انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: سنت دوم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سنّت دوم
در رابطه با هدف گروه ما تنها یک مرجع نها یی وجود دارد- خداوندی مهربان که به گونه ممکن خود را در وجدان گروه بیان می کند. رهبران ما خدمت گزاران مورد اعتماد ما می باشند، آن ها حکومت نمی کنند.
ما غالبا مي گوييم كه انجمن نيكوتيني هاي گمنام یک برنامه " ما " می باشد. به وضوح معتادان نیکوتین نا امید بسیاری را می بینیم که از طریق انجمن نیکوتینی های گمنام مسیر بهبودی را یافته اند. آن ها از طریق اقرار و پذیرش عجز خود در برابر نیکوتین و باور خدایی عاشق و مهربان ( به گونه ای که او را درک می کنند ) معجزه رهایی از نیکوتین را تجربه کرده اند. در تایید اين عقيده كه انجمن نيكوتيني هاي گمنام يك برنامه " ما"می باشد، سنّت دوم می گوید: مرجع نهایی در حل مسایل تاثیر گذار بر نیکوتینی های گمنام شخص نیست بلکه وجدان گروه است.
"وجدان گروه" به چه معناست؟
وجدان گروهی یعنی به بحث و بر رسی گذاشتن و تصمیم گیری در مورد موضوعی که گروه را تحت تاثیر قرار داده است و نیاز به تصمیم گیری دارد. چگونگی اقدام به عمل توسط آرای اعضا مشخص می گردد.
کلمه " وجدان " به طور سربسته نشان می دهد که یکباید اخلاقی در آرای اعضا وجود دارد.
زیر بنایی ترین سنت، سنت پنجم می گوید:" هر گروه فقط یک هدف اصلی دارد- رساندن پیام به معتاد نیکوتینی که هنوز در عذاب است." بنابراین هر عضو هنگام رای دادن می بایست توجه داشته باشد که آیا رای او در جهت هدف اصلی گروه است؟
اين موضوع، به اين معناست كه اعضا بايد عقاید شخصي خود را كنار گذاشته و با توجه به هدف اصلی گروه رای دهند. وقتی اعضا عقاید و غرایض شخصی خود را كنار بگذارند و در جهت منافع مشترک گروه عمل كنند، ما معتقديم كه اراده محبت آميز نيروي برتر به وضوح خود را در وجدان گروه نشان خواهد داد. ما تصديق مي كنيم كه نیروی برتر خود را از طریق وجدان گروه بیان می کند.
آیا این بدین معناست که تصمیم اتخاذ شده توسط گروه غیر قابل برگشت است؟
نه، لزوما چنين نيست. به عنوان مثال، اوایل شکل گیری انجمن نیکوتینی های گمنام اعضا تصمیم گرفتند تا نام "سیگاریهای گمنام" را برای خود انتخاب کنند. در آن زمان این نام کاملا مناسب بود زیرا اعضا اولیه همگی مصرف کننده سیگار بودند. چند سال بعد معلوم شد که خواست خدا این نیست که ما با نام سیگاری های گمنام شناخته شویم.
انجمن متوجه شد که این نام توسط یک پزشک که برنامه ای را اداره می کرد و هیچ ارتباطی با فرایند بهبودی دوازده قدم نداشت، به طور قانونی به ثبت رسیده است. این موضوع انجمن نو پای ما را با مشکلی جدی رو به رو ساخت. پزشک مذكور حاضر بود تا در ازای دریافت سالیانه مبلغ قابل ملاحظه ای مجوز خود را در اختیار ما قرار دهد. امّا گروه توانایی پرداخت چنين وجهي را نداشت. اين وضعيت دشوار در پنجمين كنفرانس خدمات جهاني (انجمن سيگاري هاي گمنام ) كه در ( فنيكس- آريزنا ) در سال 1990 برگزار شد، مطرح گرديد. برطبق آيين نامه انجمن همیاری مان، كنفرانس سالیانه خدمات جهاني به منظور " گرد آوری کلیه ارای وجدان گروه نیکوتینی های گمنام از سراسر جهان " خدمت می کند.
يكي از اعضا كه در اين کنفرانس شركت كرده بود اين فرايند را به عنوان " برجسته ترين گواه هدايت قدرت نیروی برتر که تا آن زمان در تمام طول مدت فعاليتش شاهد بوده است معرفي مي كند."اين جدال، از يك موضع گروهی و یک صدا با شعار " جنگ برای پیروزی " برای حفظ نام ( سیگاری های گمنام ) آغاز شده بود. اعضا بر این عقیده بودند که هر برنامه ای تحت عنوانگمنام که در جهت بهبودی از اعتیاد فعالیت می کند می بایست در انحصار برنامه های دوازده قدمی باشد. در مدت چند ساعت، عقیده یک صدای گروه به یک باره 180 درجه تغيير جهت داده بود و از تصميم جنجالي حفظ عنوان « سيگاري ها» به پذيرش عنوان«نيكوتيني ها» تسلیم شده بود. این بدان معنی بود که توجه و تمرکز انجمن همیاری ما بر فرایند بهبودی از یک ماده مخدر و باقی ماندن در این رهایی است و نه شیوه های مصرف. آن عضو این تغيير ناگهاني را تأثير راهنمايي نیروی برتر مهربان گروه كه در زمان مناسب حضور خود را نمایان ساخت می داند. درست مانند اين عبارت كه مي گويد:حادثه اي كه به سوي تو مي آيد را دوست بدار. مشکل به وجود آمده انجمن ما را به سوی یک تصمیم گیری که سبب ارتقاع کیفیت انجمن شد هدایت نمود.
تغيير نام انجمن نمونه اي از عملكرد وجدان گروه است. وجدان گروه در سطوح مختلف مانند: جلسات هفتگي، جلسات اداری ماهیانه، بين گروهي، هیئت نمایندگان و در جلسات دوره اي خدمت گذاران دفتر خدمات جهاني و همچنین موارد گوناگون دیگر که نیاز به گرفتن رای وجدان گروه می باشد مانند: تشکیل کمیته های مخصوص جهت برگزاری کنفرانس، طرح هاي عقب افتاده، بازنگري قوانین نیکوتینی های گمنام، پيشنهادات جديد، ارایه نشریات جدید يا تجديد نظرها و غیره عمل مي كند. اگرچه اين كميته ها توسط گرداننده اداره می شود اما گرداننده حاکم نیست بلکه رای وجدان گروه تصمیم می گیرد. در سطح گروهي، اعضا از رای وجدان گروه براي تعيين موارد گوناگون استفاده مي كنند. به عنوان مثال: هر گروه نیاز به خدمت گذارانی دارد- افرادي كه مايلند در پست هاي منشي، نماینده بین گروه يا خزانه دار خدمت كنند. گروه ها جلسات اداری را براي انتخاب خدمت گذاران و تعيين ساير موارد کاری برگزار مي كنند. در اين جلسات وجدان گروه در مورد مدت زمان قطع مصرف خدمت گذار، مدت خدمت، مقدار کمک مالی به هیئت نمایندگان و موارد بسیار دیگر مانند پذیرایی از اعضا و غیره تصمیم می گیرد.