2014-04-03، 02:12
مقدمه نویسنده مشخص نیست که قمار و قماربازی و شرطبندی از چه تاریخ و زمانهای در بین انسانها رواج پیدا کرده است، امّا ریشهی آن به خیلی بیشتر از حدس و گمان ما میرسد. اکنون و در این زمانه این اعتیاد ویرانگر تبدیل به یک مُعضل و عادت ناسالم برای عدهی زیادی در آمده است. بطوری که به عنوان یک بیماری افکاری و رفتاری در رشتهی روانپزشکی و روانکاوی درآمده است، تحقیقات دامنهداری برای ریشه یابی و درمان این اعتیاد نابودگر ارزشها و یک تخدیرکننده افکار انجام میشود. تاکنون نتایج این تحقیقات و روش درمانی آن مایوس کننده بوده و عدم موفقیت در این نوع روشها دیده شده است. تاکنون تنها روش که روی عده ای جواب داده است، میتوان از انجمنهای خودیاری با رعایت اصولی که در برنامههای انجمنهای خودیاری معنوی 12 قدمیها مانند، انجمنهای الکلیها، وابستگان، انواع اعتیاد و نیکوتینیها، پُرخوران و 252 انجمن در این نوع رابطه ها، مجموعه ای موفق برای درمان نهایی برای عده ای که تمایل و صداقت و روشن بینی داشته باشند اجرا میشود. تجربه نشان داده است، روش خودیاری میتواند به مشکل قماری بازی و شرطبندی هم از تجربیات اعضای خود جواب دهد. در این گروه به مشکلات قمار و شرطبندی بصورت مسئله نگاه کرده و برای حل این مسئله راهکارهای تجربی و شخصی میدهند. کلید موفق در این گروه ها کمک یک فرد رها شده از وابستگی به قمار، به یک فرد دیگری که در عذاب این وابستگی است. اکنون از میتوان از طریق اصول خودیاری این قدمها و اصول گروه آواز رهایی از قماربازی و شرطبندی به این مال و افکار باختگان کمک شود. اصول معنوی خودیاری به ما اجازه میدهد، که با رعایت اصول خودیاری قدمها و برنامههای بهبودی دراین انجمن، میتوان به مُعضلاتی افکاری و رفتاری که پیش میآید، کمک کرد و در این رابطه وجود افرادی بعنوان راهنما کمک نمود. طبق اصول خودیاری این قدمهای خاص، در همین مُعضل به اجرا درآورد و رفتار کرد و در مسیر رهایی و بهبودی روزانه و بمرور از همین مُعضل قرار بگیریم! اصولاً افرادی که به سمت قماربازی و شرطبندی گرایش دارند، به دنبال هیجانات ناشی از بُرد و باخت و بقیه رفتارهای پای بساط قمار و شرطبندی در معرض اعتیاد ویرانگر آن قرار دارند و این هیجانات در اثر جریان یافتن بیش از حد آدرنالین در خون آنها که تولید میشود است، که احساسی شبیه نشئگی معتادان به موادمخدّر است. معمولاً شرطبندان و قماربازان آنرا در هیجانات بُرد و باخت تجربه مینمایند. افراد قمارباز و شرطبند هم مانند معتادان به دنبال جایی و نوع و گونه هیجانی بیشتر و تجربهای جدیدتری برای بازی و یارگیری و ابراز احساسات خاص خود میباشند و هستند. در اصول خودیاری قدمهای معنوی، مشکل قماربازان هم خلاء معنوی و نبود خداوند تشخیص داده شده است و این مُعضل هم به عنوان بیماری محسوب گشته و اصول قدمها کمک مؤثری برای رهانیدن آنها از این وضعیت بغرنج و لاعلاج میشود. شما هم اگر چنانچه اوضاع آشفته از دست وسوسههای بیمارگونهی بُرد و باختهایتان در شرطبندی و قمار دارید، اینرا بدانید شما تنها کسانی نیستید که این مشکل و اعتیاد را دارید. ما هم مانند شما از روی لاعلاجی و درماندگی به سمت دوستانی آمدیم، که مشکلی شبیه مشکل ما داشتند و بگونهای از طریق کارکرد اصول خودیاری این برنامه از اسارت این اعتیاد رها شدهاند و راهی برای کنار آمدن با وسوسههای یک بازی و یک شرطبندی دیگر پیدا کردهاند. ما اکنون از تجربیان گُهربار این عزیزان برای کنار کشیدن خودمان از صحنه قماربازی و شرایط شرطبندی و دوری از وسوسه دوستان همدورهای استفاده مینماییم. اینرا بدانید ما شما را بخاطر قماربازی و شرطبندیتان و دوستان هم پالکیتان تحقیر و سرکوب و نصیحت و سرزنش نمیکنیم. چون خودما هم به این اعتیاد ویرانگرگرفتار بودیم و اکنون از تجربیات حوزة میدانی خود و دیگر همدردان برای نجات خود در لحظات ایجاد وسوسه بهره بردیم و این کتاب فقط طریق پیشنهادی برای شماست. از طریق رعایت این اصول خداوند کاری با ما کرد، که خودمان به تنهایی نتوانستیم کاری انجام دهیم. ما هرگز طریقهای را اجباراً به شما نشان نمیدهیم، فقط پیشنهادهایی برایتان داریم، که اگر چنانچه زندگیتان در اثر قماربازی و شرطبندی به آشفتگی کشیده شده است و احساس شرمندگی و خجالت و گناه دارید، این کتاب را مطالعه نمایید و در یکی از جلسات قماربازان ناشناس عضو شوید، (بنابر دلایلی هنوز جلسه خاص برای این معضل راه اندازی نشده است، فعلاً و موقتاً میتوان از جلسات وابستگی کُدا بهره ببریم) ما باورهای گذشتهیمان این بود که میتوانیم با مقداری قدرت و صرف اراده در مقابل وسوسههای مختلف شرط بستن و قماربازی و دوستان همدورهای مقاومت کرده و هیجان روابط با آنها را قطع نماییم. امّاعملاً با ناباوری دیدیم که نمیتوانیم حتی فکر خودمان را در مقابل وسوسه و رفتارهای اجباری و غیر ارادی کنترل نماییم! مسیرهای رهایی و بهبودی برای ما از طریق سه قدم خاص قماربازان و شرطبندان در گروه آواز رهایی و بکارگیری برنامه خودیاری بوده است. ما از تجربیات، امیدها و راهکارهای صدها عضو گروه خود بهره میبریم. این کتابی جامع برای کسانی میباشد که برای آگاهی عمومی در جامعه وابستگان و هموابستگان است که به قماربازی و شرطبندی اعتیاد دارند که زندگی آنها را در بُرد و باخت و افکار مالیخولیایی یک بازی دیگر (بُرد کلان) به آشفتگی کشانده است. تااکنون با اطلاعاتی که کسب کردهایم، متوجه عجز خودمان در مقابل کنترل قماربازی و رفیقان همدورهای و شرطبندی شدهایم، واقعاً نمیتوانیم در مقابل وسوسه یک بازی دیگر و اغواگری دوستان همدوره ای و با رودروایستی که از آنان داریم به آنها «نه» بگوییم! با آرزوی موفقیت برای شما، واقعیت این است که تعدادی از ما و اعضای خانوادهی ما با وجود عوارض قماربازی و شرط بستن، در حال پایمال شدن و نابودی هستیم، برای رهانیدن خود و بیرون آوردن زندگیمان از این آشفتگی دست به دامان خیلیها از متخصصان شدیم و با راهکارهایی که گرفتیم، موفق نشده و حتی به بیراهه کشیده شدیم و اوضاعمان خرابتر از قبل شد، از روی ناچاری و بیاعتقادی دست نیاز به سمت اعضای قماربازان سابق در گروه آواز رهایی دراز کردیم. اکنون در بین آنها میشنویم که کارکردن قدمهای خاص خودیاری قماربازان و شرطبندان، مسیری برای رهایی و بهبودی فردی ما را فراهم کرده است. اگر ماهم تمایل داشته باشیم، به ما هم کمک خواهد کرد. در طی مسیر با مطالعهی مطالب و کارکرد این قدمها متوجه خواهیم شد. عدم موفقیت ما این بود، که نمیدانستیم مشکلمان نداشتن قدرت کافی در مقابله با این اعتیاد ویرانگر بود. همیشه میخواستیم به تنهایی و با اراده و قدرت فردی خود پلههای رُشد و پیشرفت و موفقیت را بپیماییم. در حالی که نمیدانستیم و یا قبول نمیکردیم ما به تنهایی موفق نبودیم. اکنون با آگاهی از نقطه ضعف خودمان دست بسوی کسانی دراز میکنیم، که خودشان این راه را طی کردهاند و میدانند چه بگویند و حاضرند این مسیر را بما نشاندهند و با همراهی کمک نمایند تا بدانیم ما چکاری را باید انجام دهیم. من به شما جهت انتخاب این کتاب برای آگاهی خودتان و یا کمک به یک دوست که زندگیاش را با بُرد و باخت به تباهی کشیده است، تبریک گفته و به کسانی که وارد جرگهي ما شدند، خوشآمد میگوییم. این انتظار را هم داریم که هر کسی، در هر جایی که دلش خواست به دنبال کمک و رها کردن خودش از قمار و شرط بستن باشد. ما میخواهیم که دستان و تجربیاتمان کمک دهنده برای تازه واردانی که مشکل قمار و شرطبندی دارند باشد. (ما میخواهیم به شما برای نجات از وسوسة بُرد و باخت کمک کنیم) ما میخواهیم از طریق تجربیات و اطلاعاتی که از طریق دوستان و حوزه میدانی خودمان و تجربیات افرادی در این کتاب را به سمع و آگاهی شما برسانیم، مسئول ایجاد ارتباط بین شما و اعضای قدیمی و موفق در گروه خاص قماربازان و شرطبندان هستیم. (لیلاج شخصیت افسانه ای در فرهنگ فولکرولیک ایران است، که بزرگتران ما را برای ترسیدن و ترساندن جوانان و مردم از قماربازی تعریف میکردند، که این شخصیت با باختن تمام ارزشهایش خاکستر نشین شد و خاطراتش در روی زبانها جاری شد، استفاده از نام این شخصیت نه برای شناخت او بود و نه برای تأیید اعمال و رفتارش، امّا چون در استورة ما وارد شده است، به نظرم بهترین انتخاب برای نام این کتاب بوده است) راهكارهاي اين كتاب با انگیزهی کارکرد سه قدم و فقط برای امروز و برای دورهي 90 روزه ميباشد
.
.
حتی روز " مرگم " هم تفاهم نخواهیم داشت
من اون روز سفید می پوشم
وتو سیاه
من اون روز سفید می پوشم
وتو سیاه