انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: برای خانواده و دوستان معتادان به نیکوتین
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آیا نگران کسی هستید که نیکوتین مصرف می کند؟

برای خانواده و دوستان معتادان به نیکوتین

این جزوه شامل اطلاعاتی در مورد انجمن نیکوتینی های گمنام، اعتیاد نیکوتین و پیشنهادات برای کسانی که با مصرف کننده نیکوتین زندگی می کنند می باشد. قصد ما به مشارکت گذاردن تجربه، امید و نیرو به منظور وسعت بخشیدن به دایره درک، بینش و حمایت متقابل است. اگر همسر، دوست و یا کسی از بستگان شما به نیکوتین اعتیاد دارد و شما نگران ایشان هستید، امیدواریم نشریات ما بتواند به شما کمک کند.

نیکوتینی های گمنام چیست؟

ما یک سازمان پزشکی نیستیم. آنچه داریم، تجربیات شخصی در رابطه با اعتیاد نیکوتین و فرایند رهایی از آن است. دیباچه ما بدین گونه است:

نیکوتینی های گمنام یک انجمن همیاری از زنان و مردانی است که به یکدیگر کمک می کنند تا یک زندگی رها از نیکوتین را تجربه کنند. ما تجربه، امید و نیرویمان را با یکدیگر به مشارکت می گذاریم و بدینگونه از اعتیاد قدرتمند نیکوتین رها شده ایم. تنها لازمه عضویت در نیکوتینی های گمنام تمایل به قطع مصرف نیکوتین است. برای عضویت هزینه یا شهریه ای از شما دریافت نمی شود، ما از طریق کمک های داوطلبانه اعضا متکی به خود هستیم. نیکوتینی های گمنام به هیچ سازمان، فرقه، نژاد، مذهب و موجودیت سیاسی وابستگی ندارد، وارد مباحث اجتماعی نشده و هیچ چیزی را رد یا تأیید نمی کند. هدف اصلی ما حمایت از کسانی است که تمایل به رهایی از اعتیاد نیکوتین دارند.

نیکوتینی های گمنام با دریافت مجوز از الکلی های گمنام، قدم ها و سنت های دوازده گانه این انجمن را در جهت بهبودی از اعتیاد نیکوتین اقتباس نموده است. قدم ها خیلی ساده، پیشنهاداتی است برای هر عضو تا او را در مسیر بهبودی راهنمایی کند و هر عضو آن را بر اساس درک شخصی خود در زندگی به کار می برد. اصول روحانی نهفته در قدم ها و سنت های دوازده گانه راهنمای ماست. انجمن نیکوتینی های گمنام یک برنامه روحانیست اما مذهبی نیست.

خیلی ساده، برنامه ما یک برنامه رهایی از اعتیاد نیکوتین است که نتیجه سعی و تلاش ما رسیدن به یک بیداری روحانیست. نیکوتینی های گمنام هیچ عقیده ای را تحمیل یا اعضاء را مجبور به باور از خدا نمی کند بلکه آنان را تشویق می کند تا ذهن خود را باز گذاشته و به عقاید و باور سایر اعضاء احترام بگذارند. لازم است هر عضو به درک شخصی خود از یک نیروی برتر برسد. این نیرو به سادگی می تواند روح همیاری در انجمن باشد.

انجمن نیکوتینی های گمنام در اوایل دهه 1980 با نام سیگاری های گمنام کار خود را آغاز کرد. کنفرانس خدمات جهانی در سال 1990 میلادی تصمیم گرفت نام انجمن را به نیکوتینی های گمنام تغییر دهد. این تغییر باعث تمرکز انجمن بر عامل اعتیاد (نیکوتین) و وسعت بخشیدن امکان استفاده تمام کسانی که به هر شکل نیکوتین مصرف می کنند گردید.


اعتیاد نیکوتین

نیکوتین به عنوان ماده آلکالوئیدی سمی که به شدت اعتیاد آور است شناخته شده. طبق نظریه "سازمان ملی استفاده سوء از دارو" از هر ده نفر که در نوجوانی سیگار را امتحان می کنند، نُه نفر به آن معتاد می شوند. رئیس پیشین سازمان درباره استفاده سوء از دارو گفته است: نود درصد از مصرف کنندگان نیکوتین قبل از نوزده سالگی به آن معتاد می شوند، بنابراین بیماری اعتیاد نیکوتین یک ناهنجاری دوران بلوغ به شمار می آید.

ما نیکوتین را حیله گر، قدرتمند و صبور می دانیم. اعتیاد نیکوتین یک بیماری جسمی، روحی و روانیست.

اعتیاد نیکوتین ناشی از کمبود اراده یا یک نقص شخصیتی نیست بلکه یک بیماری پیش رونده و لاعلاج است. بسیاری از افراد با اراده نیز، نیکوتین مصرف کرده و در دام آن افتاده اند.

مصرف نیکوتین سبب ایجاد اجبار جسمی و ذهنی می گردد تا نیکوتین بیشتری مصرف شود. مصرف نیکوتین سبب صدمه خوردن به ارتباط معنوی ما با خداوند شده بود. هرچه بیشتر در دام مصرف گرفتار شدیم وابستگی ما به نیکوتین بیشتر شد.

لزوماً هرکس نیکوتین مصرف می کند معتاد به نیکوتین نیست. برخی کنترل شده مصرف می کنند و هیچ گونه وابستگی به آن ندارند، اما این افراد استثناء و بسیار اندک هستند.

عده ای دیگر می بایست مقدار مشخصی مصرف کنند تا رضایت حاصل کنند. اینجا نقطه ای است که نشانه های اعتیاد دیده می شود. یکی ممکن است روزی چند نخ بکشد و دیگری روزی چهار یا پنج پاکت.

ما معتادان به نیکوتین فرصتی یافته ایم تا از چنگال نیکوتین رها و سلامت خود را بدست آوریم، اما بیماری اعتیاد علاج ناپذیر است.

اگر مصرف کنیم، خواهیم باخت. همیشه مصرف بار اول منجر به مصرف دوم و سوم و هزاران بار خواهد شد.

اعتیاد نیکوتین یک بیماری است که متوقف کردن آن نیاز به خود شناسی دارد. مصرف کننده تنها کسی است که لازم است نشانه های بیماری را بشناسد و بپذیرد که اشکالی در کار است.

تمام آن فقط به مصرف کننده بستگی دارد که باور کند من یک معتاد به نیکوتین هستم.

ما دریافته ایم انتقاد، سرزنش و نصیحت کردن، اغلب فقط باعث ایجاد حالت تدافعی در معتاد می گردد.

قبول کردن واقعیت اعتیاد به عنوان یک بیماری نه تنها برای مصرف کننده، بلکه برای افرادی که با او زندگی می کنند نیز مشکل است. از سال 1990 نیکوتین به طور رسمی به عنوان یک ماده اعتیادآور شناخته شده است. کلمه معتاد همیشه بار سنگین ننگ را با خود یدک کشیده است و پذیرش آن به عنوان یک بیماری مستلزم آگاه سازی عمومی و ایجاد تغییر نگرش است.

بسیاری از معتادان و آنان که با ایشان زندگی می کنند حالتی ذهنی به نام انکار را تجربه کرده اند. این حالت زمانی به وجود می آید که مسائل را نادیده گرفته، خود را به نادانی می زنیم و از شرایط موجود و پیامدهای ناشی از آن فرار می کنیم.

انکار یک واکنش طبیعی و یک حالت دفاعیست که می خواهد ما را از ترس اتفاقی که قرار است در آینده رخ دهد بیرون آورد.

اعتیاد باعث شده بود تصور کنیم بدون مصرف نیکوتین نمی توان زندگی کرد. ما باور کرده بودیم به نیکوتین احتیاج داریم. هر بار که قطع مصرف و مجدداً شروع به مصرف می کردیم، باور ما به اینکه نمی توانیم بدون نیکوتین زندگی کنیم بیشتر می شد.

سلامت عقل را از دست داده بودیم. حقیقت را انکار یا آن را توجیه می کردیم. عده ای از ما تا وقتی بر اثر مصرف نیکوتین به بیماری دردناکی مبتلا نشدیم می گفتیم: هیچ مشکلی در کار نیست.

اعمال و رفتار آزار دهنده معتادان به نیکوتین، الکل و سایر مواد مخدر، بیشتر بیانگر این مطلب است که اشکالی در کار است.

ما اعضای نیکوتینی های گمنام به مرور دریافتیم که چگونه اعتیاد نیکوتین زیرکانه به زندگی ما و اطرافیان از لحاظ جسمی، روحی و روانی لطمه زده است.

آن عده از شما که با مصرف کننده نیکوتین زندگی کرده اید، اغلب به دلیل ناامیدی، گیجی، رنجش، خشم و ترس ناشی از رفتار معتادگونه مصرف کننده، زندگی آشفته ای را تجربه کرده اید. به ندرت معتادی را پیدا می کنید که بگوید: بله، تشکر می کنم حق با شماست، از هم اکنون قطع مصرف می کنم.

حتی بهترین نیت خیر ما، جهت مجبور نمودن مصرف کننده به قطع مصرف ممکن است پیامدهای ناخوشایندی به بار آورد.

بسیاری اوقات وادار نمودن معتاد باعث انحراف بیشتر او می گردد. برای شما باور کردن ناتوانی در مجبور نمودن معتاد به قطع مصرف همانقدر مشکل است که باور کردن توقف مصرف برای معتاد به نیکوتین.

اگر معتاد به نیکوتین نیستید، دشوار است درک کنید چگونه ممکن است کسی به چنین رفتار خطرناکی ادامه دهد. اگر مصرف کننده نیکوتین نیستید و بو و مزه نیکوتین برای تان نامطبوع و ناخوشایند است، مشکل می توانید تصور کنید چگونه ممکن است کسی از آن لذت ببرد.

اگر قبلأ مصرف می کردید و قطع مصرف برایتان آسان بوده، مشکل است بتوانید درک کنید چرا مصرف کننده دیگر، در قطع مصرف مکرراً ناموفق است. یکی از خصوصیات گمراه کننده نیکوتین این است که تأثیر آن بر اشخاص متفاوت است. پژوهش های ژنتیکی و بیوشیمیایی نشانگر تأثیرات قدرتمند نیکوتین است که از حدود این برنامه خارج است.

 


می خواهد قطع مصرف کند، اما...

آرزوی مصرف کننده نیکوتین این است که روزی به یک باره وسوسه مصرف از بین برود و یا راه بدون دردی برای قطع مصرف پیدا شود.

معتادان نیکوتین همیشه بهانه ای برای این که اکنون وقت مناسب برای قطع مصرف نیست دارند. مصرف کنندگان معمولا قبل از اقدام به قطع مصرف با مریضی ناشی از مصرف مواجه می شوند. برای بسیاری رسیدن به این نقطه مانند بریدن ترمز در سراشیبی است که فقط مرضی که به آن مبتلا گردیده اند تعیین می کند تا کجا خواهند رفت. برای عده ای آن نقطه مرگ است.

بسیاری از مصرف کنندگان می گویند می خواهم قطع مصرف کنم، اما همچنان به مصرف ادامه می دهند.

ممکن است نتوانید درک کنید که چگونه کسی می خواهد قطع مصرف کند اما نمی تواند. وسوسه و اجبار قابلیت تغییر رفتار مصرف کننده را از بین می برد.

نیکوتین همراه و همدم مصرف کننده است و در همه جا و همه چیز از یکدیگر جدا نیستند. علاوه بر نشانه های جسمی، نشانه هایی از نارضایتی در آنان مشهود است که نشان می دهد در الگوی تجربیات آنان چیزی کم یا اشتباه است.

تشویش و اضطراب برای قطع مصرف، ممکن است باعث افزایش مقدار مصرف گردد. عده ای مصرف را کاهش می دهند تا لذت بیشتری از مصرف دوباره ببرند. عده ای از انواع سبک تر استفاده می کنند، اما دوباره به مقدار مصرف قبل باز می گردند تا مقدار نیکوتین مورد نیاز جسم را تأمین کنند. مصرف کننده ممکن است خود را محدود کند تا در زمان یا مکان خاصی مصرف کند.

پیش از آمدن به نیکوتینی های گمنام بسیاری از ما به روش های گوناگون قطع مصرف کرده بودیم، اما نمی توانستیم در ترک باقی بمانیم.

صحبت شما زمانی در مصرف کننده اثر خواهد نمود که تمایل به قطع مصرف داشته باشد. خواندن دعای آرامش در شرایط بحرانی کمک بزرگی برای ماست.

خداوندا:

آرامشی عطا فرما تا بپذیرم آنچه را که نمی توانم تغییر دهم،

شهامتی تا تغییر دهم آنچه را که می توانم،

و بینشی که تفاوت این دو را بدانم.

پس از قطع مصرف:

بسیاری از معتادان نیکوتین به کمک انجمن نیکوتینی های گمنام در قطع مصرف باقی مانده اند. خط مشی روابط عمومی ما بنا بر اصل جاذبه است تا تبلیغ.

ما بر این باوریم که این برنامه برای هر کس کار نمی کند. فقط کسانی از این برنامه بهره خواهند برد که با تمایل به اینجا بیایند.

پس از خواندن این جزوه ممکن است بخواهید مقداری نشریات ما را در اختیار مصرف کننده مورد نظرتان قرار دهید. هیچوقت جمله خود را با "تو باید..." شروع نکنید.

به یاد داشته باشید: اگر معتاد را تحت فشار قرار دهید نتیجه برعکس خواهد شد. اگر مصرف کننده تحت فشار قرار گیرد ممکن است از خواندن نشریات طفره برود. وقتی روش صحیح را بدانید از اشتباهات احتمالی جلوگیری خواهید کرد.

اگر مصرف کننده شما مایل به مطالعه نشریات است پیشنهاد کنید پس از مطالعه نظرش را با شما در میان بگذارد. در صورتی که از شما کمک خواست، پیشنهاد می کنیم منبعی باشید برای حمایت و پشتیبانی او. مشوقی صبور باشید و با علاقه به صحبت های او گوش دهید. بهبود یک معتاد تکلیف کوچکی برای هیچ یک از شما نیست اما پاداشی بزرگ در نتیجه سعی و کوشش تان دریافت خواهید کرد.

 

برای یک معتاد، تغییر معمولا با ترس و مقاومت همراه است.

آگاه باشید مصرف کننده ممکن است در دوره سم زدایی درگیر رفتار پرخاشگرانه ناشی از قطع مصرف گردد. در آغاز، زندگی بدون مصرف نیکوتین برای او غریب است. اغلب قبول کمک برای یک معتاد دشوار است. ما در پشت پرده ای از دود خود را از مردم جدا کرده بودیم. ترک های ناموفق باعث خجالت و از دست رفتن اعتبار ما نزد دیگران شده بود، اما با شرکت مرتب در جلسات و حمایت متقابل اعضاء توانستیم بر مشکل اعتیاد فائق آییم.

اگر مایل به شرکت در جلسات است به بهترین شکل ممکن او را یاری نمایید.

به یاد داشته باشید گمنامی و رازداری اساس روحانی انجمن ماست. وقتی از جلسه بر می گردد می توانید از او بپرسید در جلسه چه شنیده اما هرگز نپرسید چه کسی آن را گفته است. یکی دیگر از اصول روحانی برنامه ما این است که اصول اخلاقی را به غرایض شخصی ترجیح دهیم.

در صورتیکه جلسه باز وجود داشته باشد ممکن است از شما درخواست کند تا در این جلسات شرکت کنید، او را حمایت کنید و مشارکت اعضا را بشنوید. در فعالیت های جدید و سالمی که شروع کرده است با او مشارکت کنید. ما با احترام به درک شخصی هر فرد، دریافته ایم خواندن دعا تأثیر عظیمی در زندگیمان دارد.

در فرآیند بهبودی حالات و رفتار متفاوت را تجربه خواهد کرد. در هفته های اول، پرخاشگری، بی حوصلگی و حواس پرتی غیر معمول نیستند. اما این به معنی صدور مجوز برای این رفتار نیست.

شاید در هفته های اول وقتی دچار این رفتارها می گردد بخواهید پیشنهاد کنید تا برای خلاصی از این حالت یک بار مصرف کند. نتیجه این عمل در بهترین وضعیت این است که فرآیند سم زدایی طولانی تر و در بدترین وضعیت باعث بازگشت او به مصرف مجدد می گردد. بهترین راه حل در اینگونه مواقع استفاده از شماره تلفن اعضاء است.

برای یک مصرف کننده نیکوتین بعید نیست بعد از ماه ها و حتی سال ها قطع مصرف دچار خود فریبی شود و بخواهد فقط یک بار مصرف کند. این غیر ممکن است و او را مجدداً به همان کابوس قدیمی باز می گرداند.

برای عده ای لغزش موقتی است. لغزش یک رویداد غیر معمول نیست. بهبودی همیشه حرکت رو به جلو نیست. لغزش برای عده ای از ما یک تجربه است که ما را به جلو پرتاب می کند.

این برنامه چگونه کار می کند؟

تنها راه خروج از جنگل، عبور از میان درختان است.

با راهنمایی اصول روحانی این برنامه به ما کمک شده تا از تاریکی اعتیاد بیرون آمده و در مسیر بهبودی گمراه نشویم. هیچ یک از ما کامل نیستیم، بنابراین بخاطر داشته باشید این مسیری است که آن را فقط برای امروز طی می کنیم.

این برنامه یک برنامه به مرور است که هر عضو آن را به شیوه خاص خود انجام می دهد. با حمایت و پشتیبانی متقابل و بکارگیری اصول برنامه پیشرفت خواهیم کرد. ما بیماری و بهبودی مشترکی داریم و آگاهی از آن بار سنگینی از دوش مان بر می دارد.

بهبود جسمی، روحی و روانی ما نیاز به زمان دارد. بهبودی یک فرایند است و به یکباره اتفاق نمی افتد. یکی از ابزارهای بهبودی در این انجمن، خدمت است. امیدواریم دوستان و بستگان ما ارزش انرژی و زمانی که در اینجا به کار می بریم را درک کنند. هرکس می تواند از فواید این برنامه بهره مند گردد.

تازه واردان در ابتدای قطع مصرف ممکن است با شور و شوق فراوان از تجربیات جدید روحانی و معنوی که به دست می آورند، سخن بگویند. برای معتاد قطع مصرف یک معجزه است. برنامه های دوازده قدمی توانسته است به بسیاری از معتادان و خانواده های آنان کمک کند.

انجمن دوازده قدمی (الانان) منبعی پر ارزش برای خانواده های الکلی های گمنام است امیدواریم روزی فرا رسد که خانواده های نیکوتینی های گمنام نیز یک انجمن همیاری دوازده قدمی تشکیل دهند.

به شما خانواده های محترم پیشنهاد می کنیم از قدم های دوازده گانه نیکوتینی های گمنام بهره مند شوید.

به خاطر داشته باشید آنچه از این برنامه بدرد شما می خورد را برداشت کرده و بقیه را رها کنید.

با مطالعه سایر نشریات نیکوتینی های گمنام می توانید درک خود را از این برنامه وسعت بخشید.

اگر سؤالی دارید می توانید از اعضاء بپرسید و یا با ما تماس حاصل نمایید.