انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-هفدهم شهریور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
17 شهریور نافرمانی

«وقتی نافرمان میشویم، نباید ایمان خود را از دست دهیم.»

کتاب پایه

v

بسیاری از ما سراسر زندگی خود را در نافرمانی به سر بردیم. پاسخ اولیه ما به هر نوع فرمان اغلب منفی است. انکار ناخودآگاهانه قدرت برای بسیاری از معتادان ظاهراً یک نقص شخصیتی دردسرآفرین است.

بررسی دقیق خود میتواند طرز واکنش ما نسبت به دنیای اطراف خود را نشان دهد. میتوانیم از خود بپرسیم آیا نافرمانی ما نسبت به مردم، مکانها و مؤسسات توجیهی دارد. اگر به قدر کافی به نوشتن ادامه دهیم، معمولاً میتوانیم از کارهای دیگران بگذریم و نقش خود را در امور آشکار کنیم. متوجه میشویم آنچه دیگران بر سر ما آوردهاند، به اندازه طرز واکنش ما نسبت به موقعیتهایی که خود را در آن یافتهایم، مهم نبوده است.

ترازنامه مستمر و منظم به ما این امکان را میدهد که الگوهای واکنش خود نسبت به زندگی را بررسی کنیم و ببینیم آیا به نافرمانی مزمن گرایش داریم یا خیر. گاهی اوقات متوجه خواهیم شد در حالی که معمولاً به جای ریسکناپذیری، از آنچه به ما پیشنهاد میشود، پیروی میکنیم، رنجشهایی را به طور مخفیانه نسبت به اعمال قدرت در دل داریم. اگر این رنجشها را به حال خود رها کنیم، میتوانند ما را از مسیر برنامه بهبودی منحرف سازند.

فرآیند تهیه ترازنامه به ما امکان آشکارسازی، ارزیابی و تغییر الگوهای نافرمانی را میدهد. نمیتوانیم با تهیه ترازنامه دنیا را تغییر دهیم، اما میتوانیم طرز واکنش خود را نسبت به آن تغییر دهیم.

v

فقط برای امروز: میخواهم از آشوب حاصل از نافرمانی رهایی یابم. قبل از عمل، خود را ارزیابی میکنم و درباره ارزشهای واقعی خود فکر میکنم.
  فقط برای امروز از کتاب جی پی واسوانی 17 شهریورآه ای روح من!
تا کی برسطح زندگی شناور خواهی ماند؟
تاکی از آنچه زندگی می دهد ومی ستاند دل خوش خواهی داشت؟
به ژرفای وجود خود فرو رو.
آنجا گنجی لایزال نهفته است،
ثروت متعال زندگی.


 
17 شهريور کدا
امروز امتياز من نسبت به دیگر همدردانم در زندگي گذشته‌ام، داشتن حق انتخاب و تصمیم‌گیری است. حقي كه از روي آزادي و رهايي از دست عادتها و وابستگی‌ها و توسط تصميم‌گيري خودم و کمک راهنمایم انجام مي‌شود. امروز دیگر نياز ندارم زندگيم را با تصديق و تأييد ديگران به‌شکل خوب و رضايت بخش درست كنم. امروز نياز به تشكر كسي در مقابل اعمالم ندارم. بلکه رضايت دروني و روحي‌ام، تأیید همان حق انتخاب و تصمیم‌گیری مناسب داشتن است. حال اين كه امكان دارد كسي از ما در مقابل كاري که کردیم از ما تشكر كند. آيا كار و تشويق آن‌ها مرا به خودم مغرور نمي‌كند؟ امروز حق انتخاب و تصمیم‌گیری، دلسوزي و ترحم و رنجش را از خودم مي‌گيرم. با اين‌كه تأييد و تشويق ديگران لذت بخش است، ولي اين‌كار براي آرامش من لزومي ندارد. اکنون می‌دانم که قدرداني از خود، قدرداني از خداوند است. نياز امروزم در تأييد خودم، در اين است كه بدانم آن‌چه مي‌كنم، بهترين كاري است كه توانايي انجامش را دارم. خداوندا: از تو به‌خاطر قدرت ارزيابي و شناخت خودم تشكر مي‌كنم!
سعادت در داشتن حق انتخاب است!


 
17شهریور
( نافرمانی )
 «وقتی نافرمان میشویم، نباید ایمان خود را از دست دهیم.»
 کتاب پایه  *
بسیاری از ما سراسر زندگی خود را در نافرمانی به سر بردیم. پاسخ اولیه ما به هر نوع فرمان اغلب منفی است. انکار ناخودآگاهانه قدرت برای بسیاری از معتادان ظاهراً یک نقص شخصیتی دردسرآفرین است.  بررسی دقیق خود میتواند طرز واکنش ما نسبت به دنیای اطراف خود را نشان دهد. میتوانیم از خود بپرسیم آیا نافرمانی ما نسبت به مردم، مکانها و مؤسسات توجیهی دارد. اگر به قدر کافی به نوشتن ادامه دهیم، معمولاً میتوانیم از کارهای دیگران بگذریم و نقش خود را در امور آشکار کنیم. متوجه میشویم آنچه دیگران بر سر ما آوردهاند، به اندازه طرز واکنش ما نسبت به موقعیتهایی که خود را در آن یافتهایم، مهم نبوده است.  ترازنامه مستمر و منظم به ما این امکان را میدهد که الگوهای واکنش خود نسبت به زندگی را بررسی کنیم و ببینیم آیا به نافرمانی مزمن گرایش داریم یا خیر. گاهی اوقات متوجه خواهیم شد در حالی که معمولاً به جای ریسکناپذیری، از آنچه به ما پیشنهاد میشود، پیروی میکنیم، رنجشهایی را به طور مخفیانه نسبت به اعمال قدرت در دل داریم. اگر این رنجشها را به حال خود رها کنیم، میتوانند ما را از مسیر برنامه بهبودی منحرف سازند.  فرآیند تهیه ترازنامه به ما امکان آشکارسازی، ارزیابی و تغییر الگوهای نافرمانی را میدهد. نمیتوانیم با تهیه ترازنامه دنیا را تغییر دهیم، اما میتوانیم طرز واکنش خود را نسبت به آن تغییر دهیم.
 * فقط برای امروز: میخواهم از آشوب حاصل از نافرمانی رهایی یابم. قبل از عمل، خود را ارزیابی میکنم و درباره ارزشهای واقعی خود فکر میکنم.
17شهریور از کتاب اندیشه امروز  a day at a time
زمانيكه‌ در طول‌ برنامه‌ آمادگي‌ آنرا مي‌يابيم‌ كه‌ با گذشته‌ روبرو شويم‌ بايد بدانيم‌ كه‌در تمام‌ شرايط‌ بايد صداقت‌ داشته‌ باشيم‌. حقيقت‌ تا جائيكه‌ به‌ من‌ و رفتار من‌ مربوط‌مي‌شود بايد بيان‌ گردد اگر چه‌ گاهي‌ موجب‌ جريحه‌ دار شدن‌ غرور شود و يا تصورديگران‌ را نسبت‌ به‌ من‌ بطور كلي‌ دگرگون‌ نمايد. ولي‌ هميشه‌ بايد بخاطر داشته‌ باشيم‌كه‌ ما بهيچ‌ عنوان‌ حق‌ نداريم‌ كه‌ تحت‌ عنوان‌ صادق‌ بودن‌ و بيان‌ حقيقت‌ باعث‌ ايجادصدمه‌ در زندگي‌ فراد و روابط‌ بين‌ آنها گرديم‌. ما بايد مرز بين‌ صداقت‌، خود آزاري‌ ومردم‌ آزاري‌ را كاملاً درك‌ كنيم‌ و بدانيم‌ در موقعيت‌هاي‌ مختلف‌ از چه‌ تاكتيكهايي‌استفاده‌ نمائيم‌.آيا من‌ به‌ قدرت‌ حقيقت‌ و آرامشي‌ كه‌ پس‌ از پذيرفتن‌ آن‌ در وجودم‌ حس‌ مي‌شود پي‌برده‌ام‌ ؟خداوندا مرا ياري‌ كن‌ تا صداقت‌ را به‌ حربه‌اي‌ جهت‌ آزار خود و ديگران‌ تبديل‌ننمايم‌؟ آيا من‌ قادر خواهم‌ بود كه‌ در نهايت‌ آرامش‌ و بلوغ‌ فكري‌ و با صداقت‌ كامل‌يكبار براي‌ هميشه‌ با گذشته‌ خود روبرو و با آن‌ تمم‌ شوم‌ و پرونده‌ها را براي‌ هميشه‌بايگاني‌ نمايم‌؟ آيا در رويارويي‌ با گذشته‌ قادر خواهم‌ بود كه‌ «من‌» خودخواه‌ و سلطه‌طلب‌ و بي‌ توجه‌ به‌ حقوق‌ ديگران‌ را تنها گذاشته‌ و من‌ تغيير يافته‌ دوست‌ داشتني‌ رابه‌ ديگران‌ معرفي‌ كنم‌؟
«صادق‌ بودن‌ با بي‌ توجه‌ بودن‌ تفاوت‌ دارد»