوازم جانبی و در در یک کلام تمامی گجت‌های پوشیدنی، هدست واقعیت مجازی، لوازم جانبی گوشی موبایل را در بر می‌گیرد، همچنین به زودی لوازم جانبی تبلت، لپ تاپ و کامپیوتر نیز به لیست لوازم جانبی موجود اضافه و به صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در خصوص دسته‌بندی ساعت هوشمند با تکیه بر صبر و پشتکار توانسته‌ایم با تهیه‌ی اطلاعات فنی دقیق تا حدودی نیاز کاربران برای خرید ساعت هوشمند را برطرف نماییم. همچنین، پبدا کردن لوازم جانبی گوشی موبایل در استایل آپ به آسانی انتخاب نوع برند و مدل اسمارت‌فون از دسته‌ها می‌باشد که خرید لوازم جانبی به این صورت به راحتی خوردن یک فنجان قهوه می‌شود. برای مثال دسته بندی برای خرید لوازم جانبی آیفون به صورت تک تک برای هر مدل، لوازم جانبی مربوطه به صورت اختصاصی جمع‌آوری و مرتب شده‌است. همچنین خرید لوازم جانبی سامسونگ، هواوی، ال جی، ایسوس، اچ تی سی، موتورولا، نوکیا، سونی و هر برند دیگر به مانند دسته‌ی خرید لوازم جانبی آیفون، بر اساس مدل هر گوشی موبایل، دسته بندی شده است. دومین بخش خرید اکسسوری شخصی می‌باشد. دستبند، گردنبند، گوشواره، انگشتر و به طور کلی هر نوع زیورآلات و جواهرات تولید داخل ایران و یا برند‌های خارجی بخش دیگر محصولات سایت استایل آپ می‌باشد. در آینده‌ای نزدیک، کارشناسان استایل آپ با در نظر گرفتن کارایی و بحث استایل، مجموعه‌هایی تحت عنوان ست‌های اکسسوری تهیه و عرضه خواهند کرد. ایده‌ها و نظرات کارشناسان و در دید کلی پشتیبانی قبل از خرید در کنار توضیحات هر محصول می‌تواند به شما در ساخت استایل مورد نظرتان کمک کند و همچنین کادر توانمند مجموعه‌ی استایل آپ با پشتیبانی‌های قبل و بعد خرید خود می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی از خرید اینترنتی را برای شما با ارمغان آورد. استایل آپ تا به رسیدن به این مهم از تلاش باز نمی‌ایستد. در صورت داشتن هرگونه پیشنهاد، انتقاد و یا نظر از طریق صفحه‌ی تماس با ما از طریق راه‌های ارتباطی و یا سوشال مدیا ما را با خبر سازید. امیدواریم از تجربه خرید از استایل آپ لذت ببرید.
nefelibata is an individual who lives in the clouds of his own mind
ممنون از سایت خوبتون
لوله بازکنی تهرانسر
لوله مانیسمان رده 20 یک لوله فولادی است. اصولاً تمام لوله‌های مانیسمان از شمش فولاد تولید می‌شوند و به دلیل نوع ساخت این لوله‌ها که بدون درز و یکپارچه است، مقاومت جانبی لوله‌های مانیسمان بسیار زیاد است.

لوله‌های مانیسمان در صنایع حساس مثل انتقال نفت، هیدرولیک و حتی جریان مواد غذایی از آن استفاده می‌شود.

لوله مانیسمان رده 20 نیز در موارد زیر کاربرد دارد:
  • صنایع ساختمانی: ساخت خانه‌های ضد زلزله، لوله‌کشی گاز توکار
    صنایع کشتی‌سازی: نفت‌کش‌ها و کشتی‌های حمل مواد شیمیایی
    صنایع هیدرولیک: ساخت جک‌های سبک
    صنایع پتروشیمی: انتقال نفت و گاز جهت فرآوری