انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: کارگاه اموزشی ارتباطات
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
4- با چه كساني بايد ارتباط داشته باشيم؟
ارتباط با يكديگر در جلسات - ارتباط با يكديگر درهيات ها و كميته هاي خدماتي - ارتباط با حرفه اي ها و كل جامعه - ارتباط مستقيم با معتاداني كه در عذابند
5-چند نوع ارتباط وجود دارد و موثرترين آن ها كدامند؟

ارتباط كلامي و غير كلامي- نوشتاري و گفتاري - به صورت كلامي حرف ها و صحبت ها كه شامل فن بيان و تبحر و مهارت در سخنوري - غير كلامي كه شامل رفتار، نوع لباس ،لبخند زدن، اشاره دست و صورت، سكوت، خوب گوش دادن،


تاييد با حركت سر و صورت و صبوري مي تواند از جاذبه هاي شخصي و غير كلامي باشد.


6- چه نكاتي را در هنگام برقراري ارتباط بايد رعايت كنيم ؟

ظاهري آراسته داشته باشيم. تقسيم وظايف نموده و به طور كلي ارتباط برقرار كنيم. سر وقت در محل حاضر شويم. فقط در موردNAصحبت كنيم نه سايرNGOهاي ديگر و از تاييد و تكذيب ديگران خودداري كرده و احساس آرامش و رضايت داشته باشيم. با روحيه و نگاه مسئوليت پذير،خلاق، باروري انديشه، تعامل اجتماعي، همكاري، و هماهنگي ارتباط برقرار كنيم.


7- اهداف ما از ارتباطات چيست؟

مشخص كردن اين كه NAچگونه خدماتي را مي تواند يا نمي تواند به جاكعه ارائه دهد- اعضا را نسبت به نقششان در اذهان عمومي(روابط عمومي)آگاه تركنيم - حفظ خوشنامي وموثر بودن NA -حفظ گسترش و تعميم روابط با عموم جامعه و حرفه‌ايها


8- عوامل موثر در ارتباطات چيست؟

صادق بودن، موثر بودن(شخص اطلاع رسان بايد موثر باشد)، روشن بين بودن(اين ما هستيم كه ملزم به رعايت سنت ها هستيم نه ديگران) و صريح بودن ، سازگار بودن و اطلاعات را به گونه اي شفاف و صادقانه ارائه كنيم.


9- چرا ساختار خدماتي ما به انسجام و موثر بودن ارتباطات ما بستگي دارد؟

زيرا اگر ارتباط نداشته باشيم آگاهي در مورد خدماتي كه به خدمتگزاران تفويض مي كنيم نداريم. با ارتباط موثر و ارائه گزارشات شفاف ساختارهاي خدماتي و پاسخ گويي در قبال كساني كه به آن ها خدمت مي كنيم شرح وظيفه خدماتي خود را به درستي انجام مي دهيم. رساندن پيام توسط گروه ها و ساختارهاي خدماتي شكل مي گيرد. چنان چه ساختارها ارتباط منظم نداشته باشند به معتادان پيام بهبودي نخواهد رسيد. با ارتباطات موثر چنان چه خدمتگزاري از شرح وظايف خدماتي خود تخطي كرد ، از آن آگاه مي شويم . داشتن ارتباط ما را مسئوليت پذير و صادق مي كند و اگر ارتباط نداشته باشيم از تبادل تجربه بي بهره مي شويم و تفرقه وجدايي بين اعضا و گروهها پيش مي آيد و اطمينان و اعتماد از بين رفته و ايده ها و نظرات مالي ، روحاني و معنوي اعضا به هدر خواهد رفت .

انواع روابط داخلي در NA: ارتباط عضو با عضو- ارتباط عضو با گروه و با لعكس- ارتباط عضو با خدمتگزار و با لعكس- ارتباط خدمتگزار قديم و جديد و با لعكس- ارتباط گروه با گروه – ارتباط گروه با ساختار و با لعكس- ارتبط ساختار با ساختار( سطوح مختلف خدماتي )
1- ارتباط عضو با عضو
ارتباط همراه با صداقت، خوش رويي، خوش برخوردي و عشق بلا عوض حفظ گمنامي و وارد نشدن در تراز شخصي و حريم خصوصي يكديگر( خانوادگي- شغلي – مالي-خدمات) 1- مقايسه و طبقه بندي نكردن اعضا- احترام به اعتقادات يكديگر و از عقايد يكديگر انتقاد نكنيم- در ارتباط اعضا با يكديگر تجارب و اطلاعات روز منتقل مي شود- در ارتباطات فرصت تمرين و به كارگيري اصول روحاني بوجود مي آيد- فرصت پذيرش و سرويس دادن به تازه واردين در ارتباط با آنها به وجود مي آيد- در ارتباط اصولي و موثر اعضا با يكديگر قلب NA به طپش در مي آيد- كنار گذاشتن غرائز شخصي و در رأس قرار دادن اتحاد در ارتباطات- شنونده خوبي باشيم( ارتباط شامل گفت و شنود است)- با در ميان گذاشتن آنچه كه داريم مي توانيم آن را براي خودمان حفظ كنيم- توجه نكردن به تفاوتها و معطوف شدن به اتحاد و هدف اصلي – سادگي ارتباط را حفظ كنيم- ارتباط همراه با گذشت و چشم پوشي از اشتباهت يكديگر- رعايت همساني، تواضع و فروتني در ارتباط – ارتباط همراه با رعايت ادب و احترام.
2- ارتباط عضو با گروه و با لعكس
صحبت كردن از مسائل خارجي، پيشنهادات حرفه اي دادن و نام بردن از سازمانها و مراكز شكل سازي مي شوند. 1- حضور عضو در جلسات و مشاركت اصولي و سازنده- شخصيت نشدن و شخصيت سازي نكردن ( حفظ گمنامي)- منظم و مرتب بودن در امورات گروه ( سر وقت آمدن- سازگار بودن-سكوت كردن )
مشاركت در حمايت سبد سنت هفتم- گوش دادن به مشاركت اعضا بدون قضاوت- شركت در جلسات اداري و مطرح كردن انتقادات و پيشنهادات فقط در جلسه اداري- حفظ خوشنامي NA با مراقبت از عملكرد خود- همكاري عضو با گروه براي به وجود آمدن فضاي اتحاد براي پيگيري هدف اصلي- ارائه ايده سازنده و وجدان براي بهتر و موثرتر برگزار شدن جلسات( جلسه اداري)- با رعايت گمنامي و اصل چرخش فرصت تجربه، يادگيري و خدمت را به ديگران بدهيم( كنار رفتن از سر راه گروه )- گروه در رابطه با عضو با تحمل و پذيرش عمل كند- گروه خدمتگزاران صادق و مورد اعتماد را انتخاب كند- گروه به تمامي ايده ها و نيازها و نقطه نظرات اعضا توجه كند- پذيرفتن وجبران اشتباه گروه در قبال اعضا-
3-ارتباط عضو با خدمتگزار و با لعكس
رعايت احترام متقابل با رفتار كلامي و غير كلامي- حمايت خدمتگزار( تشويق كردن- دادن ايده- تجربه- پيشنهاد و مشورت به خدمتگزار )- پذيرش خدمتگزار و اجازه اشتباه دادن- واگذاري مسئوليت و اختيار و پاسخ خواستن از خدمتگزار- سعي در درك حجم مسئوليت محوله به خدمتگزار(خدمت محوله)- ارتباط دو طرفه و منظم همراه با اعتماد و اطمينان- در ميان گذاشتن مشكلات گروه با خدمتگزار بصورت دوستانه و همراه با فروتني- خدمتگزار در رابطه با عضو متواضع، فروتن، خوشرو و پاسخگو باشد- خدمتگزار در ارتباط با عضو از بالا به پائين نگاه نكند- خدمتگزار پيشنهادات و راهنمائيهاي اعضا را با گوش شنوا بپذيرد- خدمتگزار اعضا را طبقه بندي نكند و در رابطه با اعضا مصالحه گر نباشد.
صفحه‌ها: 1 2 3