2015-04-11، 01:59
11) صبر: یكی از عوامل آرام بخش، استفاده از نیروی بزرگ صبر در برابر مشكلات زندگی است.
امام علی(ع) می فرماید: ضربات خرد كننده نگرانی را با صبر و تحمل در هم شكن.
خویشتن را به صبر عادت ده كه خصلت
نیكویی است و نگرانی و ترس و حوادث دنیا را به وسیلة آن بر خود هموار ساز
12 تغافل: یكی از اصول اخلاقی كه نقش بسزایی در آرامش روان و رفع اضطراب دارد، تغافل است.
تغافل به معنای نادیده گرفتن بعضی از امور ناچیز و بی ارزش است كه چه بسا اعتنای به آن ها منشأ
مشكلات روحی می شود. حتی روان شناسان به این اصل توجه كرده و از آن به عنوان واپس زدگی یاد نموده اند.
13 نسبت سنجي: از جمله اموری كه در تسكین نگرانی مؤثر است، توجه به افراد زیر دست و مصیبت
دیده می باشد.
در همین رابطه امام صادق(ع) می فرماید: همواره به فروتر از خود نظر كن تا قدر
نعمتهای الهی را بدانی و شكر گزار او باشی و شایستة افزایش نعمت گردی و به عطایش قرار و آرام
یابی.
14) واقع بینی: این موضوع واقعا در بین مردم زیاد است که هرحرفی یا کاری را به خود تلقین کنیم
آن کار به طور قطع به سمت ما می آید. در یك بررسی از علل نگرانی ها گفته شده است:
چهل درصد مصیبت هایی است كه هرگز پیش نخواهد آمد.
سی درصد مربوط به غم های گذشته و آینده است كه غمگساری همة جهانیان تغییری در آن ها نخواهد
داد؛ دوازده درصد هراس بی اساس برای از دست دادن سلامتی است؛ ده درصد موضوعهای جزئی و
بی اهمیت است و هشت درصد ممكن است واقعاً مایة تشویش و اضطراب باشد. پس از آن چه ما
معمولاً بیش از همه می ترسیم، در واقع به ندرت پیش خواهد آمد.
امام علی(ع) می فرماید: ضربات خرد كننده نگرانی را با صبر و تحمل در هم شكن.
خویشتن را به صبر عادت ده كه خصلت
نیكویی است و نگرانی و ترس و حوادث دنیا را به وسیلة آن بر خود هموار ساز
12 تغافل: یكی از اصول اخلاقی كه نقش بسزایی در آرامش روان و رفع اضطراب دارد، تغافل است.
تغافل به معنای نادیده گرفتن بعضی از امور ناچیز و بی ارزش است كه چه بسا اعتنای به آن ها منشأ
مشكلات روحی می شود. حتی روان شناسان به این اصل توجه كرده و از آن به عنوان واپس زدگی یاد نموده اند.
13 نسبت سنجي: از جمله اموری كه در تسكین نگرانی مؤثر است، توجه به افراد زیر دست و مصیبت
دیده می باشد.
در همین رابطه امام صادق(ع) می فرماید: همواره به فروتر از خود نظر كن تا قدر
نعمتهای الهی را بدانی و شكر گزار او باشی و شایستة افزایش نعمت گردی و به عطایش قرار و آرام
یابی.
14) واقع بینی: این موضوع واقعا در بین مردم زیاد است که هرحرفی یا کاری را به خود تلقین کنیم
آن کار به طور قطع به سمت ما می آید. در یك بررسی از علل نگرانی ها گفته شده است:
چهل درصد مصیبت هایی است كه هرگز پیش نخواهد آمد.
سی درصد مربوط به غم های گذشته و آینده است كه غمگساری همة جهانیان تغییری در آن ها نخواهد
داد؛ دوازده درصد هراس بی اساس برای از دست دادن سلامتی است؛ ده درصد موضوعهای جزئی و
بی اهمیت است و هشت درصد ممكن است واقعاً مایة تشویش و اضطراب باشد. پس از آن چه ما
معمولاً بیش از همه می ترسیم، در واقع به ندرت پیش خواهد آمد.
خدایا چه کسی تو رادراغوش گرفته که اینچنین ارامی؟ Д Ŧ Ŀ ã s