انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-چهارم شهریور
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

4 شهریور ترازنامه قدم دهم

« به تهیه ترازنامه شخصی ادامه دادیم و وقتی خطا کردیم سریعاً به آن اقرا کردیم.»

قدم دهم

v

انجام روزانه قدم دهم ما را بر پایه روحانی مستحکمی استوار میسازد. در حالی که هر یک از اعضاء سؤالات مختلفی را میپرسند، برخی سؤالات تقریباً برای همه مفید شناخته شده است. دو سؤال مهم قدم دهم این است: «آیا با خود، اعمال و انگیزههای خود صادقانه ارتباط برقرار میکنم؟ و آیا برای آگاهی از اراده خداوند برای خود و قدرت اجرای آن دعا میکنم؟» این دو سؤال اگر صادقانه پاسخ داده شود، ما را به سوی بررسی دقیقتری از اعمال روزانه خود رهنمون میسازد.

وقتی بر روابط خود با دیگران تمرکز میکنیم، شاید بپرسیم: «آیا امروز به کسی به طور مستقیم یا غیر مستقیم آزار رساندهام؟ آیا امروز در نتیجه اعمال خود باید از کسی جبران خسارت کنم؟» این مسئله را در ترازنامه خود ساده میپنداریم، در صورتی که نیز باید به یاد داشته باشیم بپرسیم: «کجا اشتباه کردهام؟ چگونه میتوانم این کار را دفعه بعد بهتر انجام دهم؟»

اعضای NA اغلب متوجه میشوند ترازنامههایشان شامل سؤالات مهم دیگری است. «آیا امروز نسبت به خود مهربان بودهام؟ آیا کاری را بدون انتظار جبران برای فرد دیگری انجام دادم؟ آیا ایمان خود به نیرویی برتر و مهربان را مجدداً با صراحت اعلام کردهام؟»

قدم دهم قدم پایداری و دوام برنامه NA است. قدم دهم به ما در ادامه زندگی آرامشبخش در بهبودی کمک میکند.

v

فقط برای امروز: بررسی اعمال روزانه خود را به خاطر میسپارم. اگر به کسی صدمه زدهام، آن را جبران میکنم. درباره اینکه چگونه میتوانم به طرز دیگری عمل کنم، فکر میکنم.
خدا حقیقت است،
خدا عشق است.
در مواجه با دیگران حقیقت را دنبال کنید.
هرگز فراموش نکنید که جان حقیقت،عشق است ومهر.
به همه عشق بورزید.
4 شهريور کدا
خيلي از ما قادر نيستيم خودخواهي و خودمحوری خود را تشخيص دهيم. هنوز هم دست از جنگ نكشيده و قادر به تشخيص رفتار ويرانگر خودمان نمي‌باشيم. طبق نظرات خودمان مشكلات و نابساماني‌هايمان را ناشي از عوامل ديگري مي‌دانيم. حاضر نيستيم با اصول برنامه بیماری خود و شرایط زندگی را بپذيريم، كه همه مشكلات در سر ما با افکار و رفتارهای ناسالم و غير منطقي و غير عقلاني خودمان شكل گرفته است. آيا اعتقاد دارم كه قدرتي ما فوق‌تر از من، قادر است كه سلامتي عقل را به من بازگرداند؟ امروز مي‌دانم كه براي افراد وابسته پذيرش و اقرار به نداشتن سلامتي عقل كه از روي همين موضل و بيماري داراي افکار و رفتاري غير منطقي هستند، بسيار دشوار است. آيا ساير وابستگان كه از اين بيماري در عذابند قادر هستند، به تشخيص علائم و فعالیت بيماري خود با صداقت جهت كمك خواستن به جلسات آمده و جوياي راهکارهایی برای خود بهبودي باشند؟ خداوندا: تو را به خاطر روشن بيني كه به من عطا كردي سپاسگزارم. من نیاز به تو دارم و تو نیازم را در اصول برنامه‌ی خودیاری به من عطا می‌فرمایی! آیا من خود را تسلیم اصول برنامه کرده‌ام؟
غرور و خود بزرگ بيني دو عامل شكست!


 
4شهریور از کتاب اندیشه امروز  a day at a time
در بين‌ ما افرادي‌ هستند كه‌ ندرتاً از احساس‌ گناه‌ رها مي‌باشند. ما ممكن‌ است‌ كه‌بخاطر گفتار با اعمال‌ و يا كارهاي‌ ناتمام‌ خود احساس‌ گناه‌ كنيم‌. اتهامات‌ دروغين‌ وغيرمنطقي‌ ديگران‌ نيز ممكن‌ است‌ احساس‌ گنان‌ را در ما تقويت‌ و تشديد نمايد.احساس‌ گناه‌ توانايي‌ ما را در انجام‌ امور روزمره‌ كاهش‌ خواهد داد و اجازه‌ نخواهدداد كه‌ از توانائيهاي‌ خود در رويارويي‌ با مسائل‌ و مشكلات‌ استفاده‌ كنيم‌. هنگاميكه‌ من‌ احساس‌ گناه‌ مي‌كنم‌ بايد از آن‌ رهايي‌ يابم‌ تا احساس‌ آرامش‌ كنم‌ وتنها راه‌، تشخيص‌ علت‌ و تصحيح‌ آن‌ مي‌باشد نه‌ فراموش‌ كردن‌ و نديده‌ گرفتن‌ و به‌تعويق‌ انداختن‌ آن‌.آيا سرانجام‌ من‌ آموخته‌ام‌ كه‌ همه‌ چيز را ساده‌ و آسان‌ نگه‌ دارم‌؟آيا زمانيكه‌ احساس‌ گناه‌ مي‌كنم‌ و فكر مي‌كنم‌ اين‌ احساس‌ بدون‌ دليل‌ مشخص‌ وتنها بخاطر گذشته‌ و رفتار معتادگونه‌ من‌ بوده‌ است‌ از خداوند مي‌خواهم‌ كه‌ مرا ياري‌دهد تا از اين‌ احساس‌ رهايي‌ يابم‌؟آيا من‌ آموخته‌ام‌ كه‌ احساس‌ گناه‌ موجه‌ و غيرموجه‌ نياز به‌ رويارويي‌، تشخيص‌ ورهايي‌ دارد؟
«راي‌ گناهكار بودن‌ ابدي‌ نيست‌»