انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: درباره قطع مصرف نیکوتین
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قبل از قطع مصرف: قطع مصرف آن طور که فکر می کنید مشکل نیست. البته قصد ما این نیست که قضیه را ساده قلمداد کنیم. بسیاری از ما فکر می کردیم قطع مصرف نیکوتین غیر ممکن است. نیکوتین یک مادة مخدر است که احساسات ما را نسبت به واقعیت تغییر می دهد. نیکوتین یک آلکالوئید سمی است و به عنوان یک مادة اعتیادآور شیمیایی شناخته شده است.

   جسم شما به نیکوتین نیاز ندارد (نیکوتین یک مادة‌ غذایی نیست):  مصرف نیکوتین سبب وابستگی جسمی، روحی و روانی می گردد. اولین قدم در از میانبرداشتن وسوسه مصرف نیکوتین سم زدایی آن است. به یاد داشته باشید اعتیاد به معنی اجبار به مصرف یک مادة شیمیایی است. نیکوتین یک آلکالوئید سمی است که وابستگی به آن بیش از حد تصور مردم است و شما ناخودآگاه به آن پاسخ مثبت می‌دهید. آیا هرگز اتفاق افتاده سیگار در دست تان باشد و آن را روشن نکنید؟

   با مصرف نیکوتین صادقانه روبرو شوید:   از خود بپرسید مصرف نیکوتین چه سودی برای من دارد؟ اگر فکر می کنید مصرف نیکوتین احساس خوبی در شما ایجاد می کند از خود بپرسید آیا راه بهتری برای رسیدن به این احساس وجود دارد؟ به یاد داشته باشید مصرف نیکوتین صدمات جدی بر جسم و روح و روان شما وارد می‌کند. از خود سؤال کنید آیا مصرف نیکوتین به من آرامش می‌دهد یا فقط وسوسة مصرف را از بین می برد.

   قطع مصرف را به خاطر مشکلاتی که در حال حاضر دارید به تأخیر نیاندازید:   نیکوتین و چهار هزار مادة شیمیایی سمی حاصل از سوخت آن، حداقل چهل نوع سرطان شناخته شده و تخریب جسمی و روحی و روانی برای شما ایجاد می کند. این مواد پیوسته سلامت شما را تخریب می‌کنند.

   ذهن خود را برای بیداری و تغییرات جدید باز بگذارید:   اگر با زندگی‌ به شکل گذشته رو به رو شوید، چگونه انتظار نتیجه ای متفاوت دارید؟ اگر چیزی را تغییر ندهید هیچ چیز تغییر نمی کند. به جای برخورد متعصبانه با خود، خود را دوست بدارید و به خود احترام بگذارید. جلسات کمک می‌کند تا با زندگی به گونه ای جدید رو به رو شوید. با مطالعه نشریات راه رو به رو شدن با خود و زندگی را پیدا خواهید کرد. برای انجام هر کار مثبت به خود پاداش دهید.

   به جای فکر کردن بر عدم توانایی قطع مصرف، بر انگیزه های قطع مصرف متمرکز شوید:   بر کارهایی که نمی‌توانید انجام دهید متمرکز نشوید، بلکه در جهت کاری که می توانید انجام دهید حرکت کنید. به سمت هدف حرکت کنید حتی اگر یک حرکت کوچک باشد.

   به خاطر خودتان قطع مصرف کنید:   ممکن است تحت فشار افرادی که دوستشان دارید مجبور به قطع مصرف باشید. این امر ممکن است کمک کند، اما خیلی وقت ها مصرف کننده را در یک حالت دفاعی قرار می‌دهد. اطرافیان شما به خاطر قطع مصرف شما خوشحال خواهند شد، اما بیشترین سود از آن شماست. شرکت در جلسات امید و توانایی شما را در قطع مصرف نیکوتین افزایش می دهد.

 

   به قطع مصرف به عنوان هدیة ای الهی بنگرید:   با قطع مصرف نیکوتین از زندگی بهتر، عمر طولانی‌تر و جسمی سالم‌تر برخوردار می شوید. از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار و احساسات شما شفاف و قوی‌تر می‌شود.

   تا حد ممکن کارها را آسان کنید:   برای چند روز اول قطع مصرف، فعالیت های روزمره در نظر بگیرید. این روش کمک می کند که در چند روز اول از تصمیم‌گیری‌های عجولانه بر حذر باشید.

   قطع مصرف نیکوتین را یک رویداد مهم به حساب آورید:   تا آن جا که در توان دارید برای بیرون راندن نیکوتین از زندگی تان تلاش نمایید. با باقی ماندن در قطع مصرف به مرور از قدرت و شهامت برخوردار می گردید. اگر هنوز مایل به قطع مصرف نیستید برای به دست آوردنش دعا کنید. اگر در شک و تردید هستید، با صدای بلند با خود بگویید: هر اقدام لازم برای قطع مصرف نیکوتین را انجام می دهم. آرزوی خود را با صدای بلند بیان کنید. با آگاهی و ایمان جلو بروید، پیروزی در انتظار شماست.

   در افکارتان خود را در حالی که قطع مصرف کرده اید تماشا کنید:   بسیاری از مردم برای تغییر، از تصورات ذهنی استفاده می‌کنند. تصور کنید پاکت سیگار خود را دور می اندازید. آنقدر به این تصویر سازی ادامه دهید تا به باور برسید که آن را دور می اندازید. با تمرین و تکرار قدرت شما افزایش می یابد. ذهن خود را برای تغییرات باز نگه دارید.

   زمان ایده‌آل برای قطع مصرف وجود ندارد:   امروز بهترین روز برای قطع مصرف است. ممکن است امروز قطع مصرف نکنید، اما در حال خواندن این جزوه هستید. پس حداقل خود را آماده نگه دارید. به جای این که دنبال بهانة تأخیر باشید در جستجوی زمان مناسب برای قطع مصرف باشید.

   اگر نمی توانید به یکباره قطع مصرف کنید شروع به کاهش مصرف کنید:   اگر هر روز یک بار کمتر مصرف کنید در طی هفته هفت بار کمتر مصرف کرده اید. پس از یک هفته روزی هفت عدد کمتر مصرف خواهیید کرد. گرچه شاید مشکل باشد اما به خاطر داشته باشید، مصرف یک بار میل به مصرف بعدی را ایجاد می‌کند.

   حقیقت و خطرات مصرف را نادیده نگیرید:   اگر نمی خواهید امروز قطع مصرف کنید یا احساس می‌کنید قطع مصرف مشکل است، با یکی از اعضای انجمن صحبت کنید. احساسات خود را پنهان نکنید. احساسات ناخوشایند در تاریکی رشد می‌کند و در نور می میرد.

   زمانی را برای قطع مصرف مشخص نمایید:   سعی کنید و اگر موفق نشدید به خودتان سخت نگیرید، دوباره امتحان کنید. تنها راه برای شکست خوردن دست برداشتن از تلاش است.

 

روزهای اول آزادی

   مدت پاکی خود را یک سرمایه بدانید:   اگر برای یک ساعت قطع مصرف کرده اید در واقع برای سلامتی خود یک ساعت سرمایه ‌گذاری کرده اید. این سرمایه را ساعت به ساعت افزایش دهید. با گذشت زمان این سرمایه افزایش می یابد و برای شما قابل لمس و ارزشمند می گردد. از این سرمایه مانند سایر سرمایه های زندگی محافظت نمایید.

   فقط برای امروز قطع مصرف کنید:   فقط به بخشی از روز که در آن زندگی می‌کنید فکر کنید. مثلاً بگویید تا قبل از ظهر یا تا ساعت سه مصرف نمی کنم. گاهی برای یک ساعت مصرف نکنید. این خیلی راحت تر است تا فکر کنید برای همیشه قطع مصرف کنید.

   با افزایش مدت پاکی به مرور وسوسه مصرف از میان خواهد رفت:   وقتی در قطع مصرف باقی بمانید هرگز مجبور به تحمل دوباره ناراحتی ناشی از سم زدایی نخواهید بود. همیشه ناراحتی ناشی از سم زدایی را به یاد داشته باشید. به یاد داشتن این ناراحتی ها خطر لغزش را از میان بر می دارد.

   اگر می توانستید کنترل شده مصرف کنید مجبور نبودید در گذشته هزار بار مصرف کنید:   مصرف یک پاکت سیگار در روز یعنی مصرف هفتاد و سه هزار نخ در سال که هیچ یک از آن ها به تنهایی مسئله ای نبود.

   قطع مصرف نیکوتین یک انتخاب است نه یک محرومیت:   می توانید به خود بگویید، فردا یک کارتن سیگار خواهم کشید اما برای امروز مصرف نخواهم کرد.

   به جای پک زدن دعا کنید:   دعا و مراقبه ارتباط ما را با خود و دیگران بهبود می بخشد. می توان در خلوت خود از صمیم قلب دعا کرد. نیکوتین از راه سیگار، پیپ، قلیان یا آدامس نیکوتین به ما می رسد و بهبودی از راه رشد روحانی.

   با قطع مصرف شاید احساس کنید چیزی گم کرده اید:   به این فکر بها ندهید. این احساس موقتی است. با گذشت زمان از بقیه عمر لذت بیشتری خواهید برد. رهایی از نیکوتین به مرور برای شما خوشایند خواهد شد.

   در موقع وسوسه چهار حرف «گ.ع.ت.خ» را به خاطر بیاورید:   این‌ها عوامل به وجود آورنده وسوسه مصرف نیکوتین هستند.     گ-گرسنگی       ع-عصبانیت       ت-تنهایی       خ-خستگی

 

   به جای نیکوتین جسم خود را با غذا تغذیه کنید:   ما با مصرف نیکوتین تمام احساسات حتی گرسنگی را سرکوب می کردیم. بهبودی یعنی مراقبت از جسم و روح و روان از راه های زندگی‌بخش. ببینید اگر گرسنه اید با غذا خود را آرام سازید. اگر خسته اید با چند تنفس عمیق در هوای تازه خستگی را برطرف کنید.

   در شروع قطع مصرف مایعات فراوان بنوشید تا سم نیکوتین از جسم شما پاک شود:   آب به تنهایی یک شستشو دهندة عالی است. آب پرتقال بسیار مفید است زیرا مصرف نیکوتین ویتامین c بدن را کاهش داده است.

   هنگام قطع مصرف نوع و شیوه تغذیه بسیار مهم است:   هنگام قطع مصرف سوخت و ساز بدن و فعالیت اندام ها تغییر می‌کند. به تدریج چاق می شوید. می توانید با روش های مناسب از اضافه وزن جلوگیری کنید. اما متأسفانه برای آمفیزم (نارسایی ریه) هیچ درمانی وجود ندارد.

   اگر در حین سم زدایی دچار خستگی، بی‌قراری، عصبانیت و اضطراب شدید نگران نباشید:   شاید در زمان سم زدایی احساس خوبی نداشته باشیم. در اینگونه مواقع به جای درگیری با خود و دیگران، با اعضای انجمن مشارکت می کنیم. عصبانیت باعث آزار شما می گردد و ممکن است دامن زدن به آن در شما احساس گناه بوجود آورد و مجبور شوید برای رهایی از آن مصرف کنید.

   قبل از هر عکس العمل چند لحظه تأمل کنید:   روزهای اول پرهیز، درک ما از واقعیت تغییر می‌کند. مثلاً ممکن است مصرف نیکوتین به طور موقت عصبانیت را از بین ببرد، اما عصبانیت یک امر طبیعی است که می توان با روش های مناسب با آن رو به رو شد.

   از خستگی بیش از حد پرهیز کنید:   وقتی خسته هستیم فکرمان درست کار نمی کند، صبر خود را از دست می دهیم و استقامت ما کاهش می یابد. این حالت یک حالت خطرناک است. لازم نیست همة کارها را امروز انجام دهیم.

   به اندازه کافی استراحت کنید:   سعی کنید راه های جدید برای استراحت کوتاه مدت بین ساعات کار پیدا کنید. ما برای مراقبت از خود نیاز به آموزش راه های سالم‌ برای زندگی داریم. چند لحظه استراحت بدون مصرف نیکوتین ما را آماده می سازد تا گام بعدی را برای ادامة کار برداریم.

   لازم است برای خالی کردن ذهن از وسوسه مصرف نیکوتین، خود را به کاری مشغول کنیم:   در شروع قطع مصرف لازم است خود را به کاری مشغول کنیم تا وسوسة مصرف در ما شدید نشود و در صورتی که هنوز مصرف می کنیم، تا حد ممکن بین دو مصرف فاصلة بیشتری ایجاد کنیم.

   در جمع کسانی بروید که از قطع مصرف شما حمایت می‌کنند:   این امر کمک می‌کند تا دیدگاه مثبتی پیدا کنیم. هفته های اول تا حد ممکن از افراد منفی‌ و مکان مصرف پرهیز کنید.

 

   از دوستان و آشنایان درخواست کمک کنید:   اوایل قطع مصرف از آنان درخواست کنید از مصرف نیکوتین در کنار شما خودداری نمایند. آنان ممکن است به اندازة شما از انجمن و بیماری اعتیاد نیکوتین آگاه نباشند. می توانید به گونه ای مناسب ایشان را آگاه سازید که مسئله، مسئله مرگ و زندگی است.

   خود را در فعالیت هایی که مصرف نیکوتین ممنوع است مشغول کنید:   به جاهایی بروید که در آنجا مصرف نیکوتین ممنوع است. مرتباً از دوش آب گرم استفاده کنید. به اسکی یا شنا بروید. با کسانی که مصرف کننده نیستند رفت و آمد و در فعالیت های شادی بخش شرکت کنید.

   یک وسیله سرگرمی برای دستان خود انتخاب کنید:   ما عادت کرده‌ایم دائماً سیگار بین انگشتانمان باشد. با قطع مصرف ممکن است در دستمان احساس کمبود کنیم. در این مواقع می توانیم از یک توپ کوچک، خمیر بازی، تسبیح و غیره استفاده کنیم.

   بی‌حوصلگی علامت این است که باید به کاری مشغول شویم:   خدمت کردن در گروه‌ به بهبودی ما کمک می‌کند. سعی کنید آرام و فعال باشید. خود را با فعالیت و تفریحات جدید مشغول کنید. قدم زدن در مناطق زیبا، شرکت در کلاس های سرگرم کننده می تواند یک احساس سرگرمی و تازه شدن به شما ببخشد.

   با قطع مصرف در دهان خود احساس کمبود می‌کنیم:   در این موقع از خوردن مواد چاق کننده پرهیز کنید ولی از مواد مکیدنی و جویدنی سالم مثل شکلات، آب نبات، آدامس، چوب شور و غیره می توانید استفاده کنید.

   کافئین مانند نیکوتین یک مادة محرک است:   وقتی مصرف نیکوتین را قطع می‌کنیم تغییرات بیو شیمیایی در جسم ما بوجود می‌آید و کافئین مدت طولانی‌تری در بدن باقی می ماند، در نتیجه تمایل ما به مصرف نیکوتین بیشتر می شود. بنابراین بهتر است اوایل قطع مصرف نوشیدن چایی و قهوه را کاهش داده یا آن را متوقف کنیم.

   در زمان سم زدایی از نوشیدن الکل پرهیز کنید:   با مصرف الکل سیستم دفاعی بدن ضعیف می شود.

   الگوهای رفتاری را تغییر دهید:   برای مثال از مسیرهای قبلی عبور نکنید، زیرا در مسیرهای قبلی نقاط تحریک برای مصرف مجدد وجود دارد. در جایی که قبلاٌ برای تماشای تلویزیون می نشستید، ننشینید. تغییر الگوهای رفتاری باعث تغییر در واکنش های ما می گردد. قطع مصرف نیکوتین شاید کار آسانی نباشد. شما در حال انجام کار مهمی هستید. در واقع در حال شکستن الگوی اعتیاد نیکوتین هستید. گاهی به خود تبریک بگویید و برای خود جشن بگیرید.

   از خودآزاری پرهیز کنید:   وقتی به حال خود افسوس می خوریم میل به مصرف سراغ مان می آید. وقتی برای حل یک مشکل به نیکوتین پناه می بریم در آن صورت دو مشکل خواهیم داشت.

 

پاک ماندن

   نشریات انجمن را به طور مرتب مطالعه نمایید:   با پیشرفت در بهبودی دیدگاهی جدید دربارة مصرف نیکوتین و روابط با خود و دیگران پیدا می کنیم.

   فقط کافیست سیگار بعدی را روشن نکنیم:   بدین شکل از مصرف هزاران سیگار دیگر اجتناب می کنیم. خود فریبی نکنید. فکر نکنید می توانید فقط یک بار مصرف کنید یا هر وقت اراده کردید می توانید آن را متوقف سازید. این کار غیر ممکن است. اگر ممکن بود سال ها پیش این کار را کرده بودیم. سعی در کنترل مصرف یک مادة اعتیادآور یعنی درگیر شدن در یک نبرد بی‌انتها.

   بطور مرتب پیشرفت خود را در بهبودی به خاطر آورید:   تنفس شما دیگر مانند یک مصرف کننده نیکوتین بد بو نیست. انگشتان شما زرد نیست. حس بویایی و چشایی تان بهتر شده. رنگ پوست شفاف و دندان های تان سفیدتر شده. سرفه های شما به مرور از بین رفته. احساس رضایت می کنید چون به خوبی از خود مراقبت می کنید.

   برای کارکرد قدم ها آماده شوید:   کارهای روزانه فرصتی است تا قدم های دوازده‌گانه را در زندگی به اجرا در آوریم. ما در ترس از آینده فرو نمی رویم، بهبودی عملی شجاعانه است. هرچه بیشتر قدم ها را در زندگی روزانه به کار بندیم بیشتر تغییر می کنیم و هرچه بیشتر تغییر کنیم از شهامت و بیداری روحانی بیشتری برخوردار می گردیم.

   اهداف آسان انتخاب کنید: هدف هر چقدر ساده تر باشد آسانتر بدست می آید. اهداف پیچیده یا هرگز به دست نمی‌آید و یا درهم شکسته می‌شود. معتاد برای اجتناب از حقایق ساده زندگی، تمایل به پیچیده‌ کردن آن دارد. اگر مشکلات را سخت نگیریم و فقط در جهت حل آن قدم برداریم آرامش مان افزایش می یابد. این برنامة یک برنامة به مرور است.

   آنچه را از بهبودی بدست می آورید به دیگران ببخشید:   اگر با مصرف کننده طالب رهایی رو به رو شدید تجربه، امید و نیروی خود را با او به مشارکت بگذارید. کمک به دیگران گذشته ما را به اکنون مبدل می سازد.