انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-دهم مرداد
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
10 مرداد رهایی از احساس گناه

«اعتیاد ما را اسیر خود کرد. ما زندانی ذهن خود بودیم و با احساس گناه خود محکوم شده بودیم.»

کتاب پایه

v

احساس گناه یکی از موانع مشکلآفرین در بهبودی است که به طور معمول با آن مواجه میشویم. یکی از انواع شناختهشدهتر احساس گناه، خودبیزاری است که وقتی سعی در بخشش خود میکنیم اما احساس بخشودگی نمیکنیم، حاصل میشود.

چگونه میتوانیم خود را ببخشیم تا این بخشش را احساس کنیم؟ ابتدا به خاطر میسپاریم گناه و شکست حلقههای زنجیری جدانشدنی نیستند. صحبت صادقانه با راهنما و سایر معتادان بر این مسئله صحه میگذارد. نتیجه این صحبت در اکثر مواقع، آگاهی خردمندانهتر از نقشی است که خود ما در امور زندگی خود ایفا کردهایم. گاهی اوقات متوجه میشویم انتظارات ما بسیار بالا بوده است. به جای انگشت گذاشتن بر مشکلات، تمایل خود به پیدا کردن راه حل را افزایش میدهیم.

جایی در طول مسیر به اینکه واقعاً چه کسی هستیم، پی میبریم. معمولاً متوجه میشویم نه موجودات مطلقاً کاملی هستیم و نه موجودات کاملاً ناقصی که تصور میکردیم. لازم نیست بر اساس توهمات خود یا بر خلاف آنها زندگی کنیم؛ تنها باید در واقعیت زندگی کنیم.

v

فقط برای امروز: از نقاط قوت خود سپاسگزارم و نقاط ضعف خود را میپذیرم. از طریق تمایل و فروتنی، برای پیشرفت در بهبودی و رهایی از احساس گناه آزادی عمل پیدا کردهام.
انهدام نفس در دروازه ی قلمرو الهی را می گشاید.
آیا شهامتِ انهدام نفسم را ،خصایص وتمایلات نا مطلوبم را،دارم؟
آیا می توانم وابستگی هایم را قطع کنم وخودرا سراسر به رحمت خداوند بسپارم؟
10 مرداد
اطمينان دارم كه وسوسه‌ی افکار و رفتاری در كنار من در كمين است. به هنگام سحر در دعا و نيايشم از خداوند تمنا مي‌كنم كه مرا از گزند وسوسه‌ی قدرتمند در امان نگه دارد. وسوسه بسيار موذي و حيله‌گر و داراي صبر است و آماده به حمله می‌باشد، تا در لحظه‌اي مرا در دام تارهاي نابودگرش به هلاكت برساند. به درستي نمي‌دانم كه اين وسوسه در كجا و كي و در چه صورتی به سراغ من خواهد آمد. ولي اين را مي‌دانم كه اوّلين جواب بله به وسوسه را من می‌گویم و من را به همان جايي مي‌كشاند كه از آن‌جا آمده و فرار مي‌كردم. بهتر است بدانم كه رها شدن از دام وابستگي شايد هرگز اتفاق نيفتد، يا شايد باز اگر گرفتار شدم، خداوند من را نجات دهد! آيا هنوز هم براي همرنگ شدن با دوستان هم‌وابسته و مصرف‌كننده و اسير دست بیماری اعتياد، خودم را با آنها هم‌آواز و هم راه مي‌كنم؟ آيا هنوز پُك زدن به سيگار و قلیان، غذاي پرچرب و خوشمزه، وسوسه‌ی ميز بيليارد، ورق بازي و بازي‌هاي كامپيوتري و شرط‌بندی مرا دچار وسوسةه‌ی فقط يك بار بكن و بعد رها كن افكارم را تصرف مي‌كند؟ آیا هنوز هم با رفیقان بازی و اماکن خلاف و ابزارهای خلافکاری در ارتباطم؟
وسوسه‌ی فقط يك‌بار و يك وعده را رها كن!
انديشه امروز 10 مرداد 
 a day at a time  
زماني که يک معتاد هر روز صبح چشمان خودرا باز ميکند و روز خود را با حقايق دردناک اعتياد با درد استخوانها ، خميازه هاي مکرر ، عرق کردن و تحريک مداوم آغاز مي کند . هنگاميکه يک فرد معتاد در کمال نااميدي آرزوي مرگ ميکند و در همان حال تحت تاثير غريزه حيات به انواع کارها دست مي زند که ماده مورد نياز خود را تهيه و به زندگي خود ادامه مي دهد . هنگاميکه اين شخص روز بعد مجددا از خواب بر ميخيزد و تمام اين کارها را مجددا انجام مي دهد چه چيزي به جز شجاعت و شهامت مي تواند انگيزه او باشد . شهامت جهت زنده ماندن ، زيستن و رنج بردن . برنامه به ما مي آموزد شهامتي را که هر روز در جهت نابودي جسم و روان خود به طور مکرر به کار ميبنديم در راههاي مفيد و سازنده به کار گيريم . 
آيا من شهامت آنکه تنها براي 24 ساعت تلاش کنم در خود يافته ام ؟
ما شهامت را به طريقي سخت و دشوار آموخته ايم ، حال قادريم که با استفاده از زهنمودهاي برنامه آنرا در جهت بهبود زندگي خود و ديگران به کار گيريم . 
آيا من قادر خواهم بود که نياز به زنده ماندن خود را با استفاده از موادي که حاصلي جز ويراني روح و جسم من ندارد با عشق و محبت و احترام به دوستانم در برنامه جايگزين کرده و جايگاه انساني خود را دوباره به دست آورم ؟
"خداوند مرا محافظت کرد تا اراده او را در برنامه عملي کنم " 

انديشه امروز 10 مرداد 
 a day at a time 
کپي از اين مطلب فقط با ذکر نام سايت و تالار بانيان بهبودي مجاز مي باشد . 
www.forum.banianbehboodi.ir
www.banianbehboodi.ir