انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-هشتم تیر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
حفظ طراوت بهبودی8 تیر

«از خود خوشنود بودن، دشمن اعضایی است که دارای مدت زمان پاکی چشمگیری هستند. اگر برای مدت زیادی از خود خشنود باقی بمانیم، فرآیند بهبودی متوقف میشود.»

کتاب پایه

v

پس از گذشت چند سال اول بهبودی، اکثر ما به تدریج احساس میکنیم دیگر مسائل جدی وجود ندارد. اگر در کارکرد قدمها سختکوش بودهایم، گذشته ما بسیار مستحکم است و اکنون اساس محکمی داریم که آینده خود را بر آن بنا کنیم. آشنایی با قدمها به ما این امکان را میدهد که مشکلات را به همان سرعتی که به وجود میآیند، حل و فصل کنیم.

وقتی به این مرتبه از آرامش دست پیدا میکنیم، ممکن است مایل باشیم آن را در مسیر بهبودی به عنوان "ایستگاه استراحت" در نظر بگیریم. اما انجام این کار طبیعت بیماری ما را کم اهمیت جلوه میدهد. اعتیاد صبور، فریبنده، پیشرونده و لاعلاج است. این بیماری کشنده نیز هست—ممکن است در اثر آن جان خود را از دست دهیم، مگر اینکه به درمان آن ادامه دهیم. درمان اعتیاد برنامه حیاتی و مداوم بهبودی است.

قدمهای دوازدهگانه یک فرآیند است، مسیری است که با طی آن یک قدم از بیماری خود پیشی میگیریم. جلسات، راهنمایی، خدمت و قدمها همواره برای بهبودی مداوم ضروری است. گرچه ممکن است با پنج سال پاکی، برنامه خود را قدری متفاوتتر از زمانی که پنج ماه پاکی داشتیم انجام دهیم، اما این مسئله بدین معنا نیست که برنامه تغییر کرده یا اهمیت آن کمتر شده، بلکه درک عملی ما رشد و تغییر کرده است. برای حفظ طراوت و شادابی بهبودی خود باید فرصتهای انجام برنامه را غنیمت شماریم.

v

فقط برای امروز: در حالی که به رشد خود در بهبودی ادامه میدهم، به دنبال شیوههای جدیدی برای انجام برنامه خود میگردم.
بسیاری مشتاقند به فضا سفرکنند،به ماه برسند،یابه مریخ فرودآیند.
روح من آرزومند ورود به حریم درون است،آن جا که ،خدا،خویش خویش من سکنا دارد.
8 تير
آيا امروز از تنها ماندن و منزوی شدن ترسي دارم؟ از تاريكي چطور؟ وقتي كسي از پشت سرم در نيمه شب در كوچه‌ي خلوت حركت مي‌كند، چه فكري مرا بیشتر آزار مي‌دهد؟ آيا از عدم امنيت مادي و عاطفی نگراني دارم؟ اصول برنامه‌ی خودیاری مي‌گويد اگر درك اين كه خداوند در همه حال و در همه جا با من است را داشته باشم، ترس از تنهايي و انزوا شدن و تاريكي‌ها از بين مي‌رود. امروز مي‌دانم امنيت اقتصادي من با تلاش و سعي بهبود مي‌يابد. مي‌دانم كه خداوند تنها منبع تأمين كننده روزي من و همه است. آيا امروز توانايي آن را دارم كه ترس خودم را به شهامت تبديل كنم؟ امروز به همراه دعاي سحرم و آرامش گرفتن با اعتقاد كامل مي‌گويم: من با باورهایم و شروع اعتمادم به خداوند ترسي از وقایع نخواهم داشت. مي‌دانم امروز خداوند براي من برنامه‌ي بهتري از خودم دارد. با ياد خداوند قادرم بر ترس‌هايم پيروز شوم و به تمام ترس‌ها و مشکلات می‌گویم که من برای مقابله با شما خداوند مهربان را دارم. آيا هنوز اجازه مي‌دهم تا ترس از دست دادن و به‌دست آوردن مثل گذشته زندگی و شهامت و عزت نفس مرا تحت تأثير خودش قرار دهد؟
به ترس می‌گویم خداوند هميشه با من است!
8 تیر
در نتیجه زندگی کردن با الکلیسم ، تعداد زیادی از ما تصور میکنیم که قربانیان بیگناه بد رفتاری دیگران شده ایم . پی بردن به اینکه ما نیز دیگران را آزرده ایم برایمان وحشتناک است . فهرست کردن کسانی که به آنها زیان رسانده ایم (قدم هشتم) یک جریان اکتشافی است که در آن یک حس واقع بینانه تر از مسئولیت ، مشخص میشود هر چند در فهرست من مشکل در تشخیص زیانی نبود که من رسانده بودم بلکه در احساس مسئولیت بیش از حد من بود . من فکر میکردم هر کسی را که می شناسم باید در لیستم قرار دهم . مخصوصا آنهایی را که مرا ناراحت کرده اند . برای مثال :والدینم با همسری که من انتخاب کرده ام مخالفند ، خواهرم میخواهد که بدهیهایش را بپردازم و یا اینکه بچه هایم میخواهند به آنها اجازه دهم تمام شب را بیرون از خانه بگذرانند به همان اندازه که در مورد این قدم فکر کردم ، دریافتم که من مسئول تصمیمات تحقق نیافته انها نیستم . بنابراین هنگامی که در مورد لیست قدم هشتم تجدید نظر کردم لازم دیدم که اسامی آنها را از لیست حذف کنم .

یاد آوری امروز

مطمئنا من انتخابهایی داشتم که به دیگران آسیب رسانده و لازم است آنها را اصلاح کنم . ولی گاهی اوقات انتخابی که برایم مناسب است ممکن است برای دیگران آزار دهنده و یا حتی غیر قابل قبول باشد . انتظارات دیگران ، از مسئولیتهای من نیستند مگر اینکه من در بوجود آمدن آن مسئولیتها کمک کنم . من میتوانم به خودم یاد آوری کنم که تضاد بخشی از زندگی است . (با کمک این قدم سهم و نقش خودمان را جدا میکنیم . مسئولیت کارهای خودمان را به عهده میگیریم و همچنین خودمان را از زیر بار سنگین مسئولیتهای نادرست (نابجا) رها میکنیم .