انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز+اندیشه امروز-هشتم دی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
از دید دیگران8 دی

«وقتی فردی از یک کمبود سخن میگوید، اولین واکنش ما ممکن است تدافعی باشد.... [اما] اگر واقعاً میخواهیم آزاد باشیم، به نظرات معتادان انجمن به دقت توجه میکنیم.»

کتاب پایه

v

در مقطعی از بهبودی خود به این درک ناخوشایند میرسیم که بینشی که نسبت به خود داریم، لزوماً مانند بینشی نیست که دیگران نسبت به ما دارند. شاید به بدی، خوبی، زیبایی یا زشتی که تصور میکنیم هستیم، نباشیم—اما برای اینکه با اطمینان درباره خود قضاوت کنیم، بیش از اندازه به خود نزدیک هستیم. در اینجاست که دوستان ما طبق برنامه وارد عمل میشوند و با دقت کافی آنچه را که هنگام نگریستن به مسیر ما مشاهده میکنند، با ما در میان میگذارند. چیزهای خوبی درباره ما میگویند که شاید خود ما از آنها بیاطلاع باشیم و مشکلاتی را نیز به ما میگویند که شاید خود ما قادر به مشاهده آنها نباشیم.

ممکن است به این "کمک" به حالت تدافعی واکنش نشان دهیم و در برخی موارد حق با ما باشد. اما حتی اظهارات بدخواهانه درباره کمبودهای فرض شده میتواند بر برخی از جنبههای بهبودی ما که خود قادر به مشاهده آنها نیستیم، روشنی افکند. هر گاه که بینش مفیدی مطرح شود، حال به هر دلیلی که ارائه شود، نمیتوانیم آن را نادیده بگیریم.

نباید منتظر دیگران باشیم تا فوراً بینش خود را ارائه دهند. وقتی وقت خود را با راهنما یا سایر اعضای NA میگذرانیم، مطمئناً میتوانیم اولین قدم را برداریم و از آنها بخواهیم نظر خود را درباره زمینههای خاص زندگی ما که خود از آنها بیاطلاع هستیم، به ما بگویند. ما به بینشی نسبت به زندگی خود نیاز داریم که از بینش خود وسیعتر باشد؛ میتوانیم با مشاهده خود از دید دیگران، این بینش را به دست آوریم.

v

فقط برای امروز: سعی میکنم خود را همان طور که واقعاً هستم، ببینم. به آنچه دیگران درباره من میگویند، گوش میدهم و خود را از دید آنها مشاهده میکنم.
هر کاری را می توان به دو طریق انجام داد.
راه بهتر بیرون نگاه داشتن وجود خویش هنگام انجام کار است،نه به خود بیندیشید نه به مزایا،منافع ،حقوق و امتیازهای تان
فقط به خوبی هایی بیندیشید که می توانید برای دیگران ابراز کنید.
دیگران از شما جدا نیستند،شما و دیگران بخشی از یک کل هستید.
8 دي
فرار و گريز از مسائل و مشكلات و دردها و پشت گوش انداختن آنها، ابزار گذشته در دوران وابستگي‌هايم موجودي از من ساخت به نام معتاد، بیماری وابسته به تأييد ديگران، وابسته به افكار و رفتارهای بيمارگونه و ... وقتي وارد گروه رهایی از وابستگی‌ها و هم‌وابستگی‌ها شدم، حرف‌هايي از دهان اعضای قدیمی مي‌شنيدم، كه باعث بهت و حيرتم مي‌شد. در گروه خودیاری با كساني آشنا شدم كه از عمق جهنم و فلاكت و بدبختي سر برآورده و در كمال فروتني و تواضع به انسان‌هاي شريف و فداكار و خدمتگزاری قانع تبديل شده‌اند. امروز دوستان گروه وابسته‌ام تلاش صميمانه‌اي حتي تا مرز شايستگي‌هايشان به دوستان و من كمك مي‌كنند. سادگي و افتادگي از خصوصيات بارز اين انسان‌هاي شريف مي‌باشد. آيا من هم به شايستگي‌هاي خودم توجه مي‌كنم؟ پروردگارا: مرا ياري كن تا در كمال فروتني جايگاه واقعي خود را در رابطه با دوستان قديمي و تازه وارد پيدا كنم. خداوندا: کمک کن تا فردی مفید و قابل پذیرش در این اجتماع باشم. امروز فروتني و تواضع حلقه‌ی پيوند من به دوستان و ساير انسان‌ها مي‌باشد. خداوندا: تو را به خاطر همه چيزهایی که به من عطا فرمودی سپاسگزارم.
كمك كنيد تا بدانم

چگونه موجودي هستم!