انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: پیشگیـری از کـمردرد با تمـرینات ورزشـی سـاده
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اکثر ما بطور معمول تمام روز رو در اداره یا دیگر محیط های کاری به یک حالت ثابت می نشینیم، در نتیجه آخر شب،

وقتی که می خوایم به رختخواب بریم خیلی از ما درد کمی رو در پشتمون احساس می کنیم

این مسئله رو نادیده نگیرید ...


این درد مختصر بتدریج و براحتی ممکنه منجر به ناتوانیهای زیاد حرکتی یا حتی فوت بشه.

نگران نباشید دوستان عزیز، سعی کنید تمرینات زیر رو برای 10 دقیقه

هر روز صبح انجام بدید و این درد مزمن رو از بین ببرید

و از یک زندگی سالم لذت ببرید ...
[تصویر:  01.gif]

[تصویر:  02.gif]
[تصویر:  03.gif]





[تصویر:  04.gif]
[تصویر:  05.gif]




[تصویر:  06.gif]
[تصویر:  07.gif]


[تصویر:  08.gif]

[تصویر:  09.gif]




[تصویر:  10.gif]

بارداری در زندگی هر زنی دوران حساس و پرخطری محسوب می‌گردد. سپری کردن دوران بارداری نیازمند توجه ویژه‌ای است. یکی از کارهای که می‌تواند شرایط بارداری را تحت تاثیر قرار دهد، انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش در این دوران می‌باشد. اثرات مثبت ورزش و فعالیت بدنی بر کسی پوشیده نیست. با این حال، یکی از دغدغه های مهم دوران بارداری، اثرات مثبت و منفی ورزش بر زنان باردار و جنین آنها است. به طور کلی، ورزش نوعی فعالیت بدنی است که باعث بهبود و حفظ آمادگی جسمانی و سلامت کلی در هر فردی می‌شود. بنابراین، انجام حرکات مناسب ورزشی در دوران بارداری اهمیت بسیار زیادی دارد و می‌تواند به رفع برخی از عوارض شایع در بارداری کمک کند. ورزش، به عنوان فاکتور مهمی در آماده‌سازی بدن برای زایمان شناخته شده است. در ادامه با فواید، شرایط و فعالیت های مناسب ورزشی در دوران بارداری بیشتر آشنا خواهید شد. اثرات ورزش در دوران بارداری
در حالت ایده آل زنان باردار باید در هفته حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت ورزشی با شدت متوسط انجام دهند. ورزش و انجام فعالیت‌های بدنی منظم در دوران بارداری برای مادر و جنین فایده‌های بسیار زیادی به همراه دارد. از اثرات مثبت ورزش در دوران بارداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:کاهش کمر درداز بین رفتن یبوستکاهش خطر ابتلا به دیابت حاملگی و پره‌اکلامپسی
آماده شدن بدن برای انجام زایمان طبیعی (عدم نیاز به سزارین)
افزایش وزن مفید در دوران بارداریبهبود تناسب کلی اندامتقویت قلب و عروق خونیکمک به کاهش وزن پس از زایمان
مدیریت استرس و بهبود خواب
فعالیت‌های ورزشی مناسب و بی‌خطر در دوران بارداری در شرایط بارداری سالم و بدون مشکل انجام فعالیت‌های زیر معمولا بی‌خطر گزارش شده است:پیاده‌روی: پیاده‌روی با سرعت نسبتا بالا، یک تمرین عالی برای افزایش قدرت مفاصل و ماهیچه ها است. پیاده روی به عنوان شروع یک فعالیت ورزشی گزینه‌ی مناسبی به شمار می‌رود.شنا و تمرینات در آب: فعالیت‌های ورزشی در آب، منجر به وزن‌گیری مناسب جنین در رحم مادر می‌گردد. حرکت در آب به بالا نگهداشتن ضربان قلب مادر باردار نیز کمک می‌کند و مانع از افزایش وزن مادر می‌شود. همچنین، قدرت عضلانی را افزایش می‌دهد و در درمان کمردرد بسیار موثر است.دوچرخه‌ی ثابت: از آنجایی که شکم در دوران بارداری در حال رشد و بزرگ شدن است، می‌تواند تعادل را تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین، تمرین با دوچرخه‌ی ثابت در دوران بارداری ایمن‌تر از دوچرخه‌ی معمولی و متحرک است.کلاس‌های یوگا و پیلاتس: حرکات یوگا، دارای فوایدی از قبیل: کاهش استرس، افزایش انعطاف‌پذیری، بهبود تنفس و افزایش تمرکز است. بنابراین، یوگا می‌تواند اثرات مثبت و شگرفی بر زنان باردار و جنین به همراه داشته باشد. برخی از سالن‌های ورزشی کلاس‌های یوگا و پیلاتس مخصوص دوران بارداری برگزار می‌کنند.تمرینات قدرتی و کار با وزنه: تمرینات ورزشی قدرتی، می‌تواند در ماهیچه‌سازی و تقویت استخوان‌ها موثر باشد. کار با وزنه‌ها تا زمانی‌ که سنگین نباشند ایمن و مناسب است.

 چه کسانی نباید در دوران بارداری ورزش کنند؟
زنان بارداری که به عوارض بارداری مبتلا هستند و شرایط زیر را دارند، نباید در دوران بارداری فعالیت بدنی و ورزش انجام دهند. این شرایط عبارتند از:در صورت ابتلای زن باردار به بیماری‌های قلبی و ریویبارداری چندگانه (دوقلو سه قلو یا بیشتر) به علت خطر زایمان زودرسجفت سرراهی بعد از هفته ۲۶ بارداریسابقه‌ی زایمان زودرس یا پاره شدن کیسه‌ی آبابتلا به پره‌اکلامپسی یا فشار خون بالا در بارداریکم خونی شدیدنارسایی دهانه رحم (سرکلاژ)
خونریزی و لکه‌بینی در دروان بارداری

 چه زمانی باید ورزش را متوقف کنید؟
 هنگام انجام فعالیت‌های بدنی بهتر است، مقدار زیادی آب بنوشید و به بدن خود و احساسی که دارید توجه کنید. در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فعالیت خود را متوقف کرده و با پزشک مربوطه تماس بگیرد:خونریزی و نشات مایعات از واژناحساس درد در قفسه‌ی سینه ضربان سریع قلب یا اختلال در تنفساحساس سرگیجه و ضعفسردردضعف عضلانی مشکل در راه رفتن یا درد و تورم در پایین پاهاانقباضات منظم و دردناکاحساس عدم حرکت جنین در رحمرعایت دستورالعمل‌های ورزشی در دوران بارداریلباس راحتی و نیم‌تنه‌های مناسب ورزشی (سینه بند) بپوشید.کفش مناسب ورزشی برای محافظت از صدمات احتمالی انتخاب کنید.برای جلوگیری از آسیب دیدگی تمرینات ورزشی را روی سطح صاف و هموار انجام دهید.به مقدار کافی کالری روزانه جهت تامین نیازهای بدن مادر و جنین مصرف کنید.آب کافی قبل حین و بعد از تمرین بنوشیددر هنگام انجام فعالیت‌های زمینی به آهستگی و به تدریج بلند شوید.فعالیت‌های بدنی تا حد خستگی انجام ندهید.
ورزش یوگا چیست و چگونه تمرینات یوگا را آغاز کنیم؟

یوگا (Yoga) یکی از کهن ترین سنت ها و عقاید هندوها و بودایی ها است که بر پرورش و آرامش روح و جسم دلالت دارد اما این ورزش در بسیاری از کشورهای غربی به ندرت در زمره ورزش های آرامش بخش روح و روان شناخته می شود. این ورزش دارای زوایای بسیاری از حکمت است از جمله، رسیدن به آرامش، تولید انرژی و تقویت ذهن و جسم . فلسفه یوگا بر خود شناسی و تقویت نیروی ذهن و اندیشه استوار است و علاوه بر مزایایی که برای یک فرد می تواند داشته باشد اثرات بسیار سودمندی نیز برای یک جامعه در پی خواهد داشت. در واقع نمی توان بر این باور بود که یوگا تنها یک ورزش جسمی است زیرا تحقیقات علمی اثبات نموده اند که ورزش Yoga نه فقط بر جسم بلکه بر تنظیم نیروی حیات (نیروی پرانیک) و جریان آن و همین طور بر ضمیر انسان نیز بسیار موثر است.

Yoga واژه ای سانسکریت و به معنای اتحاد است و منظور از یوگا یعنی یکپارچی با خویشتن، که این اتحاد تفکر، منطق،استدلال و تقویت جسم را بر انسان ارزانی می دارد. برای دستیابی به این اتحاد مجموعه حالات و وضعیت هایی طراحی شده اند که به آسانا (Asana) معروف هستند. آسانا در یوگا به قرار گرفتن در حالات و موقعیت هایی که در آن بتوان روح و جسم را در آرامش کامل قرار داد معنی شده است. آسانا (Asana) به جهت ایجاد کشش های ماهیچه ای و ماساژ اندام ها و غدد های داخلی بدن و همچنین برقراری هماهنگی بین اندام ها و سیستم عصبی بدن در ایجاد سلامتی و دفع بسیاری از بیماریها بسیار موثر است و سبب تندرستی در فرد می شود و به طور شگفت انگیزی در بهبود و تسکین بسیاری از بیماریها موثر است و حتی موجب تسکین و یا برطرف نمودن درد می شود. به طور کلی  تمرینات یوگا به نوعی طراحی شده اند که به توسعه و بهبود شخصیتی منتهی شوند.

Yoga همان طور که گفته شد یکی از سنن کهن هندها است که بر پرورش روح و جسم دلالت دارد. تمرینات مستمر این ورزش علاوه بر پرورش روح و فکر می تواند انعطاف پذیری بدن، نرمی عضلات، تناسب اندام و طراوت و شادابی را در فرد پدید آورد. اگر تمایل دارید که به طور مستمر به انجام تمرینات ورزش یوگا بپردازید بایستی لوازم و تجهیزات مورد نیاز این ورزش را فراهم کنید. برای انجام تمرینات یوگا به تجهیزات پیچیده ای نیاز ندارید، یک مت تمرینی، پتو، بالش دست، یک کمربند مخصوص یوگا و یک لباس راحت همه وسایلی است که برای انجام تمرینات این ورزش نیاز دارید که به راحتی میتوان تمام این ابزارها را از یک فروشگاه تجهیزات ورزشی تهیه نمود.
فواید یوگا بسیار زیاد است؛ یوگا نوعی ورزش می باشد که قدمت بسیار بالایی دارد، اما تا کنون نتوانسته است تا جایگاه خود را حفظ کند. این ورزش از حرکات کششی و تنفسی تشکیل شده است و باعث ایجاد آرامش در افراد می شود.
https://nilatan.com/articles/what-are-benefits-yoga
برای آن که بیشتر با این ورزش آشنا شوید و بهتر آن را بشناسید در ادامه با ما همراه باشید.
تاریخچه یوگا
یوگا تاریخچه قدیمی دارد و از مکاتب شامانیسم باستان منشا گرفته است. شامانیسم یکی از مکاتب هند باستان می باشد، که هدف اولیه او شفا دادن مردم و در عین حال نزدیک کردن آن ها به مذهب بود.
اولین شواهد انجام یوگا، حک شدن انواع اشکال بر کوه های هندوستان می باشد، که این اشکال حک شده انجام تعدادی از حرکات یوگا می باشد.
پس از مدتی تعدادی نوشته درمورد یوگا بر روی سنگ نوشته های ساواراتی که از بزرگ ترین تمدن در هند به شمار می رود، یافت شد، که قدیمی ترین حرکات یوگا بر روی این سنگ نوشته ها وجود دارد.
پس از مدتی در هند و سپس در سایر مکاتب شرقی گشترش پیدا کرد. برای آن که ورزش یوگا به یک ورزش استاندارد تبدیل شود، سبک های کلاسیک حرکات یوگا به وجود آمد. در قرن بیستم انجام ورزش یوگا در سراسر جهان گسترش یافت، به طوری که در تمامی کشورها اساتید یوگا آموزشگاه هایی را برای آموزش به علاقه مندان در نظر گرفته اند.
یوگا چیست؟
یوگا مجموعه ای از نظم و انضباط فیزیکی، معنوی باستانی و شاخه ای از فلسفه است و از لحاظ لغوی به معنای اتحاد می باشد. نوعی فعالیت است که در گروه فعالیت های ورزشی قرار می گیرد.
این فعالیت ورزشی علاوه بر جسم باعث ارتقا و پیشرفت روحی نیز می شود. هدفی که می توان از این رشته ورزشی در نظر داشت رهایی و آزادی می باشد. توجه خاص به تنفس طی انجام فعالیت ها و حرکات بدنی از مهم ترین مراحل یوگا می باشد.
انجام دم در تعدادی از حرکات و بازدم در حرکات دیگر از اهمیت بسیاری برخوردار است.
مزایای انجام ورزش یوگا
  • یکی از مهم ترین فواید این فعالیت ورزشی افزایش انعطاف پذیری بدن می باشد.
  • این ورزش باعث تقویت عضلات شده و به قوی تر شدن بافت های نرم بدن مانند: رباط ها، تاندون ها و … کمک می کند.
  • طی انجام مرتب این فعالیت ورزشی به مرور زمان باعث قدرتمندی بدن شده و به اصلاح مشکلات بدنی از جمله قوز یا نشستن نادرست کمک می کند.
  • انجام حرکات یوگا به مرور زمان تاثیر بسیار زیادی در روابط اجتماعی و بهتر شدن خلق و خو ایجاد می کند و باعث شادتر شدن روحیات افراد می شود؛ از مهم ترین دلیل این موضوع می توان به افزایش سطح اکسیژن بدن اشاره کرد.
  • تنفس های عمیق حین انجام حرکات یوگا باعث افزایش توانایی ریه ها می شود و این موضوع باعث تمدد اعصاب می شود. این موضوع به طور چشمگیری باعث بهبود افسردگی می شود.
  • از آن جایی که انجام حرکات یوگا باعث باعث توقف صداهای ذهن می شود، مرور زمان می توانید بر روی ذهن خود مسلط باشید.
  • از دیگر فواید این ورزش می توان به کاهش فشار خون و آرام شدن ضربان قلب اشاره کرد.
  • بسیاری از متخصصان برای درمان مشکلات بی خوابی و بد خوابی انجام تمرینات یوگا را پیشنهاد می دهند.
  • یوگا می تواند مشکلات و ناراحتی های ستون فقرات و کمر درد را برطرف کند.
نکات مهم برای انجام حرکات یوگا
  • اگر شما به بیماری خاصی مبتلا هستید یا باردار هستید قبل از انجام این فعالیت بدنی با پزشک خود مشورت کنید.
  • انجام یوگا به تنها و بدون مربی کار درستی نمی باشد؛ انجام این تمرینات با یک مربی یا یک متخصص می تواند از آسیب های جدی هنگام انجام حرکات جلوگیری کند.
  • این فعالیت ورزشی برای سلامتی بسیار مفید می باشد، اما نمی توان ان را جایگزین فعالیت های ورزشی در نظر گرفت.
  • هنگام شروع یوگا عجول نباشید. آرام پیش بروید و از پایه شروع کنید؛ در مراحل اولیه تکنیک های لازم را آموزش دیده و سپس به انجام تمرینات کششی بپردازید.
  • هر جلسه پیش از انجام تمرینات یوگا، بدن خود را به خوبی گرم کنید. همان طور که می دانید پیش از انجام تمامی فعالیت های ورزشی باید بدن خود را گرم کنید تا از ایجاد آسیب های جدی جلوگیری شود.
  • لباس مناسب برای انجام این تمرینات باید انعطاف پذیری بالایی داشته باشد، تا به راحتی بتوانید در آن حرکت کنید.
  • نوشیدن آب فراوان در هنگام انجام فعالیت هایی که در اتاق های گرم و مرطوب انجام می شودف بسیار اهمیت دارد.
  • اگر انجام صحیح حرکتی را متوجه نشدید از استاد یا مربی خود پرسیده و سپس آن را انجام دهید.
  • انجام تمرینات یوگا نباید موجب آسیب به بدن شود، اگر هنگام انجام این تمرینات متوجه دردی شدید، انجام تمرین را متوقف کنید.
[تصویر:  Yoga-Benefits-300x283.webp]
جمع بندی
همانطور که در قسمت بالا گفته شد ورزش یوگا از فواید بسیار بالایی برخوردار است. اگر فردی به دنبال افزایش انعطاف بدنی و اصلاح فرم بدن خود می باشد، بهتر است به انجام این فعالیت ورزشی بپردازد؛ همچنین افراد ورزشکار به خصوص ورزش بدنسازی که از انعطاف بدنی کمی برخوردار هستند، می توانند با انجام یوگا به افزایش انعطاف پذیری بدن کمک کنند.
بعضی از افراد که دارای بیماری های مختلف ستون فقرات هستند می توانند با مشورت پزشک خود و یک مربی خوب به بهتر شدن بیماری خود کمک کنند.
کلاس های موجود برای انجام حرکات و تمرینات یوگا بسیار محدود می باشد و در بسیاری از شهرها وجود ندارد یا خیلی کم است، به همین دلیل است که انجام این تمرینات در بعضی از شهرها بسیار شناخته شده نمی باشد.