انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: فقط برای امروز-هشتم اردیبهشت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
8 اردیبهشت چه کسی واقعاً بهتر میشود؟

«از قدمها میتوانیم برای بهبود بخشیدن به نگرش خود نیز استفاده کنیم. بهترین فکر ما برای ما دردسر ایجاد کرد. نیاز به تغییر را تشخیص میدهیم.»

کتاب پایه

v

در اوایل بهبودی، اکثر ما حداقل یک نفر را نمیتوانستیم تحمل کنیم. فکر میکردیم این فرد، گستاخترین و نفرتانگیزترین فرد در برنامه ماست. میدانستیم میتوانیم کاری در این رابطه انجام دهیم و از چند اصل بهبودی برای غلبه بر احساسات خود نسبت به این فرد استفاده کنیم—اما چه؟ از راهنمای خود درخواست راهنمایی کردیم. احتمالاً با لبخندی حاکی از رضایت خاطر به ما اطمینان داده شد اگر به شرکت در جلسات ادامه دهیم، متوجه بهتر شدن این فرد خواهیم شد. معتقد بودیم قدمهای NA در زندگی هر فردی تأثیرگذار است. اگر این قدمها برای ما مؤثر است، برای این فرد آزاردهنده نیز مؤثر است.

زمان سپری شد و زمانی متوجه شدیم این فرد دیگر مانند گذشته گستاخ یا نفرتانگیز به نظر نمیرسد. در واقع، او کاملاً قابل تحمل و شاید حتی دوستداشتنی شده بود. وقتی فهمیدیم چه کسی واقعاً بهتر شده است، به طور خوشایندی شگفتزده شدیم. به این خاطر که به شرکت در جلسات و کارکرد قدمها ادامه داده بودیم، احساس ما نسبت به این فرد تغییر کرده بود. فردی که ما را آزار داده بود، به فردی "قابل تحمل" تبدیل شده بود، چون مقداری تحمل در ما به وجود آمده بود؛ او "دوستداشتنی" شده بود، چون در ما توانایی دوست داشتن به وجود آمده بود.

پس چه کسی واقعاًً بهتر میشود؟ قطعاً ما! وقتی برنامه را انجام میدهیم، از طریق به دست آوردن دیدگاه جدیدی نسبت به خود، دیدگاه کاملاً جدیدی نسبت به اطرافیان خود به دست میآوریم.

v

فقط برای امروز: وقتی بهتر میشوم، دیگران هم بهتر میشوند. امروز، صبر را تمرین میکنم و سعی میکنم افرادی را که با آنها روبرو میشوم دوست داشته باشم.

امیال ،نیروهایی ظریف ونهان هستند که غالبآ هنگام ضعف وکم اگاهی به آدمی هجوم می آورند.
فقط امیال حیوانی نیست که بشر را به بیراهه می کشاند.میل به توجیه خود سبب می شود فرد بدگویی کندویا زمانی که تصور می کند کسی مانع اوست،خشمگین شود.برای غلبه بر این حالات باید بکوشیم در همه حال حضور خدارا احساس کنیم.
هرجا که هستیم.خداوندحضور دارد،مارا می نگرد وشاهد کوچکترین احساسات وافکارماست.
هرزمان که توسط احساسات وعواطف مختلف آشفته می شویم،باید به خودبگوییم :
«خداوند مرا می نگرد.»
آن گاه احساست درون ما خاموش خواهد شد وآرامش که در معرض نابودی بود دوباره برقرار می شود.
8 اردیبهشت
آیا رهایی من از عادت‌های ناسالم و وابستگی‌ها و افکار و رفتارهای ناسالم و آزاردهنده به صورت اتفاقی به‌دست آمده است؟ آیا این رهایی مرا که موجودی عاجز و ضعیف و تحت اسارت هوای نفسم بودم به انسانی قدرتمند و آزاد تبدیل می‌کند؟ آیا من فکر می‌کنم رهایی و آزادگی من و آرامش کنونی‌ام ناشی از قدرت و اراده خودم است؟ آیا من حق دارم خودم را منشاء تمام این تغییرات بدانم؟ آیا نکند فراموش کرده‌ام که در زیر بار سنگین عادات و وابستگی و هم‌وابستگی‌‌ها و اعتیادها و مشکلات خودم هیچ قدرتی نداشته‌ام، به ناچار دست یاری برای کمک به سوی خداوند بزرگ دراز کرده‌ام؟ آیا باور دارم که فقط خداوند است که معجزه می‌کند؟ معجزه‌ای که هیچ انسانی توانایی و قدرت ایجاد آن‌را ندارد! امروز متوجه هستم که تمامی تغییرات و رُشد مثبت زندگیم ناشی از لطف و اراده‌ی خداوند بوده است. آیا پذیرفته‌ام که رهایی از دست عادات و وابستگی و هم‌وابستگی و بهبودی فکری و رفتارهای سالم و خودیاری و همیاری در برنامه فقط یک معجز است، نه یک اتفاق ساده و عادی و تنها از طریق راه اصول قدم‌ها و خدمت به همدردان به ما انتقال یافته است.
اگر تسلیم شوی معجزات اتفاق می‌افتد!
8 اردیبهشت از کتاب اندیشه امروز
در طول‌ برنامه‌ بازپروري‌ به‌ تفاوت‌ بنيادي‌ بين‌ افراديك‌ در گروه‌ بودند و اشخاصي‌ كه‌در گذشته‌ با آنها معاشرت‌ داشتم‌، پي‌ بردم‌. برخلاف‌ روابط‌ من‌ با دوستان‌ قديمي‌ ك‌ترديد و بدگماني‌ مبناي‌ تفكر ما درباره‌ يكديگر بود اينجا در گروه‌ درك‌ و توجه‌ واعتماد خصوصيت‌ اصلي‌ در ارتباطات‌ مابود. براي‌ اولين‌ بار در گروه‌ با افرادي‌ملاقات‌ كردم‌ كه‌ نه‌ تنها موجب‌ عصبانيت‌ من‌ نمي‌شدند بلكه‌ من‌ را درك‌ مي‌كردند وبمن‌ توجه‌ داشتند. البته‌ افرادي‌ نيز در گروه‌ هستند كه‌ ما با گفته‌ها و عقايد آنها موافق‌نيستم‌.آيا من‌ آموخته‌ام‌ كه‌ پذيرفتن‌ افرادي‌ كه‌ با من‌ اختلاف‌ نظر دارند يكي‌ از مهمترين‌اصول‌ برنامه‌ جهت‌ كسب‌ آرامش‌ مي‌باشد؟آيا من‌ ميد انم‌ كه‌ تنوع‌ و گوناگوني‌ جهان‌ ناشي‌ از تنوع‌ و گوناگوني‌ افراد، عقايد وشيوه‌ زندگي‌ آنهاست‌؟آيا من‌ به‌ ديگران‌ فرصت‌ كافي‌ براي‌ اظهار نظر مي‌دهم‌ و حقي‌ را كه‌ براي‌ خودمي‌خواهم‌ براي‌ آنها نيز منظور مي‌كنم‌؟آيا من‌ به‌ اين‌ حقيقت‌ پي‌ برده‌ام‌ كه‌ رفتار ناخوشايند من‌ نسبت‌ به‌ برخي‌ از افراديادگاري‌ از تفكر وجهان‌ بيني‌ من‌ در گذشته‌ است‌؟
«رويارويي‌ با تفاوتها را بياموز»