انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: ماهی قرمز درونیتان را به مدرسهٔ کوسه بفرستید
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 تغییراتی که حالا با آن روبرو هستید دلهره آور یا حتی وحشتناک به نظر می‌رسند؟

در دورانی زندگی می‌کنیم که با تغییرات فاحشی روبرو هستیم. فقط کافی است به اخبار گوش دهیم؛ دربارهٔ افزایش نرخ بیکاری، گلایه‌های اقتصادی و غیره مطالبی بیان می‌شود که وضع موجود را کاملاً تغییر می‌دهد. تغییراتی که شما به طور مستقیم دریافت می‌کنید، از امواج تغییری که تمام کشور را در بر گرفته متاثر می‌شود.

شاید ساعات کاریتان کم شود، با جابه جایی روبرو شوید، یا به کلی کارتان را از دست دهید. یا شاید این تغییرات ازدواجتان را به خطر بیاندازد، حداقل این است که محکم به کیفتان می‌چسبید و دربارهٔ آنچه که ممکن است پیش آید نگران می‌شوید.


در میان افزایش این موج بی‌اعتمادی، باید بگویم شما خیلی بیشتر از آنکه تصور می‌کنید قدرت کنترل دارید. در حقیقت، این مهم‌ترین انتخاب شماست.

تغییر برای همه اتفاق می‌افتد، چه از آن استقبال کنیم یا نه. هنگامی که با امواج تغییر روبرو می‌شوید، می‌توانید انتخاب کنید که از ترس سرتان را پایین آورید و اجازه دهید به شما ضربه بزند یا می‌توانید شرایط جدید را بپذیرید، از آن یاد بگیرید و سوار بر موج تغییر به آیندهٔ مثبت تری برسید.

جان گوردون در کتاب کوسه و ماهی قرمز: روحیه، بهره‌وری و عملکردتان را در زمان تغییر بالا ببرید راهنمایی هایی دارد که کمک می کند در اقیانوس تغییر پیشرفت کنید. با چند مورد از آن آشنا شوید:
به جای آنکه با جریان امواج به این سو و آن سو بروید، تصمیم بگیرید به کجا می‌خواهید شنا کنید.


شما خیلی بیشتر از آنچه تصور می‌کنید، قدرت کنترل دارید. شما نمی‌توانید جلوی تغییر را بگیرید ولی با افکار، باور‌ها و عملکردهای مثبتتان می‌توانید بر شرایط و سرنوشتتان تاثیر بگذارید.

موج تغییر را بپذیرید و بر آن سوار شوید.

به جای اینکه زندگیتان را مثل داستانی وحشتناک تعریف کنید، آن را همانند داستانی الهام بخش بیان کنید. به جای اینکه خودتان را قربانی بدانید، نقش مبارز یا برنده را داشته باشید. باید باور کنید هر اتفاقی دلیلی دارد و هنگام روبه رو شدن با مشکلات سوالات درستی از خودتان بپرسید.

مثل:

از این تجربه چه می‌آموزم؟

چطور می‌توانم به واسطهٔ این تغییر عاقل‌تر، قوی‌تر و بهتر شوم؟

این تغییر چه فرصت‌هایی را برایم فراهم می‌آورد؟

خواسته‌ام چیست؟

چه قدم‌های مثبتی باید بردارم؟
اجازه ندهید منفی باف‌ها شما را غرق کنند.

پذیرفتن تغییر با دیدی مثبت تنها قسمتی از معادله است. حتی هنگامی که افراد منفی، که ما آن‌ها را انگل انر ژی می‌نامیم، اطرافتان را فرا گرفته‌اند باید خوش بین باشید. شما این افراد را می‌شناسید، آنهایی که هر روز به شما یادآوری می‌کنند که بیکارید، فرصت‌هایتان از دست رفته و ناامید هستید. آن‌ها برغیر ممکن‌ها تمرکز می‌کنند نه بر آنچه ممکن است. آن‌ها می‌خواهند بر جوانب منفی تمرکز کنند، نه مثبت. منفی باف‌ها‌‌‌ همان شخصیت‌های منفی‌ای هستند که هر روز با آن‌ها روبه رو می‌شویم. باورشما باید قوی‌تر از هر تردید و هرحالت منفی‌ای باشد.

بین ایمان و ترس، ایمان را انتخاب کنید.

ترس آینده‌ای منفی را باور دارد. ایمان، اعتقاد به آینده‌ای مثبت است. با کمک ایمان بر ترسی که شادی و موفقیت را قربانی می‌کند، غلبه می‌کنید. هنگامی که در شرایط سخت می‌خواهید تسلیم شوید، با کمک ایمانتان از آن عبور می‌کنید. ایمان باعث انرژی، امید و الهام بخشتان می‌شود.

 
هر روز سخت‌تر و به دور‌تر شنا کنید.

هیچ چیزی جایگزین تلاش و سخت کوشی نمی‌شود. نه استعداد، نه هوش و نه مزیت دیگری. تنها کسانی که سخت کار می‌کنند می‌توانند سوار بر امواج تغییر شوند. البته تنها کار سخت کافی نیست، بلکه تمرکز بر خواسته‌هایتان نیز مهم است.

هنگامی که تمام دریا منتظر توست، یک جا مستقر نشو!

به جای اینکه با ماهی‌های دیگر بی‌هدف به این طرف و آنطرف شنا کنید، آنچه را که می‌خواهید شناسایی و مشخص کنید، کجا می‌توانید آن را پیدا کنید… آن زمان حتی به خیلی بهتر از آن هم می‌توانید دست یابید. متوسط بودن فقط متوسط بودن است. ماهی قرمز صرفاً زنده می‌ماند در حالی که کوسه‌ها پیشرفت می‌کنند. بنابراین یک جا مستقر نشوید. هر روز می‌توانید یاد بگیرید، رشد و پیشرفت کنید. این سوال که، امروز چه چیزهایی یاد گرفتید؟ منحصر به بچه مدرسه‌ای‌ها نمی‌شود. هر شب با کنجکاوی به جوابش فکر کنید. شاید این کار باعث شود شما را به کاری که رویایش را در سر دارید برساند. هر روزی که انتخاب می‌کنید سخت کار کنید روزی است که به زندگی‌ای که خواستارش هستید می‌رسید.

دنیا سرشار ازفرصت برای آنهایی ست که سخت کار می‌کنند و به یاد داشته باشید، شما تنها نیستید. از دیگران یاد بگیرید و الگویی برای موفقیت سایرین باشید.

در مدرسهٔ کوسه‌ها ثبت نام کرده و مشکلاتتان را به موفقیت تبدیل کنید هنگامی که در نزدیکی هدفتان شنا می‌کنید، به یاد داشته باشید که همیشه فروتن و مشتاق باشید.

اقیانوس بزرگی است… پس در آن شنا و به موفقیت دست پیدا کنید.