انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: 20) راهنمای موقت دارم یا دائم؟ اگر ندارم چه موقع میخواهم اقدام کنم؟ 1ماه دیگر؟ 2یا 3
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
20) راهنمای موقت دارم یا دائم؟ اگر ندارم چه موقع میخواهم اقدام کنم؟ 1ماه دیگر؟ 2یا 3 ماه دیگر؟
انتخاب راهنما در انجمن یکی از نشانه ی کار کردن هر 4 اصل روحانی برنامه می¬باشد. منظور اصولهای پایه ی "تمایل، صداقت، روشن بینی و فروتنی" است. برنامه به ما پیشنهاد می¬کند لااقل یک راهنمای موقت در یکی-دو ماه اول داشته باشیم. اما راهنمای دائمی که قدمها را با ما کار می¬کند و تصمیم اصلی ماست بسیار ضروری تر است. راهنما یک عضو دقیقا مثل خودمان است که بهبودی بیشتری یافته و توانسته با اصول روحانی برنامه زندگی خود را تغییر دهد. او برای ما قدم کار نمی¬کند، بلکه به ما کمک می¬کند که قدم کار کنیم. راهنما مسئول بهبودی و بیماری ما نیست، او فقط تضمین میکند که اگر راهکارهای روحانی و اصول معنوی برنامه را که به شما انتقال می¬دهد، کار کنید، پاک و هوشیار خواهید ماند. او در واقع ضامن و پشتیبان دوران سخت و خلاء من است. راهنما وظیفه ای در قبال ما ندارد، اما خدمتگذاری است که بنا به شرایط و وقت و موقعیتش میتواند تجربه ی بهبودی خود را با ما شریک شود. رابطه راهنما و رهجو رابطه ای خاص و متفاوت است. تجربه نشان داده کسانی که نتوانستند با راهنمایشان رابطه خوب و صادقانه برقرار کنند دچار لغزش و ناهوشیاری مداوم میشوند. تسلیم به راهنما یک تمرین بزرگ روحانی برای تسلیم شدن به خداوند و نیروی برتر است.
زندگی ما پیش راهنما باید کتابی باز باشد. معمولا فکر راهنماها برای رهجوها بسیار قوی¬تر کار میکند تا برای خودشان. راهنما بخاطر تجربه و وقوف به نقصهاي شخصيتي كه در قدمها با آنها روبرو شده میتواند به راحتی ریشه ی اعمال ما را به ما نشان دهد و ما را از اشتباهات فاحش و تکراری آگاه کند. در اين برنامه راهنما یک متخصص و شخص خاص و عارف نیست. او فقط یک معتاد جنسی بهبود یافته است که برای ما وقت میگذارد و چراغی را که در دستش است جلوی ما میگیرد تا راه ما نیز روشن شود.
به سوالهاي زير نيز پاسخ دهيد
]• آیا از تماس با راهنما ترس دارم؟ اگر بله از چه چیزی در این تماس میترسم؟
• چه وقتهایی با راهنما تماس می¬گیرم؟
منظور این است که در چه موقعیت و حالت. فقط وقتی وسوسه هستم یا پر از رنجش و ناراحتیها و فشارها هستم و یا زمانهاییکه حال خوبی دارم تماس میگیرم؟
• هدف و یا موضوع اصلی مکالمه من با راهنما چه چیزی است؟ مردم – مکانها – کارها یا چیزهای عمومی؟ - پیرامون شهوت و سپردن آن یا تسلیم شدن به شهوت؟
• آیا احساس می¬کنم تماس با راهنما برای من الزامی است؟ در این مورد متعهد هستم؟ چند بار در هفته با راهنما در تماس هستم؟
• آیا میدانم در چه روزها و لحظاتی راهنمای من در دسترس است؟
• مشخصه های اصلی راهنمای من چیست و ملاک انتخاب من چه بوده؟
تجربه شخصی بنده به من فهماند که یک تازه وارد هرگز نباید به دنبال راهنمای پاکی بالا باشد و هرگز نباید ملاک انتخاب راهنما را پاکی بالا قرار بدهد. اتفاقا یک راهنما با پاکی نزدیک به من بسیار بهتر میتواند راهکارهایی به من بدهد که برایم آسانتر باشد. و همچنین وقت و انرژی بیشتری بگذارد. دلایل مختلفی وجود دارد. یکی از دلایل آن این است که قدیمی ترها معمولا شلوغتر هستند و وقت کافی را برای ما ندارند. همچنین بعضی از آنها بخاطر پستهای خدماتی حساس و وقت گیر در انجمن، باز آنچنان که باید نمی¬توانند پاسخگوی ما باشند. اما دلیل مهمتر اینکه معمولا موضع و موقعيت یک راهنمای قدیمی نسبت به نقطه های عجز سالهای اولیه خود و انگيزه هاي اوليه پاكي کمی تغيير كرده. این به معنای درک نکردن ما نیست بلکه به معنی این است که ابزارهایی را که یک قدیمی بکار میگیرد امکان دارد با ما کمی متفاوت باشد. راهکارهایش هم شايد برای ما زياد ملموس نیست.
این اتفاق برای يك عضو قديمي افتاد که چند رهجو شاکی شدند که ما هرچه میگوییم و راهکار می¬خواهیم، تو میگویی دعا کن و با خدا باش و یاد او کن و رابطه ی عمیقتری با او داشته باش. این کار تقریبا برای ما غیر ممکن است. اما یک عضو قدیمی این ابزار را شاید خیلی بهتر درک میکند و بسیار برایش قابل لمس تر است.
«راهنما برای گوش شنوا و قلب فهمیده دعا می¬کند.» کتاب سفید