انجمن بانیان بهبودی

نسخه‌ی کامل: کارگاه اموزشی ارتباطات
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
صفحه‌ها: 1 2 3
4- ارتباط گروه با خدمتگزار و بالعكس
احترام متقابل در چارچوب اصول انجمن بدون وارد شدن به حريم شخصي (شخصيت حقيقي – شخصيت خدماتي)- اعتماد به خدمتگزار و اجازه اشتباه دادن به او و درك پذيرش او پس از اشتباه- كمك كردن به خدمتگزار به جاي انتقاد و تخريب او- پرهيز از رفتارهاي تلافي جويانه و قضاوتهاي نادرست در مورد عملكرد خدمتگزار- ارائه گزارش شفاف توسط خدمتگزار به گروه- انجام وظايف محوله با درستكاري، نيت خير و بدون توقع همراه با فروتني در پاسخگوئي- مشخص نمودن و تفهيم شرح وظايف خدمتگزار و حيطه پاسخگوئي- پرهيز از تفكرات قالبي توسط خدمتگزار و گروه- خدمت موهبتي روحاني است كه گروه خدمتگزار را لايق آن دانسته و به او واگذار كرده پس خدمتگزار بايد سپاسگزار باشد و در قالب خدمت رياست نكند و منت نگذارد.
5- ارتباط خدمتگزار جديد با خدمتگزار قديم و بالعكس
حمايت متقابل و رابطه صميمي و عاري از غرائز شخصي- رعايت اصل چرخش خدمت و خدمتگزار- فرصت تجربه آموزي و اجازه كسب مهارت خدماتي را به خدمتگزار جديد دادن و مقايسه نكردن خودش با او- در دسترس بودن خدمتگزار قديم تا فرصت انتقال تجربه به خدمتگزار جديد فراهم شود- ارائه گزارش از فعاليتهاي انجام شده و طرحهاي نيمه تمام و چشم انداز هاي خدماتي به خدمتگزار جديد- خدمتگزار قديم در صورت در خواست كمك از طرف خدمتگزار جديد حمايت كند و دخالت و تحميل نكند- پرورش خدمتگزار جديد با ايجاد فضاي امن و جذاب خدماتي و بالا بردن انگيزه و روحيه خدماتي توسط خدمتگزار مسئول- زير سئوال نبردن خدمات خدمتگزار قديمي و رعايت اصل گمنامي- در ميان گذاشتن نقاط ضعف و قوت در انجام خدمت در دوره ي قبلي توسط خدمتگزار قديم.
6- ارتباط گروه با گروه
گروهها به دنبال برتري بر يكديگر نباشند (گروه مرجع و گروه مادر نداريم) – گروهها از طريق انتخاب و اعزام نماينده به مجمع خدماتي (هيأت نمايندگان) ارتباط برقرار مي كنند – گروهها در تصميمات شان منافع ديگر گروهها و منافع NA در كل را در نظر داشته باشند – ارتباط اعضاء و خدمتگزاران گروهها با يكديگر براي انتقال تجربه بهبودي و خدماتي – همكاري گروهها با يكديگر جهت برگزاري كارگاههاي آموزشي و طرحهاي مشترك – احترام گروهها به استقلال يكديگر و دخالت نكردن در امور يكديگر (هر گروه طبق اساسنامه و رأي وجدان خودش عمل كند) – همكاري با يكديگر در راستاي تأمين خدمات و انجام هدف اصلي بدون وابستگي (ايجاد سطوح خدماتي) – حمايت اعضاء گروه ها از خدمات ديگر گروهها در صورت درخواست – اطلاع رساني برنامه ها و نيازهاي يكديگر از طريق نماينده بين گروه – حمايت معنوي از گروههاي نوپا و دور از دسترس
7- ارتباط گروه با ساختار خدماتي و بالعكس
فرستادن نماينده آگاه و فعال به ساختار از طرف گروه - نماينده گروه موفقيتها ، مشكلات و درخواستهاي گروه را در غالب
گزارش كتبي به ساختار ارائه دهد – تأمين منابع و نيازهاي ساختار (ايده ، وجدان ، منابع مالي و انساني)- واگذاري مسئوليت و اختيار به ساختار براي انجام خدمات و خواستن پاسخ از آنها توسط نماينده بين گروه – ساختار به نياز و درخواست گروهها جواب مي‌دهد و نظر و ايده خودش را بر گروهها تحميل نمي‌كند – توجه به ويژگيهاي خدمتگزاران هنگام انتخاب آنها (تواضع – فروتني – انتقادپذيري – انعطاف پذيري و مسئوليت پذيري) گروهها ساختار را براي هماهنگي ، توسعه و تأمين خدمات به وجود مي‌آورند تا از دوباره‌كاري ، سردرگمي و هدر رفتن منبع جلوگيري كنند- توجه به پيشنهادات و اطلاعات ساختار توسط گروه ها-ارائه گزارش شفاف از ساختار به گروه ها-ارائه برنامه ماهيانه يا سالانه با توجه به امكانات و نيازها از طرف ساختار به گروه ها-درخواست مداوم ساختاراز گروه ها جهت حمايت و راهنمايي-دخالت نكردن ساختار در تصميمات گروه و احترام به استقلال گروه-توجه كردن و حركت در مسير انجام هدف اصلي از جانب ساختار و گروه.
8-ارتباط ساختار با ساختار(سطوح مختلف خدماتي)
سطوح خدماتي هرم برعكس NA را در نظر داشته باشند و جنبه حاكميت نداشته باشند- ارائه گزارش شفاف (كتبي) از فعاليتهاي انجام شده به كساني كه به آنها پاسخ گو هستند-انتخاب و اعزام رابط براي انتقال ايده ،وجدان و منابع مالي به ساختار ديگر و شركت فعال در تصميم گيري ها-همكاري و حمايت از يكديگر در ارائه خدمات و رفع مشكلات- رابطه بايد خدماتي،با حفظ اصول روحاني ودر راستاي تحقق هدف اصلي باشد- هر سطح خدماتي براي انجام و ارائه خدمات بصورت مستقل عمل مي كند و حيطه روابط تا جائي است كه با هم تداخل نداشته باشد و تاثير منفي نداشته باشد.
چه چيزی در زمينه ارتباطات مفيد نيست )
پرحرفی در ارتباط )
قضاوت و بدبينی در ارتباط
بی ادبی در ارتباط )
( بی تفاوتی نسبت به ارتباط)
تفاهم و درک متقابل)
( بيان نيازها)
گمنامی و رازداری)
( احترام گذاشتن به ارتباط
دعا برای حفظ ارتباط)
اعتماد و احترام در ارتباط
ارتباط با خداوند?
دعا و مراقبه
تمرکز کردن در خواندن دعای ارامش
تمرکز کردن در مشارکت دیگران برای گرفتن پیام از طرف خداوند
دعا کردن در زمان ورود به جلسات بهبودی و خدماتی
درخواست کمک از خداوند برای برطرف شدن نواقص
درخواست شهامت از طرف خداوند برای اقرار به اشتباهات
تغییر در طریق روحانی در صورتیکه برایتان کار نمیکندد
درخواست کمک از خداوند برای تصمیم گیریهای بهبودی و خدماتی
ادامه دارد......
برنده ها در ارتباطات‌ و در برنامه بهبودی چه کسانی هستند?
* همیشه برنامه وقدمها وسنتها را به طور جدی کار میکنند و فقط بروی خود تمرکز دارن نه دیگران
* دور مشکلات خود طواف نمیکنند بلکه در راه حلها زندگی میکنند و از حرکات و کارهای مشکل ساز دوری میکنند
* همیشه اماده هستند که دست خود را در دست تازه واردین قرار دهند و بدون در نظر گرفتن هیچگونه نفع شخصی به انها کمک می نمایند و عشق بلاعوض میدهند
* هم راهنما هستند و هم راهنمای دیگران هستند و فقط برای امروز پاک میمانند و زندگی میکنند
* معتادان در حال بهبودی هستند که چارچوپ فکر و عمل انها مثبت است نه منفی
* ممکن است مشکلاتی داشته باشند ولی هنوز به جلسات میروند و درباره مشکلات به طور واضح مشارکت میکنند
* قلبا و به خوبی میدانند که با کمک نیروی برترشان هیچ اتفاقی که از عهده انها برنیاید پیش نخواهد امد
با خدماتی که انجام میدهند برای اتحاد گروه تلاش میکنند و همیشه اصول را به شخصیتها ترجیح میدهند
* همیشه بخاطر دارند که گمنامی را رعایت کنند و بر طبق اصول برنامه حرکت کنند
* خوش طبع و شوخ هستند و این قدرت را دارند که به خودشان هم بخندند و با شما میخندند ولی به شما نمیخندند
برنامه‌ روزانه دارند و حرکت میکنند و به جبران اوقات از دست رفته در زمان مصرف، قدر و قیمت وقت را میدانند و اصطلاحا پرت نمیزنند
* هیچوقت ادعای دانش بهتر برنامه را ندارند و خود را مانند دیگر اعضای گروه میدانند و تواضع و فروتنی را میتوان به وضوح در انها مشاهده نمود
چگونگی رابطه موثر
۱- ازخودگذشتگی و ایثار
۲- محبت و احترام به یکدیگر
۳- حضور و شرکت در جلسات بهبودی و اداری و خدماتی
۴- ارائه پیشنهادات و راه حلهای گره گشا عملی و اجرایی
۵- رابطه صادقانه و باز و صمیمی
۶- انجام کار گروهی و تشریک مساعی
۷- برطرف کردن موانع خدماتی با کمک یکدیگر
ارتباط یک جاده 2 طرفه است هنگام برقراری ازتباط میکوشیم تا موثر ،صادق و روشن بین و سازگار و صریح باشیم.در حین ارتباط،ضمن گوش کردن به سوالات و انتقادات سازنده،چه ار لحاط گفتاری و یا نوشتاری ،سعی میکنیم راههای ارتباط بین خود و طرف مقابل را باز بگذاریم.
بیش از همه ،ارتباطات ما زمتنی تقویت میشود که ما با شفافیت و صداقت،انسجام،قابل اعتماد بودن،ثبات و پاسخگویی را به نمایش میگذاریم و این نیز به نوبه خود اعتماد عمومی را به ارمغان می اورد.
صفحه‌ها: 1 2 3