انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-ششم تیر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.

تغییر و رشد 6 تیر

«وقتی فردی به یک کمبود اشاره میکند، اولین عکسالعمل ما ممکن است تدافعی باشد. فضا برای رشد همواره وجود دارد.»

کتاب پایه

v

بهبودی فرآیندی است که در زندگی ما تغییر ایجاد میکند. اگر قرار است به رشد خود به سوی آزادی ادامه دهیم، به این تغییر احتیاج داریم. وقتی دیگران به کمبودهای ما اشاره میکنند، باید روشنبین باقی بمانیم؛ چراکه آنها فرصتهایی را جهت رشد و تغییر برای ما آشکار میکنند. عکسالعمل تدافعی، توانایی ما را در استفاده از کمکی که آنها به ما ارائه میدهند، محدود میکند؛ رها شدن از حالتهای تدافعی، دروازه رشد، تغییر و آزادی جدید را میگشاید.

هر یک از روزها در فرآیند بهبودی، فرصتی را برای رشد و تغییر بیشتر به ارمغان میآورد. هر چه بیشتر یاد میگیریم از تغییر با ذهنی روشن و قلبی گشوده استقبال کنیم، بیشتر رشد خواهیم کرد و در بهبودی خود راحتتر خواهیم بود.

v

فقط برای امروز: از هر فرصتی برای رشد با روشن‌بینی استقبال میکنم.
خدایا مرابیاموز تا دعا کنم،کارکنم،شهامت آن بیابم
راه های دشوار را بپیمایم که به فراسوها منتهی می شود.
وسرانجام به فروغ لایزالی می رسد،
که در آن«تو»ناپدید می شود.
وفقط «تو»باقی هستی.
6 تير
امروز متوجه شده‌ام كه فرقي بين خشم و عصبانيت وجود دارد. در گذشته واکنش و عكس العمل من در مقابل عملكرد ديگران باعث خشم و كينه‌ام و گرفتن انتقام مي‌شد و مرا وادار به يك سري واكنش‌هايي مي‌كرد كه از يك آدم معقول و متعادل برنمي‌آمد. امروز با اصول خودیاری برنامه مي‌دانم كه من يك بيمار هستم و شديداً تحت تأثير شرايط قرار مي‌گيرم و اين‌را هم مي‌دانم كه براي پرهیز از اين شرايط راهكارهايي به من پيشنهاد شده است. مثل: در ابتدا عصباني نشو، برای عاقبت گفتار و رفتارت فكر كن! آيا متوجه هستم كه تأثير من روي ديگران و شرايط، ناچيزتر از آن است كه فكر مي‌كنم؟ آيا مي‌دانم كه واكنش‌هاي نسنجيده و فوری فقط موجب ناراحتي خودم مي‌شود؟ وقتي اصول برنامه به من گوشزد مي‌كند، كه در شرايط سخت و بحراني که در اثر درگیری ایجاد می‌شود سكوت كنم. آیا هنوز در گوشه و زواياي مغزم مشغول نقشه كشيدن و مقابله به مثل كردن هستم؟ بهتر نيست به جاي واكنش نشان دادن و عکس‌العمل نامناسب بروز دادن محل را فوراً ترك کرده و همه را دعا كنم؟ من هنوز یاد نگرفته‌ام که عصبانی شده و آرام اعتراض کنم، تا آن موقع الفرار.....
خشم يكي از علل هلاكت من است!
6 تیر
مرور گذشته میتواند دارای ارزش بسیار باشد ، اطلاعات فراوانی را در مورد زمان حال ارائه دهد ، همچنین میتواند کلید و نشانه هایی را به ما ارائه دهد که برای تغییرمان جهت ساختن آینده بهتر ، لازم است . برای آن عده از ما که نمی خواستیم خاطره دردناک گذشته خود را لمس کنیم آنرا تحریف یا انکار میکردیم ، روبرو شدن با با حقایق گذشته نقش جدی و مهم برنامه الانان را در بهبودی از طریق برنامه الانان بما نشان میدهد . اگر مایل هستیم از راهی که بر مبنای واقعیت استوار است به گذشته نگاه کنیم ، رشد و پایه این یاد آوریها نیز باید به خوبی شناخته شود . اما هنوز مهم است که به یاد داشته باشیم گذشته تمام شده است ، ما در مورد وقایعی که در گذشته اتفاق افتاده اند از خود نیروئی نداشته و به عبارت دیگر ، نسبت به آن عاجزیم ولی میتوانیم جهت جبران خسارت اقداماتی به عمل آوریم ، ما این حقیقت را که باعث آزار دیگران شده ایم ، نمیتوانیم تغییر دهیم ، همچنین این حقیقت که دیگران باعث آزار ما شده اند را نیز ، نمیتوانیم عوض کنیم ، ما فقط توانایی تغییر امروز را داریم . بهترین استفاده ای که میتوانیم از گذشته مان ببریم ، این است که با آن روبرو شده سپس به راه خود ادامه دهیم ، ما مطمئنا میتوانیم از تمام تجربیات گذشته خود چیزهایی یاد بگیریم . اما هرگز نباید اجازه دهیم یاد آوری گذشته ما را از زندگی امروز اکنون و اینجا باز دارد .
یاد آوری امروز
در باتلاق دردها و زخمهای گذشته فرو نخواهم رفت که رویش جدید خودرا فراموش کنم "گذشته چیزی نیست به جز آغازی برای آغاز دیگر "