2015-06-07، 12:39
مرگ در آیین یهود
در یهودیت براى اشخاصى که مى میرند آیین هاى مقدسى که مربوط به لحظات آخر
عمر باشد وجود ندارد. البته کسانى که دور و بر او هستند از وى مى خواهند که به
گناهانش اعتراف کند، ولى باید مشخص کنند که این امر به معناى آن نیست که او حتما
خواهد مرد. باید به شخصى که روزهاى آخر زندگى را مى گذراند بگویند که بسیارى
کسانى که به گناهانشان اعتراف کرده اند باز هم به زندگى ادامه داده اند، و در هر حال
اعتراف موجب تضمین بهره مندى از جهان آینده خواهد بود. اگر فرد بیش از اندازه
ضعیف باشد و نتواند صحبت کند باید در دل به گناهان خود اعتراف نماید. صورت
مختصرى از اعتراف در بستر مرگ، که مى توان به آن دعاهاى مناسب دیگرى نیز
افزود، از این قرار است: «خداوندا، اى خداى من، و اى خداى پدرانم، من مى دانم که
شفا و مرگم در دست تو است. امیدوارم اراده کنى و مرا کاملا شفا بخشى. اما اگر
مردنیم مى خواهم که مرگم کفاره تمامى گناهان، خطاها، و بى عدالتى هایى باشد که از
من در پیشگاه تو سر زده است. مرا از بهره مندى در باغ عدن بى نصیب مکن، و
اجازه ام ده به جهان آینده که براى عادلان رقم خورده است دست یابم.»
ممنوع است به نحوى از انحا براى شخصى که مشرف به موت است مزاحمت ایجاد
شود، مبادا که بدین ترتیب مرگ او تعجیل گردد; چرا که این عمل در حکم قتل است.
این منع شامل کارهایى مانند روغن زدن یا شستن بدن، که از جمله آداب پیش از دفن
هستند، و یا حفر قبر براى شخص در حال مردن اگر از جریان امور آگاه است، نیز
مى شود. وظیفه است که همراه محتضر بمانند تا در تنهایى جان ندهد. آنان که بر بالین
محتضر حاضرند وقتى که مى بینند مرگ فرا رسید لباس بر تن مى درند، و با دعاى
«متبارک است داور درست» پذیراى حکم عدل خدا مى شوند.
همه آب هاى موجود در آن نزدیکى را باید از ظرف ها بیرون ریخت، زیرا چنین معتقدند که آب
ها به وسیله فرشته مرگ آلوده شده اند و براى خوردن خطرناکند. در تعریف مرگ در هلاخا
گفته شده است که در لحظه مرگ تنفس به کلى قطع مى شود، که براى اطمینان از آن برگ یا
آینه اى را جلوى صورت شخص مى گیرند. با پیشرفت هایى که در پزشکى جدید پیدا شده
مسائلى چند در مقابل تعریف سنتى مرگ قد علم کرده اند، و مراجع حاخامى در باب چگونگى
تشخیص مرگ، صرف نظر از اصل امکان تشخیص آن، به گروه هایى تقسیم شده اند.
در یهودیت براى اشخاصى که مى میرند آیین هاى مقدسى که مربوط به لحظات آخر
عمر باشد وجود ندارد. البته کسانى که دور و بر او هستند از وى مى خواهند که به
گناهانش اعتراف کند، ولى باید مشخص کنند که این امر به معناى آن نیست که او حتما
خواهد مرد. باید به شخصى که روزهاى آخر زندگى را مى گذراند بگویند که بسیارى
کسانى که به گناهانشان اعتراف کرده اند باز هم به زندگى ادامه داده اند، و در هر حال
اعتراف موجب تضمین بهره مندى از جهان آینده خواهد بود. اگر فرد بیش از اندازه
ضعیف باشد و نتواند صحبت کند باید در دل به گناهان خود اعتراف نماید. صورت
مختصرى از اعتراف در بستر مرگ، که مى توان به آن دعاهاى مناسب دیگرى نیز
افزود، از این قرار است: «خداوندا، اى خداى من، و اى خداى پدرانم، من مى دانم که
شفا و مرگم در دست تو است. امیدوارم اراده کنى و مرا کاملا شفا بخشى. اما اگر
مردنیم مى خواهم که مرگم کفاره تمامى گناهان، خطاها، و بى عدالتى هایى باشد که از
من در پیشگاه تو سر زده است. مرا از بهره مندى در باغ عدن بى نصیب مکن، و
اجازه ام ده به جهان آینده که براى عادلان رقم خورده است دست یابم.»
ممنوع است به نحوى از انحا براى شخصى که مشرف به موت است مزاحمت ایجاد
شود، مبادا که بدین ترتیب مرگ او تعجیل گردد; چرا که این عمل در حکم قتل است.
این منع شامل کارهایى مانند روغن زدن یا شستن بدن، که از جمله آداب پیش از دفن
هستند، و یا حفر قبر براى شخص در حال مردن اگر از جریان امور آگاه است، نیز
مى شود. وظیفه است که همراه محتضر بمانند تا در تنهایى جان ندهد. آنان که بر بالین
محتضر حاضرند وقتى که مى بینند مرگ فرا رسید لباس بر تن مى درند، و با دعاى
«متبارک است داور درست» پذیراى حکم عدل خدا مى شوند.
همه آب هاى موجود در آن نزدیکى را باید از ظرف ها بیرون ریخت، زیرا چنین معتقدند که آب
ها به وسیله فرشته مرگ آلوده شده اند و براى خوردن خطرناکند. در تعریف مرگ در هلاخا
گفته شده است که در لحظه مرگ تنفس به کلى قطع مى شود، که براى اطمینان از آن برگ یا
آینه اى را جلوى صورت شخص مى گیرند. با پیشرفت هایى که در پزشکى جدید پیدا شده
مسائلى چند در مقابل تعریف سنتى مرگ قد علم کرده اند، و مراجع حاخامى در باب چگونگى
تشخیص مرگ، صرف نظر از اصل امکان تشخیص آن، به گروه هایى تقسیم شده اند.
خدایا چه کسی تو رادراغوش گرفته که اینچنین ارامی؟ Д Ŧ Ŀ ã s![[تصویر: 91.gif]](http://blogcod.parsskin.com/zibasazi/other/1/91.gif)
![[تصویر: 78.gif]](http://blogcod.parsskin.com/zibasazi/joda-konandeh/78.gif)
![[تصویر: 91.gif]](http://blogcod.parsskin.com/zibasazi/other/1/91.gif)
![[تصویر: 78.gif]](http://blogcod.parsskin.com/zibasazi/joda-konandeh/78.gif)