انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: کتابخوانی قدم دهم (الانان)
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قدم دهم
به تهیه ترازنامه شخصی خودادامه دادیم و در صورت قصور بلافاصله بدان اقرار کردیم
قدم دهم شروع آن چیزی است که برخی از اعضاء از آن به عنوان قدم های حماسی یاد می کنند. بعضی دیگر به آنها قدم های تداوم رشد می گویند. قدم دهم به ما کمک می کند که اصول و ابزارهای قدم های قبلی را در زندگی روزمره خود به کار ببریم. برای اینکه آرامش خود را تقویت کنیم به پیشرفت خود ادامه می دهیم، به فهرست برداری از خصوصیات خود ادامه می دهیم و از دیگران دلجویی می کنیم.
اگر هنگام کار کردن روی قدم های یک تا نه خود دقیق و صادق بوده ایم. مرحله بازسازی خرابی های گذشته را آغاز کرده ایم. نقاط ضعف خود را به خدا سپردیم. حالا تلاش مستمری را برای تغییر رفتار گذشته خود در جهت بهتر شدن به کار می بندیم. شروع کرده ایم که به خودمان و نیازهایمان توجه کنیم به جای اینکه به زندگی و الکلیها واکنش نشان بدهیم، روی خودمان کار می کنیم. با قدم دهم لیست خود را پاک و سالم نگه می داریم چون نمی خواهیم به طرف الگوهائی که با آنها به خودمان آسیب می زدیم بلغزیم . لغزشها به خصوص در زمان های استرس و ناراحتی به سراغمان می آید و زمانی است که به طور طبیعی به رفتارهای قدیمی و تدافعی خویش باز می گردیم. برنامه بهبودی تمام نواقص انسان را برطرف نمی سازد و ما را از تمامی دردهای زندگی خلاص نمی کند، اما ابزاری را در اختیار ما می گذارد که به وسیله آنها با مشکلات برخورد کنیم و به کار کردن برای پیشرفت خود ادامه دهیم.
راه های زیادی وجود دارد که می توان از آن طریق به تهیه ترازنامه شخصی ادامه داد. اعضاء می گویند که سه نوع فهرست برداری مفید را پیدا کرده اند. نوع لحظه ای، روزانه و ترازنامه طولانی مدت دوره ای. یک فهرست لحظه ای در هر زمان از طول روز که احساس کردیم اشتباهی انجام داده ایم. می تواند استفاده شود. می توانیم مسئولیت نقش خود را بپذیریم. در آن لحظه متوقف شویم و به اشتباهامان اعتراف کنیم و نسبت به نوع دیگر واکنشمان، از خود سؤال کنیم.
هر اشتباهی که اتفاق می افتد ممکن است در همان لحظه به آن پی نبریم اما یک لیست روزانه می تواند کمک کند تا بیشتر بتوانیم خود را با نوع رفتارمان و تغییر رفتارمان وفق دهم. می توانیم برای چند لحظه هر روز غروب تمام تجربیات آن روز خود را چه مثبت و چه منفی مورد ارزیابی قرار دهیم. بعضی ترجیح می دهند که ابتکار جزئی از کارهای پایان روزشان باشد، درست مثل مسواک زدن دندانها احتیاجی نیست که یک لیست بلند بالا بنویسیم. این کار می تواند ذهنی هم انجام شود و یا از طریق یک نت برداری ساده و سریع روی آنچه که خوب انجام شده و آنچه که می توانست بهتر باشد، صورت گیرد. می توانیم نقشه بکشیم که روز بعد تمام اشتباهات امروز را جبران کنیم. اگر تقاضای شهامت کنیم و بخواهیم که وظیفه خود را انجام دهیم، می بینیم که به آرامی می خوابیم و روز بعد را با وجدانی راحت آغاز می کنیم. برخی ترجیح می دهند که صبحها به عنوان یکی از کارهائی که با آن روز خود را شروع می کنند لیستی تهیه کنند شاید این کار را هنگام رانندگی به سمت محیط کار یا در طول ملاقات با راهنمایمان در ساعت های تنظیم شده انجام دهیم.
شاید بخواهیم لیست دقیقی به صورت دوره ای داشته باشیم. لیستهای سالانه یا هر دو لیست سال یکبار که با همراهی راهنمایمان تهیه می کنیم، کمک می کند که بر روی عمیق ترین خصوصیات خود کار کنیم و خصوصیات جدیدی که در نتیجه این سفر روحی به دست آورده ایم، را بیابیم. یک لیست می تواند یادآور این باشد که به خود به خاطر پیشرفتی که کرده ایم اما در لیست روزانه خود متوجه آن نشدیم پاداش دهیم. با استفاده از اصل اساسی پیشرفت یعنی ترازنامه قدم چهارم الانان یا دفترچه فهرست قدم چهارم الاتین، فهرست های منصفانه دقیقی تهیه می کنیم و به لیست اولیه خود دوباره نگاهی می اندازیم. گاه به گاه بر روی یک بخش از زندگیمان تمر کز می کنیم. هر بار تعهد خود را برای ادامه این خودآزمائی تجدید می کنیم و از نظر روحی رشد می کنیم. اگر ایجاد یک تغییر احساس ترس به وجود می آورد. به سادگی در می یابیم که یک تلاش روزانه همراه با صداقت و سادگی، ترس را کاهش می دهد.
درست مانند قدم چهارم، توجه به این نکته خیلی مهم است که کارهائی را که خوب انجام داده ایم به همراه اشتباهات خود در لیست بگنجانیم. می توانیم از خود بپرسیم که در کدام رفتار خود پیشرفت کرده ایم با کدام خصوصیت مثبت را از خود نشان می دهیم. مطمئناً روزهای زیادی وجود دارد که ما خود را خوب کنترل کرده ایم و هیچ کدام از رفتارهای گذشته خود را نشان نداده ایم.

قسمت دوم قدم دهم می گوید: وقتی اشتباه کردیم فوراً آن را اعتراف کنیم. به مرحله اعتراف اشتباهاتمام و جبران آنها برای خودمان و دیگران ادامه می دهیم. تا زمانی که ما را فروتن نگه داشته و به ما کمک کند تا دیگران را همان گونه که هستند بپذیریم. به طور منظم و مرتب این کار را بارها و بارها انجام می دهیم تا یادآور این کلمات پندآموز قدیمی به خود باشیم و اشتباه کردن یک خصلت انسانی است و بخشیدن یک خصلت الهی. انسانیت و خصائص معنوی ما وقتی که اشتباهات خود، دیگران را می پذیریم و می بخشیم وسعت می یابد. می فهمیم که وقتی همیشه حق را به جانب خود ندانیم. بیشتر احساس آرامش می کنیم. می توانیم به دیگران اجازه دهیم که از نتایج تصمیمات خود سود ببرند یا رنج ببرند. بیشتر و بیشتر با خودمان احساس راحتی می کنیم. همانطور که روی قدم دهم به طور منظم کار می کنیم، به تقاضای کمک از قدرت مافوق خودمان ادامه می دهیم. وقتی کارهای روزانه خود را لیست می کنیم. نقاط ضعف خود را به خدا اعتراف می کنیم، آماده می شویم و خاضعانه از خداوند می خواهیم که آنها را از بین ببرد. لیست کسانی را که به آنها لطمه زده ایم تهیه می کنیم و در پی جبران آن هستیم. در تهیه لیست قدم دهم، از تمام قدم های قبلی استفاده می کنیم به خاطر می آوریم که با خودمان با عشق و مهربانی رفتار کنیم. چون رنج ناشی از اشتباهات خود را تجربه کرده ایم. نمی خواهیم دوباره آن رنجها را تجربه کنیم. به کار کردن روی برنامه خود ادامه می دهیم. درست مثل اینکه کیفیت زندگی ما به آن بستگی دارد. و واقعاً هم دارد. کامل کردن قدم های چهارم تا نهم تضمین نمی کند که زندگیمان کاملاً آرام و خالی از مشکلات باشد. لحظاتی وجود دارد که ما احساس می کنیم به گذشته برگشته ایم و درست مثل روز اول خود در الانان هستیم. با همان خصوصیات منفی که عوض نشده است. کار کردن روی قدم دهم به ما کمک می کند که تنش لحظات بد خود را کنترل کنیم و خود را در حالت تعادل نگهداریم. ادامه دادن به تهیه ترازنامه شخصی باعث می شود که ترازنامه ما پاک و شفاف نگه داشته شود و سلامت روحی و احساسی و جسمی ما را حفظ می کند تا بهتر بتوانیم با لحظات سختی که در زندگی روزانه اتفاق می افتد برخورد کنیم.