انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: 7-لیست اعمال و رفتار مطابق سنت اول خود را بنویسید؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
لیست اعمال و رفتار مطابق سنت اول خود را بنویسید؟

شرکت روزانه در جلسات بهبودی: سعی می کنم به طور مداوم در جلسات بهبودی شرکت کنم . اگر لازم باشد مشارکت می کنم و حواسم هست که مشارکتم سازنده باشد و حامل پیام بهبودی . سعی می کنم کاری انجام ندهم که امنیت جلسه به هم بخورد . متوجه تازه واردان هستم و از آنها حمایت سالم می کنم .
خدمت : در حال حاضر خدمتی در گروه ندارم . البته دلیل آن دادن فرصت خدمت به تازه واردین و سایر اعضاء انجمن است . سعی می کنم از راه های دیگری از جمله اینترنت به همدردانم خدمت کنم .
شرکت در جلسات اداری گروه : در جلسات اداری گروه شرکت می کنم و سعی می کنم مانند اوایل بهبودی نباشم ، یعنی الان از منافع و غرایض شخصی ام می گذرم و برای اتحاد و همفکری و همدلی بین اعضاء تلاش می کنم . مثل سابق غرض ورزی نمی کنم و فرصت اشتباه کردن را به اعضاء می دهم . به طور کلی باند بازی را کنار گذاشتم و همه اعضاء گروه خودم و سایر همدردان را به طور مساوی نگاه می کنم و خودم را هم در بین آنها می بینم . به کارهایی که به من مربوط نمی شود دخالت نمی کنم . مثلا مسایل شخصی اعضاء گروه .
رعایت گمنامی : سعی می کنم در مشارکت ها و جلسات قدم و صحبتهای دوستانه گمنامی کسی را نشکنم . این خیلی مهم است! همانطور که می دانیم کل انجمن ما بر اصل گمنامی بنا شده است و رعایت این اصل وظیفه تک تک ماست
تماس داشتن با گروه های دیگر : هر وقت گروهی تازه راه اندازی می شود ، در جلسات آن شرکت می کنم و تا آنجا که مقدور باشد گروه جدید را حمایت می کنم . هر جا که باشم به جلسات همانجا می روم و اصولا فرقی بین جلسات اینجا و آنجا نمی گذارم . همچنین در کارگاه های قدم و سایر کارگاههایی که توسط کمیته ها تشکیل می شود حضور دارم .
۱- انجام خدمت در گروه و ناحیه و شورای منطقه ۲- سرویس به تازه واردین و احترام به اعضای قدیمی ۳- استفاده از تجربه سخنران از سایر گروههای ان ای برای سخنران یا پنل ۴- نگاه یکسان به کل اعضای ان ای ۵- عدم استفاده از جملاتی مثل: گروه خانگی من از گروههای دیگر بهتر است و یا جلسات شهر من از جلسات سایر شهرها بهتر است۶- شرکت در جلسات اموزش و کارگاهی ان ای۷- تماس با اعضای منزوی ۸- عدم شایعه پراکنی ۹ شرکت در جلسات اداری و شرکت در همایشهای ان ای۱۰ حمایت از جلسات دور افتاده و نوپا۱۱ سایر موارد۹
سرویس دادن به تازه وار دین وقبول خدمتهای مختلف درگروه
-راهنمای تازه واردین شدن وکارکردن قدمها باایشان وآگاه کردن ایشان .
-بیداکردن اصول روحانی قدمها وسنت های دوازده گانه درزندگی .چراکه باکارکردن آنها بیداری روحانی
وقدرتی حس میکنیم که میتوانیم ازمنافع شخصی گذشته وسنت اول ابزاری رابه ماداد برای زندگی کردن
دراین دنیا .
-درنظرگرفتن نیت خالصانه درجهت خدمت به انجمن واعضای همنوع وهمچنین قصدبهره برداری منفی
ویاسوء استفاده نکردن ازچیزی درانجمن.
-دقت کردن وعاقلانه عمل کردن {غیراحساسی}برروی اشخاصی که درهنگام رای گیری درانجمن وگروه
تمایل به خدمت دارند.
-سعی درباکیزه نگاه داشتن جلسات محیط انجمن .
-سعی درحفظ کردن گمنامی اشخاص واعضای گروه واحترام گذاشتن به این اصل تحت هرشرایطی .
-وقتی ماشروع می کنیم به سرویس دادن تازه واردین وتجریبات خودرا باایشان درمیان میگذاریم وبجای
غرورولذت طلبی ازعشق وایمان به خداوند به آنها خدمت میکنیم .آنهادرگروه وانجمن مامی مانندووقتیکه
بااین افرادشروع به کارکردن قدمها وسنتها میکنیم رشدگروه بیشترمیشودوتصمیم گیری بهتری درگروه
انجام میگیردوهرچقدرگروه واعضای آن آگاهی بیشتری داشته باشند وجدان گروه درصد کمتری به اشتباه
می رسد.
اتحاد و همکاری-حفظ منافع مشترک-ناسازگار نبودن-رعایت گمنامی-همدلی و همسانی-تعاون و همکاری-احترام به عقاید دیگران-حمایت و پشتیبانی از گروههای دیگر-حفظ اتحاد و همیستگی-ازخود گذشنگی-راهنما شدن-سرویس به تازه وتردین

مطابق سنت اول عمل كردن خيلي سخت و گاهي دردناك و غير ممكن به نظر مي رسد ولي با تمرين كردن و همچنين كاركرد قدم هاي دوازده گانه امكان پذير است .
درست زماني كه اين سنت سخت به نظر مي رسد بايد سري به نحوه ي كاركرد قدم های دوازه گانه زد .

كاربرد اصول روحاني

ما در كاربرد اصول روحاني هر سنتي به مفاهيم الهي پي برده و مي توانيم در رابطه با آن سنت فضائل اخلاقي مان را مرتفع سازيم .
در سنت يكم با اصل هاي روحاني چون تسليم پذيرا شدن قبول تعهد از خود گذشتگي محبت و گمنامي آشنا مي شويم .
تسليم و پذيرا شدن لازمه ي اتحاد ماست و به ما كمك مي كند كه اعتماد و باورمان نسبت به نيروي برتر بيشتر شود ...
گذشتن از آرمان هاي شخصي ، بحث نكردن ، نجنگيدن ، غرض ورزي نكردن و گذشتن از آنچه ما به توسط هواي نفسمان خواهان آن هستيم با اجراي تسليم و پذيرا شدن آسان تر مي شود .
عجز ما مي بايست به شكلي باشد كه در ما روحيه ي تسليم را بپروراند تا كاركردن و چگونگي عمل كردن در گروه آسان تر شود .
اگر كه ما در سرزمين بهبودي زندگي مي كنيم سنت ها سايه باني است كه به ما كمك مي كند دور نماي بيشتري از خود داشته باشيم .
ما به هنگامي مي توانيم يك دور نماي كلي از انجمن داشته باشيم كه به روي قدم هاي دوازده گانه كاركرد داشته باشيم از منافع شخصي مان گذشت كنيم و بتوانيم به هر گونه عقيده اي فكر كنيم .
اين تنها راه پيشرفت انجمن مي باشد
قبول تعهد به ما كمك مي كند كه مسئوليت رفتار خود را به عهده بگيريم و نسبت به بهبودي در انجمن متعهد باشيم هنگامي كه این اصل گسترش پيدا مي كند قدرتي ايجاد مي كند كه به نوبه ي خود يكي از موثرترين عوامل خدماتي در انجمن مي باشد .
تعهد پذيري ما كمك مي كند پياممان را با وسعت بيشتري به معتاد در حال عذاب برسانيم .
پايمال كردن خودخواهي و خودپرستي باعث مي شود ما با محبت و دلسوزي هر چه تمام تر به برآورده كردن احتياجات ديگران كمك كنيم و احتياجات گروه را به خواسته هاي شخصي خودمان ترجيح دهيم .
ما بايد حركت خودمان را از تك محوري بودن به سمت و سوي خدا محوري شدن آغاز كنيم و اين كار از خودگذشتگي را در ما نياز دارد .
گوش كردن محبت آميز و نشان دادن علاقه اي كه در موقع صحبت كردن و يا رفتار با ديگران از خود بروز مي دهيم سهم به سزايي را در برقراري اتحاد و وحدت گروه به دنبال خواهد داشت .
اينجا اتحاد وحدت و يكپارچگي حرف اول را مي زند و اهميت فوق العاده اي دارد .
تمامي سنت هاي بعدي روي ستون اتحاد ما به عنوان يك انجمن بنيان گرديده است . وقتي كه متوجه تنها ستون بقاي انجمن باشيم و فقط بر روي اين اصل لازم براي بقا متمركز شويم . گروه متحد و يكپارچه باقي مي ماند و ما به اين درك خواهيم رسيد كه حفظ روابط خوب ما با هم از تمام مسائلي كه مي تواند باعث دوري ما از يكديگر شوند مهم تر است .
ما مدام از خودمان تراز مي گيريم و مدام بررسي مي كنيم كه آيا حرف هايي كه مي زنيم و اقداماتي كه انجام مي دهيم باعث دور شدنمان از يكديگر مي شود يا ما را به هم نزديك خواهد كرد . اين اصل زماني امكان پذير است كه ما از خود بزرگ بيني ها، خودپرستي ها و خودخواهي ها و منم ها جدا شده باشيم و با اصل گمنامي زندگي كنيم، ما آرام آرام و با در نظر گرفتن اصل گمنامي در سنت يكم فهم و درك اين مسئله را پيدا مي كنيم كه منافع مشترك مي بايست در راس قرار گيرد !

رعايت عجز و تسليم بودن من در سنت يكم به مراتب خيلي بيشتر از نوع تسليم و عجز من در قدم يكم مي باشد .
حسادت كردن ( حسد ورزي ) به ديگران باعث به وجود آمدن عدم پذيرش در من شده و خلاف سنت يكم است .
قرار نيست كه همه آنگونه فكر كنند كه من خوشم بيايد . عدم رعايت سنت يكم يعني شروع رفتارهاي ضد اجتماعي .
گاهي پيش مي آيد كه اولين و بزرگترين توقع من از ديگران از خودگذشتگي باشد ولي خودم هرگز نمي توانم اين كار را انجام دهم .
خلاء و كمبود محبت در ما بيشتر از هر چيز ديگر وجود دارد ما فقط و فقط تنها با محبت كردن به ديگران مي توانيم اين كمبود را جبران كنيم .
ما در گروه جوري رفتار مي كنيم كه دوست داريم با ما رفتار كنند .
احساس تملك نسبت به جايگاه خدمتي ام يعني عدم رعايت سنت يكم .
زماني كه خداوند شروع به حركت مي كند كافيست من از سر راه خداوند كنار بروم . گاهي بزرگترين خدمت خدمت نكردن است . من لازم است در وادي نيستي حركت كنم تا هست شوم .
ما بايد به هم محبت كنيم تا زنده بمانيم . جلا بخشيدن به قلب به توسط تراز نامه ي قدم دهم لازمه ي داشتن اين محبت است .

حالا اين سئوالات مطرح مي شود

براي تداوم بهبودي در راستاي سنت يكم چه بايد كرد و اين سنت چگونه در رابطه با پيام رساني ، حفظ جلسات و برابري اعضا كاربرد دارد و اصل سنت اول در برنامه را چگونه بايد رعايت كنيم ؟

اين اصول جهت حركت در راستا و سمت و سوي سنت يكم مي تواند به من كمك كند .
كمك به حفظ اتحاد و يكپارچگي گروه ، محيا كردن فضاي امن جهت مشاركت آزاد اعضا ، حفظ گمنامي ، رعايت كردن اصول طبق آنچه كه در كتاب است ،حضور مداوم در جلسات اداري ، تعاون در گروه و ارائه خدمات صادقانه ، خدا محوري ، جدا شدن از منيت ، ناسازگار نبودن با گروه ، پافشاري نكردن بر روي پيشنهادات خود ، از خود گذشتگي ،گذشتن از منافع شخصي ، تعهد و مسئوليت پذير بودن در خدمات ، هماهنگي با گروه، حمايت كردن و احترام گذاشتن به خدمتگزاران ،كاركرد قدم دوازده ، سرويس به تازه وارد ، چگونگي عملكرد و جدا شدن از غرايض شخصي ، محبت كردن به اعضا ، اجازه اشتباه دادن به ديگران ، ارائه خدمات صادقانه ، رعايت اصول معنوي و روحاني برنامه ، داشتن سر و وضعي مرتب و آراسته و جذاب .........
.... همه و همه از نكاتي است كه مي تواند چالش هاي گروه نيز باشد . اين گونه چالش ها مي تواند خطرات خاص خود و مضرات خود نسبت به گروه و منافع آن را نيز داشته باشد .
سنت يكم نبض برنامه ي بهبودي انجمن معتادان گمنام است كه رعايت آن تداوم پاكي و بهبودي ما را به ارمغان مي آورد .
1: كنار گذاشتن خواسته‌هاي شخصي
2: احترام گذاشن به رأي وجدان گروه
3: حضور مرتب در جلسات اداري
4: نگرفتن تصميمات غيراصولي كه بر كل انجمن تأثير منفي بگذارد
5: تفاوت قائل نشدن (جنسيت اعضاء)
6: كاركردن قدم‌ها و تمركز بر روي بهبودي شخصي
7: قبل از گرفتن هر تصميم مهم مشورت كردن
1 مخالف باشیم ولی ناسازگار نباشیم
2-دوری از خو محوری
3-تسلیم وجدان گروه بودن
4- اصول را به شخصیت ترجیح دادن
5-رای دادن با وجدان اگاه
6-تواضع وفروتنی
7-وفاداری
8 فرصت خدمت به دیگران دادن
9-توجه به مخالف
10-حفظ گمنامی
11 اعتمادکردن
12- رجوع کردن به وجدان
شرکت روزانه در جلسات بهبودی: سعی می کنم به طور مداوم در جلسات بهبودی شرکت کنم . اگر لازم باشد مشارکت می کنم و حواسم هست که مشارکتم سازنده باشد و حامل پیام بهبودی . سعی می کنم کاری انجام ندهم که امنیت جلسه به هم بخورد . متوجه تازه واردان هستم و از آنها حمایت سالم می کنم .
خدمت : در حال حاضر خدمتی در گروه ندارم . البته دلیل آن دادن فرصت خدمت به تازه واردین و سایر اعضاء انجمن است . سعی می کنم از راه های دیگری از جمله اینترنت به همدردانم خدمت کنم .
شرکت در جلسات اداری گروه : در جلسات اداری گروه شرکت می کنم و سعی می کنم مانند اوایل بهبودی نباشم ، یعنی الان از منافع و غرایض شخصی ام می گذرم و برای اتحاد و همفکری و همدلی بین اعضاء تلاش می کنم . مثل سابق غرض ورزی نمی کنم و فرصت اشتباه کردن را به اعضاء می دهم . به طور کلی باند بازی را کنار گذاشتم و همه اعضاء گروه خودم و سایر همدردان را به طور مساوی نگاه می کنم و خودم را هم در بین آنها می بینم . به کارهایی که به من مربوط نمی شود دخالت نمی کنم . مثلا مسایل شخصی اعضاء گروه .
رعایت گمنامی : سعی می کنم در مشارکت ها و جلسات قدم و صحبتهای دوستانه گمنامی کسی را نشکنم . این خیلی مهم است! همانطور که می دانیم کل انجمن ما بر اصل گمنامی بنا شده است و رعایت این اصل وظیفه تک تک ماست
تماس داشتن با گروه های دیگر : هر وقت گروهی تازه راه اندازی می شود ، در جلسات آن شرکت می کنم و تا آنجا که مقدور باشد گروه جدید را حمایت می کنم . هر جا که باشم به جلسات همانجا می روم و اصولا فرقی بین جلسات اینجا و آنجا نمی گذارم . همچنین در کارگاه های قدم و سایر کارگاههایی که توسط کمیته ها تشکیل می شود حضور دارم .