2014-09-17، 05:53
فرمت جلسات انجمن
در این صفحه اطلاعاتی به طور کلی در مورد چگونگی برگزاری یک جلسه انجمن های گمنام شرح داده شده است. با آنکه ممکن است سبک برگزاری هر جلسه منحصر به فرد بوده و با سایر جلسات متفاوت باشد، توضیحات این صفحه به عنوان یک راهنمای کلی برای جلسات همه انجمن ها قابل استفاده است.
۱. خوش آمد گویی
جلسات در زمان مشخصی آغاز شده و معمولاً یک ساعت الی یک ساعت و نیم به طول می انجامند. منشی يا رهبر جلسه، با خواندن اين جمله کار را آغاز می کند: “اسم من ……. است و من یک معتاد هستم (یا یک الکلی یا یک پرخور و… هستم ). به جلسۀ گروه ….(اسم گروه)…. خوش آمدید. ما مخصوصاً به تازه واردين و آنهایی که در ٩٠ روز اول ترک اعتیاد و پاکی خود به سرمی برند، خوش آمد می گوییم. ” در صورتی که تمایل دارید و با فقط با نام كوچكتان خود را به گروه معرفی کنید”. در این زمان افرادی که در ٩٠ روز اول بهبودی خود به سر می برند؛ دست خود را بلند کرده و پس از درخواست منشی جلسه نام كوچك وهمچنین تعداد روزهای پاکی خود را اعلام می کنند.
۲. جزوه های انجمن خوانده می شوند
به درخواست منشی يا رهبر جلسه و به منظور یادآوری فلسفه و هدف انجمن، چند تن از اعضای گروهجزوات انجمن را با صدای بلند می خوانند. جزوات ممکن است شامل عناوین زير باشند:
پیش گفتار
معتاد کیست؟
می توانیم بهبود یابیم
دوازده قدم و دوازده سنت
معتاد کیست؟
می توانیم بهبود یابیم
دوازده قدم و دوازده سنت
۳. منشی جلسه به گروه یادآوری می کند که موارد زير را رعایت کنند:
افکار خود را روی هدف اصلی و دلیل برگزاری جلسه (بهبودی از اعتیاد) متمرکز کنند.
مدت زمان صحبت کردن خود را بین ۳ تا ۵ دقیقه تنظیم کنند تا تعداد بیشتری از اعضای گروه فرصت مشارکت داشته باشند.
در طی صحبت کردن، خود را مخاطب قرار داده و از جمله هایی که شامل واژۀ “من” می شوند استفاده کنند و نه آنهایی که شامل واژۀ “شما” می شود.
از نصیحت کردن و یا تصحیح نمودن گفتار دیگران در طی جلسات اجتناب کرده و صحبت های دیگران را قطع نکنند.
از سؤال کردن از شرکت کنندگان، و گفتگو با دیگران در طي جلسه پرهیز کنند.
تفاوت ها را نادیده گرفته و بر روی تشابه ها تمرکز کنند.
“مطالبی را که در جلسه شنیده اند؛ درهمانجا باقی بگذارند. شایعه پراکنی و شكستن گمنامی اشخاص ممکن است به لغزش منجر شده و لغزش کردن نیز درنهایت به مرگ ختم شود”. (این مطلب سنگ بنای سنت دوازدهم است که می گوید اعضای انجمن باید گمنامی یکدیگر را حفظ کنند)
مدت زمان صحبت کردن خود را بین ۳ تا ۵ دقیقه تنظیم کنند تا تعداد بیشتری از اعضای گروه فرصت مشارکت داشته باشند.
در طی صحبت کردن، خود را مخاطب قرار داده و از جمله هایی که شامل واژۀ “من” می شوند استفاده کنند و نه آنهایی که شامل واژۀ “شما” می شود.
از نصیحت کردن و یا تصحیح نمودن گفتار دیگران در طی جلسات اجتناب کرده و صحبت های دیگران را قطع نکنند.
از سؤال کردن از شرکت کنندگان، و گفتگو با دیگران در طي جلسه پرهیز کنند.
تفاوت ها را نادیده گرفته و بر روی تشابه ها تمرکز کنند.
“مطالبی را که در جلسه شنیده اند؛ درهمانجا باقی بگذارند. شایعه پراکنی و شكستن گمنامی اشخاص ممکن است به لغزش منجر شده و لغزش کردن نیز درنهایت به مرگ ختم شود”. (این مطلب سنگ بنای سنت دوازدهم است که می گوید اعضای انجمن باید گمنامی یکدیگر را حفظ کنند)
۴. مشاركت سخنگو
در بسیاری از جلسات انجمن های دوازده قدمی، یکی از اعضای انجمن که مدتی را دربهبودی به سر برده است به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه راجع به تجربیات، نیرو و امیدواری خود با دیگران صحبت می کند. سخنگويان اغلب در مورد جنبه های مختلف اعتیاد خود صحبت کرده و پس از آن نحوه رسیدن به عجز در برابر اعتیاد، چگونگی آشنایی و ورود به انجمن، برنامه بهبودی و شرایط حال حاضر خود را با دیگران به اشتراک می گزارند. دربعضی موارد دیگر، سخنران راجع به موضوع خاصی در زمینه بهبودی، و یا یکی از قدم ها صحبت می نماید.
۵. مشارکت اعضای گروه
پس از اتمام صحبت های سخنگو، جلسه برای مشارکت اعضایی که تمایل به صحبت کردن دارند باز می شود. اعضای جلسه معمولا تجربیات مشابه خود با موضوعاتی که سخنران مطرح کرده است را شرح می دهن؛ با این حال این صحبت ها می تواند هر نوع اطلاعات و موضوعات مرتبط با اعتیاد و بهبودی را نیز شامل شود. مهم این است که تمرکز ما بر روی راه حل های پیشنهادی برنامۀ دوازده قدم باشد. شرکت کنندگان در جلسات تقریباً راجع به هرچیزی مشارکت می کنند، از قبیل: شغل، همسر، خانواده، روابط احساسی، آزارها، نا امیدی ها، اهداف، شکست ها و موفقیت هایشان. مهمتر از همه، آنها راجع به اینکه چرا علیرغم همه اتفاقات خوب و بدی که برایشان پیش می آید؛ در فرآیند بهبودی باقی مانده اند صحبت می کنند.
۶. ده دقیقه قبل از اتمام جلسه
بر مبنای سنت هفتم که می گوید، جلسات انجمن ها باید متکی به خود باشد، خزانه دار گروه موجودی خزانه را اعلام کرده و سپس سبد اعانات دست به دست بین اعضای گروه می گردد. اعضای جلسات معمولاً مبلغ مختصری را به اعانه اختصاص می دهند. اگر شما تمایلی به پرداخت اعانه و یا توانایی مالی آن را ندارید؛ می توانید ازپرداخت هرگونه وجهی خود داری کنید. مبلغ جمع آوری شده صرف مخارج برگزاری جلسه از قبیل اجارۀ مکان، چای و قهوه، کیک و بیسکویت، تکثیر جزوات و مخارج جانبی می گردد. در صورتی که گروه پس از پرداخت همه مخارج خود ، کماکان موجودی داشته باشد؛ ، وجوه باقی مانده طبق تشخیص وجدان گروه به کمیتۀ خدماتی ناحیه پرداخت می گردد.
مسئول نشریات به تازه واردین یادآوری می کند که تعدادی نشریه و جزوه برای آنهایی که می خواهند اطلاعات بیشتری راجع به انجمن و یا برنامۀ دوازده قدم کسب کنند، بطور رایگان موجود می باشد.
سپس منشی جلسه:
مسئول نشریات به تازه واردین یادآوری می کند که تعدادی نشریه و جزوه برای آنهایی که می خواهند اطلاعات بیشتری راجع به انجمن و یا برنامۀ دوازده قدم کسب کنند، بطور رایگان موجود می باشد.
سپس منشی جلسه:
۱- از اعضایی که در گروه خدمتگزاری می کنند تشکر می کند.
۲- از اعضای گروه می خواهد که اگر اخبار و اطلاعاتی در مورد فعالیت های گروه و یا انجمن در اختیار دارند آن را بازگو نمایند.
۳- از اعضای گروه دعوت می کند که بعد از جلسه برای صرف قهوه یا غذا یکدیگر را همراهی کنند. چنین مصاحبت هايی اعضا را قادر به آشنایی بیشتر با یکدیگر نموده و به تازه واردین فرصت می دهد تا سوالات خود را مطرح نمایند.
۷. تقدیر و تشویق
دربعضی جلسات و در برخی از مناسبت ها، به اعضای شرکت کننده در جلسه بر حسب مدت زمان پاکی و بهبودی آنان یادگاری های و یا تقدیرنامه هایی اعطا می گردد. سایر اعضا، دریافت کنندگان جوایز؛ بخصوص تازه واردان و یا آنهایی که پس از لغزش و دوری از انجمن مجدداً به جلسات بازگشته اند را مورد تشویق قرار می دهند.
۸. پایان جلسه
اعضای گروه دست در دست یکدیگر داده و جلسه رابا تشکیل یک حلقه و خواندن دعای آرامش خاتمه می دهند.
دعای آرامش
“خداوندا، آرامشی عطا فرما تا بپذيرم آنچه را كه نمي توانم تغيير دهم،
شهامتی تا تغيير دهم آنچه را كه مي توانم،
و دانشی كه تفاوت آن دو را بدانم .
آمین.
موفقیت یک انتخاب است نه یک اتفاق