انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: روبرو شدن با جاذبه مرگبار
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
شما تنها نیستید

بیشتر مردم به این دلیل به مصرف نیکوتین ادامه می دهند که توان قطع مصرف را ندارند. شایع ترین راه رسیدن نیکوتین به بدن استعمال تنباکو و توتون است. طبق آمار سازمان سلامت جهانی در سال 1999 میلادی 47% مردان و 12% زنان سالیانه تعداد شش تریلیون سیگار مصرف می کنند. بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا در سال 1994 میلادی در آن کشور 69% قصد قطع مصرف نیکوتین داشتند که در عمل تنها 46% این افراد توانستند فقط به مدت یک روز قطع مصرف کنند. در همان سال تعداد افراد نیکوتینی آمریکا 46 میلیون نفر بوده است، آمار نشان می دهد که سالیانه تعداد یک میلیارد و سیصد هزار نفر تصمیم به قطع مصرف نیکوتین می گیرند.

اگر تمایل دارید که از نیکوتین رها شوید، این باعث تسلی خاطر شماست که بدانید یاران و همگامان بسیاری در اینجا دارید. با برنامه بهبودیمان که کمک و پشتیبانی متقابل است، راهی را یافته ایم که می توان از این طریق روز به روز یک زندگی رها از نیکوتین را تجربه کرد.


نیکوتین چیست؟ نیکوتین یک سم است که در حشره کش ها مورد استفاده قرار می گیرد.


طبق نظریة انجمن ریه آمریکا:

وقتی دود بلعیده می شود نیکوتین طی 7 ثانیه به مغز می رسد، یعنی دو برابر سریعتر از تزریق دارو در رگ.

نیکوتین مغز و سیستم مرکزی اعصاب را مبتلا می کند و وضعیت فرستنده های عصبی و مواد شیمیایی که احساسات، یادگیری، هوشیاری و قدرت تمرکز را تنظیم می کند، تغییر می دهد.

نیکوتین ضربان قلب را زیاد و باعث انسداد رگهای خونی و کاهش جریان گردش خون در بدن می گردد. بسته به درصد نیکوتین در بدن و مدت مصرف روزانه، نیکوتین می تواند مثل یک داروی محرک یا مسکن عمل کند، همچنین نیکوتین باعث آزاد شدن اندروفین در بدن که اثر آرام بخش دارد می شود.

با اولین بار مصرف نیکوتین مقدار مورد نیاز افزایش می یابد و در نتیجه برای تأثیر مجدد، نیاز به مصرف بیشتری خواهد بود.


چرا قطع مصرف آسان نیست؟

امروزه در سطح بسیار وسیعی پذیرفته شده است که نیکوتین یک مادة اعتیادآور شدید می باشد که به شدت عواطف و احساسات را تغییر می دهد. اثر آلوده شدن افراد به نیکوتین با یکدیگر متفاوت است. بررسی های ژنتیکی و بیوشیمیایی تأثیرات قدرتمند نیکوتین بر بدن را نشان می دهد که در برنامة NicA نمی گنجد و در خارج از نشریات نیکوتینی های گمنام موجود می باشد.

گروهی از افراد نیکوتین را به صورت تفریحی مصرف می کنند، گروهی دیگر به آن وابسته و جمع بسیار وسیعی کاملاً به آن معتاد هستند. به طوری که نیکوتین باعث اجبار فیزیکی و مشغلة ذهنی آنان برای ادامة مصرف می گردد. این تأثیرات ممکن است با این تصور که (بسیار آسان است و می توانم مصرف نیکوتین را کنترل کنم) انکار شود. غالباً یک مصرف کنندة نیکوتین زمانی حقیقت برایش آشکار می شود که گرفتار یک ناخوشی ناشی از مصرف شده و در حال مصرف دارو و درمان آن ناخوشی است. برای آگاهی بیشتر درمورد الگوهای رفتاری یک معتاد به نیکوتین می توانید پمفلت "معرفی نیکوتینی های گمنام" را مطالعه نمایید.

در ادامه چند دلیل که چرا قطع مصرف نیکوتین آسان نیست را می آوریم: مؤسسة مالی استفادة سوء از دارو، نسبت افرادی که با مصرف الکل معتاد می شوند 1 به 10 است و آنها که به مصرف Crack معتاد می شوند 1 به 6 می داند، در حالی که معتادان نیکوتین را 9 به 10 می داند. دانشمندان دریافته اند که:

نیکوتین همانند هروئین، کوکائین و آمفی تامین ها اعتیاد آور است

برای بیشتر مردم نیکوتین اعتیادآورتر از الکل می باشد و در سرمقاله یکی از شماره های روزنامة نیویورک تایمز عنوان شده است که ترک هروئین آسان تر از ترک نیکوتین است. حدود پنجاه درصد مصرف کنندگان نیکوتین از سن 13 سالگی شروع و 96% این افراد در سن 19 سالگی به نیکوتین معتاد می شوند. دکتر دیوید کسلر، رئیس پیشین F.D.A آمریکا، در سال 1996 گفته است که اعتیاد نیکوتین یک بیماری «پدی یاتریک» (ناهنجاری دوره بلوغ) می باشد. مصرف تنباکو یک رفتار آشنا است که هنوز در بسیاری اماکن عمومی مشاهده می شود. این حرکت ممکن است این تأثیر اشتباه را در ذهن افراد خصوصاً کودکان بر جای بگذارد که مصرف تنباکو خطری ندارد.

زمانی که یک مصرف کننده نیکوتین آمادة قطع مصرف می شود نه تنها از لحاظ فیزیکی درگیر است بلکه وابستگی های فرهنگی و روانی قدرتمندی که طی سالیان در حافظه او انباشته شده است نیز درگیر می باشد و ممکن است در هر لحظه ماشة مصرف مجدد نیکوتین در او چکانده شود.


اعتیاد ما:

مصرف نیکوتینمان باعث شد تا اختیار زندگی از دستمان خارج شود و به همین شکل بر زندگی اطرافیانمان نیز تأثیر گذاشت. ما به این پذیرش رسیده ایم که اعتیاد نیکوتین یک بیماری جسمی، روانی، احساسی و روحانی می باشد. مصرف نیکوتین رفتار و دیدگاه های ما را مبتلا ساخت. میل مصرف دائمی نیکوتین الگوی فکریمان را تشکیل داد و باور کردیم که بدون نیکوتین نمی توانیم زندگی کنیم. دلایل منطقی و عقلانی بسیاری را جعل کردیم تا مصرفمان را موجه جلوه دهیم. تأثیرات بیوشیمیایی نیکوتین ممکن است این احساس کاذب را که مصرف لذت بخش و یا اختیار مصرف در دست ما است را به وجود آورده باشد. اما در واقع اختیار از دست ما خارج شده بود. یک پک زیاد و هزار تا هرگز کافی نبود.

با شیوه ای که داشتیم جسممان را نابود، احساساتمان را پایمال و خانواده، آشنایان و آنان که دوستمان داشتند را از خود بیزار می کردیم. تمرکز ما بر روی بهبودی است. این برنامه یک برنامة صداقت عمیق با خود است. ما دیگر در انکار خطرات نیکوتین زندگی نمی کنیم. بیش از پنجاه هزار سند مختلف علمی بر این موضوع دلالت دارد که رابطة مستقیمی بین مصرف نیکوتین و بیماری وجود دارد.


معرفی نیکوتینی های گمنام

نیکوتینی های گمنام یک انجمن همیاری از مردان و زنانی است که به یکدیگر کمک می کنند تا یک زندگی رها از نیکوتین را داشته باشند. ما نیرو، امید و تجربة مان را با یکدیگر به مشارکت می گذاریم و بدین گونه توانسته ایم از این اعتیاد قدرتمند رها بمانیم. تنها لازمه عضویت در این برنامه تمایل به قطع مصرف نیکوتین است. برای عضویت شهریه و هزینه ای دریافت نمی شود، ما از طریق کمک های داوطلبانة اعضاء متکی به خود هستیم. نیکوتینی های گمنام هیچ گونه وابستگی به هیچ فرقه، نژاد یا سازمان و موجودیت سیاسی ندارد، وارد مباحث اجتماعی نمی شوند، هیچ چیزی را تأیید یا رد نمی کند. هدف اصلی ما حمایت و پشتیبانی کسانی است که سعی در رهایی از نیکوتین دارند. (اقتباس از A.A با کسب اجازه)

از سال 1980 نیکوتین به عنوان قدرتمندترین داروی اعتیادآور که مصرف عمومی دارد شناخته شده است. نیکوتین به آرامی تیشه به ریشة مصرف کننده می زند. آمار سازمان بهداشت جهانی در سال 1998 نشان می دهد که روزانه تعداد 9600 نفر بر اثر مصرف نیکوتین جان خود را از دست می دهند. نیکوتین امروزه به عنوان ماده ای که سلامت اطرافیان را نیز به خطر می اندازند شناخته شده است، که این شامل نوزادان تولد نیافته نیز می شود. براساس آمار E.P.A آمریکا در سال1992 در این کشور سالیانه تعداد 65000 نفر بر اثر دود دست دوم توتون هلاک می شوند.

مطالعات نشان می دهد که درصد بسیار بالایی از آنانی که قطع مصرف نیکوتین می نمایند، مجدداً لغزش می کنند. آنچه از آنانی که پس از لغزش به انجمن باز می گردند می شنویم این است که با هر بار لغزش قطع مصرف مجدد سخت تر می گردد. نیروی خواستن و تصمیم گیری برای متوقف کردن مصرف، نیروهایی کافی برای غلبه بر اعتیاد نیکوتین نمی باشند. مؤسسه جراحی عمومی آمریکا، اتحادیة روانپزشکی آمریکا و مؤسسة استفادة سوء از دارو اعلام نموده اند که:

نیکوتین یک مادة اعتیادآور است.

بسیاری از ما معتقدیم که برنامة قدم های دوازده گانه که از الکی های گمنام اقتباس گردیده است، ما را از اعتیاد نیکوتین رها کرده است. انجمن نیکوتینی های گمنام برای به مشارکت گذاشتن این برنامه با دیگر معتادان نیکوتین و اینکه یک انجمن همیاری که عشق، درک متقابل و تجربیات عملی رهایی از نیکوتین را در اختیارمان قرار دهد، بنا نهاده شده است.


اعتیاد نیکوتین چیست؟

نیکوتینی های گمنام، اعتیاد نیکوتین را یک بیماری می داند که بر جسم، روان، احساسات و روح معتاد تأثیر می گذارد. لغزش به معنی عود بیماری و مصرف مجدد می باشد.

دو مشخصة اعتیاد، اجبار به مصرف یک ماده و روند رو به فزونی مصرف آن ماده است. یقیناً مصرف نیکوتین ما اجباری بود و نتیجة آن به تخریب و آشفتگی منجر گردید.

معمولاً مشکلات بزرگ سلامتی نیز باعث نمی گردد تا معتاد به نیکوتین برای مدت زیادی قطع مصرف کند. سکته های قلبی، سرطان، آمفیزم (اتساع مجاری ریه در اثر تراکم هوا) مستقیماً به مصرف نیکوتین مربوط می شوند. احساسات و هیجانات ناشی از دلواپس بودن از این امراض می تواند چنان حالت ترس و نگرانی در ما به وجود آورد که برای کاهش این ترس و نگرانی ها مجدداً به مصرف نیکوتین روی آوریم.

یک وسوسة جسمی بسیار قوی و قدرتمند نیز وجود دارد که حضور خود را یک یا دو روز بعد از قطع مصرف نشان می دهد. در این نقطه بسیاری برای فرو نشاندن این وسوسه به دام مجدد مصرف نیکوتین می افتند. اغلب، حتی بسیاری از کسانی که برای سال ها قطع مصرف کرده اند، مجدداً خود را در دام این اعتیاد گرفتار می یابند. گزارشی از دانشگاه هاروارد می گوید: لغزش در میان آنان که نیکوتین را ترک کرده اند به اندازة لغزش کسانی است که هروئین را ترک کرده اند. ما به نیکوتین وابسته می شویم تا دردهای عاطفی و خلأ ناشی از نبودن یک نیروی روحانی و معنوی را در درونمان پر کنیم.


نشانه ها کدام است؟

با صداقت کامل به سؤالات زیر پاسخ دهید:

1- آیا هر روز نیکوتین مصرف می کنید؟

2- آیا به دلیل کم رویی و برای بدست آوردن اعتماد به نفس نیکوتین مصرف می کنید؟

3- آیا نیکوتین را برای فرار از بی حوصلگی و ناراحتی و نگرانی مصرف می کنید؟

4- آیا تاکنون لباس، قالی و یا چیزی از اشیاء زندگیتان توسط آتش سیگار یا قلیانتان سوزانده شده است؟

5- آیا شده است که نیمة شب یا وقتی نامناسب برای تهیة نیکوتین مصرفی تان از منزل خارج شده باشید؟

6- آیا وقتی مردمی که مصرف نیکوتین شما باعث آزار و اذیت آنان می شود به شما اعتراض کنند عصبانی می شوید و حالت دفاعی به خود می گیرید؟

7- آیا تا به حال پزشک یا دندانپزشک به شما پیشنهاد کرده است که مصرف نیکوتین را متوقف نمایید؟

8- آیا تا به حال به کسی قول داده اید که قطع مصرف کنید و بر قول خود متعهد نباشید؟

9- آیا تا به حال برای ترک از لحاظ جسمی و عاطفی احساس ناراحتی کرده اید؟

10- آیا تا به حال نیکوتین را برای این که بعد از مدتی دوباره مصرف کنید قطع کرده اید؟

11- آیا برای اینکه بدون دخانیات نمانید، دخانیات اضافه خریداری می کنید؟

12- آیا فکر می کنید که زندگی بدون نیکوتین دشوار است؟

13- آیا فقط در فعالیت ها و سرگرمی هایی شرکت می کنید که می توانید در آن ها نیکوتین مصرف کنید؟

14- آیا ترجیح می دهید که با افرادی که نیکوتین مصرف می کنند ارتباط داشته باشید؟

15- آیا به دلیل مصرف نیکوتین احساس حقارت و شرمساری می کنید؟

16- آیا تا به حال بدون این که متوجه و آگاه باشید به طور غیر ارادی نیکوتین مصرف کرده اید؟

17- آیا مصرف نیکوتین شما در خانواده و یا روابطتان تولید مشکل کرده است؟

18- آیا در حضور کودکان و افراد غیر نیکوتینی بدون توجه به سلامتی آنان نیکوتین مصرف می کنید؟

19- آیا عقیده دارید که هر وقت بخواهید می توانید مصرف نیکوتین را قطع کنید؟

20- آیا هرگز احساس کرده اید که اگر نیکوتین مصرف نمی کردید زندگیتان بهتر بود؟

21- آیا در صورت آگاه شدن از خطرات مصرف نیکوتین هنوز هم به مصرف آن ادامه می دهید؟

درصورتی که جواب شما به یک یا حداقل دو عدد از سؤالات بله باشد، در این صورت شما در حال معتاد شدن به آن می باشید. اگر به بیش از سه سؤال جواب داده اید احتمالاً معتاد هستید.


نیکوتینی های گمنام چیست؟

نیکوتینی های گمنام انجمنی متشکل از مردمی است که گرفتاری اعتیاد نیکوتین را درک کرده اند. ما راه حلی پیدا کرده ایم، راهی که بدون نیکوتین زندگی و رشد کنیم و ما این راه را آزادانه با یکدیگر و آنانی که تمایل دارند که به ما بپیوندند به مشارکت می گذاریم.

ما نیکوتین را یک مادة اعتیادآور بسیار قوی که افکار و احساسات را تغییر می دهد می دانیم و وسوسة آن می تواند در هر زمانی در ما بوجود آید. بسیاری از کسانی که برای سال ها قطع مصرف کرده اند مجدداً لغزش کرده اند. بنابراین ما مرتباً گرد هم می آییم تا از لغزشمان جلوگیری کنیم. هدف اصلی ما کمک به خود و دیگران برای یک زندگی رها از نیکوتین می باشد.


جلسات نیکوتینی های گمنام چیست؟

جلسات نیکوتینی های گمنام شامل بیش از دو نفر می باشد که گرد هم می آیند تا تمایل مشترکشان برای رهایی از نیکوتین را با یکدیگر به مشارکت بگذارند. ما تجربه، امید و نیرویمان را با یکدیگر به مشارکت می گذاریم. ما تجربة یکدیگر را در رابطه با رهایی از نیکوتین و چگونگی استفاده از برنامة نیکوتینی های گمنام برای برخورداری از یک زندگی بدون نیکوتین را می آموزیم.

در جلسات با دوازده قدم بهبودی آشنا می شویم. این قدم ها راهی برای رسیدن به یک بیداری معنوی را پیشنهاد می کند که می تواند ما را برای غلبه بر اعتیاد و مشکلات روزمرةمان یاری کند. به واسطة سنت گمنامی، جلسات مکان امنی است که اعضاء می توانند مشکلات و احساسات خود را به مشارکت بگذارند. تلفن رد و بدل می کنیم و با یکدیگر دوست می شویم. راهنما انتخاب می کنیم تا ما را در برنامه راهنمایی کند. شاید مهم تر از هر چیز، ما متوجه می شویم که: دیگر در نبرد علیه اعتیاد نیکوتین تنها نیستیم.


چه کسی به نیکوتینی های گمنام تعلق دارد؟

هرکس که تمایل به قطع عادت نیکوتین داشته باشد می تواند به نیکوتینی های گمنام بپیوندد. تمایل تنها چیزی است که در میان همة ما مشترک است. ما از ملیت، جنسیت، نژاد، مذهب، شغل و درآمدهای مختلفی هستیم. وقتی به عنوان اعضاء نیکوتینی های گمنام گرد هم می آییم به ندرت به این اختلافات توجه می کنیم، ما تمرکزمان را بر روی تمایل مشترکمان که رهایی از نیکوتین است معطوف می نماییم.


نیکوتینی های گمنام چگونه کمک می کند؟

تازه واردان تشویق و دلگرم می شوند تا "فقط برای امروز" از نیکوتین پرهیز کنند. با سرمشق گرفتن از اعضای قدیمی تر، از هم اکنون و امروز، تمرکزمان را بر استفاده از برنامة دوازده قدم بهبودی می گذاریم. با ادامة بیرون راندن نیکوتین از بدنمان، شروع به مراقبت از یک قسمت بیماری خود می کنیم. جسممان فرصتی پیدا می کند تا رو به بهبودی رود.

اگر قرار است که رها از نیکوتین باقی بمانیم نیاز به افکار و احساسات سالم نیز داریم. با به کارگیری قدم های دوازده گانة بهبودی، شروع به درک افکار و احساساتمان می کنیم و شالوده ای را می سازیم که می توانیم یک زندگی مفید و شادی بخش را بر آن بنا نهیم. به اعضای جدید پیشنهاد می کنیم که برای باقی ماندن در این برنامه و فراگیری قدم های دوازده گانة بهبودی به طور منظم در جلسات شرکت کنند.


آیا مردم پیر و جوان به جلسات می پیوندند؟

اعتیاد به نیکوتین می تواند هر کس و هر سنی را گرفتار کند. افراد پیر و جوان بسیاری در حال سود بردن از منافع نیکوتینی های گمنام می باشند. نیکوتینی های گمنام به همه خوش آمد می گوید، چه آنانی که تازه شروع کرده اند چه آنانی که به انتهای خط خود رسیده اند.


مخارج نیکوتینی های گمنام برای من چقدر است؟

هیچ عضوی از نیکوتینی های گمنام هزینه و شهریه ای پرداخت نمی کند. هر گروه بهای کرایة مکان، نشریات و احتمالاً نوشیدنی و یا خوردنی گروه و سایر مخارج خود را از طریق کمک های داوطلبانة اعضای خود پرداخت می کند. مازاد کمک های داوطلبانة اعضاء برای تداوم و بقای انجمن نیکوتینی های گمنام از طریق شورای منطقه به دفتر خدمات جهانی NicA فرستاده می شود.

هیچ یک از اعضاء جهت کمک به تازه واردان و یا هرگونه خدمتی که در هر مؤسسه و یا سازمان و یا محلی ارائه می دهند، پولی دریافت نمی کنند. اجرتی که بابت این خدمات دریافت می کنیم «رهایی از نیکوتین است»


اگر جلسه ای نباشد باید چه بکنیم؟

برای آنانی که جلسة محلی ندارند و یا به دلیل مشکلات جسمی نمی توانند در جلسات شرکت کنند، جلساتی را بر روی شبکة اینترنت، تلفنی و یا نامه ای داریم.

شبکة اینترنتی اعضاء را قادر می سازد تا بتوانند در منطقة خود از طریق نامة الکترونیکی (E-mail) یا صحبت، از یکدیگر پشتیبانی و حمایت کنند و یا جلسه ای را راه اندازی کنند. از طریق نامه نگاری می توان با هر جایی که قادر به نامه فرستادن باشیم ارتباط برقرار کنیم. برای دسترسی به این برنامه ها با دفتر خدمات جهانی نیکوتینی های گمنام تماس حاصل نمایید. برای مطلع شدن از جلسات مختلف و دیدن سایت اینترنتی ما به آدرس سایت دفتر خدمات جهانی مراجعه نمائید.


چه کسی نیکوتینی های گمنام را رهبری می کند؟

اعضای نیکوتینی های گمنام به عنوان گروه، نیکوتینی های گمنام را هدایت می کنند. گروه های نیکوتینی های گمنام مستقل می باشند. هر گروه مستقلاً شیوة برگذاری جلسات و مشخصات خدمتگزاران خود را انتخاب می کند و این استقلال گروه بر طبق وجدان گروه و سنت های دوازده گانه است. برای آن که گروه ها بتوانند به یکدیگر کمک کنند، شوراهای محلی و منطقه ای وجود دارد که گروه ها را از طریق نشریات و خدمات در منطقة خود تحت پوشش قرار می دهد.

برای یکپارچه شدن نیکوتینی های گمنام در سراسر جهان، دفتر خدمات جهانی نیکوتینی های گمنام به وجود آمده است. دفتر خدمات جهانی وظیفة جمع آوری و انتشار نشریات، سازماندهی کنفرانس سالیانة گروه ها و حفاظت از دوازده قدم و دوازده سنت نیکوتینی های گمنام را بر عهده دارد.


نیکوتینی های گمنام چه کاری نمی کند؟

1-      نیکوتینی های گمنام فقط پیام را می رساند. نیکوتینی های گمنام متعلق به معتاد نیکوتینی است که می خواهد از اعتیاد نیکوتین رها شود.

2-      نیکوتینی های گمنام پولی از خارج دریافت نمی کند، ما متکی به خود هستیم.

3-      نیکوتینی های گمنام اعضای خود را کنترل نمی کند که آیا لغزش کرده اند یا خیر.

4-      نیکوتینی های گمنام یک سازمان مذهبی نیست، اعضاء عقاید و تعابیر خاص خود را از معنای زندگی دارند.

5-      نیکوتینی های گمنام یک سازمان پزشکی نیست. دستورات پزشکی و توصیه های روانشناسی نمی کند.

6-      نیکوتینی های گمنام عهده دار هیچ بیمارستان، بخش و مؤسسة ترک اعتیادی نیست و خدمات پرستاری به کسی نمی دهد.

7-      نیکوتینی های گمنام به هیچ سازمانی وابسته نیست. بعضی از اعضاء برای سازمان های خارجی کار می کنند، اما این بدان معنا نیست که نمایندگان نیکوتینی های گمنام هستند.

8-      نیکوتینی های گمنام نام اعضای خود را فاش نمی سازد. سنت یازده مان می گوید: «ما لازم است همیشه گمنامی خود را در سطح مطبوعات، رادیو، تلویزیون و فیلم حفظ کنیم» همچنین اعضاء آنچه را که در جلسات گفته می شود افشاء نمی کنند.