انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: 5-مفهوم هوای نفس از نظر شما چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مفهوم هوای نفس از نظر شما چیست؟
فاصله بين نياز وخواسته را هواي نفس گويند.
نياز امكانات منطقي است كه خدا براي من در نظر گرفته است ولي خواسته من سرچشمه در هواي نفس دارد.
مثلا نياز من 7 ساعت خواب در شبانه روز است است ولي خواسته من اين است كه تا ظهر بخوابم
نياز جنسي يه حد واندازه خاصي دارد ولي خواسته من اين است كه متنوع وهرروز رابطه انجام دهم

ميل به دستورات نفس ، ما را در یک پیله نامرئی گرفتار میکند! وقتی ما به غرایض طبیعی خود بیش از حد اهمیت بدهیم و برای سر پوش گذاشتن بر روی مشکلات دیگرمان ، از آنها سوء استفاده کنیم ، به اصطلاح می گویند که بنده هوای نفس مان هستیم! در زندگی ما معتادان ( یا افراد مبتلا به بیماری اعتیاد )، عدم توانایی کنترل هوای نفس زیاد به چشم میخورد: مواد مخدر ، سکس ، راحت طلبی...متاسفانه و با عرض پوزش باید گفت بر خلاف بخش روحانی و انسانی ما ، بخش حیوانی مان ، خیلی خوب رشد کرده است!
هوای نفس(افكارلجام گسيخته) مجموعه ای از نواقص اخلاقی است ،از قبیل خود خواهی،خودمحوری،لذت جویی،شهوت،غرور،ترس و.......امروز در برنامه هر گاه خلاف جهت آب حرکت کنیم یعنی تحت تاثیر هوای نفس خود هستیم امروز ما در دعاها نیز چیزی برای خودمان نمی خواهیم.بعضی از ما در دعای قدم سوم را می خوانیم ومی گوییم پروردگاراخود را تقدیم تو می داریم با من کن واز من ساز آنچه خود اراده کنی:یعنی هر آن چیز که تو می خواهی هر آن چیز که تو اراده می کنی من به عنوان هدیه ای در دست تو هستم اگر درد یا لذت به من می دهی هر دو رامی پذیرم وبه اراده وخواست تو اعتماد می کنم .از اسارت نفس رهایم کن تا انجام اراده ات را بهتر توانم.؟یعنی خداوند خوب ومهربان من در غول وزنجیر خودخواهی وخود محوری ومنیت خود هستم مرا از اینها رها کن نه برای اینکه هر کاریکه خود دوست دارم انجام دهم مرا رهایم کن تا آن کنم که تو دوست داری واراده توست خواست توست ومشیت توست.مشکلاتم را بگیر تا پیروزی بر آنها شاهدی باشد برای کسانی که با قدرت تو ،عشق تو،یاریشان خواهم داد.؟ یعنی خداوندا مشکلاتی که در اطراف من است به مانند مشکلات روحی روانی ،اقتصادی،اجتماعی وغیره را از من بگیر نه برای خودم بلکه بتوانم از آنها برای هدایت کردن دیگران ودر میان گذاشتن تجربه ام با آنان کوشا باشم آن هم با قدرتی که تو عطا فرمایی به خاطر اینکه من فردی عاجز هستم با عشقی که تو در من جاری می کنی به خاطر اینکه گمراه نشوم.باشد که همیشه بر اراده ات گردن نهم:یعنی عهدی با تو می بندم وقول وقراری می گذارم که همیشه سر سپرده وتسلیم خواست و اراده تو باشم واز اراده شخصی خود بپرهیزم وخود را از سر راه خداوند کنار بکشم وهر آن کاری کنم که او می خواهد.
پیروی کردن ار نقصهایم بصورت ریشه ای.دنبال کردن و به عمل در اوردن احساسات و افکار منفی.دنبال کردن خواسته هایم بجای نیازهایم.و انجام ندادن اراده خداوند.و هر انچه بهبودی مرا به مخاطره می اندازد هوای نفس است
هوای نفس یک میل درونی است که ، در صورت توجه و بها دادن زیاد به آن و اجرای فرامین لذت جویانه اش ، ما را در دام خود گرفتار میکند!

عمل به دستورات نفس ، ما را در یک پیله نامرئی گرفتار میکند! وقتی ما به غرایض طبیعی خود بیش از حد اهمیت بدهیم و برای سر پوش گذاشتن بر روی مشکلات دیگرمان ، از آنها سوء استفاده کنیم ، به اصطلاح می گویند که بنده هوای نفس مان هستیم! در زندگی ما معتادان ( یا افراد مبتلا به بیماری اعتیاد )، عدم توانایی کنترل هوای نفس زیاد به چشم میخورد: مواد مخدر ، سکس ، راحت طلبی...متاسفانه ( و با عرض پوزش باید گفتSmile بر خلاف بخش روحانی و انسانی ما ، بخش حیوانی مان ، خیلی خوب رشد کرده است!

در افراد متعادل همیشه بین بخش حیوانی و انسانی فرد تعادل و بالانس وجود دارد ، اما متاسفانه ما ، همیشه می خواهیم ته هر چیزی را در آوریم و در کارهایی که از آنها لذت میبریم ، به شدت افراط می کنیم...